1e paard, hoe ouders overhalen??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:12

intral schreef:
Ik zal nog steeds niet snappen wat half bokt heeft tegen het hebben van een paard op 14jarige leeftijd, aangezien het bij mij ( met begeleiding ) gewoon goed gaat, maar dat terzijde :) .

TS, ook op je 14de is er werk te vinden, denk aan afwassen, folderen, kranten lopen of werken op een manege ( dat is nog leuk voor je ervaring voor je eigen pony ook! :) ) . Hebben je ouders verstand van paarden? Zo te lezen niet. Misschien is het hard voor je, maar het zou verstandiger zijn als je de waarde van iets in zou zien, zowel emotioneel als financieel. En dan komt je pony vanzelf ;) .

Niets, absoluut niets...
Maar wel als ze hun ouders er om gaan vragen, die waarschijnlijk niet op de hoogte zijn van het hebben en houden van een paard. Ouders die weten waar ze aan toe zijn met een paard én hun kinderen, zullen hun kind zonder vragen al een pony/paard geven, indien ze de juiste middelen voorhanden hebben.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:14

als je 14 bent en je ouders zijn geen paarden mensen moet je er absoluut niet aan beginnen...het hebben van een paard is heel wat anders als het hebben van een konijn
Als je dan ook nog opwedstrijd wild moeten je ouders er nog meer tijd instoppen en ook nog eens een trailer aanschaffen en natuurlijk een auto om m te trekken....echt bezint eer ge begint
Ik zou er nog maar ns goed over nadenken.

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 23:39

@interal
idd het kan ook gewoon goed gaan.
bijbaantjes ja: schoonmaken op de zaak. auto's stofzuigen en binnenkort Cubs in elkaar schroeven.

Waarom zou ik niet paardwaardig zijn...
ik mag er toch wel om grinniken dat iemand dat zegt een verwende draak?
ik heb nooit gezegt dat ik daar blij mee ben. of blij mee moet zijn. en bedankte gewoon voor haar tip/mening ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:00

TS: Jammer dat je niet reageert op de echt goede tips.. Dacht dat ik en mairead toch echt de beste hebben gegeven...

mairead schreef:
Maak eens een lijst met maandelijks of periodiek terugkerende kosten, zoals bijvoorbeeld: stalgeld, hoefsmid, ontwormen, entingen, tandarts, lessen(!), verzekering (als je dat wilt)... en ga zo maar door. Dit kan je uitzoeken door naar de prijzen van stallen, veeartsen, hoefsmeden, etc. in jouw regio rond te vragen. Reken dan om hoeveel je per maand in totaal kwijt bent (Let op: niet alle terugkerende kosten gaan per maand, dus even omrekenen!). Laat dat aan je ouders zien: zo kunnen zij zien of dat uit gaat komen met wat er per maand binnenkomt.
En maak daarnaast ook een lijst met eenmalige (aanschaf-)kosten, bijvoorbeeld: het paard zelf (zoek daarvoor uit wat een paard dat aan jouw eisen voldoet tegenwoordig kost), paard ophalen, eventueel deskundige begeleiding bij het zoeken, goed passend harnachement, dekens en andere toebehoren, verzorgingsproducten, stalapotheek... (Heel belangrijk ook: een 'potje' voor onvoorziene gebeurtenissen met een paar duizend euro!)
Met deze gegevens weet je waar je aan toe bent qua geld. En je ouders kunnen zien dat je er serieus over nadenkt, maar wees niet teleurgesteld als ze alsnog 'nee' zeggen: als je zo'n lijst maakt, kun je immers zelf ook zien hoeveel geld er eigenlijk in een paard gaat zitten!

Als je toch bezig bent: maak dan ook eens een lijstje met de tijd die je nodig hebt.
Zet elke dag van de week erop en dan onder elke dag, hoeveel uur je: op school zit, huiswerk maakt, werkt (misschien nog niet van toepassing), andere sporten beoefent, etc. Hoeveel tijd hou je dan elke dag over zonder dat het ten koste gaat van je school? Houdt er rekening mee dat de meeste mensen gemiddeld iedere dag zo'n 2 à 3 uur aan hun paard besteden! Heb je zoveel tijd over naast je andere actviteiten? Wil je elke dag door weer en wind naar stal fietsen?
Let op dat je ook nog maar 14 bent en later misschien nog gaat studeren: kan je dat combineren met een paard? Een studie kost namelijk nog veel meer tijd, en misschien wil je ook nog genieten van het studentenleven. Wil en kan je dan ook nog de grote verantwoordelijkheid ernaast nemen om voor je paard te zorgen?

Het verstandigste is om nog even te wachten en misschien ondertussen alvast wat te sparen: de één wacht tot hij/zij zelf een baantje heeft om het zelf te kunnen betalen en niet de ouders hoeft te belasten. Maar waarschijnlijk moet je, als je eenmaal een baantje hebt, eerst nog een poosje sparen voor de aanschafkosten én het potje voor onvoorziene gebeurtenissen. De ander wacht liever totdat hij/zij (bijna) klaar is met studeren; zodat de verantwoordelijkheden studie en paard niet samen vallen. Tegen die tijd heb je ook wat meer geld, als je gespaard hebt...
Ik was 24 toen ik mijn eigen paard kocht en ik heb er eerst 1 heel jaar lang over nagedacht en dingen uitgezocht; voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, en toen ik het na 1 jaar nog steeds graag wilde, ben ik met mijn zoektocht begonnen.

En:

Citaat:
Hier nog een keer de tip, wacht 2 jaar. Begin nu al met sparen, elke maand geld op zij zetten en met een beetje moeite (werk zoeken) kan jij over die 2 jaar je eigen paard kopen.

Jaa, het is lang wachten en ik heb die 2 jaar niets gespaard, maar wou nu dat ik het wel heb gedaan. Het is als 16jarige echt niet onmogelijk, geloof me. Ik heb dubbele kosten gehad omdat mijn pony nog uit Portugal kwam ook en dus het transport naar Nederland ook betaalt moet worden (geloof me, dat is veel!). Maar na lang wachten heb ik nu toch echt mijn droompony, hard voor gewerkt.

Duijfje

Re: 1e paard, hoe ouders overhalen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 00:06

@juangi

De 1ste tip heb ik al gedaan. maar is idd heel goed.(mairead bedankt)

en die van jou ook gelezen! is natuurlijk minder leuk, maar wel verstandiger.
Thanx

Sorry voor niet reageren..

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:09

(weet niet of het al gezegd is)
Laat je ouders eens praten met iemand van minsten boven de 18 die ook een paard heeft, zo kunnen ze horen hoe het echt zit en kunnen ze dus een goede beslissing nemen. Mijn ouders hebben dit ongever 5 jaar geleden ook gedaan en sindsdien heb ik een paardje, mijn ouders vonden het eng en onbekend, na een goedgesprek durfden ze het wel aan omdat ze nu echt wisten hoe het zat.
Ik was toen 14 en nu 19 en ondertussen is dit ook wel een goede zet geweest vanwege de informatie mijn ouders dus al hadden en ik geen benul van had, arm beest als ze dat niet hadden gedaan :+

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 00:11

Mijn tip?
Wacht met een eigen paard tot je de kosten zélf kunt dragen :)

Ga tot die tijd op zoek naar een tof bijrijdpaard waar je veel van kan leren en waar je vooral veel plezier van hebt!

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 06:50

Ik ben nu ook 14, pas. Ik heb eergisteren een shetlander gekocht en opgehaald, maar wel met de voorwaarden dat ik school zou afmaken, dat ik eerst mijn huiswerk enz enz zou maken voordat ik naar de pony ging, dat ik er tyd voor zou moeten hebben, ook dat beessie heeft verzorging nodig, mijn vader zorgt voor de kosten, ik moet zelf voor de spullen zorgen, dus halsters hoofdstellen zadels borstels weet ik allemaal wat, dat moet ik zelf bekostigen(schrijf je dat zo?), en ik moet ook met slecht weer gaan, en dat heb ik er absoluut voor over.
Heb je al een idee welk ras je wilt?
Het ene ras is nmlk. duurder dan het ander, ook in onderhoud en zadels etc. etc.

en inderdaad zoals iedereen zegt, ff een kostenplaatje maken, en als je slim bent, iedere maand geld achter houden, mocht er iets gebeuren en er een VA aan te pas komen.

Gelukkig heb ik een vader die mijn pony betaald en alle andere kosten, en een moeder die mijn Studie betaalt, ik heb het best wel luxe vindt ik zelf.

maaaaaaaaaaaaaaaaarr dat was off-topic, ik heb zelf ook heel lang verzorgpony's gehad voordat ik dacht dat ik een eigen paard aan zou kunnen, en dan heb ik het over iedere dag op en neer fietsen, ik heb ook heel lang les gehad, en een tijdje alleen maar informatie op internet en bokt.nl gezocht.

Mijn vader heeft zelf ook ervaring met paarden, die heeft er zelf vroeger meer dan 7 gehad, dus voor mij was het een voordeel, hij was al op de hoogte van de kosten, en wat je moest hebben, dus die heeft zelf een lijstje gemaakt en gezegt oké ik betaal het voor je, maar je kunt toch beter eerlijk zijn en niet zeggen tegen je ouders dat je geen pony hebt terwijl dat wel is, ik zeg niet dat je het gaat doen, maar ik heb het wel gedaan, dacht dat mijn moeder het nooit goed zou keuren, toen zei mijn vader dat ik het MOEST zeggen, dat heb ik toen gedaan, en ze keurde het gewoon goed.

De eerste kosten waren voor ons:

Stalling 110 p.m. All-Inclusiff ( schrijf je dat zo?)
Bekappen 20 per 11 weken.
De pony zelf.
Toebehoren
voor meer vragen kun je gewoon terecht.

xxxxxxx'

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:23

Tylermen: Bekappen is natuurlijk verschillend per paard, dat de jouwe 11 weken kan, wil niet zeggen dat een andere dat ook kan. Zo reed ik twee paarden, de ene werd eens per half jaar (!!!!) bekapt, de andere elke 6 weken, inclusief beslag.

Jij hebt ook een vader met ervaring, dat is ontzettend belangrijk in mijn ogen!

TS, ben wel nieuwsgierig naar de lijstjes die jij hebt gemaakt zoals Mairead heeft aangegeven.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:33

De reden van jou vader zal waarschijnlijk zijn dat het een hele verantwoordelijkheid is om een eigen paard te hebben. Idd; Wat doe je met je paard als jullie op vakantie zijn? Wie verzorgt hem als je ziek bent of dergelijke? etcetc. Overhalen vind ik belachelijk. ;)

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 10:44

Ik wilde toen ik net zo jong was als jij ook súpergraag een eigen paard. Mijn ouders hadden er geld genoeg voor, maar zij vonden het belangrijker dat ik eerst ging studeren enzo.
Mijn beste vriendin toendertijd kreeg wél een paard, wat was ik jaloers! Dat duurde alleen niet lang, haar ouders hadden totaal geen verstand van paarden, paard was erg lastig, ze heeft er weinig plezier aan beleefd en na een paar jaar moest het paard alweer verkocht worden omdat ze ging studeren en er dus geen tijd meer voor had.... Mijn jaloezie was snel over, dat begrijp je wel!
Ik ben gaan studeren, werken enz... ondertussen reed ik gewoon 1 keer in de week op de manege.
Ik ging samenwonen, verdiende mijn eigen geld en kreeg verzorgpony's van een oude vrouw hier in het dorp. Dit heb ik twee jaar lang gedaan en toen heb ik pas besloten om een eigen paardje te kopen.
Ik wist nu namelijk precies hoeveel werk en geld er in ging zitten.
Ik heb er nooit spijt van gehad dat ik er mee heb gewacht, ik heb mijn ouders ook nooit verweten dat ik geen paard mocht, ik ben blij dat ik er toendertijd geen mocht. Eerst maar eens leren en studeren, véél belangrijker!

Duijfje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 16:43

@janine,
dat lijstje heb ik opgezocht op internet een maand geleden denk ik.
op meerdere sites gekeken ect.
mijn vader heeft vroeger met paarden gewerkt,,

@corinne,
daar geef ik je gelijk ik. school is belangrijker.

@Tylermen
Dankje!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:46

Opgezocht op internet???? Kan je zelf geen lijstje maken? Als je daar geen 'zin' in hebt.... Hmmmmmmmmmmmmm...
Daarbij heeft Mairead het ook over een ander lijstje.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:55

Misschien is het verstandig dat je eerst je school gaat afmaken en dan een eigenpaard neemt. *misschien heb je tegen die tijd wel helemaal geen interesse meer in paarden. En zeg niet dat dat niet zal gebeuren.
Het moeten overhalen van ouders vind ik een apart iets.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:58

Vanilla02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 20:59

pennytopic... :Z

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:04

Aladinnetje schreef:
pennytopic... :Z

haha idd _O-

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:07

CelineD schreef:
ik gebruik die,, dat zoekfuntie, en zelfbetalen op je 14de lukt niet echt,... sorry

Ik ben 14 en ik betaal er twee ;)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:08

LinSa schreef:
CelineD schreef:
ik gebruik die,, dat zoekfuntie, en zelfbetalen op je 14de lukt niet echt,... sorry

Ik ben 14 en ik betaal er twee ;)

ik ben 16, betaal er zelf ook 2, mijn andere 2 betalen mijn ouders

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:30

ben ook benieuwd wanneer je paard naar een kliniek moet voor 'n aantal weken of je dat dan ook kan betalen :) dan kan gaan om 100den maar ook 1000en euro's, en ik denk niet dat een 16jarige dat zomaar even uit zijn of haar mouw schudt.
komt niet vaak voor nee, maar kan wel gebeuren en als je geen ouders heb die er aan mee willen betalen en ''alles op eigen houtje doet'' zijn dit wel dingen om over na te denken.

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:36

Illusion schreef:
ben ook benieuwd wanneer je paard naar een kliniek moet voor 'n aantal weken of je dat dan ook kan betalen :) dan kan gaan om 100den maar ook 1000en euro's, en ik denk niet dat een 16jarige dat zomaar even uit zijn of haar mouw schudt.
komt niet vaak voor nee, maar kan wel gebeuren en als je geen ouders heb die er aan mee willen betalen en ''alles op eigen houtje doet'' zijn dit wel dingen om over na te denken.

Ben ook benieuwd bij jou..

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:38

ik betaal mijn paarden niet zelf :) mijn ouders betalen de 'onderhoudskosten' om het zo maar te noemen (dus dierenarts,hoefsmid,medicijnen indien nodig,voer e.d.)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:40

Illusion schreef:
ik betaal mijn paarden niet zelf :) mijn ouders betalen de 'onderhoudskosten' om het zo maar te noemen (dus dierenarts,hoefsmid,medicijnen indien nodig,voer e.d.)

Mijne ook ;)

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:41

dominiquesr schreef:
Illusion schreef:

Mijne ook ;)

ik betaal alleen een bijdrage in de stalling mee

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 21:41

waarom voel je je dan aangesproken?
Citaat:
maar kan wel gebeuren en als je geen ouders heb die er aan mee willen betalen en ''alles op eigen houtje doet'' zijn dit wel dingen om over na te denken.