Sporen of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lauraa__

Re: Sporen of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:23

Zolang je heel goed weet wat je zelf doet met je benen en hoe je sporen moet gebruiken vind ik het niet zielig, rij zelf ook met sporen op me ene paard en op die andere niet.

Paula1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:45

Ik rijd alleen in de zomer met sporen.
Dan is ze wat langzamer en dan kan ik af en toe net iets meer bij geven.
Maar in de winter doe ik ze niet om want dan vlieg ik al hard genoeg! ;)
Als ik ze dan om doe valt er nix meer met haar te beginnen :o

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 11:50

ik gebruik geen sporen, mijn paard luister tot nu toch nog goed naar mijn been.. soms wel een zweepje.
misschien dat ik het een keer gebruik als ik een wedstrijd heb :D

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 14:59

uhm, ik rij al leen met wedstrijd met sporen. Omdat mijn pony alleen met de proeven in de dresuur langzaam gaat lopen verder oefen ik er 1x van te voren mee. Maar verder niet. In het springen op wedstrijden gb ik oook geen sporen.
dus ja opzich wel zielig maar doe dan gw de stompe. Sommige pony's zijn er gevoeliger voor dan de andere. Dus je moet kijken wat het beste gaat met of zonder ? gw een paar sporen lenen van een ander uit je buurt om te proberen!

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 17:50

Lipkje; waarom uit proberen als t niet nodig is ik heb ze voor de zijgangen maar kan alles ook prima zonder de sporen alleen komt het net wat beter uit. En sporen omdat ze op wedstrijd niet vooruit wilt, dan ligt dat aan jou en moet je dat goed corrigeren maar sporen zijn geen middel om je paard vooruit te krijgen

Red12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 16:57

nee, maar wel om haar pitteger en meer
op mij te laten focussen
ze ziet om haar heen en in de proef gaat ze langzaam als ik dan op de goede manier mijn sporen gebruikt dan let ze op en krijgt ze weer impuls. En natuurlijk moest ik ze eerst uitproberen want als het niet klikte tussen sporen en mij en de pony dan draag ik ze niet !

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:05

Ik rij m'n verzorgfries zonder sporen. Vind het niet zielig als mensen met rijden, mits ze goed worden gebruikt. (en dus niet achter elkaar doorschoppen etc)

Ik vraag het maar even hier, geen zin om een topic te gaan maken ;)
M'n verzorgfries reageert niet/nauwelijks op m'n been. Ik heb er geen moeite mee als ze niet zo voorwaarts is, maar ze moet wel goed blijven reageren op m'n been.
Vorige week stelde iemand voor om met stompe spoortjes te gaan rijden, om te kijken of ze dan beter reageert. Maar ik twijfel heel erg of ik dat wel wil.. Wat zouden jullie doen? :)

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:06

Hannah_Menno schreef:
ik rijd zonder sporen, ik vind het nou niet bepaald een bevredigend gevoel dat je met ijzeren prikkertjes in je paard z'n buik zit te porren! ;)

Inderdaad _/-\o_

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:07

missblondie schreef:
Ik rij m'n verzorgfries zonder sporen. Vind het niet zielig als mensen met rijden, mits ze goed worden gebruikt. (en dus niet achter elkaar doorschoppen etc)

M'n verzorgfries reageert niet/nauwelijks op m'n been. Ik heb er geen moeite mee als ze niet zo voorwaarts is, maar ze moet wel goed blijven reageren op m'n been.
Vorige week stelde iemand voor om met stompe spoortjes te gaan rijden, om te kijken of ze dan beter reageert. Maar ik twijfel heel erg of ik dat wel wil.. Wat zouden jullie doen? :)

Ik zou dat niet doen, maar dat is mijn mening, ik zou veel overgangen rijden etc..

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:09

Marrjjollein schreef:
missblondie schreef:

Ik zou dat niet doen, maar dat is mijn mening, ik zou veel overgangen rijden etc..

Oke bedankt. Als ze alleen in de bak is, loopt ze wel redelijk. Maar zodra er een ander paard in de bak is, wilt ze alleen maar daar heen gaan, als je de teugels iets los laat, zit ze meteen achter het andere paard. Of als er een paard achter haar rijdt, wilt ze ook niet meer vooruit..

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:12

[quote="missblondie]
Oke bedankt. Als ze alleen in de bak is, loopt ze wel redelijk. Maar zodra er een ander paard in de bak is, wilt ze alleen maar daar heen gaan, als je de teugels iets los laat, zit ze meteen achter het andere paard. Of als er een paard achter haar rijdt, wilt ze ook niet meer vooruit..[/quote]

Hm, word ze dan heel erg sterk ofzo?
Dit is echt heel off-topic maar weet jij toevallig hoelang dat slotje duurt in het gekke bokkers-topic :P?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 17:18

Marrjjollein schreef:
[

Wacht, ik doe even via pb :)

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:16

Ik rijd met... Maar dat is meer omdat ze anders niet echt op mn been let... Ik vind het in de meeste gevallen niet zielig. Maar ik ken ook paarden die gewoon blauwe plekken krijgen door de sporen en dan vind ikhet ook zielig. Ook vind ik dat je eerst zonder moet proberen en dan as met moet gaan rijden :)

joepluffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 20:18

missblondie schreef:

Ik zou eerst een keertje met gaan rijden en kijken hoe ze daarop reageerd... Reageerd ze goed zou ik het vaker doen reagerd ze niet goed dan gebruik je ze niet meer :+

rachel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:49

Sporen zijn als je ze op de juiste manier gebruikt niet zielig.
Het is meer voor extra hulp om je paard beter te laten luisteren naar je hulpen.
Zelf rijd ik op het moment niet metsporen, dat komt omdat mijn pony een gebroken been heeft gehad en niet meer de sport in kan |( . En ze wel goed aan het been is. Met mijn paard rijd ik wel met sporen.
In de M (en hoger) moet je met sporen en mag je geen zweep.

Ik vind het wel zielig hoe sommige mensen doen als ze sporen om hebben. Dat je je paard helemaal in elkaar trapt dat kan gewoon niet :( .

sannnnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:10

zonder sporen, en meestal zonder zweep.
sporen vind ik nou niet echt een prettig idee, ik zou het echt vervelend vinden als iemand met een ijzeren ding in me buik zou prikken.
dus doe ik me paard dat ook niet aan. hoeft ook niet hij loopt wel door. :+

Ambow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:47

Ik heb een paar dagen terug voor het eerst geprobeerd of mijn pony met sporen beter luistert
met buitenrijden. Hij heeft de irritante gewoonte om achteruit de sloot in te lopen op een bepaald stuk.
Als we daar eenmaal voorbij zijn is hij superbraaf. Natuurlijk niet gebruikt om hem vooruit te schoppen,
maar om hem een klein beetje bij te porren. Ik wil liever niet met hem in de sloot eindigen. :o

Normaal gebruik ik nooit sporen, ben eigenlijk veel te bang dat ik ponylief pijn doe. :=
Over het algemeen vind ik sporen niet zielig, mits de ruiter ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. ;)

Clausie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:51

ik rij zelf liever niet met spoor, dit omdat ik zelf vind dat ik mijn benen niet stil genoeg ervoor hou :+

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:00

Veel mensen weten niet hoe ze met sporen moeten rijden, als je dan aanspoort moet je niet met de spoor aansporen maar met je been. dan hoef je de spoor niet te gebruiken, een spoor is om aanwijzingen mee te geven door hem rustig op de buik van het paard te zetten, zeg maar niet om mee te schoppen,te prikken of te porren.

zelf rij ik zonder

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:35

Ik rij op mijn paard meestal met maar op mijn pony zonder die is heet genog,
of het zielig is vindt ik niet het is eigelijks maar net hoe je het gebruikt je moet er niet mee gaan schoppen enzo.