Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

daNiielle_

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:19

Arabesk: Juist veel wedstrijdpaarden gaan naar buiten voor galoptrainingen, en wedstrijd paarden zijn echt wel wat gewend. Denk eens aan tribunes, vlaggen etc. op concours...Jij denkt dat ze flippen buiten??
Maar dat is een heel andere discussie..

Electra63: Die houd je te goed, mijn paard is herstellende van een schouderblessure.
In mijn profiel staan wel filmpjes van de 2e keer bitloos, maar dat was nog niet meer dan een simpel drafje. :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:23

Ja, ik ging vroeger ook met mijn pony zonder zadel/bit naar het strand, draven en galopperen, maar dat is nog geen correct uitgevoerde uitgestrekte draf of piaffe. Dat was voor de lol, maar geen dressuur.
Maar ik zie graag een keer je filmpjes. :D

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:27

Nu het er toch over gaat; ik ken enkele die zeggen dat een hackamore meer kwaad doet dan bit, terwijl ik het totaaaal niet zo beleef. (Dat een hack' straffer is hoor ik vele zeggen.)
Wat is jullie mening over een hack' ???

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:27

Electra63 schreef:
Ach Arabesk, wat heb je weer een vooroordelen.
Hoeveel GP-ruiters ken je IRL? Dus hoe weet je of ze wel of niet over straat kunnen rijden ?
Maar hoeveel van de bitloze ruiters kunnen een GP-proef zonder bit rijden? Of, laten we niet te moeilijk doen, hoeveel van de bitloze ruiters kunnen een winstwaardige M1/M2 proef neerzetten?

Ik heb de filmpjes/foto's gezien van de 1e bitloze wedstrijd toen in Ermelo, het niveau was toen niet echt een succes.

Ik heb helemaal niets tegen bitloos rijden, wel tegen de betweterigheid van sommige bitloze ruiters op Bokt, zeker als ze zelf af en toe nog van hun (verzorgpaard) afvallen.

Wat heeft vallen met correct dressuur rijden te maken?

Heel leuk hoor, dat niveau was toen niet echt een succes, maar kijk eens gewoon op een gemiddelde wedstrijd rond... dat niveau heeft niks met de optoming te maken. :n
Dus welk niveau bedoel je met winstwaardige M1/M2 proef? Het niveau wat wedstrijdrijders ook niet hoeven te laten zien voor een winstpunt?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:28

Xiniee schreef:
Nu het er toch over gaat; ik ken enkele die zeggen dat een hackamore meer kwaad doet dan bit, terwijl ik het totaaaal niet zo beleef. (Dat een hack' straffer is hoor ik vele zeggen.)

Een hack kun je vergelijken met een scharenbit. Niet geschikt voor aanleuning dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:29

Air schreef:
Xiniee schreef:

Een hack kun je vergelijken met een scharenbit. Niet geschikt voor aanleuning dus.

Waarom wordt de S van de S&T dan daar wél voor gebruikt? :brr:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:30

Air,
Waar haal jij toch al je wijsheid vandaan? Het kan niet door je ervaring of opleiding zijn? :D

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:31

Xiniee schreef:

Bij een Hackamore hoef jij minder te doen, omdat dit hoofdstel scherper inwerkt.
Misschien komt het daarom voor jou over alsof het vriendelijker werkt?

En je blijft het zeggen...Het ligt aan jouw hand, niet aan het hoofdstel/bit dat je gebruikt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:35

Electra63 schreef:
Air,
Waar haal jij toch al je wijsheid vandaan? Het kan niet door je ervaring of opleiding zijn? :D

Omdat sommige mensen er niet 40 jaar over hoeven doen om van fouten te leren?
Omdat sommige mensen het wel interresant vinden om zich te verdiepen in het wezen paard?

Omdat het gewoon basis is dat je weet hoe een correct gaand paard eruit ziet? Niets meer, niets minder.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:36

Ik rijd het er BTW western mee, dus geen constante druk.
Snap @air niet echt maar kan aan mij liggen :@

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 00:36

Air schreef:
Omdat sommige mensen er niet 40 jaar over hoeven doen om van fouten te leren?
Omdat sommige mensen het wel interresant vinden om zich te verdiepen in het wezen paard?

Omdat het gewoon basis is dat je weet hoe een correct gaand paard eruit ziet? Niets meer, niets minder.

_/-\o_

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:39

Jeetje wat een topic weer.

Dees, wat heeft vallen met je niveau te maken? Ik ben al in geen 3 jaar van mijn paard gevallen, behoor ik nu tot de top? Toen Anky een paar jaar geleden van die Vos viel (ben zn naam even kwijt) in Groningen, ging ze toen ineens omlaag in d'r niveau?
Echt, die redenering slaat kant noch wal..

Over die hackamore.
Velen zullen nu met onbegrip reageren ("Hoe KUN je! Je pleit voor pijn vrij, maar je rijdt WEL met een hack" :( )
Ik heb een (inmiddels 20-jarige) IJslander ruin. Gekocht toen hij 12 was, werd des tijd gereden met een dubbelgebroken, smal bit met een tongboog. Elke rit was een gevecht en altijd lag ik met hem in de clinch. In de bak rijden ging feilloos, echt, geen moeite, niks aan de hand. Maar buiten, meneer wou hard, harder en nog harder. Had geen oog voor zijn veiligheid (voor zover paarden dat hebben), maar IK vond in de bak rijden niet leuk, en aan hem merkte ik ook dat hij er niks aan vond.
Ik heb toen in een opwelling het bitloze hoofdstel van onze paardentandart gebruikt. Kaak gekruist. Werkte voor geen meter omdat de release ronduit poedersuiker was, maar het ergste drammerige was eraf.
Dat was dus geen oplossing. Ik heb toen een hackamore gekocht (met lange scharen, degene met kortere die ik kon vinden waren van waaibomen kwaliteit), bit in de vontainer gegooid en ben ermee buiten gaan rijden. Ik kan je vertellen, een WERELD van verschil. Ik rijd nu de hele weg met een lange, doorgebogen teugel. Zo nu en dan neem ik ze inderdaad even aan, maar dat is met mijn pinken, echt bijna niks. En hij is zoveel ontspannener.
Ik doe dat nu al zo'n 3-4 jaar, in de tussentijd nog een keer een bit geprobeerd, omdat ik wou weten of het lag aan de optoming, of iets anders (geen idee wat dat had moeten zijn, maar was toch nieuwsgierig) en het drammen was terug, geen land mee te bezeilen en gewoon niet veilig.

Al met al kan ik je zeggen, als je met een hack maar NIET te veel en alleen met licht contact rijdt EN weet wat je in je handen hebt en hoe het werkt, is er niks mis mee. Is dat alles niet het geval, is het een moord wapen. Geval is, ik wil niet anders meer voor dit paard. Ik zou het heel leuk vinden als ik met hem met een sidepull kon rijden, maar dat zit er helaas niet in ben ik bang. Ook dat geprobeerd, maar daar neemt hij een loopje mee. Dit werkt voor ons perfect.

Met mijn Arabier en Lusitano daarin tegen, rijd ik met een halsring, of een sidepull die aansluit (worden beide kriegel van losse dingen om het hoofd, zo gevoellig zijn ze). Mijn arabier is met bit niet te rijden, hij heeft een hangend rooster en een heel klein mondje, dat doet hem gewoon zeer. Met die sidepull/ halsring kan ik beide op mijn pinken rijden, daar hoef ik niks voor te doen en ik krijg 100% meteen reactie.

Voor de mensen die dus zeggen dat het niet mogelijk is, die nodig ik uit om eens goed kritisch, zonder roze bril, naar hun eigen rijden te kijken. Het zou maar zo kunnen dat je op je blote knieën in de modder valt om je paard je excuses aan te bieden.

EDIT: foutje gecorrigeerd.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 01:48

Wat wat een coole rassen heb je staan :p
Ik ben eingelijk gewoon naar bitloos over gegaan zonder reden. Ben nooit voor bit geweest dusja. Na dat ik hem een maand had enkele hoofdstellen geprobeerd maar hack' lukte het beste.

De laatste keer, 8maand terug ofzo, ben ik eraf gevallen toen ik nog eens met m'n trensje wou rijden. Hij heeft toen ook een val gemaakt. En dat was de laatste keer dat ik met bit reed.

Rij je ook met een kinketting aan hack' ?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 02:11

Xiniee schreef:
Wat wat een coole rassen heb je staan :p
*knip*
Rij je ook met een kinketting aan hack' ?

Dank je :D

Nee, de kinketting heb ik er af gehaald, ik rijd met een brede (2,5 cm, het moet wel passen onder zijn kleine hoofdje :+ ) onderlegde kinriem.

EDIT: de eerste paar maanden wel, omdat hij erbij zat, maar eigenlijk zit (en zat) ik zo weinig aan de teugels dat ik het niet nodig had, toen heb ik er dus maar wat anders aan gehdaad, mocht er toch een dag komen dat ik wat harder moet zijn (niet dat ik dat wil of van plan ben).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 14:36

Jammer dat er ook in dit topic weer met modder gegooid moet worden en van die vreemde opmerkingen worden gemaakt over vallen???
Ik zie het verband niet, maar dat zal wel komen omdat ik tegenwoordig ook een kneuterige boshobbelaar ben

Om in te gaan op de vraag...
Bitloos dus. Persoonlijk zie ik alleen maar voordelen.

Ik moet eerlijk erbij zeggen dat ik vroeger altijd met bit reed (en ja lessen, wedstrijdjes e.d.) , veel verschillende paarden en toch wel heel veel bitproblemen gezien, die destijds werden opgelost op een manier waar ik nu niet meer voor zou kiezen.

Nu ik bitloos rondklos, is dat probleem vanzelf verdwenen.
Geen mondproblemen meer; geen bitproblemen.

Ik zie ook geen meerwaarde van het bit. We hebben hier verschillende soorten paarden gehad staan en gewoon een bitloos hoofdstel omgedaan van de ene dag op de andere. Ik merk geen verschil.
Ik weet dat in belgië een rijschool zit die exact hetzelfde doet. Levert nooit problemen op.

Daarnaast is het ook superhandig. We rijden hier met sidepulls en als we eens willen stoppen voor een theekransje e.d. hangen we een touw aan de sidepull en gebruiken we als halster. (sidepull met zachte neusriem). Hartstikke handig toch?

Tot slot vind ik het gewoon een prettiger idee; geen ijzer in de mond. Lijkt me voor een paard toch lekkerder. Mijn man is geen ruiter van vroeger uit. Heeft alleen een beetje in het bos gehobbeld toen hij nog een braaf jongetje was:)
Voor hem is het bit gewoon geen logica. Hij ziet niet zitten waarom je ijzer in de mond van een paard zou willen doen en peinst er niet over er zelf eentje te gebruiken
Typisch genoeg hoor ik dat soort opmerkingen heel vaak van niet-ruiters. Die begrijpen het bitgebruik vaak niet. Dus eigenlijk is het niet eens logisch, nuchter gezien.

Maar goed... zoals ik al noemde... dit is puur mijn idee/beleving en ik ben tegenwoordig slechts een kneuteraar. (zou niet anders meer willen :)) )
Nou ja, tegenwoordig doe ik dan ook Lange Lijnen, Leeg mennen en strakjes in de winter boompjes slepen om praktische reden.
Uiteraard alles bitloos.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:14

Wat een leuke ingesteldheid ! Word ik nou direct vrolijk van.
In vorige topics legde ik al eens een probleem uit, waarin ik dan ook zei met een hackamore te rijden, en enkele (preseert ruiters is me opgevallen) zeiden me gewoon terug een trens aan te doen.

Ik vind bit, sporen, zweep,.. nog altijd een foute ingesteldheid over het houden van dieren die deze pijn dus ondervinden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:38

Xiniee schreef:
Wat een leuke ingesteldheid ! Word ik nou direct vrolijk van.
In vorige topics legde ik al eens een probleem uit, waarin ik dan ook zei met een hackamore te rijden, en enkele (preseert ruiters is me opgevallen) zeiden me gewoon terug een trens aan te doen.

Ik vind bit, sporen, zweep,.. nog altijd een foute ingesteldheid over het houden van dieren die deze pijn dus ondervinden.

Dan snap ik eerlijk gezegd niet zo goed waarom je met een hackamore rijdt. :+

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:00

Blijkbaar ken jij er dan niet erg veel van of ik hoe ik rijd (Western BTW).
Dus zeg je dat een trens zachter is dan een hackamore als er allebei zacht of hard mee wordt gereden ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:05

Xiniee schreef:
Dus zeg je dat een trens zachter is dan een hackamore als er allebei zacht of hard mee wordt gereden ?

Een westernzadel ophebben zegt weinig over of het western of niet is...

Daarnaast komen je uitspraken totaal niet overeen met de foto's in je profiel.
Je hackemore hangt ook te laag trouwens.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:11

Foto's zijn al tamelijk oud, sta niet op een manege ofzo waar ik kan vragen om wat foto's mee te pikken.
En dat van hackamore is fout, hij hangt juist hoor.

Misschien iets te zeggen over het onderwerp van topic of niet ?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:13

Xiniee schreef:

Waar heb jij mij horen zeggen dat een trens zachter is dan een hack?????? Heb je enig idee hoe een hack inwerkt? Ik heb het nu even niet over een of ander bit (ik ben sowieso niet zo van de bitten ;) , even voor alle duidelijkheid).
Ik ben al jaaaaaaren een bewust bitloze ruiter en heb me aardig in de diverse bitloze optomingen verdiept. Vandaar juist mijn vraag over jouw hackamore, want dat zijn juist de scherpste bitloze optomingen. :+
Weet jij er eigenlijk wel iets van? ;)

Ik bedoel,als jij zo'n hekel hebt aan sporen, zwepen e.d., dan snap ik je keuze voor een hackamore niet. :n

sharontucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:16

ik doe bitloos.

heb lekker de teugels lang.. hals laag en geen druk op het hoofd. met het lichaam sturen etc..

ik ben voor bitloos :j

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:17

Uiterraard twijfel ik niet aan jou kennins over bitloos en al de rest.
En Uiterraard weet ik waarmee ik rijd en dat dit een scherpe optoming is, anders bitloze hoofdstellen (die ik geprobeerd heb) loopt hij gewoon door. Daarom.

Het laatste wat ik nog wil proberen ( en nog niet geprobeert heb) is een Bosal.
Is dat een aanrader of niet ?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:22

Mijn visie: 'de kunsten van het paard kunnen onmogelijk bepaald worden door een stuk ijzer'

Persoonlijk vind ik een touwtje om het paardenhoofd dan een veel fijner idee, druk of geen druk.

Wat wel opvalt is dat mensen die bitloos willen rijden vaak maar 1 hoofdstel van een bepaald soort proberen en wel 10 verschillende bit hoofdstellen.
Mijn ervaring..je hebt een sidepull en een sidepull, toch jammer want veel mensen haken daardoor af.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:31

Deze heb ik geprobeert : Cross rope bridle , een touwhalster, een DR Cook (uit amerika), sidepull (2soorten), kingekruist en nu hackamore. En om wat te spelen een neckrope.
En nu hackamore, mijn laatste zijn kaptoom en bosal. Iemand ervaring mee ?