Zelf paard inrijden. :)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Annouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:27

Dat probleem is dus ook weer opgelost.
Gewoon niet doen.

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:28

Niet echt verstandig om als je zo jong bent zo'n paard te kopen lijkt mij

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:34

Nee, absoluut niet doen. Ik kan me niet voorstellen dat je met 3 jaar ervaring voldoende in huis hebt een PAARD te beleren die ook nog vrij lang hengst is geweest.

Ik zou, als je aan een eigen paard/ pony begint, met een ervaren PONY beginnen. Hoeft niet zo klein te zijn.. Maar daar heb je gewoon even wat meer over te zeggen en die kan jou zoveel leren!

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 18:39

Ik heb 5 jaar rijervaring en als mijn hengst over 2 jaar zadelmak gemaakt mag worden gaat hij gewoon naar iemand die daar ervaring in heeft en die mag mij daarna dan helpen met het doorrijden. Dus nee, het lijkt me zeker niet verstandig om dat te doen. Je kunt beter een leuke, oudere pony kopen waar jij veel van kan leren.

SportHorsess

Re: Zelf paard inrijden. :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:32

Oke bedankt allemaal :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:58

Ik rijd zelf nu 11 jaar paard en bij 17 jaar oud. Ik heb sinds 3 jaar mijn eigen paard en heb haar zelf doorgereden en zadelmak gemaakt. Als ik beter had geweten had ik het NOOOOOIT gedaan. Het was helemaal niet leuk. ik wou dat ik een doorgereden pony had die al evaring had op dat moment. Uiteindelijk is het allemaal wel gelukt, maar ik heb echt echt echt heel veel geluk gehad!!!

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:15

Waarom koop je niet gewoon een leuke pony?
Als je 11jaar bent is het denk ik beter dat je klein begint,heb ik ook gedaan en met een B-C pony kun je lang mee rijden.
Ik denk als je een paard gaat kopen dat ie je gaat uitproberen,en waarschijnlijk aventoe een loopje met je gaat nemen..

Edit:Zie dat je het niet doet :P

rachel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:22

Als hij lief is in de omgang en jij hem samen met een ander iemand inrijd.Dan zou het kunnen.Je kan wel goed begelied worden maar ik vind je toch nog een beetje te jong. Maar is het dan niet beter dat je een C-pony aan schaft van 5 á 6 jaar of wat ouder. Want een manege paard rijden is toch anders dan een eigen paard. Het is natuurlijk wel een uitdaging, maar of het ook leuk voor jou is?? Wel goed dat je het al durft maar of het verstandig is.

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:27

Heb hier eerder gereageerd.. en zie je dat je ervoor kiest het niet te doen, en dat vind ik heel verstandig van je!
Ga voor een lief en wat oudere c pony. Ik ben op mijn 11e ook begonnen op een kleine D pony, die echt geen vlieg kwaad deed. Heb veel van haar geleerd! Jonge paarden nemen echt veel te snel een loopje met je! Heb zelf ook mn eigen pony ingereden en dat heb ik ook echt niet alleen kunnen doen. Heb er ook me handen vol aan gehad en zeker in de winter worden die jonge beestjes nog frisser!
Je maakt een goede keuze!

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 21:32

Als je echt dit dier wil : doe hem dan naar een trainingsstal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 23:13

En maak er een ruin van, en ga meteen als ie terug is van de trainingsstal, les nemen met dit dier.
Gezien leeftijd en ervaring verdient een brave pony van een jaar of 12 de voorkeur.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:21

Vind het nog steeds onverantwoord. Een mishandelde pony kan een kind niet alleen doen. Je hebt hulp gehad Sabina en waarschijnlijk heeft die vrouw het grootste werk op zich genomen en hielp jij waar je kon. Dat is heel wat anders!

Daarom : trainingsstal als je dit paard wil :) krijg je over een jaar een goed en correct te rijden paard terug.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:31

Mallodie schreef:
Vind het nog steeds onverantwoord. Een mishandelde pony kan een kind niet alleen doen. Je hebt hulp gehad Sabina en waarschijnlijk heeft die vrouw het grootste werk op zich genomen en hielp jij waar je kon. Dat is heel wat anders!

Daarom : trainingsstal als je dit paard wil :) krijg je over een jaar een goed en correct te rijden paard terug.

Nou,ik ben eropgeklommen hoar! we hebben het samen gedaan zoals ik al gezegd had! en heb gehoord iemand bracht zijn paard aar trainigs sta;. daarna was ie terug. als je et het zadel aankwam lopen dan begon die helemaal te bibberen. zo blij??? en suus is nu ook een super brave pony zonder geld uittegeven maar met geduld en liefde.
Laatst bijgewerkt door SaBiNa_S op 02-06-09 09:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 09:58

Dat 'mak krijgen' niet de bedoeling is.. Zo hoort het niet.

Sabina: dan hebben ze de verkeerde trainingsstal gekozen lijkt me ;) Je moet niet zomaar de eerste de beste nemen, niet slim.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 10:31

Nou, jullie weten niet hoe het allemaal gegaan is. nou ik kan je verzekeren super. anders hadden ze suus verkocht omdat hun dochter er niet op durft. en toen is er niks mee gedaan. ze was toen pak weg een maandje onder het zadel. toen moesten we weer helemaal opnieuw beginnen met inrijden enz . want als die dochter van de eigenaar een voet in de beugel had, was suus al weg. Tuurlijk moet je een paardje wel mak krijgen! hou jij van paarden die je er steeds afgooien, steigeren enz? lijkt me niet he! Dus heb je niks beters te doen? julllie hebben hier niks over te zeggen en hou je mond maar over dat ik geluk heb dat het goed is gegaan want dat slaat nergens op!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:27

Mak krijgen is een verkeerde term die je gebruikt, en jouw nederlands is ook niet bepaald lekker Sabina.. Heel warrig :D

In elk geval, een pony kan slechte ervaringen hebben, en dan ga je idd met liefde en geduld te werk, maar daar heb je OOK ervaring voor nodig. Ik noem dat trouwens geen mishandeling hoor ;) Mishandelen is toch heel wat erger (denk aan verwaardeloze, inrijden met een superscherp bit, geen juiste verzorging zoals hoefsmit en tandarts, slaan omdat het " leuk" is... ) en als een pony 1 maand onder het zadel is (verschild per pony) is het best mogelijk dat ze het niet leuk vinden omdat het niet goed is beleerd... Gewoon altijd een deskundige inhuren, vooral met jonge paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 15:18

En een paard voor de tweede keer inrijden is onzin, er zit geen ctrl-alt-del op waarmee je alles even wist.
Verder is hier volgens mij inderdaad geen sprake van mishandeling.
Verder beleer je geen paard met louter liefde maar met kennis van zaken.
Dan nog lees ik de opmerking dat de TS best kan PROBEREN het paard in te rijden.
Wat dan als dat niet lukt en er grote fouten gemaakt worden (en sorry maar gezien de posts van de TS acht ik die kans nogal groot, want die moet nog heel veel leren over paarden)
Nou, als het niet lukt belandt zo'n paard dus in het tweede traject, dat heet corrigereren.
En eerlijk gezegd beleer ik liever een paard dan dat ik er eentje moet corrigeren, ook voor het paard zelf.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 20:54

Ze is door iemand aan de oren gepakt en de oren zijn helemaal omgedraaid en dat vinden jullie geen mishadeling? weet je. ik ben nogal klaar met jullie. bemoei je met je eigen zaken. en ik zei maar ff mak maken ja. en hoezo mijn nederlands is niet in orde??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:17

sabina1998 schreef:
Ze is door iemand aan de oren gepakt en de oren zijn helemaal omgedraaid en dat vinden jullie geen mishadeling? weet je. ik ben nogal klaar met jullie. bemoei je met je eigen zaken. en ik zei maar ff mak maken ja. en hoezo mijn nederlands is niet in orde??

als het paard er zelf aanleiding toe heeft gegeven vind ik het geen mishandeling, nee. Sorry voor de opmerking, maar er zijn erger dingen in paardenland.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:43

suleilitha schreef:
sabina1998 schreef:

als het paard er zelf aanleiding toe heeft gegeven vind ik het geen mishandeling, nee. Sorry voor de opmerking, maar er zijn erger dingen in paardenland.

Ben het met je eens suleilitha

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 21:52

Hoe kan een paard er nu aanleiding toegeven dat de ruiter het verantwoord en nodig vind dat de oren omgedraaid worden? De oren omgedraaid!! Zal ik die van jou eens omdraaien? Vind je niet leu-heuk :n

Anyway, tegen de mensen die een paard willen inrijden kan ik alleen maar zeggen; bezint eer ge begint. Ik heb in november een merrie van 3 jaar en 3 maanden gekocht. In december er voor het eerst opgezeten en vandaag voor het eerst (!) een heel rondje gedraaft. En dat terwijl ik 15 jaar rij ervaring heb, waarvan 6 jaar intensief bij handelsstallen. Ik weet wat ik doe, maar ook ik heb aan mezelf getwijfeld. Je doet het niet zomaar even... Athans... je doet het niet zomaar even goed.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 23:04

Moderatoropmerking:
Slotje voor overleg.

Moderatoropmerking:
En het slotje is er weer af. Graag wil ik jullie verzoeken om on topic te blijven en dit meisje tips even waarom het wel of niet zou kunnen. Ik wil geen reacties meer zien ala : penny, wilde zwarte hengst, etc :)

Hafje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:15

ik ben zelf ook 11 maar ik zou nooit een paard op mijn leeftijd zelf inrijden.
dus nee je bent te jong.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:18

Jeetje, waarom een topic uit 2009 omhoog schoppen???

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 15:23

Ik zou het zelf ook willen doen ik ben 13 jaar en heb ong 4 jaar ervaring. En toch vind ik het niet erg verstandig maar als het mag van je ouders. je kunt de baas ook vragen om hem niet te verkopen en dan helpen en niet zelf doen. En anders kun je toch tegen de manege zeggen waar je rijd willen ze nog een pony nou ik ken nog een pony zoiets moet je dan zeggen en dan vragen ze jou om tehelpen en dan doe je dat zoiets heb je hier wat aan?