Eigenwijze shetlander, Die niet wil Springen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlseSizzo

Re: Eigenwijze shetlander, Die niet wil Springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 06:49

Ik wist niet dat springen niet goed was voor een veulen..
Sorry hoor.
Maaar uhm die enen foto is de eigennaar.
die ging er even op zitten voor een leuke foto (das tog nie so erg)
Ik rij niet op Cassie, ik doe lange teugel met Cas
En weet iemand hoe je een foto hierop zet?
Srry had een beetje verkeerd geschat.
Ik heb discalculie (dislexie ken je wel, maar het is dan met rekenen)
Die hindernis is echt geen 70 cm!
Ik kan gwn geen cm schatten |o
die is veeeel lager
20 cm ofzo (weet nie zekers)
Maar met dat rijden is het geen overbelasting!
Shetlanders kunnen tog maxi 50 kilo? of iets minder.
Mijn vriendin (dus niet de eigenaar) weegt 32 kl
En is niet het meisje op de foto!
*-:)
En met dat zwemmen dat is de eigennaar die er naast staat en Sizzotje tegen houdt
Ze zit er egt niet op!

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:51

IlseSizzo schreef:
Ik wist niet dat springen niet goed was voor een veulen..
Sorry hoor.
Maaar uhm die enen foto is de eigennaar.
die ging er even op zitten voor een leuke foto (das tog nie so erg)
Ik rij niet op Cassie, ik doe lange teugel met Cas
En weet iemand hoe je een foto hierop zet?
Srry had een beetje verkeerd geschat.
Ik heb discalculie (dislexie ken je wel, maar het is dan met rekenen)
Die hindernis is echt geen 70 cm!
Ik kan gwn geen cm schatten |o
die is veeeel lager
20 cm ofzo (weet nie zekers)
Maar met dat rijden is het geen overbelasting!
Shetlanders kunnen tog maxi 50 kilo? of iets minder.
Mijn vriendin (dus niet de eigenaar) weegt 32 kl
En is niet het meisje op de foto!
*-:)
En met dat zwemmen dat is de eigennaar die er naast staat en Sizzotje tegen houdt
Ze zit er egt niet op!

Oké, dan weet je het nu wel, ook 20cm is teveel.
Een Shet van 1.05 van zo'n 45 kilo houden, hoe groot is jou verzorgShet?

IMO niet erg fijne eigenaar, die een 1-jarige dwingt om te zwemmen...

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 07:56

oke dan heb je in iedergeval van dit topic geleerd dat je beter met sizzo nog helemaal niet kan springen.
En van de eigenaar bedoelde ik meer dat ze jullie deze dingen allemaal laten doen en jullie bijvoorbeeld niet uitgelegt had dat springen met een veulen niet kan.
Een foto kan je hier zetten door hem up te loaden in http://www.tinypic.com.
En shetlanders zijn inderdaad sterke pony's in verhouding.
50 kilo vind ik veel te zwaar, maar het heeft ook niet alleen met het gewicht te maken.
Want als (ik zeg als want ik weet niet hoe je vriendin erop past) je vriendin te lang is kan ze de pony bijvoorbeeld uit evenwicht brengen. Te lang is ook niet goed, net als te zwaar niet goed zou zijn.
En als je vriendin te groot zou zijn is het niet raar als cassie niet springt.

IlseSizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-11 09:09

http://www.hyves.nl/hyves/17960394/We_h ... _state__=4 http://ilseponygek.hyves.nl/album/54169 ... _state__=6

Fotos;

Het meisje wat erop zit is mijn vriendin. 32 kl
Egt niet te zwaaar!
Ik wou Sizzo;s groei egt niet in de war brengen hoor!
Ik wist gwn dit niet.
/3
Cassie en Sizzo worden niet mishandeld of verwaarloosd!
Het zijn shetlanders geen serieuze wedstrijdpaarden!
We liggen wel de heletijd in een deuk van Sizzo :D
Ik weet waarom die steigerd;
Hij oefent de heletijd op Cassie!
Hahahahahaahaa :o :P
Met dat ene;;
Mijn vriendin zat op Cassie
en sizzo begon Cassie opeens te dekken 8-)
Hihi. xD
Laatst bijgewerkt door IlseSizzo op 10-05-11 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:09

Sjors493 schreef:
met mijn 1jarige paardje loop ik ook 1x in de maand balkjes. Springen dat ga ik pas doen als ze ong. 2.5jr is.jij gaat -zoals EskeGirl al zegt- jou ouders aan jou toch ook niet jou leren fietsen als je 1jr. bent? en bijten en steigeren dat doet die omdat hij het niet leuk vindt. DUS STOP MET HET MISCHANDELEN VAN HET PAARDJE!!

ook dit vind ik persoonlijk te jong, springen is veel belastender dan dat je misschien denkt.
een 1jarige hoort nog niet te werken.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:19

Wat fijn dat je wat geleerd hebt van dit topic! super! +:)+

Maar nog 1 dingetje, het is niet alleen het gewicht wat er op een shetlander zit maar ook de lengte.
Of het nou een shetlander is op niet daar hoort een passende ruiter op. Met de lange benen en bovenlichaam kun je een pony uit evenwicht halen. Dit is niet goed voor de rug etc. :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:24

Op zich zou ik persoonlijk t niet echt grappig vinden als ik op een pony zat en er ineens een jonge hengst op dook... Mijn hengst heeft dat soort geintjes echt nooit uitgehaald, hij heeft een doodenkele keer eens geprobeerd omhoog te komen en kreeg daarvoor ook stevig op zn kop.
Ik kan (ok, niet geheel zonder moeite) naast/achter/tussen hengstige merries lopen met hem, t enige wat hij dan wil doen is harder lopen en flink herrie maken, maar hij haalt t niet in zn hoofd om erop te springen. En dat zijn dan hengstige merries. Hij moest t lef eens hebben om puur voor t spelen op een vriendje te springen terwijl ik m aan de hand heb :n

Denk echt dat jullie het zwaar onderschatten.. Buiten dat je met oa een jonge pony te maken hebt is het ook nog eens een hengst, das écht geen makkie..

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 09:38

Spijt me zeer, maar zie ook net in ts haar profiel dat ze longewerk doet met het veulen?

Laat dat beestje eerst eens groeien, (wel natuurlijk de routine dingen toen zoals hoefjes stukjes wandelen.).

:n

Anne_Pieter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:26

Ik zou het veulen lekker even laten groeien, het is namelijk slecht voor zijn botten om het nu al te doen!
Eerst zonder iemand erop gaat springen, en gewoon blijven oefenen!
Succes

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:30

Longeerwerk??!! :n

Arm diertje.. ts, alsjeblieft, zoek belegeiding en duik de bieb eens in voor een goed boek over jonge paarden.. Dit kan écht niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 10:56

Ik vind dat er hier erg overdreven wordt. Jaarlingetje staat voor zover te beoordelen gewoon lekker buiten, met een vriendje. Gaat er af en toe eens uit, maakt dan een keer een sprongetje, gaat een keer mee zwemmen... Opfok is niet heilig :n
Maar ach, we weten het allemaal altijd zo goed op bokt, maar vergeten voor het gemak dat we zelf ook jong en onwetend zijn geweest.
Geef TS nou eens gewoon tips ipv haar af te branden, t kind is 11, ik vind de reacties hier zieliger dan wat TS met dat beestje doet.

TS: Je hebt 2 leuke verzorgpony's :j Lekker een beetje mee rommelen kan helemaal geen kwaad, zolang je oplet dat het niet teveel wordt. Dus een keertje springen prima, maar niet dagelijks of wekelijks en geen uren. Neem m lekker mee als je met Cas gaat wandelen, worden ze mak van :j

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:25

tsja, ik ben anders ook geen fan van opfok hoor.. Mijn pony kwam als jaarling ook heel regelmatig in de hand, ging lekker mee wandelen enz.. Maar; springen heb ik m vrijwel nooit gevraagd en al helemaal niet op die leeftijd.. Longeren begin ik pas na de winter mee, als ie bijna 3 is.

Deze jaarlinghengst bijt, steigert en duikt op de andere pony terwijl ze er mee in de weer zijn. Ik heb zelf mn handen al vol aan een brave, opgevoede jonge hengst. Als deze pony nú al dit soort trucjes heeft is t straks geen doen meer.
Ik ben er absoluut voor om met jonge pony's lekker in de weer te zijn. Zo lang je ze niet belast en geen gekke dingen vraagt leren ze er alleen maar van.. Maar dan moet t wel op een verantwoorde manier gebeuren en die indruk krijg ik nu niet. Wil niet zeggen dat ze de beessies nu maar moeten laten staan hoor :P Maar wél dat het wijs is om je in te lezen en ervoor te zorgen dat er iemand is die je zo nu en dan kan helpen..

Indra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 14:04

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is, het is geen eigenwijze shet maar een eigenwijze verzorger!

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 15:07

5wijven schreef:
Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is, het is geen eigenwijze shet maar een eigenwijze verzorger!

Sorry, maar waar slaat die reactie op? Waarom zou de TS eigenwijs zijn?
TS weet niet even veel als jullie hier allemaal weten. Ze geeft zelf ook toe dat ze sommige dingen niet wist. Ben je dan eigenwijs?
Ze wilt hier best wat leren, dat heeft ze in iedegeval al gedaan.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:04

Moderatoropmerking:
Slotje voor overleg.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 10:35

Moderatoropmerking:
Het topic kan weer open, maar ik vraag jullie wel om met respect op mekaar te reageren. Misschien vinden jullie het niet slim wat TS met de shet doet, maar geeft haar dan opbouwende kritiek en uitleg en ga geen modder naar elkaar gooien.