Leer je zo de piaffe?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 17:32

Moll schreef:
Bizzybijtje schreef:

Er zijn anders genoeg ruiters die het ook zo aanleren. Nogmaals, dat dit niet aansluit bij jouw visie betekent niet dat het gelijk fout is.
Dat jij het zo doet, prima, ga er vooral mee door. Je hebt mooie paarden staan, goed toch. Maar dat ik het anders doe, wat maakt dat nou toch uit? :+ Hoezo 'wiel opnieuw uitvinden'?

dat je het anders doet is om het even, het gaat er over of het correct is, en dat is het, en dat bedoel ik met het wiel opnieuw uit vinden, je moet je in eerste instantie willen af vragen waar de piaffe voor dient en waarom deze is bedacht, dan ga je kijken hoe men deze in uitvoering bracht en brengt op correcte wijze, dus niet zoals vandaag de dag in de GP dressuur want die piaffen zijn niet correct uit gevoerd maar het zijn een soort beren die dansen op een gloeiende plaat.
dan is het de vraag wat de meerwaarde is voor een piaffe, en wanneer je deze aan gaat leren wen waarom.
vragen dienen om antwoord te krijgen en niet simpel weg een proefje rijden op l nivo en doen wat er gevraagt word zonder te weten waaro iets dient en waar hetvoor bedsoelt is.

Ik begrijp niet op wat voor manier dit aanvullend is voor je mening? Misschien verkeerd geformuleerd oid, maar je springt een beetje van de hak op de tak ;) ?
Ik snap ook wel dat een oefening werkelijk nut moet hebben. Dat heeft ook helemaal niks met deze discussie te maken, aangezien het hier om het aanleren zelf gaat en niet om het 'wat en waarom'.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:41

Bizzybijtje schreef:
Moll schreef:
Ik begrijp niet op wat voor manier dit aanvullend is voor je mening? Misschien verkeerd geformuleerd oid, maar je springt een beetje van de hak op de tak ;) ?
Ik snap ook wel dat een oefening werkelijk nut moet hebben. Dat heeft ook helemaal niks met deze discussie te maken, aangezien het hier om het aanleren zelf gaat en niet om het 'wat en waarom'.

je snap werkelijk niet waar het omgaat, verbazing wekkend,
vraag aan jou
1: wat is het doel van die piaffe?
2: waarom is de piaffe ontwikkelt?
3: wie heef de piaffe bedacht, en in welke tijd
4: heeft de piaffe in een het paard rijden een doel of is het een doel?
5: waarom word de piaffe vandaag de dag nog steeds zo geleerd als vroeger?

Amaryllis

Re: Leer je zo de piaffe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 19:46

Ik kan niet begrijpen dat mensen hier zo'n ophef over maken. Het is een heel duidelijk, vriendelijk filmpje wat juist voor veel mensen een goede leerschool zou moeten/kunnen zijn! Je ziet ook dat de ruiter het paard in stap goed voorbereid door te verzamelen, voorwaarts te stappen, en zo het paard heel goed in de hand heeft staan. De instructeur doet ook niks gek met die stok. Ik heb (nederlandse) trainers daar wel eens heel anders mee zien werken.. := :n

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 20:55

Hoo Hoo, het is niet de bedoeling van mij geweest om te zeggen : "Kijk nou wat zielig"
Maar meer om te vragen of dit de meest gebruikte manier is/was om het aan te leren of dat er ook andere manieren zijn. :)
Dat er voorderest discussies zijn opgelopen, prima. Maar zo heb ik het nooit bedoeld!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 20:57

Het is in mijn optiek wel de meest gebruikte manier. :j
Ook een aantal niet klassieke trainers gebruiken dit vaak, naar wat ik gezien en gehoord heb.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 20:58

Maar hoe word het anders geleerd dan? :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:09

Sodeletuut schreef:
Namens Sjors493:

Het aanleren van de piaffe

In de Academische Rijkunst wordt de piaffe veelal eerst aan de hand geleerd, startende met de halve passen. Door het paard steeds meer verzameld te laten draven ontstaan deze ‘’half steps’’. Door deze stappen weer te halveren ontstaat de piaffe.Als het paard tijdens de eerste poging een aantal bruikbare passen toont, dan sluit men de oefening af en beloont men het paard uitvoerig.

1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding

Daarna of daarnaast kan de piaffe onder de ruiter ontwikkelt worden. De ruiter verzamelt het paard vanuit de draf en als de ruiter merkt dat de grens en het maximale vermogen van het paard is bereikt rijdt de ruiter weer voorwaarts. Het duurt een aantal jaar eer een paard perfect kan piafferen, maar de weg er naar toe zorgt er al voor dat het paard sterker, soepeler, krachtiger en wendbaarder wordt.

1. Afbeelding
2. Afbeelding

heel erg bedankt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 23:22

Moll schreef:
je snap werkelijk niet waar het omgaat, verbazing wekkend,
vraag aan jou
1: wat is het doel van die piaffe?
2: waarom is de piaffe ontwikkelt?
3: wie heef de piaffe bedacht, en in welke tijd
4: heeft de piaffe in een het paard rijden een doel of is het een doel?
5: waarom word de piaffe vandaag de dag nog steeds zo geleerd als vroeger?

8)7 Ik snap werkelijk wel waar het om gaat, maar ik snapte je bericht niet omdat het onlogisch geformuleerd was en vol met spelfouten zat. Je doet net alsof ik deze methode compleet de grond in stamp, omdat jij je gelijk niet van me krijgt. Jammer, die ga je ook niet krijgen, aangezien ik het prima vind dat jij het zo doet maar ik zie liever een andere methode . Klaar, dat heeft niets met de bovenstaande vragen te maken. Al heeft Meneer Huppeldepup in 2348236 voor christus dat zo gedaan. Dat kan me wer-ke-lijk helemaal niets schelen :') Als ik ergens niets mee heb is het wel van die alleswetende goeroes. Het is trouwens ook zo dat veel paarden niet eens op de zweep reageren. En wat dan?

Maar, om het toch in jouw straatje te houden;

Sodeletuut schreef:
Daarna of daarnaast kan de piaffe onder de ruiter ontwikkelt worden. De ruiter verzamelt het paard vanuit de draf en als de ruiter merkt dat de grens en het maximale vermogen van het paard is bereikt rijdt de ruiter weer voorwaarts. Het duurt een aantal jaar eer een paard perfect kan piafferen, maar de weg er naar toe zorgt er al voor dat het paard sterker, soepeler, krachtiger en wendbaarder wordt.

En trouwens het hele verdere artikel. Daar moet per se een zweep aan te pas komen? Dacht het niet.

Ik werk zelf aan de lange teugel, ben het sinds kort ook aan het 'aanleren' zodat ik in de rest van de oefeningen verder kan verzamelen en ponylief soepeler wordt en sterker wordt in zijn achterbeen om zo naar de galop toe te werken.

Maar goed. Ik heb alles gezegd wat ik kwijt wil, mocht je echt je gelijk willen hebben staat mijn pb-box gewoon open :j

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 21:11

Buiten al de bovenstaande reactie's om:

Ik vindt het een vriendlijke manier om de piaffe te leren.
Maar als ik het mijn pony aan zou willen leren, denk ik niet dat het deze manier wordt, ze reageert namelijk niet op dat soort dingen.