Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AGarcia

Re: Pony is te lui om te zn benen op tetillen XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:55

Als jij zegt dat die pony zijn/haar voeten niet optilt met balkjes lopen kan ik dat best begrijpen... net 4 weken iemand op de rug om nog niet te spreken van hoe vaak per week en dan al balkjes lopen en springen... dat deed jij ook niet met je 4e denk ik... net 4 weken naar de basisschool geweest en meteen al de middelbare...
Die pony is nog jong dus belast hem/haar niet zo veel. Een jonge pony is hartstikke kwetsbaar als je nu iets verkeerd doet is dat voor zijn/haar hele leven!

Iemandiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:38

of ze vind het gewoon niks aan of ze vind het heel moeilijk als ik jou was zou ik balkjes neerleggen en gewoon zonder poespas er overheen laten gaan heel vaak achter elkaar gewoon zelf laten uitzoeken hoe ze erover heen moet.

groetjes nanette

_biondaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 12:41

Eerst aan de longeerlijn balkjes laten lopen, dit veel herhalen.
Gôed belonen, als ze het goed doet.
En als ze het fout doet ook :(:)
Daarna doe je het zadel erbij, en weer herhalen & belonen.
Daarna doe je het hoofdstel erbij, en weer herhalen & belonen.
Maar je moet niet springen, daarna gewoon basisfiguren rijden, i.v.b met de leeftijd.

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 18:41

xBiondaa schreef:
Maar je moet niet springen, daarna gewoon basisfiguren rijden, i.v.b met de leeftijd.

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+ +:)+

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 19:58

xBiondaa schreef:

Nou nee..geen balkjes met een paard dat net beleerd word! OOK niet aan de longe!
Paard moet eerst durven lopen op 4 benen, pas dan... als de balans er is... ga je een stapje verder.
Dus RobbyK..al die gezichtjes die een duim op steken zouden die duim naar beneden moeten laten wijzen!

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:08

[quote="xTweetyx"]ik vind het wel raar dat je meteen boos reageerd omdat je niet het antwoord krijgt wat je wilt hebben

een meisje van 13, moeilijk te geloven dat die veel verstand heeft van paarden en moeilijk te geloven dat iemand van 13 genoeg rijervaring heeft(Nee manege is geen ervaring want dat is heeel wat anders dan eigen paard.)
quote]

Ik reageer niet meteen BOOS, maar ik reageer geïrriteerd zegmaar ;) .
Maar ik vind het niet erg dat je denkt dat ik alleen manege ervaring heb, ik begrijp dat prima, maar om het even te verduidelijken heb ik maar ong. 1 jaar op de manege gelopen, en ik vind dat de meeste dingen die daar geleerd heb juist de dingen zijn hoe ik niet met mijn paard wil omgaan. Niet zo'n typisch manegemeisje/pennymeisje. Ik blijf natuurlijk wel een kind:P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:15

Ik vind het juist heel volwassen dat je van jezelf inziet dat je een kind bent/blijft op die leeftijd :) Ik denk dat je het 'balkjes/springen' idee beter voorlopig even in de ijskast kan zetten, eerst even concentreren op doorrijden en het paardje eraan laten wennen om jou op je rug te dragen.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:17

Kijk in vind het niet erg om ermee te stoppen, en er bijv. 3 maanden mee te wachten, maar wat denken jullie van bijv. buitenritjes van een halfuurtje? Kan dat?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:19

Maar weet je Janedieene..juist door de opmerkingen die je plaatst en de manier waarop je bezig bent een paard te beleren, kom je toch wel een beetje over als een soort Penny die alles wel weet.
Je reageerd op al de reactie's die niet in je straatje komen op z'n minst een beetje raar.
Ik heb je ook in geen enkel antwoord nog gehoord dat je het met iemand eens was en het anders gaat doen en profecionele hulp gaat zoeken.
Misschien had je toch beter even langer op een manege kunnen blijven rijden?
Door veel kijken en vragen aan mensen die al langer in de paarden zitten kan je n.l heel veel leren!
En nu wil je buitenritjes gaan maken met een paard dat nog niet eens weet wat links of rechts is.....TJA!!!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:20

buitenritjes zijn erg goed! Paard kan lekker lange stukken recht uit, en leert al veel dingen zoals verkeer, en andere bezienswaarsigheden ;) Maar ook dat meot je op bouwen.. eerst 10 min. meeste zijn dan al moe ;) en dat netjes en rustig opbouwen. Handig is als je een betrouwbaar paard mee neemt.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 20:20

Okee dank je

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:22

Ik zou inderdaad NIET met zo een groen paard een buitenrit gaan maken. De rem zit er denk ik ook nog niet 100 procent top op? Het is jou eigen risico, maar als het fout gaat verpest je OOK nog is je paard, op zo een jonge leeftijd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:25

Buitenritjes zijn goed, mits je paard wel te sturen is en weet wat halthouden, links en rechts is en daar dan ook de hulpen van kent!
Anders ga je met een ongeleid projectiel de weg op, met alle gevolgen van dien!

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:27

Ik zou zeggen, zoek iemand die je ermee kan helpen :)

maradhja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 20:32

Hallo,

Ik zal een proberen jou te begrijpen, dus ik doe een poging.
Toen ik dertien was meende ik ook heel wat van mezelf, ik hing elke zaterdag op de manege rond, mocht de wedstrijdpaarden mee trainen en rijden Deze liepen verschillen van B tot Z2 niveau, en niet iedereen mocht dit, zelfs niet diegene die ouder waren als mij. Dus ik meende me ook nogal wat, ooh wat had ik toch een verstand van paarden!

Ahum!! Daar kom ik nu wel achter. Momenteel rijd ik zelf wedstrijd wil ik het zelf uit zien te dokteren, en wil ik super graag presteren. Natuurlijk draagt alles bij wat ik de afgelopen jaren heb geleerd! Maar ik kan nog steeds leren. Momenteel ben ik zelf met een jong paard bezig, nu 4 weken! Maar ik vind het vooral belangrijk dat alles goed gebeurt van het begin af aan!
Maar meid hiervoor heb je echt begeleiding nodig hoor! ik ga mijn hele leven al met jonge paarden om, pony's zadel makgemaakt! Maar zonder begeleiding, ja sorry ik ben ook nog maar 19 jaartjes oud, zoveel verstand heb ik echt niet van een paard hoor! Je kunt altijd wat leren, maar je zult niet de enige zijn op 13 jarige leeftijd die zich heel wat meent, wanneer jij inziet dat het verstand wat jij op het moment hebt van de paarden en pony's toch minder is dan dat je dacht dan pas kom jij vooruit!
Wanneer jij jou fouten in wilt zien, en inziet dat het niet bij het paard ligt dan kom JIJ pas vooruit!
Normaal gesproken is de RUITER ALTIJD FOUT!
NIET HET PAARD!, maar goed wanneer je hier iets over zou willen leren geef ik je de tip om eens naar een clinic van tineke bartels te gaan! Zei kan het zo goed vertellen, en laten zien waarom een ruiter fout is en niet het paard!
Dus meid zoek de oorzaak eerst bij jezelf en dan bij het paard.
Een paard kan een baaldag hebben, en er zitte altijd rotte appels bij. Maar inprincipe moet jij het paard aansturen en op dit moment begrijpt hij/zij jou gewoon niet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 07:44

Goede uitspraak Maradhja. +:)+

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:50

ik zou de buiten ritjes ook niet niet doen hoor!
paard is 4 weken onder het zadel
reageert hij goed op links/recht?
op halt houden?
terug nemen draf stap?
figuren rijden?
versnellen?

dat moet nog niet prima
maar terug nemen is heel belangrijk voor buiten!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:06

En bomproof lijkt me ook handig als hij de hulpen niet zo goed kent. _O- (Als hij die niet kent zou ik geen buitenritten doen, maar we kunnen imo jou mening toch niet veranderen..)

mijnponynero

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:08

sabina1998 schreef:
13 jaar en dan zonder volwassene/ervaren iemand een pony rijden en laten springen ohz die nog maar 4 weken ohz is?

En dan heb jij er verstand van?
Ik ga volgend jaar ook een pony beleren voor de 2e keer, maar met goede begeleiding van een volwassene die daar echt verstand van heeft en ervaring en ook eerst met grondwerk etc.
In mijn eentje zou ik daar echt nooit aan beginnen, en al helemaal niet springen.

Grote kans dat je je hele paardje verpest.

Dat dacht ik nou ook :o

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:24

mijnponynero schreef:
sabina1998 schreef:
13 jaar en dan zonder volwassene/ervaren iemand een pony rijden en laten springen ohz die nog maar 4 weken ohz is?

En dan heb jij er verstand van?
Ik ga volgend jaar ook een pony beleren voor de 2e keer, maar met goede begeleiding van een volwassene die daar echt verstand van heeft en ervaring en ook eerst met grondwerk etc.
In mijn eentje zou ik daar echt nooit aan beginnen, en al helemaal niet springen.

Grote kans dat je je hele paardje verpest.

Dat dacht ik nou ook :o

helemaal mee eens!
ervaring of niet iemand die het hele dagen doet is altijd beter om die er bij te halen!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:30

je pony is neem ik aan jong, net even onder het zadel. Richt je niet meteen op springen en balkjes draven maar op de balans vinden en dit verstevigen. Manman...

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:33

ik zou dus echt never nooit met een paard naar buiten gaan als hij nog groen is.....

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:53

Ik denk dat het nog te vroeg is, pony is net 4 weken onder het zadel..
Misschien kun je beter eerst balans leren vinden en gewoon bijvoorbeeld longeren, en aan je laten wennen, sterker worden in de rug zodat jij erop kan zitten, dat is voor het begin wel voldoende.

En de tijd steeds langer uitbouwen, eerst bijvoorbeeld een kwartiertje erop zitten, daarna 20 minuten, en zo verder. En niet gelijk een uur op de pony gaan zitten ;)

Ik zou eerst nog wachten met de balkjes, volgens mij heeft ze hier wel eerst genoeg aan :)

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:55

Ik lees nu pas dat je ook sprongetjes maakt? Dat is NIET goed, ik zou daar mee stoppen als ik jou was!

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 18:59

nee, ik zou toch nog ewven wachten als ik jou was..
na een jaar ofzo ga je lekker sprongetjes maken.

denk nou niet al aan springen of een buitenrit, je verpest hem er alleen maar mee!
over een jaar kun je elke dag dat doen, als je het nu lekker rustig aan doet.
als je nu zo alles forceerd, heb je over een jaar een paardje dat helemaal verpest is.
Laatst bijgewerkt door ziamara op 28-04-10 19:02, in het totaal 2 keer bewerkt