[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:51

Een nieuw paard is altijd een avontuur. Shan ziet er echt een heel braaf paard uit met een evenwichtig karakter en zo te zien heeft hij een correcte basisopleiding gehad.
Verandering van stal en eigenaar is voor een paard natuurlijk een hele aanpassing. Hier zie ik een heel groot verschil in aanpak tussen zijn vroegere en huidige stal. Moeilijk te begrijpen voor een paard. Waar hij vroeger voor beloond werd (bv actief draven) is nu niet meer gewenst.

Verder denk ik dat je je paard een heel groot plezier zou doen door hem wat kordater aan te pakken. In de filmpjes van het grondwerk is het mij echt niet duidelijk wat je wil van je paard en wanneer hij het goed doet of niet. En wat erger is, het is hem zelf ook niet duidelijk. Je moet hem uitleggen wat je wil door als hij het goed doet heel entoesiast te belonen, doet hij het niet: opnieuw vragen. Nu lijkt het alsof het om het even is wat hij doet.

Verder zou ik ook aan zijn vroegere stal vragen wat hij wel en niet gewend is. De foto waar de 2 kindjes hem aan het borstelen zijn, daar krijg ik echt koude rillingen van; een paard is geen speelgoed en ik hoop dat je dat vooraf gecheckt hebt of hij dat gewend is. Kinderen poetsen vaak heel onzeker, wat voor het paard een creepy gevoel kan zijn.
Als een paard dan een foute beweging maakt en iemand verwond is het de schuld van het paard. Als hij dat niet gewend is en niet begrijpt is wat weer iets nieuws, bovenop alle andere veranderingen.

Ik zou het aanbod van hulp van zijn vroegere stal met beide handen aannemen en een aantal dingen precies gaan doen zoals zij het deden. Je kan dan een aantal dingen net zo den als de vorige eigenaar en later stilaan overgaan naar je eigen methode. Dat is voor jouw paard een houvast in een verwarrende periode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:28

Gewoon mak aan ts, dan komen jullie er wel!

Zoals ik het lees, moet het paard gewoon wennen, niets meer en niets minder.
Correct me if I am wrong: maar een 6 jarige (toch?) die een paar keer verhuisd is in korte tijd, aan het puberen (en ja dat heeft bij mijn grote merrie wel tot haar 10e jaar geduurd). Daar zou er in mijn beleving iets niet kloppen qua gezondheid of wat dan ook, als die als een half dood en mak lam, alles maar zou accepteren...

Wil je veel plezier en geluk met elkaar toewensen ts, ben stiekem een beetje jaloers op je... ;)

The_Cat

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:38

Inderdaad, ik ben er echt van overtuigd dat Kim er wel komt met Shan, ze heeft begeleiding, meer moet dat niet zijn.

Toen ik men eerste paard kreeg heb ik ook gehuild en zag ik het allemaal niet meer zitten (en ik was toen al 20 jaar). Het is gewoon overweldigend wat je allemaal op je dak krijg als je enkel een manegepaard gewoon bent. Opeens heb je een paard waar alleen jij verantwoordelijk voor bent, en als nieuweling eigenaar zijn sommige dingen je gewoon vreemd. Maar met de juiste begeleiding komt ze er wel. Een huilbui vind ik dan ook niet zo absurd, dat heb ik de eerste paar maanden ook enkele malen gedaan. Gewoon doorzetten en leren uit je fouten, dat maakt iedereen. Nu kan ik er zelfs om lachen als ik bedenk wat ik toen allemaal deed :')

llora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:54

Lieve kim ik vind dat je het Super doet. Komt helemaal,goed. Je hebt begeleiding en je hebt een positieve ingesteldheid. Dat het in het begin niet volledig vlot is normaal. Hebben we allemaal met een nieuw paard.

Al degene die hier commentaar geven zijn jullie nooit onervaren ergens aan begonnen. Hebben jullie nooit geen problemen gehad? Ik ben,in der tijd ook onervaren als 15 jarige met een zesjarig paard begonnen. Heb ook veel wennend naast mijn paard gestaan en met mijn handen in mijn haar gestaan. En gedacht waar ben,ik aan begonnen. Nooit opgegeven en jaren later waren we twee handen op een buik. Gingen door het vuur met elkaar. En ja dat heeft tijd gevraagd en ja er zijn veel dingen fout gegaan waar ik enorm uit leerde. Uiteindelijk geeft iedereen dat wel eens in zijn leven.
Ts ik vind het top dat je zo goed bezig bent en positief blijft en openstaat voor advies en blijft leren. Je komt er echt wel.
Je hebt een goed en eerlijk paard gekocht. Komt helemaal goed. Leren is nu eenmaal met vallen en opstaan. Hoort erbij.
Doe zo verder

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 12:58

Helemaal mee eens ilora. Ik heb ook als 16 jarige een pony gekocht, net zadelmak en alleen in het bos gereden. Vaak jankend gestaan, niet meer wetend hoe verder te moeten. Maar altijd eruit gekomen en goed ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:27

Soms lijkt het hier wel of je eerst een vierjarige studie moet ondergaan voordat je voor het eerst een paard mag vasthouden. En dan de eerste jaren onder strikte begeleiding en toezicht van een grondwerkprofessor, want anders kan het arme dier een trauma oplopen. :+

Ik heb het ook geleerd met trial en error hoor, Kim. Maar wel vanuit mijn hart, met pieken en dalen en bovenal veel mooie lessen en ervaringen. En zo gaat het ruim 30 jaar later nog steeds. Heerlijk!

Afbeelding

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 13:47

Die afbeelding maakt het helemaal :')

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 14:20

http://www.horsebeads.eu/nl/touwhalsters

Ik heb mijn touwhalsters laten maken op maat bij horsebeads.

Ik heb met mijn eerste eigen paard ook met mijn handen in het haar gestaan, brandplekken in mijn handen gehad en ben omvergelopen. Maar ik kan je een ding zeggen, dat paard heeft me zoveel geleerd. En Shan gaat Kimmie, met de begeleiding die ze nu krijgt, ook heel veel leren.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 15:25

Ik heb je topics allemaal gevolgd, maar geen tips gegeven omdat je die genoeg krijgt en ik denk dat je er wel komt in jouw tempo. Ik wil je ook even zeggen dat ik het super stoer vind dat je een volgtopic opent waarin je elke keer eerlijk je ervaringen deelt, zowel de positieve als de negatieve. Iedereen heeft die negatieve momenten wel eens, maar er zijn maar een paar mensen die ze ook durven delen. Ik moet zeggen dat ik niet weet of ik het zou kunnen, dus ik kan alleen maar respect hebben dat jij het wel durft en zo goed omgaat met de kritiek die je krijgt. Iedereen wil je graag helpen, maar met zoveel (verschillende) adviezen kun je ze nooit allemaal opvolgen. Dus petje af dat je alle adviezen wel serieus overweegt en daar de gene van kiest om wat mee te doen die het beste passen bij jou en Shan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 18:04

Shirley, ja, die vond ik ook echt geweldig!
Monique, ah leuk! Ik kom graag een keertje kijken, ik spreek je een keer op stal!
Djoopie, dankjewel!
Fortitude, wat lief van je! Bedankt!
The_Cat, dat kan ik wel vragen idd. Goed idee.
Sclimpre, actief draven mag hij best. Maar wel onder controle en niet keihard. Die bak daar was enorm zwaar, en bij ons veel lichter, en dat vindt Shan wel leuk! Ik heb natuurlijk van te voren gecheckt wat hij van hun vond. Maar hij ging heel rustig en voorzichtig met hen om, dus ik vond dat het wel kon. En ik heb de les afgesproken voor volgende week vrijdag! Dus dat komt als het goed is helemaal goed.
MiniMeLona, ah dankjewel!
Ilora, bedankt!
safina, geweldige foto!
damian, daar zal ik ook even kijken. Thanks!
Ilaya, ook al zo lief, bedankt!

Die lieve berichten doen me goed, nogmaals iedereen bedankt! Zometeen heb ik weer les. Mijn moeder durft me niet meer alleen te laten longeren, dus ze blijft er deze keer bij.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 18:14

Succes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 20:42

Dankjewel!

Uiteindelijk niet gelongeerd, alles was veel te nat. Wel even gestapt buiten. Daarna ging het rijden best goed! Opstappen vond hij weer heel eng, wss ook omdat het regende en dat tikte dan op de binnenbak. Maar het rijden was algauw relaxt. Vooral veel op de volte gereden, omdat het erg druk was in de bak.
Morgen weer rijden, dan helpt mijn instructrice even met opstappen, en ga ik het verder zelf doen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 20:48

Stap je op met een krukje of vanaf de grond?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-16 20:50

Met een krukje. We willen dit meteen vanaf het begin goed aanleren.
Ook omdat het veel beter is voor de rug, dan als er superveel gewicht op één kant komt.
(En omdat ik niet zo lenig ben :o )

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 23:58

Hoe deed die dat bij de bezichtigingen? Niet om af te katten hoor maar misschien dat VT je nog wat tips kan geven daarbij?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:20

TS ik zie een grote vriendelijke reus, die zijn best doet om je te begrijpen, maar dat niet helemaal kan, omdat jij zelf ook nog niet zo goed weet hoe en wat (wat niet erg is, komt met ervaring). Met goede begeleiding, zodat paard wel weet hoe en wat, komt het vast goed!

Ik raad je aan om heel veel horsemanship filmpjes te kijken op youtube, kan je heel veel van leren.

Het gedoe met op- en afstappen, was dat er al met bezichtigen? Misschien is het nooit helemaal 100% aangeleerd, al lijkt mij wel dat iemand als vt wel kundig genoeg is en snapt dat je een paard voor de verkoop gewoon braaf moet maken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 00:44

Het paard was niet van VT hè, ze heeft alleen even als tussenpersoon gefunctioneerd, omdat ze de verkoper kent. VT is ook niet verantwoordelijk voor dit paard als verkopende partij, ik vind het dan ook heel netjes dat ze Kim wil bijstaan en ook nog hier telkens reageert. Dat VT afgerekend wordt hier en daar, vind ik dan ook niet kunnen.

Daarnaast lekker over de verkoop ophouden. Kim heeft voor Shan gekozen en zal nu haar weg met Shan moeten vinden. Daarin kunnen we tips geven, steunen virtueel, maar haar zeker niet even gaan vertellen wat ze wel of niet MOET doen. Het is haar paard en ze zal gaande weg heel wat bij leren, we kunnen mee genieten van dit proces. Ik persoonlijk vind het erg leuk om te lezen hoe ze samen hun weg zoeken. Ik denk dat het allemaal weg goed gaat komen met de hulp die ze krijgt en wat al aangeboden is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 01:35

Ik snap je reactie niet? Of hij van VT was of niet heeft er niets mee te maken en nergens staan nog verwijten of iets in die richting. Gaat er alleen om dat vt hem heeft getraind dus zij weet hoe en wat.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 03:09

Geryon schreef:
Ik snap je reactie niet? Of hij van VT was of niet heeft er niets mee te maken en nergens staan nog verwijten of iets in die richting. Gaat er alleen om dat vt hem heeft getraind dus zij weet hoe en wat.

We zijn wel begonnen met krukje :j Dus hij kent het zeker! Alleen mijn zusje was op ten duur zo lenig dat ze er zo zonder krukje op kon klimmen :=

Eigenaar stapte in het bos/aan het strand altijd op via een bankje/paaltje :j

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat Kim! Heb zin om met jullie aan de gang te gaan en hoop een hoop tips mee te kunnen geven als huiswerk :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 08:32

suikermeisje, hij vond het nog wat spannend, maar nadat hij gerustgesteld was deed hij dat heel braaf!
Geryon, zal ik doen. Hij was wel heel braaf met opstappen zonder krukje, maar ik doe het altijd met krukje haha.
Dankjewel Daphara!
Ik heb er ook veel zin in Nikki! Kijk er erg naar uit :j

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 09:17

Kim, je ben lekker bezig met Shan.
Ik kan je maar een tip geven, en dat is: denk niet voor Shan wat hij evt. wel/niet eng zal vinden.
Daarmee gaat hij spiegelen en vindt hij het idd eng.
Bedenk ook niet wat er "mogelijk" kan gebeuren dit geeft hetzelfde effect. Paarden zijn zo gevoelig hier in.

Heel veel succes meis en je komt er wel samen met Shan

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 11:24

boyca schreef:
Kim, je ben lekker bezig met Shan.
Ik kan je maar een tip geven, en dat is: denk niet voor Shan wat hij evt. wel/niet eng zal vinden.
Daarmee gaat hij spiegelen en vindt hij het idd eng.
Bedenk ook niet wat er "mogelijk" kan gebeuren dit geeft hetzelfde effect. Paarden zijn zo gevoelig hier in.

Heel veel succes meis en je komt er wel samen met Shan

Dat is inderdaad heel belangrijk. Ga zelf geen dingen zoeken waar hij heel misschien van zou kunnen schrikken. Je zou moeten proberen om zelf zo rustig en ontspannen te zijn, dat hij merkt dat er niets aan de hand is. Let op je ademhaling, hou die rustig en in je buik en blijven doorademen, niet vastzetten hoog in je borstkas. Dat is hetzelfde als met het zingen waarvan je vond dat het helpt. Als je zingt kan je je ademhaling nl niet vastzetten. Wees je hiervan bewust, want het doet heel veel. Doe maar eens alsof je schrikt of iets spannend vindt. Wat doe je dan? Je ademt in en houdt je ademhaling hoog in je lichaam vast. Dat is een natuurlijke reflex en heel normaal. Als je zelf iets spannend vindt, doe je dat onbewust ook een beetje en dan denkt je paard : er is iets! Ze vertrouwt het niet! Dus probeer je daarvan bewust te zijn en erop te letten. En denk niet van tevoren hij gaat dit of dat misschien eng vinden. Als jij zelf doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is, dan stelt hem dat gerust. Probeer ook goed te aarden. Dat klinkt misschien zweverig, maar is het niet. Ik bedoel daarmee dat je met je voeten echt contact maakt met de grond. Dat doe je natuurlijk altijd, maar toch is er veel verschil. Doe alsof er vanuit je voeten wortels (zoals van een boom) de grond in gaan en voel bewust het contact met de grond onder je. Zo kom je veel zekerder over.

Wat het opstappen betreft, moet je het krukje aangenaam maken. Maak er een oefening van. Parkeren naast het krukje en geef hem rust. Weg van het krukje laat je hem dingen doen, bv longeren. Tussendoor weer rust naast die opstapkruk. Daarna verder longeren. Op de duur weet hij dat het krukje leuk is, want hij mag daar gewoon staan rusten. Als dat goed gaat, ga je zelf op de kruk staan zonder op te stappen, totdat hij dat ook de normaalste zaak van de wereld vindt en ontspannen blijft. Volgende is een voet in de beugel zonder ook echt op te stappen enz. Als je dat stapsgewijs aanpakt en er ook echt tijd in steekt, dan is hij na verloop van tijd zo mak als een lammetje met opstappen. Hopelijk heb je hier iets aan.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:30

Ik heb je topic ook al even gevolgd maar nog niet gereageerd ;) Allereerst snap ik heel goed dat het voor jou héél raar is nu, elk paard is anders & gedraagt zich ook heel anders, dat is gewoon logisch en natuurlijk een beetje vervelend nu maar dat komt zeker goed! :) Probeer altijd positief te blijven want dat is het belangrijkste: dat je er zelf plezier in hebt! Je moet natuurlijk nog veel leren maar ook dit is helemaal normaal want er is wel degelijk een groot verschil tussen een (ex-)manegepaard en een "echt paard" met wat meer bloed en wat niet zoveel gewend is als die manegepaarden. Ik vind het heel goed dat je alle tips zo goed opneemt en dat je zorgt voor begeleiding, wees dus zeker niet bang om af en toe eens wat hulp te vragen! Jullie zijn zeker geen slechte combinatie (zolang jij je er goed bij voelt) en iedereen kan gewoon groeien als combinatie hoor :j
Wel zie ik wat onzekerheid bij je & dan is het inderdaad belangrijk dat jij de leider blijft en hij niet over je heen gaat lopen!
Als je er eens rustig over wilt praten of je hebt vragen dan staat mijn pb-inbox altijd open! (Ik heb zelf een paard wat fel op oreo leek maar ben daarna ook overgestapt op andere soorten paarden, die ook wel eens wat moeilijker konden zijn)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-16 13:57

Hebben jullie iets van een longeer cirkel of waar je los met hem kan werken? Ik denk dat ik wel wat leuke energie/ademhaling/houding oefeningen weet voor jullie!

Het zijn mooie en goede tips van abc!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-16 16:13

boyca, dat probeer ik ook zeker.
abc, bedankt voor al je tips! Zal ik zeker gaan gebruiken!
IlBuono, dankjewel!
Nikki, ja een longeercirkel en een losgooibak. En nu hopen dat die een beetje droog zijn dan haha. Ik ben echt superbenieuwd!