Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:47

Naar mijn mening is er niks mis met verantwoord gebruik van een stang-en-trens hoofdstel. Zelf ben ik wel van het klassieke en niet van het bitloze en boomloze (de meeste booloze zadels hebben trouwens wel een boom, maar dat terzijde) gebeuren.

Wel vind ik het van belang dat een ruiter/amazone goed leert wat de inwerking is van een stang en kinketting.

Als instructie zijnde "verras" ik de ruiter/amazone tijdens zijn of haar eerste les met stang-en-trens altijd een beetje.

Na het optomen laat ik de lesklant even 2 vingers tussen de kin en de kinketting houden en werk vervolgens zelf wat in met de stang om te laten voelen wat er gebeurt (kinketting trekt strak en werkt in op de kin of vingers in dit geval). De meeste hebben meteen respect voor de stang en laten hem de eerste tijd er wat los bij hangen. Heel prima, leer eerst maar eens hoe het werkt met 2 teugels, voordat er daadwerkelijk iets met de stang zou gebeuren. Het is pure fine-tuning en ik verwacht dat een beetje een Z-ruiter of amazone hiermee om kan gaan.

Het verhaal over de trainingsmethoden van Anky en Edward... Van mij hoeft een paard niet met zijn kin op de borst over de rug, maar ik denk dat deze mensen wel verantwoord bezig zijn en ook echt geen paard kapot maken. De ex-toppaarden lopen er nog zeer tevreden en gezond bij, dus ja..

Wat dat betreft kun je ook commentaar gaan leveren op mensen die bijvoorbeeld recreatief rijden en hun paard niet nageeflijk/over de rug rijden, waardoor het lijkt of paard een plank heeft ingeslikt (zo stijf en stug), lijkt me minstens net zo ongezond (niemand persoonlijk aanvallend hoor!). Maar ook die paarden kunnen gelukkig en oud worden zonder problemen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 16:48

Wat is er zo SIELUGHH aan dan? :Y)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:09

RM94 schreef:
PaardenliefJ schreef:
Rolkur vind ik ook niks hoor :n Ik vind het zielig voor de paarden, ze maken die nek kapot..

Ziet dit er vriendelijk uit dan?

http://3.bp.blogspot.com/_KEWX93qxjh0/S ... A3o.jpgDit is Anky. En het ziet er HELEMAAL NIET vriendelijk uit..

Bleeh. :r

overigens vind ik foto's voor dit soort discussies gebruiken niet eerlijk een foto is een moment opname. Weet jij wat hier gebeurd is???

Dan zijn het wel heel veel momentopnames.
Als je eens op google bijvoorbeeld 'Rollkur Anky' intiept, zijn het echt heel veel van dit soort foto's.
Dan noem ik het geen momentopname meer...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:22

Tja, ik ben gewoon tégen bit etc. Niet tegen 'met een gebogen nek' alias nageeflijk, daar ben ik helemaal voor. Mar hoe Anky rijdt...bah. Ik vraag me ook echt af of die topruiters nou ook af en toe eens een lekker ontspannen buitenritje ofzo maken :o

Aan de andere kant, als je écht zo onvriendelijk bent tegen je paard, kom je dan wel op dat niveau?

Muronia

Re: Anky & Edward, Rollkur,Sporen, dierenmishandelaar??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:23

Waarom "moet" je een ontspannen buitenritje maken BaileyMix? Mijn paarden ontspannen ook heerlijk in de bak hoor, ik heb een bloedhekel aan buitenritjes.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:47

Leorah schreef:
Waarom "moet" je een ontspannen buitenritje maken BaileyMix? Mijn paarden ontspannen ook heerlijk in de bak hoor, ik heb een bloedhekel aan buitenritjes.

Dat moet niet, ik vraag het me gewoon af :P

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:53

Ja okey, maar dan zal dat in jouw optiek dus waarschijnlijk beter zijn? Waarom vraag je je dat anders af?

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:05

EskeGirl schreef:
RM94 schreef:

overigens vind ik foto's voor dit soort discussies gebruiken niet eerlijk een foto is een moment opname. Weet jij wat hier gebeurd is???

Dan zijn het wel heel veel momentopnames.
Als je eens op google bijvoorbeeld 'Rollkur Anky' intiept, zijn het echt heel veel van dit soort foto's.
Dan noem ik het geen momentopname meer...

Anky is ook wel een bijzonder vaak gefotografeerd persoon he, de kans is veel groter bij haar dat er verkeerde moment foto's genomen worden dan de kans dat dat bij alle bokkers bij elkaar gebeurd.

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:08

ik weet dat er inderdaad ruiters zijn die soms buitenrijden, of in ieder geval buiten in en uitstappen. maar dan heb je natuurlijk wel weer het aspect dat meespeelt dat het hele kostbare paarden zijn.
en dat ze zich geen blessures kunnen veroorloven! die paarden mogen ook niet zomaar even de wei op. dat wordt allemaal gecontroleerd gedaan.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:09

ismy schreef:
Laatst een clinic van Adelinde Cornelissen gehad en nou hebben we het niet over deze topper en zou ik niet weten hoe hun rijden. Maar ze reed fijn. Het punt waar zij op reed was dit belangrijk: tempowisselingen, belonen, ontspanning etc.
Je moet een paard als een atleet zien en dat maakte ze mooi duidelijk!

Je denkt toch niet echt dat Adelinde precies laat zien in een clinic wat ze in haar training doet??

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:10

Zooist schreef:
Is het kindervakantie?

paasvakantie in België :j

Denk niet dat Anky en Edward bij elke stap prikken, dat is iets van de amateurs :D

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:12

Ik denk ook dat een paard nooit onder dwang op zo'n niveau kunnen blijven lopen.
Als ze niet lekker in hun vel zitten geven ze dat op de 1 of andere manier wel aan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:13

easygoing schreef:
Anky is ook wel een bijzonder vaak gefotografeerd persoon he, de kans is veel groter bij haar dat er verkeerde moment foto's genomen worden dan de kans dat dat bij alle bokkers bij elkaar gebeurd.

En ook steeds dezelfde "foute" foto's kom je steeds weer tegen. Levert meer op denk ;)
Ik mag het dan niet overal mee eens zijn, maar weet ook goed dat mijn kennis ook nog veel te wensen over laat, maar dan nog geloof ik dat Anky meer te winnen heeft als ze haar paarden goed behandeld ipv "mishandeld".
Daarbij heeft ze zich met meerdere paarden bewezen en juist dát is imo écht bewijs van goed kunnen rijden en wéten waar je mee bezig bent.
Ze geeft zelf ook aan dat ze haar trainig aanpast aan het paard en niet andersom - héél belangrijk!

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:14

concetto schreef:
Ik denk ook dat een paard nooit onder dwang op zo'n niveau kunnen blijven lopen.
Als ze niet lekker in hun vel zitten geven ze dat op de 1 of andere manier wel aan.

dwang wil ik inderdaad niet zeggen, maar ze worden wel echt tot de grens gereden.
heb er tijdens diezelfde hengstenshow ook wel een paar in de staak zien gaan hoor :o

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:16

avalonnancy schreef:
concetto schreef:

dwang wil ik inderdaad niet zeggen, maar ze worden wel echt tot de grens gereden.
heb er tijdens diezelfde hengstenshow ook wel een paar in de staak zien gaan hoor :o

dat begrijp ik. Maar dat is een show, en vaak jonge hengsten.
Kijk naar Bonfire, altijd met zijn oortjes naar voren in de ring, net als Totilas.
Dat zouden ze niet doen als ze mishandelt werden toch?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:19

nee ik heb het ook niet over dwang of mishandeling, maar over een grens.
en die grens geld ook voor s&t gebruik, spoorgebruik en slofgebruik. en ik heb buiten bij het losrijterrein gekeken. binnen zag het er allemaal veel vriendelijker uit!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:19

superwoman schreef:
easygoing schreef:

En ook steeds dezelfde "foute" foto's kom je steeds weer tegen. Levert meer op denk ;)
Ik mag het dan niet overal mee eens zijn, maar weet ook goed dat mijn kennis ook nog veel te wensen over laat, maar dan nog geloof ik dat Anky meer te winnen heeft als ze haar paarden goed behandeld ipv "mishandeld".
Daarbij heeft ze zich met meerdere paarden bewezen en juist dát is imo écht bewijs van goed kunnen rijden en wéten waar je mee bezig bent.
Ze geeft zelf ook aan dat ze haar trainig aanpast aan het paard en niet andersom - héél belangrijk!

Precies en dan te bedenken dat haar paarden tot op behoorlijk leeftijd nog het hoogste niveau aankunnen zonder enige moeite.Bravo voor Anky, menig amateurspaard is al afgeschreven voor zijn 12e.
Denk dat mensen eens moeten proberen om ook de andere kant te zien en niet alleen van ahhh gossie wat zielig.
Ooit heb ik eens iemand gesproken (een leek op paardengebied) die niet dressuur wilde kijken omdat ze het schuim rond de mond zo zielig vond, na een uitleg dat dat schuim eigenlijk alleen een goed teken is omdat ze dan met het bit spelen kreeg ze er een heel andere kijk op.
Wij zijn dan wellicht geen echte leken op paardengebied maar alle wijsheid hebben we zeker ook niet in pacht.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:21

avalonnancy schreef:
concetto schreef:

Ja en dus? Wel eens op een willekeurige stal een tijdje bij de bak staan kijken?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:25

ja klopt dat heb je inderdaad overal, maar dit topic gaat over de TS die het niet het juiste vind. en daar heeft ze gelijk in. het gebeurt maar of het juist is vraag twee. het werkt ook maar is het dan nog steeds juist.
Ik doe het die ruiters niet na, zowel het niveau en de paarden niet die ze rijden. maar ook de manier van sommige ruiters niet.
en dat is niet om te zeggen hoe slecht het wel niet is, maar moet de TS wel gelijk geven dat je het niet gelijk als voorbeeld voor je eigen rijden moet nemen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:25

superwoman schreef:
easygoing schreef:

Precies en dan te bedenken dat haar paarden tot op behoorlijk leeftijd nog het hoogste niveau aankunnen zonder enige moeite.Bravo voor Anky, menig amateurspaard is al afgeschreven voor zijn 12e.
Denk dat mensen eens moeten proberen om ook de andere kant te zien en niet alleen van ahhh gossie wat zielig.
Ooit heb ik eens iemand gesproken (een leek op paardengebied) die niet dressuur wilde kijken omdat ze het schuim rond de mond zo zielig vond, na een uitleg dat dat schuim eigenlijk alleen een goed teken is omdat ze dan met het bit spelen kreeg ze er een heel andere kijk op.
Wij zijn dan wellicht geen echte leken op paardengebied maar alle wijsheid hebben we zeker ook niet in pacht.

dat schuim komt doordat ze rollkur moeten lopen, dan krijgen ze bijna geen adem dan krijg je dat schuim.
wat is dat schuim volgens jou dan?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 19:26

avalonnancy schreef:
ja klopt dat heb je inderdaad overal, maar dit topic gaat over de TS die het niet het juiste vind. en daar heeft ze gelijk in. het gebeurt maar of het juist is vraag twee. het werkt ook maar is het dan nog steeds juist.
Ik doe het die ruiters niet na, zowel het niveau en de paarden niet die ze rijden. maar ook de manier van sommige ruiters niet.
en dat is niet om te zeggen hoe slecht het wel niet is, maar moet de TS wel gelijk geven dat je het niet gelijk als voorbeeld voor je eigen rijden moet nemen.

ik ben een jonge :o dus die zu moet hij worden :o

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:27

Nee dat klopt, het is maar goed dat we niet alle wijsheid hebben.
Dan blijft er niks over om te leren.
Bij de groten onder ons is zoveel controle dat ze het zich niet kunnen permiteren om hun paard slecht te behandelen.
Rollkur vind ik een moeilijk iets, ik heb het nog nooit echt in the real life gezien, en de foto's zijn natuurlijk moment opnamen.
Feit is wel dat op die manier een hoog niveau behaald wordt.
Wat is wijsheid??
En ja ik heb op diverse stallen getraind en gekeken...
Schuim is omdat ze ontspannen op een bit kauwen duss..... grondbeginselen van het africhten van paarden

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:29

[/quote]

ik ben een jonge :o dus die zu moet hij worden :o[/quote]

oh sorry :o :=

oh ja over dat schuim, dat heeft inderdaad te maken met slikken. sommige paarden hebben moeite om te slikken als ze nageeflijk worden en daardoor gaan schuimen omdat ze meer speeksel produceren ;)

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:31

Sjors493 schreef:
dat schuim komt doordat ze rollkur moeten lopen, dan krijgen ze bijna geen adem dan krijg je dat schuim.
wat is dat schuim volgens jou dan?

Heeft jouw pony nooit een schuimende mond?

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:32

avalonnancy schreef:

ik ben een jonge :o dus die zu moet hij worden :o[/quote]

oh sorry :o :=

oh ja over dat schuim, dat heeft inderdaad te maken met slikken. sommige paarden hebben moeite om te slikken als ze nageeflijk worden en daardoor gaan schuimen omdat ze meer speeksel produceren ;)[/quote]
Nee ze hebben geen moeite met slikken, ze accepteren het bit en gaan hier op kauwen, dit heet nageeflijkheid en ontspanning.