Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:26

Electra63 schreef:
Tendance houdt niet van aannames, maar van feiten.

Dan verbaast het mij dat ze niet geïnteresseerd is in feiten, en die feiten ook helemaal niet wil lezen.
En dan kan ze ook vast wel met (onderzochte) feiten komen waarom een bit zo heilzaam, nuttig en plezierig is voor het paard? Ik ben benieuwd!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:27

Air schreef:
Jeetje, dan ben je ver volwassen en/of docent en ga je een topic op YRT verpesten......... 8)7

Dat is dan ook het enige waarin ik jou gelijk kan geven. Ik had niet door dat dit een topic was op YRT. Ik let daar nooit op, ik kijk gewoon altijd naar de lijst met actieve onderwerpen.
Nu moet ik zeggen, dat er bijna alleen maar volwassen reageren in dit topic. Kinderen zijn mij i.i.g. niet opgevallen.
Maar dan ga ik maar het topic verlaten, ik kom jullie vast nog wel ergens tegen hier op Bokt. :wave:

Shari_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:29

Ik rijd zelf met bit maar toen ze een gevoelig plekje op haar tong had heb ik een tijdje bitloos gereden, ze reageert eigenlijk op beide hetzelfde omdat ik vooral op men pinken en men zit rijd, wel is het zo dat ik het op wedstrijd makkelijker vindt met bit aangezien er niet zoveel bitloze wedstrijden zijn en ik anders dus amper wedstrijden zou kunnen rijden.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:30

Electra63 schreef:
Air schreef:
Jeetje, dan ben je ver volwassen en/of docent en ga je een topic op YRT verpesten......... 8)7

Dat is dan ook het enige waarin ik jou gelijk kan geven. Ik had niet door dat dit een topic was op YRT. Ik let daar nooit op, ik kijk gewoon altijd naar de lijst met actieve onderwerpen.
Nu moet ik zeggen, dat er bijna alleen maar volwassen reageren in dit topic. Kinderen zijn mij i.i.g. niet opgevallen.
Maar dan ga ik maar het topic verlaten, ik kom jullie vast nog wel ergens tegen hier op Bokt. :wave:

Dit vind ik dan zo jammer, dat er door gemiep mensen weggaan uit dit topic die ik juist waardeerde. Ik kan de mening van Electra63 in ieder geval waarderen omdat zij uitgaat van feiten en als er vervolgens zo gehakt word op haar mening dan vind ik het terecht dat zij dit topic verlaat

Air

Is niet gek he als er volwassenen zijn die de kinderachtige reacties plaatsen en er kinderen langskomen die een stuk volwassener reageren? Dan vallen de jongeren je inderdaad niet op :+

Tendance

JoviBan schreef:
Electra63 schreef:
Tendance houdt niet van aannames, maar van feiten.

Dan verbaast het mij dat ze niet geïnteresseerd is in feiten, en die feiten ook helemaal niet wil lezen.
En dan kan ze ook vast wel met (onderzochte) feiten komen waarom een bit zo heilzaam, nuttig en plezierig is voor het paard? Ik ben benieuwd!

Ik wil best feiten lezen, maar niet van mensen, die eraan verdienen, door boekjes te verkopen.

Maar goed ik zal me hier wel verder niet meer laten zien, want dat hebben jullie liever niet.
Ik heb best wat over voor de mensheid!
Ga toch even naar de winkel om vaatwastabletten te halen.

Moet ik voor jullie wat eten meenemen? Jullie happen namelijk aardig!

Sorry ik zal hier niet meer komen! Beloofd! :wave:

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:36

Tendance, nu vraag ik mij eigenlijk af hoe jij les geeft op een school?
En dit bedoel ik serieus.
Uit wat voor boeken geef jij les? En je verkoopt dus onzin aan je leerlingen? Want het zijn geen feiten als er geld verdient is met de boeken.....
Hoe doe je dat?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:36

Danique,
Dank je wel hoor. Maar ik verlaat dit topic alleen maar omdat het inderdaad op de jeugdafdeling staat.
Ik laat me niet wegjagen. Verder is taktisch reageren niet mijn ding.
Ik moet heel erg nadenken om niet te scherp te reageren. Ik zou liever face to face discussieren, maar dat is niet mogelijk.
En ik heb het al zo vaak vermeld, ik ben helemaal niet tegen bitloos, zadelloos, ijzerloos, boxloos, alleen wel tegen hersenloos (deze heb ik ff gepikt.) en fanataci en zelfbenoemde goeroe's (die geld willen verdienen).
Zeker voor kinderen vind ik het heel belangrijk om lekker zonder zadel en/of bit te rijden, dat ontwikkelt de onafhankelijke zit en de gewichtshulpen.

En nu ben ik echt weg.

lido_4_ever

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:45

ik rij zowel bitloos als met bit maar het verschil is duidelijk te merken
bitloos rij ik hem op me pinken en met bit is hij zo sterk in zijn mond
dat ik heb nu tijdelijk alleen maar bitloos rij in de hoop dat zijn mond wat zachter gaat worden

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:51

Air schreef:
Uit wat voor boeken geef jij les? En je verkoopt dus onzin aan je leerlingen? Want het zijn geen feiten als er geld verdient is met de boeken.....
Hoe doe je dat?

De mensen, zoals Pythagoras hebben een onderzoek gedaan en dat is daarna door meerdere mensen bewezen!
Zo zit namelijk de wiskunde in elkaar. Het is pas bewezen als niet 1 maar meerdere mensen dat bevestigd hebben.
De mensen, die de boeken maken gebruiken die info!
Het is niet hun eigen onderzoekje, laat staan, dat er een mening in verwerkt is.

Oeps ik zou niet meer reageren.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:52

Electra63 schreef:
Danique,
Dank je wel hoor. Maar ik verlaat dit topic alleen maar omdat het inderdaad op de jeugdafdeling staat.
Ik laat me niet wegjagen. Verder is taktisch reageren niet mijn ding.
Ik moet heel erg nadenken om niet te scherp te reageren. Ik zou liever face to face discussieren, maar dat is niet mogelijk.
En ik heb het al zo vaak vermeld, ik ben helemaal niet tegen bitloos, zadelloos, ijzerloos, boxloos, alleen wel tegen hersenloos (deze heb ik ff gepikt.) en fanataci en zelfbenoemde goeroe's (die geld willen verdienen).
Zeker voor kinderen vind ik het heel belangrijk om lekker zonder zadel en/of bit te rijden, dat ontwikkelt de onafhankelijke zit en de gewichtshulpen.

En nu ben ik echt weg.

Ben het volledig met je eens!

Hè... Ben ik nou nog niet weg?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 19:57

Tendance schreef:
Air schreef:
Hoe doe je dat?

De mensen, zoals Pythagoras hebben een onderzoek gedaan en dat is daarna door meerdere mensen bewezen!
Zo zit namelijk de wiskunde in elkaar. Het is pas bewezen als niet 1 maar meerdere mensen dat bevestigd hebben.
Het is niet hun eigen onderzoekje, laat staan, dat er een mening in verwerkt is.

Oeps ik zou niet meer reageren.

Waarom antwoord je op een vraag die nergens staat?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:00

Tendance schreef:

Galilei Galileo werd veroordeeld en het leven zuur gemaakt, omdat zijn feiten tegen de mening van de kerk ingingen. Dus het is al vaker voorgekomen dat iemand met FEITEN aankwam, maar hierop gereageerd werd alsof het een mening was.

De kerk was van mening dat de zon om de aarde draaide. Galileo had de hemel bestudeert en kwam tot de conclusie dat dat niet zo kon zijn. Vond de kerk niet zo leuk, dus moest ie maar dood.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:01

Tendance schreef:
Hoho ik zeg niet dat je MET bit MOET rijden!
Jullie zeggen, dat je ZONDER zou MOETEN rijden!

Ik rijd veel prettiger met dan zonder bit, dus kies ik voor het bit, maar als jullie vinden, dat ik zonder zou moeten rijden, dan wil ik daar een objectief onderbouwd onderzoek van zien!
En als je dat niet kunt laten zien. Laat mij en met mij alle bitrijders dan mijn ding doen!
Ik laat jullie toch ook jullie ding doen? Maar hou eens op met zeuren!

Hier kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn... :=

Want je kunt niet anders dan er hier van overtuigd worden dat je toch echt zonder bit moet rijden. Niemand probeerd iemand ervan te overtuigen toch dat je met bit moet rijden. Maar op de vraag waaróm je dan zonder bit moet rijden, komen alleen de argumenten dat je je paard als het ware mishandelt met bit, doordat ze zo'n beetje creperen van de pijn. Maar wie zegt dat? 1 persoon die dénkt dat dat zo is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:02

Het is niet maar één persoon, er zijn meerdere onderzoekers die verschillende nadelen van het bit hebben vastgesteld op basis van meetbare feiten. De ene ontwerpt een bit dat minder nadelen heeft, de ander verwijst het bit definitief naar de prullenbak.

http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoek_bit.php

http://www.bitloospaardrijden.info/onderzoek_ros.php

http://www.bitloospaardrijden.info/onde ... renger.php

http://www.bitloospaardrijden.info/s_t.php

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.php
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 30-08-11 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:04

Arabesk schreef:
Het is niet maar één persoon, er zijn meerdere onderzoekers die verschillende nadelen van het bit hebben vastgesteld op basis van meetbare feiten.

Wat voor een nadelen? Wat werd er met het bit gedaan tijdens de metingen?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:07

Danique_G schreef:
Arabesk schreef:
Het is niet maar één persoon, er zijn meerdere onderzoekers die verschillende nadelen van het bit hebben vastgesteld op basis van meetbare feiten.

Wat voor een nadelen? Wat werd er met het bit gedaan tijdens de metingen?

Wat was de achtergrond van de paarden?
Wat was de africhtingsgraat van de paarden?
Hoeveel paarden waren het?
Waaruit bestonden de groepen?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:07

zie mijn aangepaste post hierboven met de links erin.

Joyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 20:08

Ik ben wel voor bitloos.
Mij lijkt het niet fijn om met zo'n ijzeren ding in je mond te zitten.
Je went er wel aan, maar toch lijkt het me niet fijn.

MarlouHarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-11 22:01

Wohhwww, ik ga geen 27 pagina's bijlezen ookal is het mijn eigen topic :')
Ik ben voor met bit als zonder bit, ik denk ook niet dat objectief onderzoek ooit zal bewijzen dat het een beter is dan het ander, dat zal altijd verschillend blijven (gelukkig!!). Ik vind het wel leuk om alle reactie's te lezen :)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:02

JoviBan schreef:
papagroom schreef:
ik zou graag beelden zien van een complete proef, met en zonder bit,en dan natuurlijk wel door de zelfde ruiter,met even veel inzet gereden......wat ik daar van tot nog toe live heb gezien won het bit altijd.

Zou je de url's van die vergelijkende filmpjes willen plaatsen?
Ik ben wel erg benieuwd namelijk, want ik ken dergelijke filmpjes niet.

Wel goed lezen....ik heb t nergens over filmpjes....maar over wat ik live gezien heb.......maar dit wordt een welles nietus spelletje....dus,toerledokie

Iljavdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:10

Ik rijd bitloos maar heb er wel zo de redenen voor, als mijn verzorghaflinger een bit in haar mond heeft drukt dat haar tong naar beneden en gebeurt er iets in haar mond waardoor de luchtpijp gedeeltelijk afsluit en krijgt ze niet genoeg adem in galop en draf in stap valt het mee, daaar door ging ze in draf en galop bokken en heel erg onder mij uitlopen toen kwam ik achter dit probleem doordat ze vreemde geluiden maakte etc... en ben ik sidepull pardoes 3 gaan rijden bitloos dus, dit gaat super ! eigelijk vind ik bitloos best goed als je er een reden voor hebt, ook zonder reden maar niet alle paarden zijn er goed mee te rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 22:50

Tendance schreef:
Air schreef:
Trouwens Tendance, mag ik dan van jou de onderzoeken die uitwijzen waarom je met bit zou moeten rijden?
Bedankt.

Want het is blijkbaar heel normaal om zonder enige vorm van onderbouwing met bit te rijden, maar om zonder te rijden moeten er opeens officiele onderzoeken en alles getoond worden.
Schiet mij maar lek, maar bij mij ontbreekt die logica geheel.

Hoho ik zeg niet dat je MET bit MOET rijden!
Jullie zeggen, dat je ZONDER zou MOETEN rijden!

Ik rijd veel prettiger met dan zonder bit, dus kies ik voor het bit, maar als jullie vinden, dat ik zonder zou moeten rijden, dan wil ik daar een objectief onderbouwd onderzoek van zien!
En als je dat niet kunt laten zien. Laat mij en met mij alle bitrijders dan mijn ding doen!
Ik laat jullie toch ook jullie ding doen? Maar hou eens op met zeuren!

Ik niet hoor..... ik rijd trouwens met en zonder bit.
Gewoon omdat het bitloos met mijn ene paard buiten een stuk beter gaat, maar in de bak rijd ik deze met bit. Ook mijn andere paardjes mijn (wijle) AV en nu mijn Fjord reed/rijd ik met beide.

Ik heb helaas vaak het gevoel dat ik of of moet kiezen. Als ik lekker bitloos buiten rijd (met boomzadel en ijzers) krijg ik regelmatig van beide zijde commentaar want het is of bit-, ijzer- en boomloos of met bit en boom. En als ik "kies" voor bitloos moet ik ook niet met bit (willen) rijden.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:32

papagroom schreef:
en wat betreftaanleuning.....Je bereikt een goede aanleuning door voorwaarts te rijden met zachte meevoelende hulpen. Wanneer je merkt dat je paard het bit opzoekt, bied je hem licht weerstand met de teugel zodat het steun vindt op het bit. Hij mag echter niet gaan hangen. Het drijven is voor een aanleuning van het allergrootste belang, want de aanleuning in de klassieke zin is het resultaat van de juiste verhouding tussen drijvende en ophoudende hulpen van de ruiter.
Het komt er dus op neer dat het paard met de onder kaak het bit raakt en vervolgens zelf contact zoekt met de hand van de ruiter....ik zou niet weten hoe ik dat bitloos goed voor mekaar krijg....ik ben het met je eens dat je best een vorm van aanleuning op de neus kan verkrijgen,maar nooit de perfectie die je op t bit kan rijden....

Een paard zoekt het bit niet op maar je hand, hence, dat kan ook bitloos ;).
Laatst bijgewerkt door Sees op 31-08-11 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:39

Tendance schreef:
Mijn paardJE heeft maar een mondJE, dus ook maar een bitJE...
Ik verklein graag!

De onderzoekJEs die er hier allemaal staan zijn geen objectieve onderzoekJEs.
Pas als iemand een onderzoekJE objectief gedaan heeft, dan zal het mijn interesse hebben!

Niet dat dr Cook iets uitgedacht heeft en volgens hem onderzoekJEs heeft gedaan en er dan geld aan verdient.

Ik wacht nog steeds op een onderzoekJE van iemand, die geen belangen heeft bij de uitslag van dit onderzoekJE.
Dus niet iemand, die er later boekJEs over maakt en er dan geld aan verdient.

Zonder aanvallend over te komen maar ik betwijfel of dat voldoende voor je zou zijn gezien hoe je op mij overkomt door je posts :o. Ik vermoed dat geen enkel onderzoek goed genoeg voor je zal zijn. Er zal altijd wel weer iets aan schorten denk ik :o.

Maar dat jij niet overtuigd bent is toch niet erg? Je hóeft niet zonder bit te gaan rijden. Ik persoonlijk vind het ook geen oplossing voor iedereen. Ik vind zelfs dat niet iedereen bitloos kán rijden. Het vergt toch wel enige ervaring en 'expertise' of op z'n minst begeleiding als je tenminste écht wat wil bereiken