[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:41

Kim, misschien werkt het om niet bij voorbaat te denken 'misschien vindt hij het wel eng' maar het gewoon te doen? Een zweep en een poetsplaats zijn echt geen 'enge' of 'rare' dingen voor een paard. Tenzij Shan echt een nare ervaring heeft gehad met een zweepje, maar ik denk dat hij juist een beetje nerveus wordt omdat jij bij voorbaat al heel terughoudend en voorzichtig doet 'want straks schrikt hij'.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:44

In principe is een zweep natuurlijk ook niets anders dan 'een stokje' voor een paard.
Ze kunnen er alleen slecht ervaringen mee krijgen door mensen.
Als je denkt dat hij iets eng vindt, ga dan ook maar weer gewoon een liedje zingen.
Het werkt echt, en dan kan je ondertussen gewoon de zweep (in dit geval) aan hem laten zien

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 17:49

senna en Napie, dankjewel!
Marjan, geeft echt niet hoor. Snap het ook wel haha. Ik zal eens aan een mod vragen of de titel veranderd kan worden.
Danique, misschien is dat wel handig. Het is alleen dat ik hem een keer per ongeluk aanraakte met de longeerzweep (niet tijdens het longeren, maar gewoon toen ik naast hem stond en de zweep in mijn hand had), en dat hij zich toen helemaal rotschrok. Daarom dacht ik dat hij het eng vond.
gerlindie, dat zal ik de volgende keer gaan doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:50

Denk dat je het beste een kleinere maat touwhalster kunt kopen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 17:51

Kimmie25501 schreef:
senna en Napie, dankjewel!
Marjan, geeft echt niet hoor. Snap het ook wel haha. Ik zal eens aan een mod vragen of de titel veranderd kan worden.
Danique, misschien is dat wel handig. Het is alleen dat ik hem een keer per ongeluk aanraakte met de longeerzweep (niet tijdens het longeren, maar gewoon toen ik naast hem stond en de zweep in mijn hand had), en dat hij zich toen helemaal rotschrok. Daarom dacht ik dat hij het eng vond.
gerlindie, dat zal ik de volgende keer gaan doen!

Maar dan is het toch alsnog aan jou om hem te laten zien dat het niet eng is. En bij mensen laat je het dan zien, even vasthouden etc maar bij een paard moet jij als leider gewoon doen alsof er niks aan de hand is. Die snapt niet 'even kijken en het is niet eng'!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 17:55

Believe, oke, dan zal ik dat ook gaan doen. Maar zou hij dan nog wel passen bij de kaak? Ik heb toch heel veel nodig haha. Vraag me dan wel af voor wat voor paard dit touwhalster gemaakt was, als hij voor Shan nog te groot is :')
Danique, dat zal ik de volgende keer gaan doen. Bedankt voor je tips!

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:05

Misschien een touwhalster opmaat laten maken ?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:05

Je kan inderdaad ipv een zweep ook gewoon zo'n 'stick' gebruiken of een langwerpig voorwerp waarbij jij je minder onzeker voelt. Als is het een komkommer :') dat kan hem weinig schelen en dan ben jij meer op je gemak haha.

Zo'n rustige state of mind kan inderdaad heel veel doen, maar dat komt natuurlijk het snelste als je vooruitgang boekt. Wel helpt het om te doen alsof volgens dit principe; 'als je veel glimlacht, voel je je vanzelf gelukkiger'.
En wie weet gelooft Shan je na een tijdje ook gewoon ;).

Het helpt ook van te gaan kijken hoe andere mensen, zoals je instructrice of staleigenaar, met hem omgaan. Dan zie je hoe hij reageert op zekere mensen en dat geeft vertrouwen dat hij dat bij jou ook zeker gaat doen!

Succes Kim, laat je niet kisten door bokt OF Shan

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 18:06

biggirl, oh dat is wel leuk! Waar kan dat? En is dat niet heel duur?
SinneJ, Dat is wel een goed idee. Al deze dingen zal ik langzaamaan gaan uitproberen, maar niet meteen, gewoon rustig.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:10

neem eens een kijkje op de website van horse charms hun maken ook op maat als het goed is !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:11

Kimmie25501 schreef:
Believe, oke, dan zal ik dat ook gaan doen. Maar zou hij dan nog wel passen bij de kaak? Ik heb toch heel veel nodig haha. Vraag me dan wel af voor wat voor paard dit touwhalster gemaakt was, als hij voor Shan nog te groot is :')
Danique, dat zal ik de volgende keer gaan doen. Bedankt voor je tips!

Ik zou denk ik alles gewoon even opmeten en dan een op maat laten maken.
Waar heb je dit touwhalster gekocht? Hij ziet er namelijk een beetje raar uit, niet helemaal in verhouding, maar kan ook zo lijken doordat ie wat te laag zit.
Edit: en welke maat is dit?

abc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:29

Kijk, in één van je laatste posten schrijf je zelf dat je het zo leuk vindt om met hem te werken. Daar gaat het om! Nu gaat het allemaal nog niet zoals het hoort, maar je blijft het ondanks dat wel leuk vinden. De rest komt ook wel.

En ze had inderdaad een heel gemakkelijk paard kunnen kopen met alle knopjes erop, maar daar leer je zelf veel minder van (die had ze trouwens hiervoor). Je leert dan wel hoe het voelt als het goed is (is uiteraard ook een goede les), maar je leert helemaal niet hoe je dat zelf voor elkaar moet krijgen. Als je samen alles leert, dan heb je 1000 keer meer geleerd en weet/ken je dat ook voor alle andere paarden waar je in de toekomst mee rijdt. Dit is niet de makkelijkste weg, maar wel een heel leerzame. Nog beter, dit is de enige weg om het zelf te leren. Natuurlijk met veel en goede begeleiding, maar ik denk wel dat Kim die heeft.

Ik weet niet of je die mogelijkheid hebt, maar misschien mag je af en toe eens op iemand anders zijn paard rijden om zelf meer gevoel op verschillende paarden te ontwikkelen en ervaring op te doen. Ook een keer grondwerk doen met een ervaren paard, kan jou nu helpen in voelen wat goed is. En ondertussen kan je op je eigen tempo samen met Shan werken aan een betere vertrouwensband/leiderschap.

Mijn eerste pony kreeg ik op mijn 14de. Ik was veel te groen en mijn pony ook. In de jaren 80 was er ook heel wat minder kennis en nog geen internet, dus was ik afhankelijk van de miserabele kennis op de manege. Geloof me, ik heb ook vaak gehuild. Veel mensen vonden mijn pony een rotzak enz. Uiteraard was hij dat niet, hij kon heel heftig reageren omdat ik geen leider was en geen kennis en ervaring genoeg had. Helaas was de begeleiding in die tijd ook alle behalve super en grondwerk of rechtrichten, daar deed niemand aan. Maar ik bleef in mijn pony geloven en ging zelf op zoek, ik had toen ook jouw leeftijd. En enkele jaren later kon ik er alles mee. En wat heb ik ontzettend veel geleerd van hem! De band en het vertrouwen die ik daarna met hem had, was onbeschrijflijk. Het zal dus zijn tijd nodig hebben, maar dat hoort er gewoon bij. Je kan wel de gemakkelijkste weg kiezen en voor een doodbraaf paard gaan (daar is ook niets fout mee), maar dan kom je jezelf wel weer tegen als je ooit op een ander paard stapt. Iedereen moet het ooit zelf leren.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:33

Leuke update Kim!

En door bovenop dat stuk touw verder door de lus te halen en dan vast te knopen komt die hoger te zitten. Dus zelfde manier om doen zoals je nu doet alleen het deel dat achter z'n oren zit 'strakker' aantrekken zodat het hele halster korter wordt (een normaal halster heeft een gesp of schuif, daarbij doe je eigenlijk hetzelfde dan).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:34

Wat een dappere ukken, je moet het maar durven bij zo'n reus!
En wat staat hij er lief en geduldig bij <3

Kun je dat halster niet gewoon losmaken bij de knoop op zijn "wang" en dan het op de juiste plek hijsen en weer vastknopen?
Daar zit de meeste overtollige ruimte zo te zien...
Laatst bijgewerkt door Shirley op 20-11-16 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:36

Halster ziet er inderdaad wel ene beetje vreemd uit. Die korte stukjes zouden beter passen bij een Shetlander :P. En die neus past wel. Toch evt proberen wat shirley hierboven zegt en ik dus ook bedoelde. Succes.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:42

Lieve TS, ik geniet van jouw topic. Hoe jij met vallen en opstaan steeds meer gedaan krijgt van Shan. Iedereen maakt fouten met paarden en als je een beginnende ruiter bent, nog iets meer. Maar dat geeft niks. De meeste paarden leven in het nu en vergeven je je fouten. Zoals jij bijna alles met begeleiding doet......, dat kan alleen maar goed komen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:47

Kimmie25501 schreef:
MarjanB, nee klopt. Typisch hè hahaha.
Wat een lieve reacties van jullie allemaal! Ik moet er bijna van janken :') Echt superlief, dat voelt echt even fijn.

Vandaag kwamen mijn nichtjes en neefje mee naar Shan. Sophie was ook mee en heeft hem voor het eerst zelf op de poetsplaats gezet, dat ging supergoed! Daarna hebben mijn nichtjes en neefje rustig kennisgemaakt met hem. Hij vond hen wel lief, dus mochten ze helpen met poetsen.

[ [url=m/kgWqNu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook hebben Sophie en mijn oudste nichtje zijn staart uitgekamd, het ziet er echt goed uit nu!
Daarna heeft Sophie voor het eerst grondwerk met hem gedaan. Ik was heel voorzichtig, want het waaide superhard. Maar hij keek echt nergens van op. Hij is overal bang voor, maar van superharde wind en blaadjes dan weer niet :') Gek paard is het ook <3
Ik heb maar een filmpje van het grondwerk. Van het wijken van de voorhand. We hebben toen besloten om alleen druk te geven op de schouder en niet op het hoofd. Dat werkte wel heel goed! Shan snapte sowieso alles heel snel :j Ik vind het echt een geweldig beest om mee te werken, hij leert echt zo snel en goed.

[ Video ]

Het valt me trouwens weer op dat de neusriem weer zo laag is. Hebben mensen nog tips om die hoger te krijgen/knopen?

Op basis van dit filmpje vermoed ik dat er wel grondwerk is gedaan met dit paard. Hij biedt de spagaat aan. Dan zou ook het steigeren aangeleerd kunnen zijn.
Op alle filmpjes zie ik een goedmoedig (groot!) paard die meedenkt met "zijn mens".

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:56

Gezien het fimpje denk ik ook dat Shan het grondwerk helemaal niet meer hoeft te leren, dat maakt het alweer makkelijker, want dan hoeven jullie dat alleen zelf te doen. Hij geeft wel aan wat je goed en fout doet :)

Kijk maar eens goed naar de momenten in het begin dat hij zijn kont draait in plaats van zijn schouder en waar je bijrijdster op dat moment naar kijkt? Naar zijn kont....

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 18:59

Volgens mij moet je de neusriem van je touwhalster gewoon omhoog schuiven en dan het halster strakker vast maken. Dus de knoop waar de uiteinden zitten los maken en dan strakker vastmaken.

Succes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-16 20:30

biggirl, dat zal ik gaan doen! Thanks!
Believe, ik heb het ooit van een vriendin die een beetje in geldnood zat gekocht haha.
Dus ik heb ook echt geen idee wat de maat is, daarom vind ik het ook niet heel erg om later een nieuwe te kopen.
abc, bij ons op stal is ook een manege, dus daar mag ik soms ook op manegepaardjes. Dus dat is wel heel fijn. Grondwerk met een ervaren paard is bij ons op stal niet echt, maar ik had wel het aanbod van karijn op bokt. Helaas denkt mijn vader dat zij een oud mannetje kan zijn :') dus mag ik helaas met niemand van bokt die ik niet persoonlijk ken afspreken :(
suikermeisje, dat zal ik gaan proberen! Of beter gezegd, dat gaat Sophie proberen, want mij kennende sloop ik het hele ding dan meteen :')
Shirley, ja, vooral mijn neefje heeft het meeste lef. Hij is ongeveer 1 meter, en durft alles. Ik moest er nog even inpeperen dat hij niet al te enthousiast op Shan af moest hollen, anders had hij dat ook nog gedaan :') Er is van hem ook nog een foto met Oreo, waar hij hem vasthoud, die ook nog het internet overging. https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=58CA74E8
Dat kan ik ook nog wel proberen met het touwhalster, ik weet alleen niet of dat kan haha. Weer Sophie lief aankijken :')
Wdj, wat lief van je! Bedankt!
senna, dat merkte ik inderdaad ook al. Grondwerk is er denk ik zeker met hem gedaan. Gezien de werkwijze van VT. Ik wil ooit de spagaat nog wel aan gaan leren, maar eerst maar de kleinere kunsten, voordat hij voor elk snoepje in de spagaat staat. Steigeren is denk ik niet aangeleerd. Het steigeren zag er meer uit echt uit angst. En het was ook echt meer omhoog komen, zo´n hupsje, dan steigeren. Hij denkt ook zeker mee, daarom vind ik het zo leuk om dingen met hem te doen!
Wendy, ik ga zo kijken, interessant! Ik zal haar (en mezelf) er op wijzen.
Horsies, gaan we ook proberen! Bedankt!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:06

Wat een heerljk manneke <3
Die foto met Oreo is ook geweldig!

Duende01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:17

Kim, met Duende ben ik bijna dagelijks bezig met grondwerk en vrijheidsdressuur, je kan altijd eens een keertje meekijken.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:19

Die foto met Oreo is echt te leuk!!!
Leuk om te blijven lezen welke stapjes jullie maken, Shan ziet er in je filmpjes echt uit als een vriendelijke reus! Lekker doorzetten Kim +:)+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 08:05

Lieve TS,

Ik kan helemaal begrijpen dat je het wat moeilijk hebt nu. Eerst je maatje verloren en dan nu overnieuw beginnen en ook nog met een heel ander soort paard!

Ik vind het heel knap dat je steeds updates blijft posten. Ik lees al vanaf het begin mee maar vond het nu even tijd om te reageren om je een hart onder te riem te steken.

Paardrijden is niet makkelijk, zeker niet als je nog veel moet leren. Maar he, we zijn allemaal ergens begonnen. Mensen doen hier net alsof je gewoon hoppa zo had op moeten stappen en wegrijden. Wat een gelul. Soms wil dat, soms niet. Ik heb een tijdje het paard van mijn vriend te rijden gekregen. Nou. Dat wilde het dus niet :') maar uiteindelijk had ik er een super fijn paard aan!

Ook met mijn eigen paard gaat er echt nog wel het een en ander fout. Maar eerlijk? Van fouten leer je en wordt je beter. Je wordt er hechter van en leert elkaars grenzen kennen.

Ik leef een beetje bij dit motto; out greatest glory is not in never falling, but in rising everytime we fall.

Hou vast, hou vol. Neem je tijd en doe wat goed voelt. Jullie zijn nog zo jong, je moet helemaal niks! Geniet van elkaar en neem de stappen die voor jullie goed voelen. En wees niet bang om af en toe een stapje tterug te doen of hulp te vragen. Een goede ruiter is in mijn ogen namelijk niet perse iemand die op hoog niveau kan rijden. Een goede ruiter luistert naar zijn paard en zichzelf, weet waar de limieten liggen en is eerlijk. Eerlijk naar het paard en zichzelf maar ook eerlijk genoeg om te erkennen dat hhulp nodig is. Kortom; je bent op de goede weg, er is een stijgende lijn!

Je krijgt zo te lezen veel begeleiding, helemaal top :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 09:17

Kan er misschien niemand op stal je touwhalster een beetje herknopen? Dan is dat misschien ook opgelost. Bij mij heeft men grondwerktrainster men touwhalster ook een beetje aangepast zodat het beter past voor mijn paard