ik heb een pony,, en nu? wat moet ik kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frantic

Re: ik heb een pony,, en nu? wat moet ik kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 18:55

Maar dit is toch helemaal gen welles nietes discussie over dekens??? Hou daar hou eens over op, net zoals logeren zonder zweep of met zweep!

Geef tips aan de TS en niet aan elkaar! Ts is een beginner met pony, geen VWO leerling die last heeft van vrieste of longeerd zonder zwepen!

Ik vraag liever hoe we deze "eigen"pony moeten zien! Niet veel meiden hebben een pony gekregen terwijl ze op internet moeten vragen hoe of wat!

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:19

x_Marr schreef:
ManonR_ schreef:
Ik zeg niet dat je een paard zonder vacht zonder deken naar buiten moet doen. Vrieste nog wel. Bij ons vroor het :)
Dat zeg je wel ;)
Nee, maar als jij dat denkt dan trek je echt verkeerde conclusies of kun je gewoon niet lezen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:22

ManonR_ schreef:
Def schreef:
Ik snap niet dat je niet eerst hebt bedacht wat er nodig is om een pony te hebben, het is geen hobbelpaard
Dat niet, maar een paard valt ook niet dood neer als hij gewoon weidegang, een stal en voer heeft, maar toevallig een zweetmes en een deken ontbreken. Lekker boeiend in maart :')

Wat zeg je daar dan? :+

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:29

Meid, dat jij overhaaste conclusies trekt wil nog niet zeggen dat ik mijn tijd hoef te verspillen met het aan je uit te leggen. Je kúnt die conclusie eruit trekken, maar ik zeg nergens dat je zomaar een paard zonder vacht buiten moet gooien. Misschien dat jij dat dénkt, maar dat is gelukkig niet mijn probleem.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:32

ManonR_ schreef:
Meid, dat jij overhaaste conclusies trekt wil nog niet zeggen dat ik mijn tijd hoef te verspillen met het aan je uit te leggen. Je kúnt die conclusie eruit trekken, maar ik zeg nergens dat je zomaar een paard zonder vacht buiten moet gooien. Misschien dat jij dat dénkt, maar dat is gelukkig niet mijn probleem.

Moet je perse persoonlijk worden? :) Als je het niet wil uitleggen zie ik dat als geen goed antwoord hebben, so be it dat ik die conclusie dan trek, dat heb je nou eenmaal op internet. Als je dat niet wil moet je het duidelijker uitleggen.
Je weet zelf nieteens of de TS haar pony een wintervacht heeft of niet, maar toch trek je dus de conclusie dat een deken niet noodzakelijk is voor de pony, en zeg je dat dus ook. Want als je dat niet bedoelde, zet het er dan ook niet zo neer en waarom zet je er dan in vredesnaam: ''boeiend in maart'' bij? ;)

Ze heeft dus zeker wel een deken nodig als dr pony geschoren is of geen wintervacht heeft en de hele winter met deken heeft gestaan.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:45

x_Marr schreef:
Uhm Amondi even beter lezen? Love_western zegt dat ze maar een PB naar haar moeten sturen en verder ontopic moeten gaan.
Saskiakefie wat ontzettend onaardig om dan maar iemand uit te gaan schelden als je het er niet mee eens bent!

Oh en in een ander topic roddelen over de mensen in dit topic is ook niet echt aardig ;) Vandaar die samenspannerij.... zie al de grote overeenkomst :=

Ik wist het ook niet van het vocht wat dan naar buiten afgevoerd wordt, maar denk ook dat het bij paarden die een redelijk korte vacht houden, ook al staan ze zonder deken buiten, het niet snel genoeg werkt en ze er wel ziek van kunnen worden. Maar bij paarden met een lange wintervacht dan dus niet als ze verder gezond zijn.

what? scheld ik uit? :')

Robbertcv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:50

Je moet je niet te veel zorgen maken denk ik. Je merkt vanzelf wat je nodig hebt. Is het koud, dan weet je dat je een deken moet kopen. heeft je pony een keer mok of een andere schimmel of iets, dan weet je wat je moet kopen. Je krijgt vanzelf ervaring met wat je nodig hebt en niet.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:53

Iedereen keert zich tegen love_western omdat ze een mening geeft.
Jullie geven ook je mening, maar daar wordt niks over gezegd.
Dit slaat dus nergens op he.
Iedereen heeft recht op z'n mening, ga dan niet achter andere mensen aanlopen door je tegen 1 iemand te keren die niet dezelfde mening deelt.
:n

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:55

En die opmerking over dat vwo vind jij dus normaal?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:58

Dat zeg ik niet en daar heb ik het ook niet over :).

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:58

ManonR_ schreef:
x_Marr schreef:
Je weet zelf nieteens of de TS haar pony een wintervacht heeft of niet, maar toch trek je dus de conclusie dat een deken niet noodzakelijk is voor de pony, en zeg je dat dus ook. Want als je dat niet bedoelde, zet het er dan ook niet zo neer en waarom zet je er dan in vredesnaam: ''boeiend in maart'' bij? ;)

Ze heeft dus zeker wel een deken nodig als dr pony geschoren is of geen wintervacht heeft en de hele winter met deken heeft gestaan.
Daar GING het helemaal niet om. Tjongejonge probeer het eens in de context te zien. Dat helpt :Z

Robbertcv schreef:
Je moet je niet te veel zorgen maken denk ik. Je merkt vanzelf wat je nodig hebt. Is het koud, dan weet je dat je een deken moet kopen. heeft je pony een keer mok of een andere schimmel of iets, dan weet je wat je moet kopen. Je krijgt vanzelf ervaring met wat je nodig hebt en niet.
Amen.
Laatst bijgewerkt door Kiwipitje op 29-03-09 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 19:59

Maar dat is wel de rede (oa) waarom ik me tegen haar keer!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:00

Robbertcv schreef:

Klopt, je leert van ervaring :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 20:56

Seeeerieus is die zielige offtopic discussie hier nog steeds bezig? :? Waarom openen jullie net gezellig een topic om daar een deze eindeloze discussie voort te zetten? Ik heb getemt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:22

saskiakefie schreef:
x_Marr schreef:
Uhm Amondi even beter lezen? Love_western zegt dat ze maar een PB naar haar moeten sturen en verder ontopic moeten gaan.
Saskiakefie wat ontzettend onaardig om dan maar iemand uit te gaan schelden als je het er niet mee eens bent!

Oh en in een ander topic roddelen over de mensen in dit topic is ook niet echt aardig ;) Vandaar die samenspannerij.... zie al de grote overeenkomst :=

Ik wist het ook niet van het vocht wat dan naar buiten afgevoerd wordt, maar denk ook dat het bij paarden die een redelijk korte vacht houden, ook al staan ze zonder deken buiten, het niet snel genoeg werkt en ze er wel ziek van kunnen worden. Maar bij paarden met een lange wintervacht dan dus niet als ze verder gezond zijn.

Nee hoor zeggen dat iemand dom is omdat diegene een andere mening heeft is geen uitschelden :Z
Nativa: Waarom keer je je dan niet tegen saskiakefie aangezien zij iemand voor dom uitscheld? O wacht misschien omdat jullie samen allemaal in een topic zitten.
Vind het erg jammer dat je je mening dan niet zelf kan verdedigen maar er anderen bij moet halen en dan ook nog eens in jullie topic moet gaan lopen roddelen.

ManonR: als het daar niet om ging waarom zet je het er dan neer? Wat heeft de TS daar dan aan als je er iets anders neerzet dan wat je bedoelt?

Nativa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:15

x_Marr schreef:
saskiakefie schreef:

Nee hoor zeggen dat iemand dom is omdat diegene een andere mening heeft is geen uitschelden :Z
Nativa: Waarom keer je je dan niet tegen saskiakefie aangezien zij iemand voor dom uitscheld? O wacht misschien omdat jullie samen allemaal in een topic zitten.
Vind het erg jammer dat je je mening dan niet zelf kan verdedigen maar er anderen bij moet halen en dan ook nog eens in jullie topic moet gaan lopen roddelen.

ManonR: als het daar niet om ging waarom zet je het er dan neer? Wat heeft de TS daar dan aan als je er iets anders neerzet dan wat je bedoelt?[/quote]

Dat is inderdaad geen uitschelden.
Verder bepaal ik zelf wel tegen wie ich wat zeg. Dat saskiakefie iemand voor dom uitscheld is misschien niet heel aardig, maar dat mag ze wat mij betreft zelf weten. Ik vind dat een heeeel ander verhaal dan het gaan lopen opscheppen/ogen uitsteken met iemand zijn schoolniveau en het denigreren van anderen die geen VWO doen.
Dat jij hier zegt dat wij in 1 topic zitten zegt wat mij betreft meer over jou dan over ons. Jij bent blijkbaar zo triest om mensen te gaan zitten bespioneren, hun berichten bekijken en vervolgens jouw bevindingen hier openbaar te maken. Nou Sherlock Holmes, gefeliciteerd hoor, je hebt wat gevonden!

Jouw reactie op ManonR getuigt er ook van dat je niet kan lezen en alleen uitgaat van wat jij vindt.

Edit: Quote is een beetje fout gegaan...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:28

Zeggen dat iemand dom is is hetzelfde als zeggen dat je VWO doet en vragen naar iemand anders niveau, maar in dit geval was het een aanleiding naar wat saskiakefie zei.

Jammer dan meis als jij het spioneren vind, bokt is openbaar en moet je dus maar niet zulke dingen er neerzetten. Gek he dat ik verdenk van samenspannerij als P_A_R_Love het paard van saskiakefie heeft verzorgd oid.? :+

TS: Ik denk dat je de sporen achterwege kunt laten, maar zet er een EHBO kit bij, en betadine shampoo voor wondjes is ook erg handig. Verder zou je misschien ook wel je dierenarts kunnen vragen wat handig is om in huis te hebben bij wondjes ed.
Verder zou ik een instructise nemen waarbij je veel vragen mag stellen, ook over de verzorging van je paard, handig als je het even niet meer weet.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:43

love_western schreef:
mootjah schreef:
nou dan doe jij het zonder. maar meerendeel van de paardenmensen longeert met zweep. dat jij het zonder kan betekend niet dat de TS per defenitie geen zweep nodig heeft.

Alle paardenmensen die ik ken, gebruiken geen longeerzweep ;)
Maar dat kan ook wel komen, dat die mensen allemaal western rijden ;)

oh dus alleen mensen die western rijden, doen het goed ?
heb ook western ruiters even een takkie bij zien pakken hoor 8-)

en over het zweet deken gebruik, ik zou er 1 voor dergelijke situaties zeker willen hebben.
ook een spoor ontbreekt niet in mijn kast al heb ik ze nooit echtgebruikt.
ook een zweep zowel longeer als dressuur ligt netjes in mijn kast voor dergelijke situaties.
ook ehbo spullen ontbreken daar niet aan zo ook de nodige shampoo's en smeersels.

de nodige "rotzooi" heb je al en ik vindt het knap dat je hier op bokt vraagt wat je evt nog bij zou kunnen kopen..
en ander vraagt niets en heeft een aantal dagen een probleem omdat ze niet aan betadine gedacht hebben en moeten als de wiedeweer nog naar een winkel..

wie vraagt is heel even dom,, wie niet vraagt blijft dom :)

ook even over een boek wie zegt dat de ts zich niet verdiept heeft in de paarden ? zekerheid gaat voor alles he ?

en heb ook een heel handige reactie gelezen,, waarom koop je een paard en dan pas spullen ?
ja lekker handig als je alles maat full koopt en je hebt in ene een pony maat nodig omdat die pony je goed lag 8-)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:24

Moderatoropmerking:
TS vraagt in dit topic wat ze nodig heeft voor haar pony, daar hoort in ieder geval geen kinderachtig heen en weer gekat bij.

Omdat dit topic niet op WWW maar PP thuishoort, verplaats ik het daar naartoe.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 00:44

saskiakefie schreef:
Droom verder..
Een paard is geen mens lieve schat ;) Hoe kom je erbij dat als een paard zeiknat is ziek kan worden?
En ja wij zetten de pony's nat en wel hup in de wei, nog nooit een zieke gehad ;)
Iets dat nat is is nog niet per definitie koud.

Misschien beetje off topic maar hier schrik ik toch echt wel van!
De theorie die eronder is geschreven klinkt allemaal erg logisch maar waarom zijn er dan uberhaupt zweetdekens uitgevonden als we onze paarden bezweet terug in de wei kunnen zetten?? Als het 25graden is zal ik dat wel doen..maar met dat vochtige/ koude weer |(

on topic: Ik hoop dat de topicplaatster goed heeft nagedacht voordat ze de pony heeft aanschaft!
maar idd je kan het beste een goede instructrice aanschaffen :D Wel MET papieren..
want er lopen er zat rond die zich mooi voor doen en net doen alsof ze anky zijn..
Dus zal zeker iemand vragen die een cursus/opleiding heeft gevolgd!Succes ermee!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 01:46

Ik zou wat instructie betreft dus niet op papieren af gaan, maar eerst een aantal keer gaan kijken naar hoe iemand lesgeeft. Vind de praktijk dan iets belangrijker dan het papiertje... Het gaat wel over het welzijn van je paard!

Wat spullen betreft: Ik denk dat je dat in de praktijk wel uitvindt. Je komt er vanzelf achter wanneer je iets nodig hebt en als dat onverwacht is kan je meestal wel even tijdelijk iets lenen van een stalgenoot die meer ervaring (en vooral spullen) heeft, totdat je het zelf hebt aangeschaft (wel doen als je iets leent). En ja, ook ik met meer dan 20 jaar ervaring heb wel eens zonder halster of touw gestaan omdat er toevallig net een aantal achter elkaar kapot gingen... Kan gebeuren, ook bij mensen die al jaren paarden hebben. Dat je net even geen passende voor dat ene paardje hebt liggen.

De echte basisdingen bedenk je meestal zelf al. Zadel met toebehoren (beugels, riemen, singel), hoofdstelletje al is het er eentje van 10 Euro van de Decathlon met een simpel bitje, een paar dekjes en een poetsset zijn de eerste vereisten. Een EHBO- set is verdomd handig maar in de praktijk hebben de meeste stalgenoten die ook, en is er best begrip voor als een nieuwe paardeneigenaar met een eerste paard die nog niet heeft en een wondje of zo acuut verzorging nodig heeft. Kan dus ook later (hoewel ik dat niet aanraad!!!).

Kortom: Echt basisspul is er weinig, en kan je voor een aardig budgetje aanschaffen. Het grootste deel zelfs eventueel 2e hands. En veel mensen staan verbaasd over wat ze in de loop der tijd wel niet aangeschaft hebben voor manegepaarden of verzorgpaarden, in de praktijk hebben de meeste mensen de echte basisspullen dus wel al liggen op een zadel na.

Al het andere komt wel met de tijd, wanneer je het nodig hebt of denkt te hebben.

Wel heel belangrijk vind ik dat je meteen een goede dierenarts zoekt, en een goede hoefsmid. Die zullen je in de praktijk ook nog wel van advies voorzien van wat je in huis zou moeten hebben. En het paard op een goede pensionstal zetten, zeker in het begin (eerste jaar). Daar zijn meestal wel mensen met genoeg kennis en ervaring om je met alledaagse probleempjes te helpen en zo. Je komt zeker in het begin ongetwijfeld allerlei probleempjes en dingen tegen die je je nooit had beseft, ook niet als bijrijder of zeker manegeklant.

Het belangrijkste is vooral: Schaam je niet! JIJ hebt jouw eerste paardje, vragen staat vrij en is meestal gratis. Schuw dan ook niet om vragen te stellen! Ik vraag ook regelmatig of een stalgenoot even mee wil kijken naar iets, en stalgenoten omgekeerd ook aan mij. Daar leer je alleen maar van!

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 08:57

Ik haal zoiezo altijd wat medicatie binnen.

Blauwspray voor wondjes.
Siroop voor bij hoesten.

En veel kruiden, voor de vacht enz.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:29

PP > YRT

Ocalinda1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 09:32

- Emmertje liefde
- begrip
- Leer kijken naar je pony
- Denk aan basisbehoeften: land, maatje, grote stal etc.

Deze eigenschappen zijn ook van belang, hoor! Ookal koop je ze niet.

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 16:00

mick75 schreef:
Ik zou wat instructie betreft dus niet op papieren af gaan, maar eerst een aantal keer gaan kijken naar hoe iemand lesgeeft. Vind de praktijk dan iets belangrijker dan het papiertje... Het gaat wel over het welzijn van je paard!

Er zijn mensen die zich voordoen alsof ze ALLES weten,die kunnen gewoon super makkelijk en mooi praten
en zeggen dat ze op het hoogste niveau hebben gereden,dat je snel erin trapt en dan mooi de banketstaaf bent(gezien in de praktijk)..daarom zal ik iemand nemen waarvan je zeker weet dat hij/zij een cursus of ed heeft gevolgd of gewoon altijd presteerd op de wedstrijden.
Want als je niet zoveel verstand van paardrijden hebt, kan je wel gaan kijken en lijkt het heel goed..maar wie zegt dat het dat is? Ik ben ook begonnen op een manege waarvan ik de instructie super goed vondt lijken..en achteraf gezien heb ik daar geen flikker geleerd..
En daarbij als er iets gebeurd ben je met iemand met een papiertje ook met de verzekering gunstiger aan zet.
Dit is geen aanval hoor maar gewoon even uitleg van dat papiertje :D