Friso_lover schreef:De meeste pony's geven niet aan wanneer ze iemand te zwaar vinden. Hoe zou je dat als pony moeten aangeven?
Als de pony begint te bokken krijgt die klappen en word die bestraft. Dus hoe zou je het dan moeten aangeven?
En dit weet ik omdat ik een meisje ken die ook veel te groot voor haar shetlander is, en die pony geeft het duidelijk aan. Hij bokt en luisterd niet naar haar, maar de pony krijgt wel klappen als die niet luisterd. Ik heb het haar een keer verteld maar ze was te koppig om te luisteren. Daarom heb ik er een verschrikkelijke hekel aan als ze het gewoon niet inzien dat ze te groot worden.
Het is natuurlijk goed om op te komen voor onze paarden vrienden, maar ik vind het lastig om van een foto te zeggen dat iemand te zwaar is of niet, en ponies/paarden geven vaak wel seintjes, alleen moeten wij de seintjes begrijpen dat is denk ik vaak het probleem.
Die ruiter waar jij het over hebt die heb jij ook in het echt meegemaakt en niet alleen van een foto beoordeeld dus als je dan vind dat jou beoordeling juist is moet je daar inderdaad voor op komen!
Ik keur het verder niet af ofzo, dit is alleen wel heel makkelijk. de foto bekijken en oordelen.
Ik rijd af en toe een keer op een veel te kleine pony, maar die keer kan hij makkelijk aan, ik liet hem eerst alleen stappen als ik erop zat want o het was zo zielig. Maar dat beest moest zijn energie kwijt, dus nu doen we ook wat meer tempo en dan heeft hij er echt wat aan gehad.
Ik controleer goed hoe warm hij is en of zijn rug en benen niet gevoelig worden. De pony geeft ook wel aan als hij er geen zin in heeft, dan doen we wat rustiger aan.
Maar ik vind toch dat ik dan op deze manier heel bewust en verantwoord een te kleine pony rijd. En meestal doe ik hem een plezier en loopt tie lekker te showen onder me.
Nou ja hoop dat we mekaar snappen.