[INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:38

Afbeelding
Pony is echt heel klein, denk 1.35maar echt niet hoger Ik ben 1.73. Pony is wel stevig. Vinden jullie dit nog kunnen?

Zal even een foto erop zoeken

Edit:

Afbeelding

Zit hier wel iets korter dan normaal maar was pittige pony dus deed ze wat korter
Laatst bijgewerkt door Trui op 05-05-18 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Re: [INFO] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:52

Ik vind je gewoon te lang. Vooral omdat je zegt dat je qua beugels al kort zit.

Ik denk niet dat je dusdanig lang bent dat pony er last van heeft, maar als het kan zou ik een grotere pakken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:55

Het kan zeker.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 15:56

Was de eerste keer op deze pony. Ik ben een lang weekend hier om buiten te rijden dus Tis niet dat ik er vaak opzit :+

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:32

Ik vind je echt te lang, ook voor een weekend. Ik denk dat je ook nog wel eens per ongeluk tegen een voorbeen aan zit, want je benen komen echt een stuk onder de buik uit

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:38

Is waarschijnlijk eerste en laatste keer dus dat is weer een geruststelling voor jullie dan :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 16:47

Trui schreef:
Was de eerste keer op deze pony. Ik ben een lang weekend hier om buiten te rijden dus Tis niet dat ik er vaak opzit :+

Jij bent 28% groter dan de pony.
Dat is hetzelfde als iemand van 1,92 op een pony van 1,50 gaat zitten.
Of iemand van 2,05 op een paardje van 1,60

Dus echt veel te groot/lang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 17:20

Trui schreef:
Is waarschijnlijk eerste en laatste keer dus dat is weer een geruststelling voor jullie dan :')

Trui, voor het mooie misschien niet zo heel mooi volgens de huidige norm, maar dat paardje droeg je met 2 vingers in de neus. Het is een stevig compact paardje. Sterk dus!

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 21:14

Dankje :j

Moonlightbae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 01:15

Hoi ik ga opzoek om een pony te kopen en ik heb een hele leuke pony van 1,40 gezien ik ben zelf 1,59 en smal gebouwd (ik groei nietmeer) de pony ziet er op de foto’s best breed uit denken jullie dat dat wel gaat en dat ik moet ik gaan kijken of dat het geen zin heeft? (Ik kan mezelf moeilijk inbeelden hoe dat er ongeveer uit zal zien)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:40

Ik gok dat dat wel gaat passen.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:04

Ik denk ook dat dat moet kunnen

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:00

Dat moet makkelijk kunnen hoor.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 10:02

Dat past wel hoor.

Moonlightbae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 13:45

Oke heel erg bedankt ik heb een afspraak gemaakt om te gaan kijken

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 14:24

Moonlightbae schreef:
Oke heel erg bedankt ik heb een afspraak gemaakt om te gaan kijken

Ik denk ook dat het past! Mijn haflinger is 1.43 en ik ben zelf 1.65

Afbeelding

Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 15:36

Er worden 2 dingen hier door elkaar gehaald namelijk of het mooi eruit ziet ( ik 1.75 op mijn merens van 1.45 kan beter ), of dat paard wel/ niet kan dragen (op mijn merens geen enkel probleem ).
Veel grote mensen op kleine paarden (denk bijvoorbeeld aan ijslanders ) zien er naar once normen wellicht minder mooi uit. Maar paardjes dragen in Ijsland alleen maar volwassenen en kunnen dat goed aan.
Dus boven staand voorbeeld van haflinger staat goed en haflinger draagt dit met gemak.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:10

Maar waar zit dat verschil in dan? Wat maakt het dat een ijslander meer kan dragen dan een htk pony?

Ik heb een New forest kruising. Het plaatje is niet mooi meer. Maar ik weet uit 7+ jaar ervaring, menig veearts bezoeken en haar lichamelijke conditie dat ze mij met gemak kan dragen.
Echter als ik hier een foto plaats zegt het gross van de mensen dat dit niet kan.

Dus dan vraag ik mij af wat een ijslander of een merens (ja die zijn wat breder) sterker maakt dan bv mijn pony.

Ik vind alles nog kunnen op de laatste paar pagina's.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:19

Tyrcanol dat is dus een hele goede vraag. Ik ben op vakantie geweest in costa rica en daar heb je van die hele kleine hitjes waar iedereen op rijdt. Die paardjes kunnen dat gewoon goed aan en dragen al eeuwen hun (menselijke) last op hun rug en vaak ook behoorlijk zware verpakkingen. In Egypte, Tunesië ook. Zijn allemaal kleine paardjes waar grote mannen/ vrouwen op rijden.
Jouw new forest kruising kan ook met gemak jouw gewicht dragen, daar ben ik van overtuigd.
Het heeft te maken met nieuw beeld. Nederland fokt warmbloed paarden (KWPN en de grote Friezen paarden, Gelderlander en Groninger paard). Ik vind die grote reuzen vaak een wat slappere wekere rug hebben als die kleine paardjes. Maar dat is het beeld waar we nu naar kijken. Dat is iets van de laatste jaren dat grotere paarden hun intrede gedaan hebben, na eeuwen en eeuwen kleinere paardjes te hebben.
Al eeuwen lang dragen kleine paardjes over de hele wereld de mens en dat kunnen ze goed en doen ze ook goed. Ik denk dat het met mode heeft te maken. Kijk nu naar de Camarque paardjes waar de stierengevechten mee gedaan worden. Daar zitten allemaal zware mensen op die rijden, mannen en vrouwen.
Mijn man 80 kg rijdt op onze merens van 1.47. Die merens doet dit al zo lang, die heeft nog nooit iets gehad en heeft een perfecte rug en kan het gemakkelijk aan.
Vandaar dat ik ook denk dat we beter het onderscheid kunnen maken, vinden we het mooi (ik vind die kleine paardjes vaak gewoon veel mooier, sterker en dat is persoonlijk) en dan denk ik ook aan de wedstrijden en vinden we dat het kan. Bijzonder heb ik het altijd gevonden dat ik met mijn lange lijf en mijn dochter die nog langer is nog nooit tijdens de wedstrijden een opmerking hebben gehad dat het plaatje niet mooi zou zijn. Eigenlijk het tegenover gestelde. Dus het is vaak het plaatje denk ik dat we niet gewend zijn.
Ik heb hier in dit topic grote paarden gezien, dat ik denk, "o jé en toch vind ik de rug erg week en zou ik hier wel voorzichtig mee zijn. Laat die 90 kg maar op onze Hercule zitten die daar zijn hoef niet voor omdraait".

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:28

Het verschil in mooi/kan voor de pony, word denk ik mee bedoeld dat sommigen mensen iets niet meer mooi vinden ogen en daarom zeggen dat diegene te groot is. Terwijl sommige pony’s het nog makkelijk kunnen dragen zonder klachten.

Zoals ik bijvoorbeeld op deze IJslander, hij is 1.38, het ziet er niet zo mooi uit (vind ik) maar hij ondervind echt geen last van mij
Afbeelding
Afbeelding

(Mijn mening, maar ik snap als iemand er anders over denkt)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:33

Ik vind persoonlijk de stelling dat ijslanders meer zouden kunnen dragen dan andere pony’s van dezelfde hoogte maar onzin. Naar mijn mening kan een ras niet bepalen hoeveel zo’n paardje kan hebben.
Maar volgens mij blijft dat een eeuwig discussiepunt.
Natuurlijk zegt hoogte lang niet alles, zo geloof ik best dat een kleinere stevig gebouwde pony in gevallen meer kan hebben dan een Epony met een weke rug.

Ik vind de stelling ‘kleine stevige pony’s dragen al eeuwen volwassenen en dat doen ze goed, dus dat kan gewoon’ ook onjuist. Dat het al eeuwen gedaan wordt betekent niet dat die beestjes er geen last van hebben of niet met rugproblemen zitten. Ik geloof trouwens best dat er (genoeg) zijn die er oprecht geen last van hebben, maar dat lijkt me zeker niet in alle gevallen zo.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:44

Nee zeker niet in alle gevallen, maar blessure leed bij de grotere dressuur paarden vind ik echt enorm. Veel kleinere paardjes / ponies worden gewoon heel erg oud en in mijn ogen met minder beengebreken / blessure leed. Maar dat zou een mooi Onderwerp zijn voor wetenschappelijk onderzoek.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:50

Hoe bepalen jullie dat je paard geen last heeft? Hij kan het niet tegen je zeggen.
Je kunt natuurlijk je paard observeren, maar als ik zie hoeveel mensen niet eens zien dat hun paard kreupel is, denk ik niet dat deze mensen daar een goed oordeel over kunnen geven. Om het hele gedeelte van pijn niet laten zien wegens hij zijn van een prooidier er ook nog maar buiten te houden.

En als iemand mij inderdaad eens met goede argumenten kan uitleggen waarom ijslanders meer zouden kunnen dragen, hoor ik dat ook graag

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 17:11

Bowo. Dat bepaal ik samen met een dierenarts, fysio, hoefsmid en mijn zadelmaker.
Ze wordt meermaals per jaar gecheckt op gewrichten, rug ed.

Ook weet ik van mijn pony dat als ze iets niet wil. Ze dat ook zeer duidelijk laat merken.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 01:22

Maar die argumenten sluiten niets uit. Je kunt het dier nog steeds schade berokkenen.