Loopt mijn shet aan de teugel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:03

Irmy schreef:
Jij weet niet hoelang ik al ervaring heb met paarden.
Ik vind het gewoon onacceptabel hoe jullie reageren. Sommigen hier reageren normaal, maar als jullie me zo afkatten, denk je dan echt dat dat helpt? Denk je dat ik dan beter luister? Dan heb je het mooi mis.

MMMMM in elk geval niet langer dan 7 jaar?? Dan was je 5 jaar.
Of je moet als baby al op een paard hebben gezeten en hebben begrepen hoe je een paard aan de teugel kon rijden??
Nee meis, ik zit er al dik 45 jaar in en leer nog elke dag bij, dus dat verhaal w.b.t ervaring gaat er bij mij niet in!!

kabwan

Re: Loopt mijn shet aan de teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:06

Leinearthur:
Ik bedoel niet voor haar, maar ik weet nog wel toen ik 6 was en voor het eerst op een pony zat. Ik 3 slagen in me beugels had en mijn pony ook stil ging staan, kon ik schoppen wat ik wou. :P
Het gaat om die klein kinderen, dan zou ik het wel handig vinden. Als het voor 1 of 2 keer in de maand is...

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:08

Ja maar wat moet een onwijs klein kind nou met een hulpteugel? als ze niet weet hoe ze een pony actief aan het lopen krijgt , kan het ruitertje dan wel een hulpteugel gebruiken? :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:09

welke post vind je onacceptabel ts?

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 18:10

Alle posten die niet op een normale/rustige manier zeggen wat ze vinden, maar gelijk beginnen te zeuren.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:11

Naja ik heb geen verstand van die hulp teugels, bijzet, dinges, ik gebruik ze gelukkig niet. En als je ze nodig hebt dan is er wat met je rijstijl aan de hand (is mijn mening)
Ik dacht dat het gewoon zo'n ding is wat vast zit, maar zie het dus verkeerd :P

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:14

Nou, om even aardig te blijven:
Ik vind ook dat je te groot voor hem bent, dus ik neem maar aan dat je er nietmeer op rijd.

* Pony loopt niet aan de teugel :)(als antwoord op je vraag)
* Waarom zou ie dat moeten?, beter nemen de kindjes eerst les.
* Als je je pony gewoon actief laat rijden door die kindjes, (desnoods neem je zelf af & toe zweepje ter hand) dan zijn de hulpteugels niet nodig.

Sommige van je reacties komen vrij raar over :o, over ervaring gesproken;
Ik ben 14 en ik werk pas 5 jaar met paarden/pony`s en ik leer ook elke dag bij. Zelfs mensen van 50 leren nog bij.
Dingen niet weten en vragen is helemaal oke :), maar dan moet je ook het advies en de kritiek kunnen accepteren.
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 09-10-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

manonlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:15

Leinearthur schreef:
Ja maar wat moet een onwijs klein kind nou met een hulpteugel? als ze niet weet hoe ze een pony actief aan het lopen krijgt , kan het ruitertje dan wel een hulpteugel gebruiken? :)

Daar ga ik in mee.
Ik neem aan dat de kinderen die er nu op rijden nog niet heel oud zijn. Dan gaat het toch om het plezier met rijden, vooral nog recreatief?
TS, ik meen dat je ergens hebt gezegd dat ze misschien wedstrijden willen gaan rijden? Hulpteugels zijn daar in ieder geval niet toegestaan, dus trainen ermee lijkt me dan niet zo zinvol.

Is er geen stalling bij je in de buurt met een bak? Dan is het hele probleem van hulpteugel tegen het gras eten ook gelijk opgelost.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:16

Ik denk dat je meer hebt aan een foto van het hele paard, een rijfoto.
Dan kun je beter vragen of hij al een beetje ondertredent begint te lopen, daarna gaan ze meestal vanzelf aan de teugel.

Een paard is een zwaar dier, en loopt van nature met veel gewicht op de voorbenen, terwijl de achterbenen sterker zijn.
Zeker wanneer je op een paard wilt rijden, moet je een paard leren om zijn gewicht beter te verdelen en zijn gewicht op zijn achterhand (dat zijn zijn achterbenen) te gaan dragen.
Het is niet alleen een kwestie van veel oefenen, les nemen, maar ook spieren opbouwen.

Je kunt altijd zien of een paard 'nep' aan de teugel loopt (bijvoorbeeld met een hulpteugel) of dat een paard 'echt' aan de teugel loopt.
Mensen die al wat meer met dressuur doen, kunnen dat zien.

Ik denk dat je heel veel kunt leren van grondwerk, zodat je de bewegingen, het lichaam, de psyche en het paardengevoel gaat begrijpen.
Met grondwerk kun je denken aan oefeningen uit een boek, parelli, emiel voest etc.

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:19

Hij loopt niet aan de teugel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:23

Op deze foto is niet eens te zien of de pony wel loopt, laat staan dat er te zien is of je pony nageefelijk is.
Plaats een foto van de hele pony (bij voorkeur in draf) en dan pas kan de vraag beantwoord worden.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:25

Pony loopt niet aan de teugel!
Ik weet niet hoe oud de kindjes zijn die wedstrijdjes met de shet willen gaan rijden?
Maar ik denk dat ze dan toch met de BIXI beginnen en daar hoeft ie echt niet aan de teugel te lopen gewoon een nette stap en draf laten zien met wat figuren.
Er is een Bixi proef waar galop in zit.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:35

ThePast03..ik kan ook zonder een foto van de shet in draf wel zien dat dit niets met nagevelijkheid ( aan de teugel lopen ) te maken heeft!
Kijk alleen al eens naar de spieren in de hals!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:38

Klopt en ik denk op deze foto zelfs te zien dat de pony gewoon stilstaat.
Dat is precies wat ik wilde zeggen dat niemand wat kan zien aan zo'n foto.
Als TS alleen ja of nee wil horen dan is het simpel: nee pony geeft niet na.

aerdenhout1 schreef:
[*olduser*]..ik kan ook zonder een foto van de shet in draf wel zien dat dit niets met nagevelijkheid ( aan de teugel lopen ) te maken heeft!
Kijk alleen al eens naar de spieren in de hals!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:41

@TS, Ken je niemand waarbij je dat gevoel mag voelen? Waarbij een paard écht aan de teugel loopt.
Is een wereld van verschil, heel fijn ontspannen gevoel :j

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:42

Ook een pony die stil staat kan nageven......gelukkig wel!...maar snap wat je bedoeld!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:25

Eerst maar even antwoord op je daadwerkelijke vraag.
- de pony loopt niet aan de teugel :)

Maar daar hoef je dus niet over in te zitten en ga er ook niet te veel aan werken. Sommige shetten hebben er de bouw niet voor. Dan kan je er wel een of ander nep krulletje in duwen, maar dat werkt niet.
Wat je wel kan oefenen is lange teugelwerk. (bokt wiki) Dit zou tevens ook handig zijn aangezien je een beetje groot wordt ;).
Veel succes :D

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:33

Elise95 schreef:
Eerst maar even antwoord op je daadwerkelijke vraag.
- de pony loopt niet aan de teugel :)

Maar daar hoef je dus niet over in te zitten en ga er ook niet te veel aan werken. Sommige shetten hebben er de bouw niet voor. Dan kan je er wel een of ander nep krulletje in duwen, maar dat werkt niet.
Wat je wel kan oefenen is lange teugelwerk. (bokt wiki) Dit zou tevens ook handig zijn aangezien je een beetje groot wordt ;).
Veel succes :D

Kan me niet voorstellen dat er paarden zijn die niet nagevelijk kunnen lopen (medische mankementen daargelaten).
Misschien is het bij de ene minder spectaculair, maar elk paard moet het met degelijke training gewoon kunnen.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:01

Aan de teugel is wat anders dan in een krulletje lopen. Aan de teugel is letterlijk aan de teugel. Een paard accepteert de teugel dan en gaat volledig mee met jou hand. Wat jij doet is via de slof je paard even naar beneden sjorren en dan loopt hij in dat knikje dat er zo leuk uitziet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:03

Ben benieuwd hoe jij dat kan zien aan een hoofdfoto waarop geen slofteugel te ontdekken is maar alleen een teugel en een bijzetteugel waarop allebei bijna geen spanning staat?

lovehannah schreef:
Aan de teugel is wat anders dan in een krulletje lopen. Aan de teugel is letterlijk aan de teugel. Een paard accepteert de teugel dan en gaat volledig mee met jou hand. Wat jij doet is via de slof je paard even naar beneden sjorren en dan loopt hij in dat knikje dat er zo leuk uitziet.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:05

ThePast03 schreef:
Ben benieuwd hoe jij dat kan zien aan een hoofdfoto waarop geen slofteugel te ontdekken is maar alleen een teugel en een bijzetteugel waarop allebei bijna geen spanning staat?

lovehannah schreef:

Oeps, iets te snel over de foto gekeken, inderdaad geen slof. Maar mijn ervaring met slofteugels/bijzetteugels etc is alleen maar spanning. En met spanning krijg je geen paard nagevelijk/aan de teugel. En zij laat een hoofdfoto zien en wil dat we daar van oordelen, dus dan doe ik dat. ;)

GIRLxHIP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:43

je paarde loopt pas aan de teugel als je een touwtje op zijn neus kan doen , en die dan loodrecht de grond aanraakt.
dat is deze foto dus niet.
het moet nog iets ronder

Wiesiesisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:53

sorry hoor maar je moet zelf leren om je pony aan de teugel te laten rijden en niet door een bijzet teugel

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:12

oke als antwoord op uw vraag : nee je rijd niet aan de teugel
en windt je niet teveel op over sommigen hun reacties van " je bent te groot " " te zwaar " " je hebt geen ervaring genoeg " ze bedoelen het allemaal goed . Maar bij sommigen komt het zonder dat het de bedoeling is er wat snakie uit .

Toen de meesten hier toegegeven 12 jaar waren waren ze niet veel beter . Op mijn 12 de wou ik bijna mijn leven geven om te mogen rijden op een manege .Heb het niet gemogen nu als bijna 14 jarige ben ik helemaal bijgedraait en wil ik niet meer op een manege gaan rijden . Als 12 jarige had ik ook nog niet een groot idee van wat het nouw uitmaakte of je als een kindje van 1 m 20 of als een kind van 1 m 50 op een shetlander ging rijden ! Dat komt met de tijd . Nu besef je zelf ook dat je te groot bent en ik kan mij helemaal in jou cituati plaatsen . Ik kan eerlijk van een paard maar half beoordelen of ie braaf / flink is voor kleine kindje hoor aan de longe .Ik heb daar veel meer ervaring met het paard mee nodig en soms door er op te rijden . De eigenaar hadden nu aan ts gevraagd of dat zij eens wou kijken of het shetje geschikt was voor de kleinkindjes . TS heeft dit gedaan .

En van die foto waar ze op zit van in de link en begin het topic . Ze heeft die foto al zeker niet meer na maart gemaakt dus deze foto is niet gemaakt een maand a 2 geleden

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:13

GIRLxHIP schreef:
je paarde loopt pas aan de teugel als je een touwtje op zijn neus kan doen , en die dan loodrecht de grond aanraakt.
dat is deze foto dus niet.
het moet nog iets ronder

EEH nee...dan zit ook jij er ver naast!
Een paard kan ook aan de teugel en nagevelijk lopen, zowel, iets voor als achter de loodlijn!