Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:48

Sees schreef:
Tendance schreef:
Mijn paardJE heeft maar een mondJE, dus ook maar een bitJE...
Ik verklein graag!

De onderzoekJEs die er hier allemaal staan zijn geen objectieve onderzoekJEs.
Pas als iemand een onderzoekJE objectief gedaan heeft, dan zal het mijn interesse hebben!

Niet dat dr Cook iets uitgedacht heeft en volgens hem onderzoekJEs heeft gedaan en er dan geld aan verdient.

Ik wacht nog steeds op een onderzoekJE van iemand, die geen belangen heeft bij de uitslag van dit onderzoekJE.
Dus niet iemand, die er later boekJEs over maakt en er dan geld aan verdient.

Zonder aanvallend over te komen maar ik betwijfel of dat voldoende voor je zou zijn gezien hoe je op mij overkomt door je posts :o. Ik vermoed dat geen enkel onderzoek goed genoeg voor je zal zijn. Er zal altijd wel weer iets aan schorten denk ik :o.

Dat gevoel bekruipt mij ook >;)

Citaat:
Maar dat jij niet overtuigd bent is toch niet erg? Je hóeft niet zonder bit te gaan rijden. Ik persoonlijk vind het ook geen oplossing voor iedereen. Ik vind zelfs dat niet iedereen bitloos kán rijden. Het vergt toch wel enige ervaring en 'expertise' of op z'n minst begeleiding als je tenminste écht wat wil bereiken

Meestal wordt het andersom gesteld :+, bitloos is voor bosklossende sukkels die te ruw in hun handen zijn om met bit te rijden :')

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:50

Tendance schreef:
Ik wil best feiten lezen, maar niet van mensen, die eraan verdienen, door boekjes te verkopen.

Wie heeft jou ooit overgehaald om mét bit te gaan rijden? En met welke objectieve, belangenloze onderzoeken heeft hij/zij dat gedaan? :)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:52

"Tijdens het onderzoek van Preuschoft bleek dat ervaren ruiters met een gemiddeld trensbit trekkrachten gebruikten tot 3 kilo in stap tot ruim 7,6 kilo in draf en tot ruim 6 kilo in galop. Er zijn zelfs krachten van ruim 15 kilo waargenomen tijdens dit onderzoek.
In het onderzoek van Clayton bleek de hoogst waargenomen teugelkracht van een paard te zijn: 4,4 kilo in stap, 5,2 kilo in draf en 10,6 kilo in galop. Uit dit onderzoek kwam onder andere naar voren dat de standaard teugeldruk bij trensgebruik ruim 2,26 kilo bedroeg, maar wanneer een paard zijn hoofd omhoog brengt, deze druk al gauw oploopt tot 13,5 kilo.
Bij een basis teugeldruk van 2,26 kilo (zoals gemeten tijdens de onderzoeken van Clayton) geeft een bit meer dan 21 kilo in de mond (standaard dus!) en een bitloos hoofdstel zoals de sidepull 3,5 kilo rond het hoofd. Per vierkante centimeter geeft een bit circa 10,5 kilo druk per cm², een zijdelings werkend bitloos hoofdstel als de sidepull geeft circa 0,025 kilo druk per cm² en een kruislings werkend bitloos hoofdstel geeft circa 0,009 kilo druk per cm²."

Dit las ik net.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:10

Ik zal nog één keer een paar onderzoeken plaatsen.
Nièt speciaal voor Tendance - want die leest ze toch niet - maar voor andere geïnteresseerden.

Archelologische onderzoeken (objectiever kan het niet): http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.php

Onderzoek naar mondzweren bij paarden: http://www.bitloospaardrijden.info/mondzweren.php

Onderzoeken van FEI-dierenarts dr. Peter Witzmann en S. van Lancker, W. van den Broeck en P. Simoens van de diergeneeskundige faculteit Gent: http://www.bitloospaardrijden.info/s_t.php

Geen onderzoek, maar een veterinaire handleiding, aangezien er nogal eens botwoekeringen voorkomen in de paardenmonden, veelal veroorzaakt door het bit c.q. bitgebruik: http://www.bitloospaardrijden.info/Botwoekeringen.pdf

Ik zal ze in m'n profiel zetten, dan hoef ik dit werkje niet telkens weer opnieuw te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:22

Dani_ schreef:
Tendance schreef:
Ik wil best feiten lezen, maar niet van mensen, die eraan verdienen, door boekjes te verkopen.

Wie heeft jou ooit overgehaald om mét bit te gaan rijden? En met welke objectieve, belangenloze onderzoeken heeft hij/zij dat gedaan? :)

Nou, precies. Dat moeten toch wel heel goede argumenten en onderzochte feiten zijn geweest die haar deden besluiten om met bit te gaan rijden. :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 11:58

JoviBan schreef:
Ik zal nog één keer een paar onderzoeken plaatsen.
Nièt speciaal voor Tendance - want die leest ze toch niet - maar voor andere geïnteresseerden.

Archelologische onderzoeken (objectiever kan het niet): http://www.bitloospaardrijden.info/gebitslijtage.php

Onderzoek naar mondzweren bij paarden: http://www.bitloospaardrijden.info/mondzweren.php

Onderzoeken van FEI-dierenarts dr. Peter Witzmann en S. van Lancker, W. van den Broeck en P. Simoens van de diergeneeskundige faculteit Gent: http://www.bitloospaardrijden.info/s_t.php

Geen onderzoek, maar een veterinaire handleiding, aangezien er nogal eens botwoekeringen voorkomen in de paardenmonden, veelal veroorzaakt door het bit c.q. bitgebruik: http://www.bitloospaardrijden.info/Botwoekeringen.pdf

Ik zal ze in m'n profiel zetten, dan hoef ik dit werkje niet telkens weer opnieuw te doen.

Wat ik wèl jammer vind (en dat is niet om de onderzoeken onderuit te halen want ik heb ze nog niet gelezen) is dat alle links afkomstig zijn van één en dezelfde site. Ik vraag me af hoe breed gedragen e.e.a. dan is :o ?

Arabesk, ik weet niet of het zó stellig beweerd wordt maar opmerkingen als dat je zonder bit nooit een bepaald niveau zal kunnen bereiken, stoten mij ernstig tegen de borst en ik krijg sterk de neiging het tegendeel te bewijzen. Helaas wordt dat onmogelijk gemaakt door de bevinding van één organisatie die hier in NL op wedstrijdgebied een monopolypositie geniet ;).

Ik persoonlijk vind echter dat bitloos rijden wel écht bewust moet gebeuren, juist als je er ook dressuur mee wil rijden. Voor een rondje door het bos, is het niet zo'n ramp als het gebruik niet optimaal is maar tijdens hoogwaardige dressuuroefeningen moet je toch verd*md goed weten waar je mee bezig bent anders kun je veel verpesten/schade aanrichten.

Bitloos rijden is iig niet zo makkelijk als sommigen mensen lijken te denken. Het is niet voor iedereen of ieder paard weggelegd!

Xiniee, goede toevoeging!!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:23

Ik lees wel nog, maar hou me op de achtergrond omdat ik mijn woordje allang heb gedaan.
Maar er valt mij eea op.
Deze discussie lijkt uit te lopen in de vraagstelling of je hoog niveau kunt bereiken als je bitloos rijdt, maar volgens mij was dat niet de vraag?

MarlouHarlem schreef:
Hee,
Na een aantal topics over nageeflijkheid, ontspanning, bit, bitloos, gelezen te hebben is mijn vraag;
Is bitloos nou wel eigenlijk zo goed?
Want, bij bv. een kaakgekruisd bitloos hoofdstel, word er druk gevraagd achter de oren en op de neus van het paard die zich verdeeld over heel het hoofd. Terwijl als je een hoofdstel hebt met een dubbelgebroken trens, en je rijd ermee zonder dat het paard er last van heeft, dan is met bit toch veel fijner voor het paard?

Ik heb hierover zelf niet echt een mening, en dat zal ik dnek ik ook nooit krijgen,
Wat ik met dit topic wil bereiken is hoe andere mensen hierover denken?

Dus, wat vinden jullie ervan?

Hierbij dus rechtstreeks antwoord.
Ik denk dat bitloos heel goed kan zijn, mits het niet als excuus wordt gezien om met harde hand te rijden. Dat is m.i. per definitie vervelend voor het paard.

Over de druk van een kaakgekruisd hoofdstel is al een berekening opgeschreven. Die is dus per cm2 minder dan bij het bit.
Overigens staat bitloos niet gelijk met kaakgekruisd. Je hebt ook de sidepull, de kingekruisde, de indian bosal, touwhalster, halsring en vast nog wel wat
(hack laat ik met opzet buiten beschouwing, omdat deze niet onder de standaard bitloze hoofdstellen valt, gezien de veel scherpere inwerking)
Ik meen dat er ook ergens een topic is geopend, waarin alle bitloze hoofdstellen worden getoond?

Wat fijner is voor het paard.... tja, mij persoonlijk lijkt onder de gewone standaard omstandigheden bitloos het prettigst voor het paard.
Ik weet dat leken meestal meteen die opmerking maken en wellicht hebben ze niet per definitie ongelijk?

Sees schreef:
Mijn paardJE heIk vind zelfs dat niet iedereen bitloos kán rijden. Het vergt toch wel enige ervaring en 'expertise' of op z'n minst begeleiding als je tenminste écht wat wil bereiken

Geldt dat niet in minstens dezelfde mate voor het rijden met bit? Ik kan mij voorstellen dat er met bit meer schade kan worden toegebracht bij een tekort aan expertise danwel begeleiding dan met bv een sidepull met brede, zachte neusriem... ik noem maar wat.

Electra63 schreef:
Zeker voor kinderen vind ik het heel belangrijk om lekker zonder zadel en/of bit te rijden, dat ontwikkelt de onafhankelijke zit en de gewichtshulpen.

.

Jep. Daarin moet ik je gelijk geven. Maar ik wil nog verder gaan. Ik denk dat het voor volwassenen ten alle tijde een toevoeging kan zijn om op zijn minst regelmatig bitloos te rijden. Ik denk dat je dan toch wat meer wordt gecontronteerd met je eigen manier van teugelgebruik en ik denk dat volwassen daarin, en in balans, niet per definitie beter is dan de jeugd.

Tendance schreef:
Ik rijd veel prettiger met dan zonder bit, dus kies ik voor het bit, maar als jullie vinden, dat ik zonder zou moeten rijden, dan wil ik daar een objectief onderbouwd onderzoek van zien!
!

Natuurlijk kan het dat je met prettiger vindt dan zonder.
Maar als je datgene wat je doet in de toekomst puur op feiten wil baseren, zul je je onderzoeken van pro-bit/pro-bitloos naast elkaar moeten houden, de objectieve feiten eruit moeten halen en die naast elkaar houden.
Als je eigenlijk niet zit te wachten op feiten, danwel ieder ondezoek veroordeeld, moet je daar ook niet om vragen.

Je zou wel eens kunnen proberen... ieder paard eens een tijd bitloos rijden. Sidepull lijkt me dan het meest geschikt, omdat de meeste paarden daar helemaal niet aan hoeven te wennen. Kruislings vindt niet ieder paard fijn. Touwhalster ook niet.
Gewoon voor de aardigheid en omdat je dan ook daarop je eigen definitieve mening kunt baseren.

Ik zeg niet dat je dat moet doen, maar het is een idee... gezien dat je aangeeft dat je erover na zou denken als je onderzoeken ziet die voor jouw gevoel onafhankelijke genoeg zijn. Dat zegt mij dat je de deur toch op een kiertje houdt en dat is altijd goed.

Sees schreef:
Ik persoonlijk vind echter dat bitloos rijden wel écht bewust moet gebeuren, juist als je er ook dressuur mee wil rijden. Voor een rondje door het bos, is het niet zo'n ramp als het gebruik niet optimaal is maar tijdens hoogwaardige dressuuroefeningen moet je toch verd*md goed weten waar je mee bezig bent anders kun je veel verpesten/schade aanrichten.

!

Meer dan met bit? Lijkt me stug. Ik denk dat je per definitie goede begeleiding nodig hebt en moet weten wat je doet als je hoogwaardige dressuuroefeningen doet en dat verpesten en schade toebrengen altijd mogelijk is en geen samenhang heeft met bitgebruik. Wel met kennis en kunde en de juiste begeleiding.

Brainless schreef:
r want het is of bit-, ijzer- en boomloos of met bit en boom. .

Deze samenhang hoor ik vaker, maar ontgaat mij ook totaal.
M.i. heeft het niet per definitie met elkaar te maken.

In principe ging het in dit topic vlgs mij dus over bitloos in zijn algemeenheid en niet zozeer mbt wat je ermee kunt bereiken in de wedstrijden.
Maar het roept wel een vraag in mij op.

Waarom eigenlijk aparte catagorieen voor de bitloze wedstrijden? Waarom niet gewoon bitloos en met bit in dezelfde catagorie laten starten, zodat ruiters gewoon een eigen keuze kunnen maken?
Je geeft daarbiij de ruiter veel meer keuzevrijheid en ik zie eerlijk gezegd niet in waarom bitloos apart beoordeeld moet worden.
Het gaat toch om de dressuuroefeningen op zich, lijkt me?
Of mis ik iets?'

Denk trouwens dat je dan ook minder van dit soort discussies had... Eenmaal ingeburgerd kunnen bitloos/met bit elkaar concurreren in de wedstrijd met gelijke regels voor iedereen. Lijkt mij toch het beste?

Arabesk

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:36

bitloos en boomloos aan elkaar gekoppeld?

*gooit direct boomzadels in de prullenbak *

anders hoor ik er niet meer bij :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:13

Sees schreef:
Wat ik wèl jammer vind (en dat is niet om de onderzoeken onderuit te halen want ik heb ze nog niet gelezen) is dat alle links afkomstig zijn van één en dezelfde site. Ik vraag me af hoe breed gedragen e.e.a. dan is :o ?

Wat bedoel je precies? Alsof alle onderzoeken geschreven zijn door één site?
Dan heb je niet goed gelezen en ook de linkjes niet aangeklikt die doorlinken naar de originele onderzoeken.
De website is een verzamelbak van alles wat er te vinden is op gebied van bit en bitloos, met links naar de originele artikelen, onderzoeken of websites. Handig toch? Hoe had je het dan gewild? Dat er niet zo'n site is die alles bij elkaar zoekt en aanbiedt aan iedereen die het maar lezen wil?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:23

De afgelopen berichten van bepaalde bokkers bedoel ik dus met het aanvallende karakter van bitlozen.
Ik zal tegen jullie nooit zeggen, dat je met bit moet gaan rijden.
Jullie zeggen wel tegen mij dat ik zonder zou moeten doen.
Ik vraag jullie om verantwoording, waarom jullie vinden, dat IK dat moet doen, niet waarom jullie het zelf doen, want dat moet je zelf weten!
Ik verplicht jullie niet tot een bit, dus waarom vragen jullie mij in vredesnaam om een verantwoording. Ik zeg toch juist, dat jullie het zelf moeten weten!

Ik rijd al vanaf de manege met bit en heb een tijdje, toen mijn pony een allergische reactie in zijn mond had gehad, zonder bit gereden, maar dat bevalt me dus minder goed. Eigenlijk beviel het me niet en daarom rijd ik dus MET bit.

Verder:
Waarom maken jullie je druk om mijn berichten? Ik was toch al weg?
Vond het alleen zo zielig om jullie met vragen te laten zitten, vandaar, dat ik terug ben! HIHI

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:29

Nou omdat je bij ons zo vraagt om goede onafhankelijke onderzoeken, zij wij gewoon geinteresseerd in waarop jij je keuze baseert. Of baseer je die op traditie omdat je het zo geleerd hebt?

Je ging weg uit het topic toen het net interessant begon te worden. Of kom je hier alleen maar vanwege een
Citaat:
gemeen samenspel, dat zich achter de schermen afspeelt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:35

Tendance, het geen wat je juist NIET doet is vragen beantwoorden.
Je wil feiten en onderzoeken zien, die krijg je maar dat is volgens jou geen waarheid omdat ze er geld mee hebben verdient met boekjes... :+
Maar vind je het zelf niet een beetje raar dat je voordat je een bit in je paard zn mond stopt geen onderzoek hoeft te lezen maar als je iets weg wil laten dat wel wil?

Ik neem aan dat je niet alle bitloze hoofdstellen hebt uitgeprobeerd, maar dat is natuurlijk ook heel normaal, alle hoofdstellen over 1 kam scheren maar alle bitten wel apart zien.
Daarnaast kan je het natuurlijk ook normaal zeggen, maar ik geloof dat je dat niet wil en alleen maar wil rellen met kinderachtige reacties.

''Ik rij al vanaf de manege met bit''....... is dat een onderzoek?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:40

Tendance schreef:
De afgelopen berichten van bepaalde bokkers bedoel ik dus met het aanvallende karakter van bitlozen.
I

Ik weet niet waarop je doelt, maar ik kan je verzekeren dat mijn bericht geenszins aanvallen is bedoeld.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:09

liljebo schreef:
Tendance schreef:
I

Ik weet niet waarop je doelt, maar ik kan je verzekeren dat mijn bericht geenszins aanvallen is bedoeld.

Die van jou bedoel ik niet!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:13

Jongens ik ben duidelijk zat geweest!
Maar goed nogmaals:

Ik rijd met bit, jullie rijden zonder bit. GEEN PROBLEEM.
Jullie vinden, dat ik zonder bit zou moeten rijden. Bewijs dan dat het mijn paarden, die ik nu rijd, kwaad doet.
Ik vind dat jullie gewoon moeten rijden, zoals je wilt..... Waarom zou ik dan moeten bewijzen, dat je met bit MOET rijden? Dat is namelijk mijn mening niet.
Je moet het zelf weten!!!

Maar als je mij dan over wil halen om bitloos te rijden..... Kom dan met bewezen onderzoeken.
Ik lees alles en als het me genoeg bewijs levert, dan zal ik overstappen, maar niet eerder.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:14

Toch zou ik graag antwoord willen op deze vraag "Wie heeft jou ooit overgehaald om mét bit te gaan rijden? En met welke objectieve, belangenloze onderzoeken heeft hij/zij dat gedaan ?"
Of heb je hier niet echt een antwoord voor ?

Ik heb zat argumenten tegen het bit, die allemaal waar zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:20

Niemand heeft mij daarvoor over moeten halen. Dat is mijn eigen voorkeur geweest.
Ik heb dus, zoals je hebt kunnen lezen, ook een periode bitloos gereden, maar het beviel me gewoon niet.

Voor mijn eigen voorkeur hoef ik niemand te hebben, die onderzoeken heeft gedaan....
Alleen om me van mijn eigen voorkeur af te halen, omdat het zo slecht is voor mijn paard, moet je met gedegen onderzoek komen. En niet met een..... Het zou kunnen dat.....

Volgens mij ben ik duidelijk genoeg geweest en het meest duidelijk in:
JE MOET ZELF WETEN OF JE MET BIT OF ZONDER BIT RIJDT, MAAR DRING JE KEUZE EEN ANDER NIET OP!!!!
Dat is waarom ik hier kwam!
Ik zal nooit iemand een bit opdringen, maar wens ook een bitloos hoofdstel niet continu in het ene na het andere forum opgedrongen te krijgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:23

Tendance schreef:
Ik lees alles

Blijkbaar niet.
En tot die tijd heeft het geen enkele zin om nog met jou verder te praten over dit onderwerp.
Ik dacht ook dat je het topic verlaten had? Wat trekt jou nog steeds dan om telkens weer te reageren?
Ik persoonlijk heb helemaal geen zin om nog energie in jou te steken. Bij deze dus onder de foei, dan kan ik weer verder met mensen die wèl inhoudelijk reageren en eventueel open staan voor bitloos.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:30

Ik snap uberhaupt niet, waarom je dat nog deed?

Ik ben gewoon zo netjes om te reageren als mij een vraag wordt gesteld, zonder daarbij iemands voorkeur niet ter respecteren!

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:34

Ik ben het wel eens met Joviban.
Tendance; jij wilt precies niets opsteken over dit onderwerp en MOET gelijk hebben.

Mijn laatste vraag Tendance, rijd je met stang en trens ?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:39

Xiniee schreef:
Tendance; jij wilt precies niets opsteken over dit onderwerp en MOET gelijk hebben.

Hoor wie het zegt :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:41

liljebo schreef:
Ik lees wel nog, maar hou me op de achtergrond omdat ik mijn woordje allang heb gedaan.
Maar er valt mij eea op.
Deze discussie lijkt uit te lopen in de vraagstelling of je hoog niveau kunt bereiken als je bitloos rijdt, maar volgens mij was dat niet de vraag?

Tja, dat gebeurd nu eenmaal vaak met discussies ;). Niet erg, toch?

Maar even on topic dan :D :
TS, alletwee heeft denk ik voors en tegens. Ik vind het verminderde slikeffect en sneller vermoeid zijn (van MIJN) paarden mét bit ongunstig. Met bit heb je druk op de lagers, evt. tong en mondhoeken, met bitloos idd vaak achter de oren en neus, ook niet prettig áls dit met harde hand gebeurt.

liljebo schreef:
Geldt dat niet in minstens dezelfde mate voor het rijden met bit? Ik kan mij voorstellen dat er met bit meer schade kan worden toegebracht bij een tekort aan expertise danwel begeleiding dan met bv een sidepull met brede, zachte neusriem... ik noem maar wat.

Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is :D. Of is het meer iets wat jij je in het algemeen afvraagt?

liljebo schreef:
Meer dan met bit? Lijkt me stug. Ik denk dat je per definitie goede begeleiding nodig hebt en moet weten wat je doet als je hoogwaardige dressuuroefeningen doet en dat verpesten en schade toebrengen altijd mogelijk is en geen samenhang heeft met bitgebruik. Wel met kennis en kunde en de juiste begeleiding.

Ook dit beweer ik nergens :D!!

liljebo schreef:
Waarom eigenlijk aparte catagorieen voor de bitloze wedstrijden? Waarom niet gewoon bitloos en met bit in dezelfde catagorie laten starten, zodat ruiters gewoon een eigen keuze kunnen maken?
Je geeft daarbiij de ruiter veel meer keuzevrijheid en ik zie eerlijk gezegd niet in waarom bitloos apart beoordeeld moet worden.
Het gaat toch om de dressuuroefeningen op zich, lijkt me?
Of mis ik iets?'

Denk trouwens dat je dan ook minder van dit soort discussies had... Eenmaal ingeburgerd kunnen bitloos/met bit elkaar concurreren in de wedstrijd met gelijke regels voor iedereen. Lijkt mij toch het beste?

Hier ben ik het helemáál mee eens ;)!!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:42

Xiniee schreef:

Ik wil zeker wel wat over dit onderwerp opsteken, anders was ik hier niet, maar ik wil niet BIJNA verplicht worden tot bitloos, of aangevallen worden, omdat ik voor een bit kies. Dat is namelijk wat er gebeurd!
Je haalt niemand over tot bitloos rijden, door aan te vallen?!?! Toch?

Verder hoef ik geen gelijk te hebben, want nogmaals, ik vind zelfs, dat iedereen zelf moet weten waar hij of zij mee rijdt!
Maar iemand moet wel bewezen gelijk hebben, als diegene mij over wil halen om bitloos te gaan rijden.

En op je laatste vraag heb ik al antwoord gegeven!

Ik rijd mijn Z1 paard 2 keer in de week en op concours met S&T en de rest op een Sprenger dubbelgebroken bit.
Mijn B paard rijd ik op een Sprenger dubbelgebroken bit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:44

JoviBan schreef:
Sees schreef:

Wat bedoel je precies? Alsof alle onderzoeken geschreven zijn door één site?
Dan heb je niet goed gelezen en ook de linkjes niet aangeklikt die doorlinken naar de originele onderzoeken.
De website is een verzamelbak van alles wat er te vinden is op gebied van bit en bitloos, met links naar de originele artikelen, onderzoeken of websites. Handig toch? Hoe had je het dan gewild? Dat er niet zo'n site is die alles bij elkaar zoekt en aanbiedt aan iedereen die het maar lezen wil?

Ik geef ook aan in mijn post hierboven dat ik idd nog niet gelezen heb ;). Het komt hierdoor alleen bevooroordeeld over maar als er in de links verwezen wordt naar verschillende instituten, dan is mijn post verwaarloosbaar. Dan nog 'kiest' de beheerder van de website uiteraard zelf welke artikelen hij/zij wel of niet wil plaatsen en kan e.e.a. dus 'gekleurd' zijn ;).

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 16:59

Tendance schreef:
Xiniee schreef:

Ik wil zeker wel wat over dit onderwerp opsteken, anders was ik hier niet, maar ik wil niet BIJNA verplicht worden tot bitloos, of aangevallen worden, omdat ik voor een bit kies. Dat is namelijk wat er gebeurd!
Je haalt niemand over tot bitloos rijden, door aan te vallen?!?! Toch?

Verder hoef ik geen gelijk te hebben, want nogmaals, ik vind zelfs, dat iedereen zelf moet weten waar hij of zij mee rijdt!
Maar iemand moet wel bewezen gelijk hebben, als diegene mij over wil halen om bitloos te gaan rijden.

En op je laatste vraag heb ik al antwoord gegeven!

Ik rijd mijn Z1 paard 2 keer in de week en op concours met S&T en de rest op een Sprenger dubbelgebroken bit.
Mijn B paard rijd ik op een Sprenger dubbelgebroken bit.

Oke, ik denk dat de grootse fout ligt aan het feit dat bitloos en met bit anders beoordeeld wordt op wedstrijd.
Dus ja, jij gaat gewoon met de massa mee, ookal moet je daarbij zoveel ijzerwerk en kilo's druk in je paard zijn mond leggen.