[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 17:44

Volgens mij ga je heel veel leren van Nikki :-) Want je ondervindt alles pas echt als je het ook in praktijk brengt.
Iemand die eerst uitleg geeft, daarna meekijkt en zegt wat er moet veranderen/verbeteren, op het moment dat jij je er niet bewust van bent dat je iets fout doet of iets vergeet.
Ik weet niet of dat mogelijk is hoor, maar stel dat je op dat vlak meer wil leren, kan je altijd vragen of je eens bij iemand (Nikki?) naar trainingen mag komen kijken. Desnoods in ruil voor wat klusjes of zo. Leer je heel veel van, vooral als je er dan ook wat uitleg bij krijgt.

Kimmie25501

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 20:56

Zal ik doen. Sowieso kon ik bij iemand op stal meekijken, maar ik zal later met haar overleggen. Ook al is het ook wat ver voor mij om helemaal naar haar stal te fietsen haha.

Rijden vandaag ging niet zo goed. Niet omdat Shan vervelend deed, maar omdat ik supermisselijk werd. Ik kon daardoor echt niet goed rijden, en ben na 20 minuten weer gestopt. Volgende keer beter!
Morgen komt de zadelmaker, en dan komt de oude eigenaar ook kijken naar Shan. Ik ben benieuwd naar hoe het zadel ligt.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 20:59

Beterschap !

Rijden hoef niet altijd lang te zijn he ! Als het goed gaat kun je ook met 20 minutjes stoppen . Zolang je maar altijd goed afsluit .

Spannend morgen de zadelmaker ben benieuwd

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:03

je werd misselijk, maar shan gedroeg zich goed? ging niet te hard, schrok niet en was niet nerveus? dat is echt super knap en super braaf!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 21:09

Nog steeds ziekjes of van de spanning?

Beetje rustig aan doen, hè? :(:)

Misschien rare vraag, maar zou de oude eigenaar Shans zadel niet aan jou willen overdoen?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:04

Ik kom je wel ophalen hoor, geen probleem. Fietsen is inderdaad net een tikkie te ver.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 10:22

EW, hij ging wel vrij hard en schrok ook een paar keer. Maar dat kwam natuurlijk omdat ik zo misselijk was en daardoor kon ik hem niet zo goed rustig maken.
Shirley, nog steeds een beetje ziekjes. Ik dacht dat ik wel weer een keertje wat meer kon eten voordat ik ging rijden, niet dus :') Hij wilde het zadel wel aan ons verkopen, maar wel voor meer dan 1000 euro. En dat vonden we toch een beetje veel.
karijn, mijn vader heeft nog steeds niks gezegd {:)-:( Ik zal hem vanavond als hij klaar is met werken gauw vragen of het nou mag.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 10:25

Een nieuw op maatgemaakt zadel is soms nog wel duurder ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 10:27

Ja, maar in principe is mijn huidige zadel erg fijn. Ligt volgens mij best goed en zit ook lekker voor mij.
Ik heb een erg slechte rug en kan daardoor in niet alle zadels lekker zitten. Maar eerst maar eens kijken wat de zadelmaker zegt!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 11:34

Kimmie25501 schreef:
Ja, maar in principe is mijn huidige zadel erg fijn. Ligt volgens mij best goed en zit ook lekker voor mij.
Ik heb een erg slechte rug en kan daardoor in niet alle zadels lekker zitten. Maar eerst maar eens kijken wat de zadelmaker zegt!

goed dat je er een zadelmaker bij haalt, want vaak kan het idee toch wat zijn als werkelijkheid, en niet alle paarden laten even goed merken dat er een probleem is.

En opletten met de misselijkheid he! Ben je wel zeker dat je helemaal genezen bent dan, het is toch al even geleden dat je postte dat je ziek was?!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-16 17:43

Nee klopt. Doe ik ook! Mijn moeder maakt zich ook een beetje zorgen, omdat het al erg lang aanhoudt. Samen met een ontstoken oog. Ik voel me sowieso het hele schooljaar al niet echt lekker, maar eerst schoof ik het af op Oreo, daarna op Shan. En nu weet ik het even niet haha. We gaan ook praten met de chiropractor, en op school. En wss ook nog naar de huisarts. Maar dat week ik nog verder niet. Laten we het erop houden dat het nu niet zo goed met me gaat :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 18:33

Door spanningen kun je je best ziek voelen en je weerstand vermindert er ook door, maar andersom kan ook!
Dus als je ziek bent, dat je geestelijk minder aankunt :(:)

Zou eens bloed laten prikken.
En laten onderzoeken natuurlijk ;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 08:31

Ja, zal ik gaan doen. Eerst eens kijken wat de huisarts zegt.
Ik schrijf vanmiddag even een verslagje van gisteren, of vanavond. Nu heb ik even geen tijd.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 12:58

Goh, wat een verhaal. Heerlijk dat je van je ouders een nieuw paardje mocht!

Ik heb ook onervaren (manege-ervaring :') ) een zo goed als groene gekocht - nu ja, ooit als 3j basis onder zadel beleerd en toen weer 4j de wei op - en ik ben zelf een gigantische held op sokken. Wel is mijn paardje voor mij wat handzamer (tegen de 1m45) en een hele nuchtere pony.
Dag 1 - vers uit de wei getrokken - heb ik haar in een zeil gerold, pionnen er op gestapeld en rondgewandeld zodat ze er langs alle kanten vanaf vallen. Krukje heeft op alle mogelijke manieren op onder en tussen haar benen gelegen, want ik ben zo stijf als een hark en ik vind met kruk opstappen een kleine moeite voor haar ruggetje. Dit omdat krukjes vaak niet stabiel zijn, omkletteren, je er zelf door heen zakt, ... Als ze daar van over de zeik zou moeten gaan, dan was zij de verkeerde voor mij, maar je mag dat niet van paarden eisen als je het nooit geoefend hebt.
Dag 2 er op - zonder zadel - een gewoon stapperdestap. Als jij je safe voelt op/naast je paard, voelt je paard zich ook safe en maken ze eigenlijk bijna nergens problemen uit.
Dag 3 naar buiten wandelen aan de hand, met hoofstel nog omdat ze zo lomp was als een waterbuffel en soms dingen nog wat spannend vond. Nu kan ik haar bij wijze van spreken een touw om de nek gooien en meenemen, maar doen we het gewoon met een reflecterend halstertje en aangekleed als een kerstboom qua lichtjes.

Ondertussen is ze een jaar op stal en bijna 9mnd van mij, maar nog steeds - ook omdat we het gewoon zelf leuk vinden - gaan we kilometers wandelen met dat beest. We mogen nu niet meer het land op, dus dan gaan we maar aan de wandel, dier moet buiten komen en voor ons is het ook goed. Door weer en wind, daar hebben ze regenjasjes voor uitgevonden, pony kan het wel hebben. Druppende bomen is ze nog geen fan van, dus zodra het regent grijpen wij onze kans. Dat zijn normale dingen, moet gewoon kunnen. Degene die haar voor de kar beleerd had had een prima kalmerend zinnetje voor als ze trippelig werd, nl: 'Neuhhh dat gaan we niet doen meiske'. Heel erg verhelderend en dat gebruiken wij nu ook nog steeds. Als ze ergens van schrikt dat ze prima kent en anders niet van schrikt krijgt ze 'Doe maar es gewoon normaal'. Zijn suffe zinnetjes, maar sinds ik mezelf dat aangeleerd heb, span IK niet aan, anticipeer ik - bijna - niet meer op dat ze kan schrikken, ... Laten gebeuren, en dan gebeurd het vaak niet eens.
In september is ze mee naar Duitsland gegaan, we komen op een bepaald moment langs een haag een bergje op, bleek dat er achter die haag een geladen groot kanon stond. We komen met 7 paarden zowat naast het kanon voorbij de haag als ze dat ding afsteken. Ik schrok me 't apenlazerus en die knol van me, die draaide een oor. Gewoon omdat ik mezelf uit onbenul niet zenuwachtig maakte. Heel veel zit tussen je eigen oortjes.

Opstappen, wandelen, longeren, zweepjes, krukjes, zijn allemaal hele normale dingen. Dat moet ie gewoon maar leren. Dat je dat rustig aan doet en eerst even laat kennismaken, UITERAARD. Maar geen gemiep over standaard kleine dingetjes, het is een paard dat opgeleerd is, op wedstrijd is geweest en naar buiten kan! Je wordt er vanzelf wat daadkrachtiger in, bv: 'Shan, dat gaan we gewoon niet doen', 'Shan, opzouten' als ie niet om wil gaan, hij peert hem aan de longe 'Doe jij eens ff lekker normaal!' en hij moet blijven doorlopen tot jij vind dat hij doet wat jij wil.
(Typ 'k btw wel mooi, maar krijg het ook niet altijd voor elkaar bij mijn druif, die heeft echt een hekel aan longeren en we doen het dus ook uiterst zelden :') )

Soms twijfel ik ook of ik het goed doe als het voelt als 1 drama, de volgende keer gaat als een zonnetje en maakt alles weer goed. Je komt er wel :(:) Enne, beterschap! :+

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 16:53

Dankjewel voor je hele verhaal! Daar ga ik zeker mee aan de slag, en wat gaaf wat je allemaal hebt gedaan!

Nou mijn verslagje van gisteren en vandaag. Gisteren kwam ik op stal aan en zag ik tot mijn grote schrik dat de oude eigenaar er al was. Hij was er al een tijdje en we hebben eerst gewacht op de zadelmaker. Maar toen die niet kwam, toch besloten zijn oude zadel te gaan passen. Sophie was er trouwens ook bij. Zadel het hoofdstel paste hem natuurlijk goed, maar het moest mij natuurlijk ook passen. Ik vond de kleur bruin trouwens niet zo mooi :=
Toen het opstappen. De oude eigenaar hield hem vast maar was wat ruwer dan normaal. Daar schrok Shan natuurlijk van, en werd wat drukker. De oude eigenaar kende hem natuurlijk niet zo en vond het wel gek. Hij probeerde zelf of hij op het krukje kon staan en voet in de beugel, maar dat ging ook niet zo goed. Gelukkig was Danique in de buurt om even te helpen, en kon ik opstappen. In stap zat het zadel best lekker (ondanks gelijke beugels) maar in draf niet. Ik heb ontzettende knotsknieën, dus die gaan gauw pijndoen. Ik heb de oude eigenaar natuurlijk wel bedankt en toen ging hij weer naar huis. En toen was eindelijk de zadelmaker er! Anderhalf uur te laat. Maar ja, dat ben ik nu wel gewend in het paardenwereldje :j
Ze heeft eerst de veiligheidsbeugels die ik had gekocht aan het zadel vastgemaakt, en daarna het zadel gaan passen. Er moest een iets kleinere boom in, omdat hij te ruim lag. Ook heeft ze hem wat opgevuld. Ik heb een wintec air, dus dat ik zo gebeurd. Ook had ik een nieuw hoofdstel gekocht, die hem ook mooi past. Daarna moest ik zelf het zadel ook even passen. Ik bofte, not, want het was net springles. Gelukkig waren ze nog niet bezig en kon ik weer opstappen. Bij de zadelmaker was hij heel braaf, en kon ik eventjes stappen om het te passen. Nu past alles weer mooi!

En een verslagje van vandaag. Vandaag heb ik hem eerst even gepoetst. En daarna geoefend met zijn achterhoeven optillen. Gewoon met een touwtje. En maar een keertje en kort. De volgende keer ga ik ze wat langer en vaker optillen. Daarna gegrondwerkt.
Stilstaan ging best goed, hij zette nog wel een stapje, maar toen ik duidelijk werd in mijn houding, deed hij het heel goed.
Het volgen ging ook heel goed! Het hielp als ik hem niet vlak onder zijn hoofd vasthield, maar hem wat meer ruimte gaf. Zo hield hij ook ruimte van mij.
Hoofd laag gaat echt super! Echt geweldig! Hij kan al helemaal naar de grond, en neusje er wat uit gaat ook goed. Alleen hoofd wat naar zijn borst vind hij nog moeilijk.
Links inbuigen gaat ook goed, hij moet nog wel wat zoeken, maar na een paar keer vragen snapt hij het.
Achterwaarts zelfde verhaal. Voor nu is een stapje nog genoeg, ik ga het vanzelf uitbouwen.
Wijken van de achterhand gaat ook supergoed! Ik heb het hem pas een paar keer gevraagd en hij doet het nu al supergoed.
En wijken van de voorhand gaat met jullie tips ook al beter. Iets meer druk op de schouder geven en niet op het hoofd en dan wat doorvragen. Hij eindigt nog wel in de spagaat haha. Maar daar doe ik nu eventjes niks mee.

Ik heb ook een nieuw halstertouw gekocht, en dus zadel en hoofdstel. Ik zal morgen wel een foto maken om het jullie te laten zien!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:28

Fijne update Kim, kleine stapjes.
Voor hem mag het misschien sneller, maar voor jou is het leuker zo de grenzen af te tasten en daar is niets mis mee.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 19:49

Klopt, daarom doe ik het ook zeker lekker rustig aan.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:53

Zo zie je maar dat het op het oog nog zo goed kan liggen en je instructrice nog zoveel kan vinden, maar je altijd beter iemand met verstand er naar kan laten kijken. Heb zelf onlangs ook het verschil gemerkt van een vluchtig paard ohz naar een paard wat ontzettend relaxed is (soms zelfs iets te), dus ik hoop dat het jou en Shan ook veel positiefs gaat brengen nu dat het zadel helemaal top ligt :D

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:56

Nou hartstikke goed dat je het zadel na hebt laten kijken! Hopelijk helpt een beetje mee met het rijden, dat dat nu beter gaat. Bij een gevoelig paard kan een te kleine of te grote boom heel veel reactie geven. Helemaal goed dus dat hij weer lekker ligt! Ik ben heel benieuwd naar een foto van je spullen!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 19:56

Foto van spullen zal ik morgen maken!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 20:30

Vandaag ging het erg goed! Weer geoefend met voetje iets hoger optillen, en dat ging ook weer beter.
Met longeren was hij ook weer braaf, alleen het omdraaien is nog lastig.
Het rijden ging zo goed! Met opstappen was hij super relaxed, alleen wegstappen was nog even spannend.
Met rust en geduld komen we er wel :j
Daarna lekker veel gedraafd, voltes gereden, gebroken lijnen, overgangen en daarna ook gegaloppeerd. Hij was zo fijn relaxt. Hij heeft nog wel een hele slechte conditie, dus na een half uurtje was hij helemaal kapot. Toen ben ik hem gaan uitstappen en daarna weer op stal gezet.
Even wat foto's. Van het zadel hoe het ligt, het hoofdstel (helaas niet op hem, want ik had niemand die hem even vast kon houden) en zijn halstertouw. Allemaal slechte foto's haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 21:22

Weet je, het zou me niet verbazen dat het zadel verschil maakt. Maar dat maakt niet uit, dat weet je nu. Vandaag heb je kunnen genieten. En daar is hij voor gekocht. Over een jaartje zien we wel een topic verschijnen met jullie eerste wedstrijden en sprongen

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 22:10

Oh wat een heerlijk fout dekje heb je daar :')

Fijn om te lezen dat het zo goed ging vandaag!

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 23:26

Met een te ruime boom zakt het zadel te ver over de schoft. Mogelijk raakte het zadel het achterste stuk van de schoft en drukte het erop zonder dat jij het wist. Als je dan gaat opstappen komt ineens die druk die ook pijnlijk kan zijn. Zou veel verklaren. Wie weet was dat wel de oorzaak en gaat het nu vlug allemaal een stuk beter met opstappen!

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 01:06

je dekje is superleuk! :D van waar heb je dat?