Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:06

Danique_G schreef:
want ik weet dat mijn paard geen last heeft van het bit

Hoe weet je dat dan?

Aangezien paarden niet kunnen praten, kunnen we het ze niet vragen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:09

Overigens ben ik er helemaal van overtuigd dat beide paarden bitloos 'fijner' vinden.
We blijven thuis ook fijn zo trainen, hoop dat meer mensen in gaan zien wat het voor je paard kan betekenen. :)

voor de moraalridders: ja op de officiële wedstrijden start ik met bit, dat heb ik helaas nog niet zelf voor het zeggen. Geef me zoveel mogelijk op voor de bitloze rubrieken.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:11

Arabesk schreef:
Danique_G schreef:
want ik weet dat mijn paard geen last heeft van het bit

Hoe weet je dat dan?

Aangezien paarden niet kunnen praten, kunnen we het ze niet vragen.

Lichaamstaal, bit/hand opzoeken en volgen, paard kan de mond openen als zij dit wil en mijn bokt als ze het ergens niet mee eens is.
En als ik hoofdstel en zadel uit de kast pak dan zie ik niet bepaald protest van mijn paard.

En volgensmij weet u als geen ander dat een paard veel gebruik maakt van lichaamstaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:52

Danique_G schreef:
de bronnen zijn niet neutraal en het is zo geschreven dat je het kan lezen zijnde 'gevaarlijk'.

Zucht..... Dus óók jij hebt de links niet aangeklikt en de onderzoeken niet gelezen.
Hoe kun je nu in vredesnaam nog een discussie voortzetten? |o

Nog één keer dan en dan nu de originele - neutrale!!! - onderzoeken:

http://www.thefreelibrary.com/Dental+ex ... -a09072603

http://www.sciencenews.org/view/generic ... an_culture

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7926235.stm

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3308003316

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... 000458.pdf

http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Genoeg leesvoer voorlopig!

edit: morgen heb ik er nog een paar voor je.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:59

Dus jij denkt dat je paard, moest die kunnen praten, het bit boven bitloos zou verkiezen ?

Er zijn ontzettend veel onderzoeken, maar het is nooit genoeg voor wedstrijd (bit) ruiters..
En de reden voor dat genegeer is dat ik denk dat jullie allemaal veel te veel gehecht zijn aan presteren en dat hoort volgens mij niet bij lol met je knol.
Ook denk je daarbij niet aan je paard maar aan je zelf.

Ik ben er 100% van overtuigd dat elk paard liever op de wei staat dan een uur in de van om da even te gaan rondhuppelen met stang en trens en 2meter lange sporen, of dat elk paard liever met het neusje naar beneden loopt dan in een "krul", en dat elke paard liever geen sporen en geen zweep wilt tijdens het rijden.
En dat elk paard liever op het gemak gaat wandelen, dan altijd het zelfde te trainen tot wij vinden dat het genoeg is voor die dag.
Ik dwaal nu wat af, maar moest een paard kunnen kiezen tussen bitloos en met bit ?
Daar valt niet over te discusieren !

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 22:59

JoviBan schreef:
Danique_G schreef:
de bronnen zijn niet neutraal en het is zo geschreven dat je het kan lezen zijnde 'gevaarlijk'.

Zucht..... Dus óók jij hebt de links niet aangeklikt en de onderzoeken niet gelezen.
Hoe kun je nu in vredesnaam nog een discussie voortzetten? |o

Nog één keer dan en dan nu de originele - neutrale!!! - onderzoeken:

http://www.thefreelibrary.com/Dental+ex ... -a09072603

http://www.sciencenews.org/view/generic ... an_culture

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7926235.stm

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 3308003316

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/20 ... 000458.pdf

Genoeg leesvoer voorlopig!

edit: morgen heb ik er nog een paar voor je.

Nee, die heb ik dan gemist. Ik zal sla de linken op en lees ze morgen. Foutjes maken is menselijk, discussie kan ik hierna als nog voortzetten tenzij u dat niet wilt dan ga ik wel hoor.

Brainless

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:07

@Xiniee
Maar je kan een paard niet alles zelf laten kiezen?!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:17

Xiniee schreef:
Dus jij denkt dat je paard, moest die kunnen praten, het bit boven bitloos zou verkiezen ?

Als mijn paard kon praten dan zou zij geen beslissing nemen over bitloos of met bit. Ik heb mijn paard goed opgeleid en gezegd tegen haar dat zij geen mening mag geven over iets wat zij nog niet heeft geprobeerd.

Ik denk dat helemaal niet trouwens, ik zeg alleen dat mijn paard het bit accepteerd.

Xiniee schreef:
Er zijn ontzettend veel onderzoeken, maar het is nooit genoeg voor wedstrijd (bit) ruiters..
En de reden voor dat genegeer is dat ik denk dat jullie allemaal veel te veel gehecht zijn aan presteren en dat hoort volgens mij niet bij lol met je knol.

Ik in vier zinnen maar liefst 4 vooroordelen geteld. Ik ben geen wedstrijd ruiter, ik denk wel degelijk dat het genoeg is voor bepaalde wedstrijd ruiters en zijn ook wedstrijd ruiters die over stappen dus ik snap. Natuurlijk zijn wij gehecht aan presteren anders zouden wij geen wedstrijd rijden, wij denken echter wel aan het welzijn van het paard en of het paard het nog een beetje leuk vind. Tuurlijk wel, mijn paard vind het geweldig om te rijden, werken vind zij leuk omdat zij weet dat wij daarna lekker het bos in gaan om even te scheuren ofzo iets dergelijks. Noem je dat geen lol met je knol? Het hele houden van dieren is trouwens denken aan jezelf, dus gelieve daar geen uitspraken over te doen zolang jij in het bezit bent van dieren.

Xiniee schreef:
Ik ben er 100% van overtuigd dat elk paard liever op de wei staat dan een uur in de van om da even te gaan rondhuppelen met stang en trens en 2meter lange sporen, of dat elk paard liever met het neusje naar beneden loopt dan in een "krul", en dat elke paard liever geen sporen en geen zweep wilt tijdens het rijden.
En dat elk paard liever op het gemak gaat wandelen, dan altijd het zelfde te trainen tot wij vinden dat het genoeg is voor die dag.
Ik dwaal nu wat af, maar moest een paard kunnen kiezen tussen bitloos en met bit ?
Daar valt niet over te discusieren !

Waarom geen zweep en sporen? Wat is daar mis mee? Ik rijd zelf ook met zweep? Wat is er mis met stang en trens?
Ik train heel afwisselend, mijn paard doet het met alle plezier en zoals ik al zei, je rijd zelf ook op paarden dus ik vind dit commentaar zeer tegenstrijdig.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:23

Laatste opmerking aan Xinie: over generaliserend gesproken. Knap dat je aan deze beargumentatie kunt afleiden hoe wij rijden. De manier die je omschrijft komt verre verte niet in de buurt, doe nog eens een poging zal ik zeggen. Het zijn niet alleen die ruiters die twijfelen of zoals jij het zegt, 'negeren'. Daarnaast ben je niet direct van de tegenpartij omdat je verder nadenkt dan je neus lang is.

Tot slot negeer ik het niet, want dan had ik niet deelgenomen aan deze disuccies. Ik heb echter twijfels (wat menselijk is) en dat is geen teken van negeren, tegenovergestelde juist.

Ook ik zal de linken morgen gaan lezen.

Welterusten.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:27

Wat bedoel je met dat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is ?
Ik heb ook niet gezegt dat jullie dat doen van dat wedstrijd gedoe, maar wat een paard boven iets anders zou verkiezen.
Maar daarbij was ik aan het afdwalen.

@Danique. Dat je paard het bit accepteerd betekent dat jij een braaf paard hebt, daar tegen zijn die van mij vaster.
Maar een paard dat bitloos en met bit wordt gereden verkiest bitloos.
Wil jij liever wat gaan lopen met pen in je mond of zonder. ?
Waar dan nog eens druk op komt natuurlijk, en een serieuze druk.
Het is niet dat ik zeg dat jullie niet zacht genoeg zijn, maar iemand met bit een losse teugel vind ik ook, nu ja daar ben ik ook niet voor.
De paardenmond beschikt niet over de extra plaats voor een bit dus hebben ze zowiezo last van het bit, losse teugels of niet.

En ik bedoel dat trainingen en wedstrijd niet nodig zijn voor lol met knol, dus dat is een verzinsel van de moderne ruiter.

Stang en trens; ik wil graag een goede reden waarom ik daar voor zou moeten zijn ?
Die vraag gaat wss ontweken worden.
Zweep; ook daarvoor wil ik een reden waarom dat nou zoo goed is.
Die vraag zal wss ook ontweken worden.

Hoop morgen die vragen te kunnen beantwoord zien, hoop ik echt waar !
Maar ik heb morgen school en labo, dus een goede nacht allemaal.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:36

1. Met zweep rijd ik niet. A, omdat ik uiteindelijk in de M ook zonder moet. B, omdat ik het niet nodig heb.
2. Met stang en trens rijd ik, omdat ik hiermee net het kleine verschil kan maken in mijn proef, boven mijn dubbel gebroken trensje.
3. Ik heb juist LOL met mijn knol, mede omdat ik wedstrijden rijd. Samen ontwikkelen ons en leren we van elkaar. Ik wil graag bevestiging voor mijn werk krijgen van verschillende mensen/ juryleden, dus niet alleen van bekenden.

Verder Xiniee, als het niet zou passen, waarom kan de mond van mijn paard dan gewoon dicht met S&T?
En zou je alsjeblieft de berichten zo willen lezen, als ze er staan?
Laatst bijgewerkt door Tendance op 31-08-11 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:39

Waar zeg ik dat de mond niet dicht kan met S&T? En op welke bberichten doel je? Ik heb ze precies zo gelezen als ze er staan.

Xinie, een zweep is een verleng stuk van je arm, niet een vliegenmepper.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:43

Xiniee schreef:
Wat bedoel je met dat ik niet verder kijk dan mijn neus lang is ?
Ik heb ook niet gezegt dat jullie dat doen van dat wedstrijd gedoe, maar wat een paard boven iets anders zou verkiezen.
Maar daarbij was ik aan het afdwalen.

@Danique. Dat je paard het bit accepteerd betekent dat jij een braaf paard hebt, daar tegen zijn die van mij vaster.
Maar een paard dat bitloos en met bit wordt gereden verkiest bitloos.
Wil jij liever wat gaan lopen met pen in je mond of zonder. ?
Waar dan nog eens druk op komt natuurlijk, en een serieuze druk.
Het is niet dat ik zeg dat jullie niet zacht genoeg zijn, maar iemand met bit een losse teugel vind ik ook, nu ja daar ben ik ook niet voor.
De paardenmond beschikt niet over de extra plaats voor een bit dus hebben ze zowiezo last van het bit, losse teugels of niet.

En ik bedoel dat trainingen en wedstrijd niet nodig zijn voor lol met knol, dus dat is een verzinsel van de moderne ruiter.

Stang en trens; ik wil graag een goede reden waarom ik daar voor zou moeten zijn ?
Die vraag gaat wss ontweken worden.
Zweep; ook daarvoor wil ik een reden waarom dat nou zoo goed is.
Die vraag zal wss ook ontweken worden.

Hoop morgen die vragen te kunnen beantwoord zien, hoop ik echt waar !
Maar ik heb morgen school en labo, dus een goede nacht allemaal.

Die suggestie wek je wel als je zegt 'jullie wedstrijd ruiters', dan voel ik mij aangesproken, al helemaal als je mij daarvoor hebt gequoot.

Ze is braaf maar laat haar mening duidelijk doorkomen, als het haar niet aanstaat had ik het allang geweten, geloof me ze heeft een ex bijrijder er al afgegooid omdat hij te hard was in zijn handen. En terecht vind ik dat.
Een pen in de mond of niet vind ik totaal niet vergelijkbaar aangezien deze op mijn tanden komt. Als er een serieuze druk op komt te staan vraag ik vriendelijk of het ook wat minder kan, dat zou een paard immers ook doen. Hoewel ik wel vind dat een ruiter over genoeg discipline en kennis moet beschikken om daar zelf achter te komen.
Waarom worden de losse teugels aangehaald? Dat gebeurd alleen met uit en in stappen, anders maak je je paard alleen maar tegen de hand als je dan een ophouding maakt.

Nee trainen en wedstrijd is een aanvullig van 'lol met je knol'. Ik kan die conclusie trouwens niet helemaal volgen. En wat versta jij onder de moderne ruiter? Volgensmij zijn jullie dat eerder omdat bitloos minder lang bestaat als met bit.

Nu ontwijk jij mijn vraag. Je moet daar helemaal niet voor zijn, dat is jouw keuze en dat respecteer ik en daar bemoei ik mij echt niet mee.
De zweep is handig als mijn paard bijvoorbeeld een achterbeen niet fijn onderbrengt. Ik probeer dan door middel van kuit druk en lichte druk op de buitenteugel dit op te lossen. Mocht mijn paard hier niet naar luisteren dan tik ik dat achterbeen (op de kont) iets bij. Of bij wijken, als ze dan de kantjes er een beetje afloopt vraag ik haar meer te scharen. Soms tik ook wel eens op mijn laars of dekje zodat weer op mij let en niet op de buurman.

Ik ga er ook zo mee stoppen, Good night everybody!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:44

Dom dom dom!!! Sorry ik bedoelde Xiniee... Sorry ik verander het al!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:45

Je kunt een pen in de mond van een mens toch niet vergelijken met een bit in de mond van een paard?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:46

Op die manier, ik zag wel dat ik je verkeerd geqoute gehad maar de rest kon ik niet plaatsen :P

nu ga ik echt slapen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 23:47

Ik rijd overigens niet bitloos omdat ik een bit slecht vindt :n , mijn pony kan met trens s&t en bitloos lopen. Ze mag alleen nooit geen bit meer in vanwege een operatie en ze loopt bitloos beter dan met bit mag terug zou ik nooit meer kunnen :n .

Heb niet het idee dat ze al die jaren gestorven is van het bit :=

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 00:33

Xiniee schreef:

Maar er zijn toch óók minder leuke berichten over het bitloos rijden , anders is dit topic niet aan gemaakt , lijk mij :? Dan daarbij een vriendin van mij die rijd ook M heeft de laatste wedstrijden alleen nog maar in de 160 gereden en die stopt binnenkort ook met de wedstrijden maar blijft met bit rijden hoor , dus dat is ook een opmerking van niks.
En wat heb jij toch tegen mensen die wedstrijden rijden , echt waar.
Xiniee schreef:

Mijn paarden hebben 23 uur per dag weide mogelijkheid , mogen 23 uur per dag spelen , 23 uur per dag rond huppelen , 23 uur per dag slapen of weet ik veel wat hij maar wil doen , dat 1e uurtje mag hij best wel een beetje lopen en doen wat ik hem vraag. Ik rijd hem dan weliswaar zonder sporen of zweep als ik buiten rij en dat doe ik 5 x per week met hem. Die 2x per week rijd ik met een klein spoortje (denk zo'n 1cm?)en een zweepje die niet langer is dan 80cm en vaak vergeet ik die ook nog wel.En nog komt 'ie naar me toe als ik het roep en heeft 'ie zijn oortjes naar voren als ik kom.Als het dan nog steeds zooooo zielig is weet ik het ook niet meer.
Dan daarbij ben ik nu als een gek aan het zoeken naar welk bit het beste voor die van mij is en welke de zachtste inwerking heeft..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 09:26

Arabesk schreef:
papagroom schreef:
Ik had me al terug getrokken maar er brand me nog wel een vraag op de lippen....
Wie van de hier aanwezige bitlozen rijdt er hier eigenlijk wedstrijden,heeft dit ook met bit gedaan,en kan dus een goed vergelijk maken???

Euh er zijn twee Danielles hier op bokt volgens mij die ook bitloze wedstrijden rijden en ook met bit hebben gereden.

memberlist.php?mode=viewprofile&u=70483

en nog eentje maar kan zo ff niet meer op de boktnaam komen

Ik ben inderdaad de andere Danielle, zoals Sodeletuut al had gezegd :)

Alleen heb ik nooit met bit wedstrijden gereden dus wat dat betreft geen vergelijkingsmateriaal. Ik ben 2x bitloos gestart waarmee ik al 7 winstpunten heb gekregen. Mijn punten waren beide dagen het hoogst van de dag (rubrieken B t/m M en bitloos) bij een behoorlijk strenge jury.

De discussie hier kan volgens mij eindeloos doorgaan maar ik wil er nog wel even het volgende aan toevoegen. Ik denk dat iemand die echt open staat voor bitloos niet zal vragen naar onderzoeken en dergelijke. Die zal het (een langere periode) uitproberen en tot een eigen conclusie komen. Bandida had zoiets ook al gezegd.

Daarnaast blijf ik er toch wel bij, als jij je paard op (in mijn ogen) correcte wijze rijdt, dan is de overstap naar bitloos niet zo groot. Wanneer jij altijd al voornamelijk met je zit- en beenhulpen rijdt zul je veel minder verschil merken dan wanneer je veel gebruik van teugelhulpen maakt, dat is tenminste mijn ervaring.

Helaas zullen de fanatieke wedstrijdruiters en/of de wedstrijdruiters vanaf M niveau niet snel op bitloos overstappen omdat het veel beperkingen met zich meebrengt in de wedstrijdsport.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:41

papagroom schreef:
Ik had me al terug getrokken maar er brand me nog wel een vraag op de lippen....
Wie van de hier aanwezige bitlozen rijdt er hier eigenlijk wedstrijden,heeft dit ook met bit gedaan,en kan dus een goed vergelijk maken???

Ik. En meerdere met mij (zie topics daarover) ;).

Ik heb iig wedstrijden gereden mét bit. Ik zou dolgraag bitloos willen starten maar heb slechts recentelijk ontdekt dat dit niet zondermeer kan. Ik was werkelijk flabbergasted :x . Ik zie namelijk nog stééds niet in waarom er onderscheid gemaakt wordt maar dat is een andere discussie.

Dus voorlopig alleen onderling en thuis wedstrijdgericht trainen. Overigens doe ik al het andere; clinics, cursussen en wedstrijden in andere disciplines wél bitloos.

Ik heb gisteren toevallig weer les gehad en e.e.a. vast laten leggen op foto/film om o.a. hier te kunnen laten zien (of in een separaat topic) en oprecht een discussie op gang te brengen over de verschillen. Ik wil ook wel (met een beetje gezonde tegenzin, dat dan weer wel :) ) een keer een les met en zonder bit rijden en laten filmen zodat er (in het klein) materiaal is waar men wat mee kan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:45

JoviBan schreef:
liljebo schreef:
Dus ik begrijp het wel

Ik niet.
Bovendien ben ik ervan overtuigd wanneer er nòg meer onderzoeken komen die ook weer van alles aantonen ten nadele van het bit en bitgebruik, dat nog steeds het gros van de mensen gewoon met bit blijven rijden. "Ze" trekken zich er nu ook niets van aan wat er aan kennis en inzicht te verkrijgen is.
Ook nu zijn er al jaren diverse onderzoeken en artikelen te lezen waarmee je je roze bril omtrent het bit af kunt doen. Ook nu is er nog steeds wantrouwen, ongeloof, weerstand en onwil.
Dus nee, ik begrijp het niet. Bovendien hebben veel mensen die nu bitloos rijden, daar helemaal geen onderzoeken voor nodig gehad. Simpelweg gewoon een tijdje zonder bit gaan rijden, je verstand, gevoel en ervaring laten spreken en het is zonneklaar dat je niet meer met ijzerwerk wilt en hoeft te communiceren en samenwerken met je paard.

JoviBan, ik heb idd geen onderzoek nodig gehad. Gewoon uitproberen, voelen en het verschil merken. Net zo goed als dat ik MIJN paarden op zag fleuren toen ze 24h/7 buiten kwamen te staan. En natuurlijk zijn ze af en toe niet in hun hum als het 3 dagen regent en vinden ze het dan lekker om even in een droog stalletje te staan maar over het algemeen zijn ze veel meer 'paard' geworden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:57

Tendance schreef:
Ik heb me die vraag gesteld!!!
Ik vind het gewoon minder fijn rijden! En die ervaring heb ik echt uit een half jaar bitloos rijden, omdat het niet anders kon.
Plus het feit, dat als een paard last van het zadel heeft, je dat aan het paard gaat merken.
Als het last van zijn voeten heeft, ga je dat aan het paard merken. Enz enz.
Dus als het paard echt zo'n last heeft van het bit.... Dan ga je dat naar mijn idee ook merken!

Tja, dit vraag ik me oprecht af. E.e.a. is sowieso paardafhankelijk. Kijk, mbt een zadel heb je, in de meeste gevallen, gelijk en zal een paard protesteren. Als een paard echter slecht gaat lopen door (langdurig) slechte bekapping, zal niet ieder paardminnend persoon de link met het bekappen leggen hoor.

Mijn paarden accepteerden het bit en op stal staan ook zonder morren. Ik heb echter wel degelijk verschil (lees verbetering) gemerkt zonder bit!! Mijn ene paard (Gelder x NRPS) zit veel minder vast in nek, hoofd en rug. Zijn uithoudingsvermogen is véél beter en hij drinkt zonder bit wel op wedstrijden en met niet. Daarbij is zijn aanleuning nu écht goed en niet meer mijlenver achter de loodlijn (en dan rijd ik zonder druk maar ja ingereden met verkeerd slofgebruik hé :( ). Dit zijn slechts een paar voorbeeldjes.

Mijn andere paard (haf) is niet anders gewend en ik met hem ook niet dus die hoef ik sowieso nooit een bit in te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 10:59

Sees schreef:
[

Ik heb gisteren toevallig weer les gehad en e.e.a. vast laten leggen op foto/film om o.a. hier te kunnen laten zien (of in een separaat topic) en oprecht een discussie op gang te brengen over de verschillen. Ik wil ook wel (met een beetje gezonde tegenzin, dat dan weer wel :) ) een keer een les met en zonder bit rijden en laten filmen zodat er (in het klein) materiaal is waar men wat mee kan.

Dat vind ik echt top van je. Jezelf zo bloot durven geven, is lef voor nodig. (we weten tenslotte dat niet iedereen altijd even aardig is) Petje af.
Als je een topic daarover opent, wil ik het graag weten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:11

liljebo schreef:
Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen?
Ik trok de conclusie uit deze posts:

Zo heb ik het iig niet bedoeld maar mijn post was misschien onduidelijk ;).

liljebo schreef:
Ik zou het dan liever anders uitdrukken. Nl dat bitgebruik en geavanceerd dressuur niet voor iedereen is weggelegd ;)

Paardrijden überhaupt :D. Nee, zonder gekheid. Zowel met als zonder bit kun je schade berokkenen. Het 'gevaar' zit hem er echter in dat sommige mensen schijnen te denken dat iedereen bitloos kan rijden en dat je daarmee geen kwaad kan doen en dát is niet zo.

Ik denk dat iedereen, tot een bepaald niveau, 'hogere' dressuur kan rijden MITS goed en regelmatig begeleid.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 11:11

Sees schreef:
JoviBan, ik heb idd geen onderzoek nodig gehad. Gewoon uitproberen, voelen en het verschil merken. Net zo goed als dat ik MIJN paarden op zag fleuren toen ze 24h/7 buiten kwamen te staan. En natuurlijk zijn ze af en toe niet in hun hum als het 3 dagen regent en vinden ze het dan lekker om even in een droog stalletje te staan maar over het algemeen zijn ze veel meer 'paard' geworden.

Ik heb zelf ook geen onderzoek nodig gehad hoor. Voor mij was het gewoon logica. Maar goed... als iemand mij nu zou vertellen dat ik schade aanricht met mijn sidepull en ik mij dat werkelijk totaal niet kan voorstellen, dan zou ik daar misschien ook naar vragen.
En dan zou ik wellicht ook zeker willen weten of het onderzoek wat ik voorgeschoteld krijg werkelijk onafhankelijk is en niet door bv een bitliefhebber is gemaakt.
Ik probeer het te bekijken van iemand anders perspectief, zelfs als dat loodrecht op mijn eigen perspectief staat.

Het beste onderzoek is idd zelf uitproberen, met meerdere paarden, meerdere hoofdstellen, langere periode, om je eigen conclusie te trekken.
Wat ik dan ook nog een hele goeie vindt.... (en het zou echt gaaf zijn als mensen dat durven proberen) is jezelf filmen tijdens het rijden, en dan focus op paardenhoofd/bit en hetzelfde een keer bitloos. Evt slowmotion. Dan heb je wellicht het allerbeste onderzoek wat je je kunt voorstellen.

Want ik weet niet hoe het met anderen is, maar ik zal nooit durven beweren dat ik niet af en toe toch teveel teugel gebruik. Ik probeer erop te letten, maar ik betwijfel of ik tevreden met mijzelf zou zijn als ik het werkelijk van dichtbij, evt slowmotion, gefilmd zou zien.
Ook een goeie zou het ontwikkelen van metertjes zijn, die tussen de teugel geplaatst kunnen worden, zodat je de daadwerkelijke druk kunt meten.
Alleen dan krijg je een duidelijke indicatie wat je zelf als ruiter nu exact doet.
En ook al rij ik bitloos... ik zou zeker willen weten wat ik nu precies (onbewust) doe.

Dat er bij wedstrijden onderscheid wordt gemaakt tussen bit/bitloos, vind ik persoonlijk bijzonder jammer. Totaal onnodig, denk ik.
Want dat is idd ook weer een hindernis voor de wedstrijdliefhebbers.
En natuurlijk kun je wedstrijden 'paardenmisbruik' noemen, maar ook dat zou ik willen nuanceren. Zelf heb ik die behoefte niet, maar er zijn genoeg mensen die juist hierin heel veel plezier scheppen en dat evengoed doen met respect voor het paard. Zou dat bitloos mogen, dan denk ik dat die groep groeit.