Zijn sporen zielig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:40

Nee , als je ze goed weet te gebruiken is er niks zieligs aan :j

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 09:44

Ik vind als je er goed mee om kunt gaan is het niet zielig. Maar het moeten dan geen scherpe/wieltjes sporen zijn.
Maar het is inderdaad zo dat als je goed kan rijden heb je geen sporen nodig.

ponydiefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:09

Ik vindt sporen zielig ik vindt het niet nodig

elisah123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:29

Sporen zijn gewoon verfijnde hulpen inderdaad. Als je weet hoe je ze moet gebruiken, en als je je benen stil weet te houden, zijn ze niet zielig. Ik vind wel dat als het niet nodig is, je geen sporen moet gebruiken. Mijn pony reageert goed en snel, dus ik gebruik geen sporen.

boooo

Re: Zijn sporen zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:36

Bij goed gebruik niet :)

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 14:43

Nee sporen zijn niet zielig als je ermee om kunt gaan, en dus je been stil hebt. Sporen zijn wel zielig als je continu iedere pas loopt te pompen met je been en dus iedere pas je spoor erin schopt!
De meeste mensen gebruiken ze verkeerd, ik zie namelijk vaak geschop in plaats van aandrijven (dus duwen).
En probeer maar eens op je handpalm welke spoor het zachts inwerkt ;) (En dat is niet de rechte stompe spoor...)

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:36

niet als je ze goed gebruikt. een klein tikje geven bijvoorbeeld geven is niet zielig.
Het is ideaal voor de z om kleine hulpjs te kunnen geven.

trekpaard15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:38

ik loop zelf ook stage in een paarden winkel
maar ik vind sporen zelf wel zielig maar dan zonder wieltje
wand ik vind hoe groter het wieltje hoe fijner de sporen zijn wand door het wieltje als je zegmaar je benen aanlegt rolt je spoor weg en blijft het niet op 1 druk punt en bij die stompe blijft het wel op een plek dus vind ik het zieliger maar dat is mijn menign :+

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:12

trekpaard15 schreef:
ik loop zelf ook stage in een paarden winkel
maar ik vind sporen zelf wel zielig maar dan zonder wieltje
wand ik vind hoe groter het wieltje hoe fijner de sporen zijn wand door het wieltje als je zegmaar je benen aanlegt rolt je spoor weg en blijft het niet op 1 druk punt en bij die stompe blijft het wel op een plek dus vind ik het zieliger maar dat is mijn menign :+

AMEN ;) Dat was wat ik bedoele met test alle sporen eerst maar eens op je handpalm en kijk welke er zachter zijn bij goed gebruik!
Maar die zijn enkel geschikt als je je been ook daadwerkelijk stil hebt liggen, ik zie dat ze vaak genoeg gebruikt worden met een been dat absoluut niet stil ligt, maar aandrijven hebben veel mensen ook verschil in kennelijk want ik zie meer geschop en pompende benen (bovenbeenrijders noemt mijn instructeur dat) dan echt daadwerkelijk drijven...!

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:20

Ik vind sporen op zich niet zielig, maar vind het wel zielig als een 7jarig meisje met sporen rijdt (laatst gezien op en western demo).
Verder moet je ze idd verdienen. En ze zijn ook niet op elk paard nodig, Zelfs de beste ruiter/amazone mag niet met sporen op mijn paard!!

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:46

ik vind sporen niet echt zielig, maar ik vind het ook niet nodig om met sporen te rijden.
ik vind het wel zielig als je ze verkeerd gebeurt.
ik heb zelf wel ooit sporen gekregen, maar heb ze nog nooit gebeurd, puur omdat ik ze op mijn paard totaal niet nodig ben :D

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:52

Voor de mensen die het zielig vinden als je ermee aandrijft; vinden jullie het ook zielig als het wordt gebruikt als teken van 'hee, opletten nou!' Ik rijd soms met sporen, dan is het 1e x stem+been, geen reactie? 2e keer nog duidelijker stem+been stevig aanleggen, nog geen reactie? 3e keer HEE+ spoor. En met spoor bedoeld ik dan niet dat ding zn buik inrossen, maar meer zo van 'Hallo, voorwaarts jij!'
Is dat zielig? (gewoon benieuwd naar jullie mening!)

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:56

sporen zijn niet zielig als je ze goed gebruikt!

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:59

wat vinden jullie dan van die western mensen, met die draaiende wieltjes of sterretjes.
dat vind ik wel onnodig.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 22:02

Sporen zijn niet zielig.
Het is een misverstand dat sporen een pijnprikkel geven. Alleen met misbruik zijn sporen slecht.

Een ander misverstand is dat met name sporen met een grove wiel erg zielig zouden zijn. Niks is minder waar, veelal is deze spoor vriendelijker, doordat het met een beenhulp over het paard rolt, hierdoor krijgt het paard snel achtereenvolgend meerdere kleine prikkelingen. Vriendelijker dus dan een beenhulp met een stompe spoor of een knopspoor.

En wielen met punten, die scherpe dingen van vroeger, zijn nu verboden. :)

xPlayboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:57

ik vind het niet ziellig zolang er maar geen wieltjes of iets dergelijks aan zit :P
ik gebruikte op mn fries ook altijd sporen voor even eeen wat sterkere been hulp zegmaar :d & ik hield mn benen dan ook keurig stil.
maar ja je moet je benen wel 'goed' stil kunnen houden.

Haflinger0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:26

Alleen als je weet hoe je er mee om moet gaan vind ik dat je sporen mag gebruiken. Ik zelf gebruik nooit sporen. ;)

annaa237

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 09:52

Als je ze goed gebruikt is het niet zielig, maar je moet het alleen gebruiken als je het ook echt nodig hebt.

anne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:15

Met spooren zijn niks mis als je ze correct gebruikt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 13:39

boooo schreef:

Inderdaad.

Ik vind sporen niet zielig, maar heb laatst iemand sporen zien gebruiken op een manier waardoor ik toch wel erug veel medelijden met het paard kreeg.

_Jenny_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:37

Nies_ schreef:
boooo schreef:

Inderdaad.

Ik vind sporen niet zielig, maar heb laatst iemand sporen zien gebruiken op een manier waardoor ik toch wel erug veel medelijden met het paard kreeg.

Dat komt me helaas bekend voor.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:45

ze zijn niet zielig zolang je er met gevoel mee rijd

ponyta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:50

Sporen zijn niet zielig, maar als je ze op de verkeerde manier gebruikt wel.
Maar het is niet zielig

MirjamRobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 14:47

in het algemeen niet zielig, maar idd hangt ervan af hoe je ze gebruikt.

Als je nog onervaren bent en been geven gaat nog met schoppen ofzo, raad ik je het echt af omdat je dan je pony ook met sporen gaat schoppen en dat is absoluut niet de bedoeling! Bij veel manegepony's zit dat geschop er zo in dat ze daar zeg maar immuun voor zijn. En dan gaat men ook maar met sporen rijden.
Dat lijkt mij niet de bedoeling. Als je niet correct met sporen omgaat en ze ook vaak gebruikt, worden pony's daar ook immuun door. Het is zeg maar net als een zweepje: je vertrouwt er niet op dat je alleen met je zweep de pony vooruit kan krijgen. Alleen als je pony niet op de 'normale' hulpen reageert gebruik je een zweepje of sporen. Maar als het goed is komt het niet vaak voor.

Als je gewoon aandrijft met je kuit, moet je pony hierop reageren.
Een paard dat niet op je been reageert, reageert ook niet op je spoor!! Als je met sporen wilt gaan rijden omdat je pony niet voorwaarts is, zou ik hem opnieuw (laten) beleren. Anders 'verpest' je een beetje de relatie tussen ruiter en paard

ilsemarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 21:22

ik rij altijd met sporen en het is niet zielig die van mij luister ook wel is niet dan krijgt die ook een prik dus da is nie zielig