Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pien_2010 schreef:Nee zeker niet in alle gevallen, maar blessure leed bij de grotere dressuur paarden vind ik echt enorm. Veel kleinere paardjes / ponies worden gewoon heel erg oud en in mijn ogen met minder beengebreken / blessure leed. Maar dat zou een mooi Onderwerp zijn voor wetenschappelijk onderzoek.
pien_2010 schreef:Twijfel. Roept vragen op, zoals : hoe oud is dit paardje, wel/niet weke rug, hoe voelt hij als je met hem draaft, hoe is zijn balans en als je twijfelt laat iemand eens kijken als je rijdt. Ik kan hier te weinig van zeggen zo van 1 fotootje.
Tyrcanol schreef:Dat klopt Bowo maar is dat niet met alles?
Als een paard met een passende/kleine ruiter ineens kreupel loopt en dit nooit eerder vertoont heeft kan er ook al jaren een blessure zitten.
Mijn pony heeft een verzakking in de luchtwegen dit zit er wss al jaren maar toen wij er 2 jaar geleden achter kwamen waren we ook al te laat (even daar gelaten of er überhaupt iets aan te doen zou zijn)
Maar ik ben van mening dat dit voor alles geldt. En ik er zoveel mogelijk aan doe om het te kunnen voorkomen. Dan kunnen we ieder paard wel jaarlijks door de mri halen ...
Bowo schreef:Tyrcanol schreef:Dat klopt Bowo maar is dat niet met alles?
Als een paard met een passende/kleine ruiter ineens kreupel loopt en dit nooit eerder vertoont heeft kan er ook al jaren een blessure zitten.
Mijn pony heeft een verzakking in de luchtwegen dit zit er wss al jaren maar toen wij er 2 jaar geleden achter kwamen waren we ook al te laat (even daar gelaten of er überhaupt iets aan te doen zou zijn)
Maar ik ben van mening dat dit voor alles geldt. En ik er zoveel mogelijk aan doe om het te kunnen voorkomen. Dan kunnen we ieder paard wel jaarlijks door de mri halen ...
En dat is precies wat ik bedoel. Een paard kan van veel dingen een blessure oplopen, maar je probeert die kans zo klein mogelijk te houden. Dat doe je onder andere door geen risico te nemen dat je te groot/zwaar bent voor je paard. Dan is jaarlijks mri ook echt niet nodig, maar wel het zorgvuldig uit de weg gaan van (onnodige) risico's.
Je zou je toch enorm schuldig voelen en schamen als je er na een tijd achterkomt dat je paard een blessure of overmatige slijtage heeft omdat je te groot bent voor het dier?