Eigenaren vragen???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FornoydHest

Re: Eigenaren vragen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:36

Oké!
En die verzekering kan ik ook met m'n ouders bespreken...
Haha, die hebben wat meer ervaring daarmee.
Maar hebben jullie een aanrader die erg betrouwbaar is en waarbij je niet de hoofdprijs hoeft te betalen?
Dan zou ik dat graag horen, mag natuurlijk ook via pb.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:44

De meeste verzekeraars zijn aan de prijs, ze willen tenslotte verdienen aan je. Ik ben zelf erg tevreden ove de EFO. de uitbetaling is altijd netjes geweest.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 18:51

Ik heb net een mailtje aan EFO gestuurd.
Even bericht afwachten.
Bedankt dat je me wilt helpen!

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 18:52

Equine Risk hoor ik vaak wel goede verhalen over ( ben zelf ook een beetje aan het rondkijken, krijg binnenkort een paard ), meer info: http://www.uwpaardverzekeren.nl/ :)
Online kan je daar ook 'prijzen' berekenen .

LiseFederer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:00

Hoi ;,
nou ik zou het gewoon gaan vragen
bij de zin 'ik heb een nee en kan een ja krijgen ' in je hoofd:d
zo doe ik dat altijd
nou , wat een pony betreft , ik heb nu een paard
en ben 14 jaar
mijn vader heeft een stuk van het paard betaald
en betaald de stalkosten
maar ik moet betalen:
-hoefsmid om de 2 maand 65 euro
-Dierenarst elk jaar 125€
-Zadel wel 1 malig 250 euro
-hoofdstel 45 euro
-getten 38 euro
-zadeldoek 30 euro
-deken winter 220 euro
-deken herfst en lente 180 euro
-vliegendeken 40 euro
- zweetdeken 65 euro
en zo komen er wel altijd wat dingen bij
als ik niet kon werken zou ik dit allemaal niet kunne betalen
wil je niet ontmoedige
maar je moet wel dus je zakgeld enz er voor over hebbe
ps je kan aan je mama vragen of je kan helpen poetsen of klusjes doen
voor wat geld als je geld te kort hebt
groetjes! =d

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-10 19:05

Ik heb erop gekeken.
Maar wat ik niet helemaal begrijp is die verzekerde waarde van je pony/paard.
Kan iemand mij dat uitleggen? Want bij verzekeringen waarbij ik vraag hoeveel het kost per maand vragen ze altijd wat de verzekerde waarde is.
Hoe kan je dat weten als het nog niet je eigen pony is?
* Antwoord nieuwe reactie* Ja, ik ga m'n ouders even een lijst geven met dingen die ik ervoor over heb.
Bijvoorbeeld (jaja, wij vieren nog sinterklaas, voor me broertje...) sinterklaas hoef ik niks meer, het geld wat we daarmee besparen gaat in een pot, voor echte noodgevallen.
En op me verjaardag hoef ik niks meer van me ouders.
En voor de rest ga ik geld vragen voor tuig en andere spulletjes en voor in het potje.
Ik ga een koudbloed kopen die ik niet ga scheren dus dekens heb ik niet nodig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 19:54

ik heb even gegoogled en heb dit gevonden op paardenverzekeraar.nl

Citaat:
Onder verzekerde waarde wordt verstaan de reële handelswaarde van het paard/pony. De verzekerde waarde mag nóóit hoger zijn dan de reële handelswaarde. Uiteraard mag u uw paard wel tegen een lagere waarde verzekeren. Dit houdt uiteraard wel in dat de uitkering bij schade en overlijden ook lager is.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:22

Fjordpower schreef:
Ik heb erop gekeken.
Maar wat ik niet helemaal begrijp is die verzekerde waarde van je pony/paard.
Kan iemand mij dat uitleggen? Want bij verzekeringen waarbij ik vraag hoeveel het kost per maand vragen ze altijd wat de verzekerde waarde is.
Hoe kan je dat weten als het nog niet je eigen pony is?

Ik ga een koudbloed kopen die ik niet ga scheren dus dekens heb ik niet nodig.

Wat de verzekering betrefd, de premie is altijd naar waarde van het dier. Koop je een goedkoop dier is de premie dus de maandlasten lager dan wanneer je dier meer waard is. Ik heb mijn dier onderverzekerd maar dat betekend ook meteen een risico dat mocht ze overlijden dat ik minder uitgekeerd krijg. Ik heb deze keuze bewust gemaakt omdat ik haar juist in de ziektekosten wilde hebben.
Je kan als het goed is op alle verzekeraars eerst alles lezen en aan de hand daarvan zou ik contact opnemen met ze. Dat doe ik met alles trouwens. Mailen zie ik het nu niet zo van in maar dat moet ieder voor zich weten, hoor je mij ook niet over.

Wat je koudboed betrefd met de dekens. Het is altijd handig tenminste een deken achter de hand te hebben in geval van ziekte etc. Dan is ht fijn dat je dier net eits etra's heeft gedurende de winter. Niet elke koudbloed kan trouwens dekenloos kijk daar naar als dat een pre is.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:38

ik ben verzekerd bij Equine Risk en vind het een goede verzekering. Ik heb een uitgebreide en ziektenkostenverzekering, ben verzekerd voor 1800,- en betaal ongeveer 30,-

Hij moest overigens wel gekeurd worden om aangenomen te worden, dat kostte toen rond de 100,- geloof ik, maar is alweer lang geleden. Maar ik wilde hem sowieso laten keuren dus dat kwam mooi uit.

Ik heb een haflinger die niet zonder dekens buiten kan staan in de winter en ook niet fulltime buiten zonder schuilstal. Ik heb het geprobeerd, maar hij werd ziek. Dus bekijk inderdaad of dit kan bij deze pony.

Verder denk dat je de kosten van een pony hebben wel een beetje onderschatten, er kan komt vaak ongewild een hoop bij kijken wat geld kost, veel geld. Een zadelmaker, etc etc.
Of de pony krijgt iets aan de hoeven, dit kan veel geld gaan kosten en de verzekering vergoed dit vaak niet. Ik bedoel het gewoon aardig hoor :) Maar verkijk je er niet op.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 20:53

Dekens zijn trouwens (mits het geen sloper is) niet de kosten, ja eenmalig maar dan gaan ze wel een paar jaar mee.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 06:55

Ja, ik kan natuurlijk altijd een deken gewoon kopen voor de zekerheid.
Inderdaad voor als ie ziek word.
Hier waar ik woon hebben we een hoefsmid, die bekapt rondom voor 25,-. Dat vind ik nog wel meevallen qua prijs. Er zijn veel duurdere.
Een van de pony's die ik in m'n hoofd heb, heeft hele sterke hoeven.
En ik ga sowieso niet elke dag buiten rijden, dus hoefijzer zet ik er niet onder.
Ik heb gevraagd bij die hoefsmid hoe duur het bij hem is om bijvoorbeeld hoefkatrol te behandelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 07:57

Maar sterke hoeven moeten ook nog iedere 8 weken bekapt worden, want ze groeien door en sommige paarden slijten ze niet recht af. Hoefijzers is vaak niet nodig idd, als ik buitenrijd dan rijd ik veel in de berm. Waarom informeer je voor hoefkatrol? Heeft je toekomstige pony dat dan? Ik zou dan even door zoeken naar een andere pony. En die laten keuren door jouw eigen dierenarts.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:37

Nee, ik zei bijvoorbeeld.
Dat was even snel een hoefziekte die ik kon bedenken.
En natuurlijk weet ik dat een pony om de 2 maanden bekapt moet worden.
Maar als je gewoon veel buiten rijd, slijten ze ook.
Dan moet je alleen uitkijken dat ze niet te ver afslijten, maar dan moet je gewoon in de bak gaan rijden.

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 11:44

Ik vind dat je jezelf goed voorbereid.. Je hebt een doel, je stelt een plan op, bekijkt goed alle voorwaarden en onderneemt actie.. Je ouders mogen trots zijn op zo'n zelfstandig denkende dochter!

Heel veel succes met je aankoop en veel plezier!

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 11:49

Hehe, dankje!
Maar ik denk dat me ouders daar niet echt heel erg blij mee zijn.
Het was mijn idee, een eigen pony, en als ik alles geregeld heb en weet wat ik moet doen, weten ze even niks meer om iets tegen een eigen pony te zeggen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 12:53

Als de hoeven alsnog veel slijten maar je geen ijzer wilt kan je evt ook aan hoefschoenen denken. Maar laat je daarover eerst goed informeren want er zit veel rotzooi tussen. Helaas zijn er zat gebreken waar je je niet op kunt voorbereiden. Vind het goed van je dat je het je hoefsmid vraagt naar de kosten van bijvoorbeeld hoefkatrol ontsteking maar dat ligt aan welk stadium het zich bevind. Ik heb helaas een hoop meegemaakt qua ziektes en alles had een ander prijskaartje. Bekappen is meestal dezelfde prijs. Voor beslaan ongeveer 60 euro en rondom 90. Dit wisseld wel een beetje per smid.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 19:48

Ik heb net gevraagd bij die hoefsmid van hier.
Bij ziektes aan de hoeven hoef je niet meer te betalen.
Behalve als het veel langer duurt dan een normale bekapping of als je paard niet meewerkt.
En idd, het ligt wel een beetje aan hoe je met je paard omgaat.
Er zijn hoefziektes die het baasje kan voorkomen, waaronder rotstraal.
Hoefbevangenheid gedeeltelijk, je paard moet er gewoon gevoelig voor zijn en als je 'm dan in een lekker mals weitje zet? Geen goed idee...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 19:51

Mijn shet is bevangen en er komt wel iets meer bij kijken dan niet op een mals weitje zetten, maar goed daar gaat het nu niet om. Mijn smid vraagt voor haar hoeven idd ook niet meer. Er komt niet veel meer werk bij kijken, alleen een iets andere manier van kappen. Heb je je ouders alles al voorgelegd? Ben benieuwt naar hun reactie :)

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:00

Nope, nog niet.
Ik wacht op het goede moment, als ze lekker vrolijk zijn!
Haha, heb je meer kans, en ik ben nog steeds bezig met dingen regelen.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:01

capopjekop schreef:
Mijn shet is bevangen en er komt wel iets meer bij kijken dan niet op een mals weitje zetten, maar goed daar gaat het nu niet om.

I know, maar was even snel aan 't typen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:01

Sommige been gebreken zijn helaas niet altijd te voorkomen. Hoefbevangenheid ook niet omdat men tegenwoordig niet eens meer 100% weet waar het nu vandaan komt. Ze hebben immers al hun suiker verhaal aangepast. (om even een dwars straat te noemen) Rotstraal is ook niet altijd te voorkomen maar is, mits je er op tijd bij bent niet schadelijk.

Het bekappen zal ook niet duurder zijn. Het licht er meer aan of je paard/pony aangepast beslag nodig heeft. Die kosten kan je uiteraard vragen maar er zijn zoveel ziektes en alles werkt weer anders. Het is ook niet te voorspellen of het ook nodig is.
Voorbeeld, mijn paard heeft spat, maar heeft in HAAR geval voorlopig nog geen spatbeslag nodig. Dat kan goed gaan zo maar dat kan ook zo veranderen.

Maar vraag maar raak verder hoor, we geven wel antwoord.

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:05

Oké!
Eigenlijk heb ik de boel geregeld (wei, ouders en verzekering nog, oh, dus eigenlijk ben ik gewoon nog bezig met kijken...), ben trouwens erg positief over EFO.
Ik heb ze een paar vragen gesteld en ze zijn erg aardig.
Ik heb wel eens gehad dat mensen echt niet aardig waren, maar okay.
Als ik nog vragen heb zal ik ze stellen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:06

TS, hoeveel wil je maximaal uitgeven per maand?

Je wilt je Fjord op een weiland zetten, het hele jaar door.
Zelf ben je al flink aan het zoeken geweest, goed van je.

Denk aan dingen zoals:
1. Dierenarts.
2. Hoefsmid.
3. Spullen voor je paard (mischien krijg je die bij de aankoop erbij?).
4. Materiaal als dat niet aanwezig is (kruiwagen, riek etc).
5. Voer & water (brok, en in de winter als het weiland kaal is eventueel bijvoeren stro).
6. Lessen (lijkt mij tenminste verstandig).

En natuurlijk een (schuil)stal, ik ben tenminste van mening dat die zeker aanwezig moet zijn.

Het voordeel van een pensioenstal is dat er (meestal) meer faciliteiten aanwezig zijn zoals een bak, paddock, longeerbak, spuitplaats etc. En je hebt mischien iets meer aanspraak met mensen, die je eventueel kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 28-05-10 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

FornoydHest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-10 20:10

Yep, heb ik al aan gedacht.
Hier in de buurt hebben we dierenarts die van hamster tot paard doet.
De spullen is bij de koop van de pony, wel voor 200,- erbij, maar oké.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-10 20:11

Maar hoeveel wil je per maand maximaal uitgeven?