TS: Jammer dat je niet reageert op de echt goede tips.. Dacht dat ik en mairead toch echt de beste hebben gegeven...
mairead schreef:Maak eens een lijst met maandelijks of periodiek terugkerende kosten, zoals bijvoorbeeld: stalgeld, hoefsmid, ontwormen, entingen, tandarts, lessen(!), verzekering (als je dat wilt)... en ga zo maar door. Dit kan je uitzoeken door naar de prijzen van stallen, veeartsen, hoefsmeden, etc. in jouw regio rond te vragen. Reken dan om hoeveel je per maand in totaal kwijt bent (Let op: niet alle terugkerende kosten gaan per maand, dus even omrekenen!). Laat dat aan je ouders zien: zo kunnen zij zien of dat uit gaat komen met wat er per maand binnenkomt.
En maak daarnaast ook een lijst met eenmalige (aanschaf-)kosten, bijvoorbeeld: het paard zelf (zoek daarvoor uit wat een paard dat aan jouw eisen voldoet tegenwoordig kost), paard ophalen, eventueel deskundige begeleiding bij het zoeken, goed passend harnachement, dekens en andere toebehoren, verzorgingsproducten, stalapotheek... (Heel belangrijk ook: een 'potje' voor onvoorziene gebeurtenissen met een paar duizend euro!)
Met deze gegevens weet je waar je aan toe bent qua geld. En je ouders kunnen zien dat je er serieus over nadenkt, maar wees niet teleurgesteld als ze alsnog 'nee' zeggen: als je zo'n lijst maakt, kun je immers zelf ook zien hoeveel geld er eigenlijk in een paard gaat zitten!
Als je toch bezig bent: maak dan ook eens een lijstje met de tijd die je nodig hebt.
Zet elke dag van de week erop en dan onder elke dag, hoeveel uur je: op school zit, huiswerk maakt, werkt (misschien nog niet van toepassing), andere sporten beoefent, etc. Hoeveel tijd hou je dan elke dag over zonder dat het ten koste gaat van je school? Houdt er rekening mee dat de meeste mensen gemiddeld iedere dag zo'n 2 à 3 uur aan hun paard besteden! Heb je zoveel tijd over naast je andere actviteiten? Wil je elke dag door weer en wind naar stal fietsen?
Let op dat je ook nog maar 14 bent en later misschien nog gaat studeren: kan je dat combineren met een paard? Een studie kost namelijk nog veel meer tijd, en misschien wil je ook nog genieten van het studentenleven. Wil en kan je dan ook nog de grote verantwoordelijkheid ernaast nemen om voor je paard te zorgen?
Het verstandigste is om nog even te wachten en misschien ondertussen alvast wat te sparen: de één wacht tot hij/zij zelf een baantje heeft om het zelf te kunnen betalen en niet de ouders hoeft te belasten. Maar waarschijnlijk moet je, als je eenmaal een baantje hebt, eerst nog een poosje sparen voor de aanschafkosten én het potje voor onvoorziene gebeurtenissen. De ander wacht liever totdat hij/zij (bijna) klaar is met studeren; zodat de verantwoordelijkheden studie en paard niet samen vallen. Tegen die tijd heb je ook wat meer geld, als je gespaard hebt...
Ik was 24 toen ik mijn eigen paard kocht en ik heb er eerst 1 heel jaar lang over nagedacht en dingen uitgezocht; voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen, en toen ik het na 1 jaar nog steeds graag wilde, ben ik met mijn zoektocht begonnen.
En:
Citaat:
Hier nog een keer de tip, wacht 2 jaar. Begin nu al met sparen, elke maand geld op zij zetten en met een beetje moeite (werk zoeken) kan jij over die 2 jaar je eigen paard kopen.
Jaa, het is lang wachten en ik heb die 2 jaar niets gespaard, maar wou nu dat ik het wel heb gedaan. Het is als 16jarige echt niet onmogelijk, geloof me. Ik heb dubbele kosten gehad omdat mijn pony nog uit Portugal kwam ook en dus het transport naar Nederland ook betaalt moet worden (geloof me, dat is veel!). Maar na lang wachten heb ik nu toch echt mijn droompony, hard voor gewerkt.