[YRT][centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Deel 7

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 08:43

Friso_lover

Re: [YRT][centraal] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony? Deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:37

En dan mag ik hopen dat je het niet te vaak doet.
Want zo verniel je z'n rug natuurlijk.

ladyleonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:46

Friso_lover schreef:

ja tuurlijk, maar hij accepteer nu alleen nog maar mij, maar me zusje van 7 zal het binnen kort weer proberen
(maar ik ben niet heel zwaar hoor)

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:48

Volgensmij moeten we deze vragen aan onze paarden stellen en niet aan mensen die alleen een fototje kunnen beoordelen. Als ze goed onder de ruiter lopen en de rug en benen niet gevoelig worden van overbelasting moet het kunnen toch? Ligt ook npg vaak aan de frequentie en wat je er precies mee doet. Het is ook net hoe er mee omgaat. Sommig ponies lopen beter onder een zwaardere ruiter.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:50

piezze schreef:
vinden jullie dat dit past (ongeacht de belabberde houding en te veel te korte beugels)?
http://www.mijnalbum.nl/Foto-76POECN8-D.jpg

stokmaat pony 142
mijn lengte 169
gewicht zoiets tussen de 60 en 65 kg

dit past zeker weten.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:54

Rangeela schreef:
Volgensmij moeten we deze vragen aan onze paarden stellen en niet aan mensen die alleen een fototje kunnen beoordelen. Als ze goed onder de ruiter lopen en de rug en benen niet gevoelig worden van overbelasting moet het kunnen toch? Ligt ook npg vaak aan de frequentie en wat je er precies mee doet. Het is ook net hoe er mee omgaat. Sommig ponies lopen beter onder een zwaardere ruiter.

De meeste pony's geven niet aan wanneer ze iemand te zwaar vinden. Hoe zou je dat als pony moeten aangeven?
Als de pony begint te bokken krijgt die klappen en word die bestraft. Dus hoe zou je het dan moeten aangeven?
En dit weet ik omdat ik een meisje ken die ook veel te groot voor haar shetlander is, en die pony geeft het duidelijk aan. Hij bokt en luisterd niet naar haar, maar de pony krijgt wel klappen als die niet luisterd. Ik heb het haar een keer verteld maar ze was te koppig om te luisteren. Daarom heb ik er een verschrikkelijke hekel aan als ze het gewoon niet inzien dat ze te groot worden.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 11:55

ladyleonie schreef:
Friso_lover schreef:

ja tuurlijk, maar hij accepteer nu alleen nog maar mij, maar me zusje van 7 zal het binnen kort weer proberen
(maar ik ben niet heel zwaar hoor)

Ik geloof best dat je niet te zwaar bent.
Zoals je nu spreekt zie ik het niet als een grapje. Een grapje is één keer erop en dan nooit meer. Je laat me nu denken dat je er dagelijks of een paar keer in de week op zit...

Waarschijnlijk 'accepteert' hij jou omdat de pony misschien weet dat jij strenger bent dan je zusje?

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:13

Friso_lover schreef:
Rangeela schreef:

De meeste pony's geven niet aan wanneer ze iemand te zwaar vinden. Hoe zou je dat als pony moeten aangeven?
Als de pony begint te bokken krijgt die klappen en word die bestraft. Dus hoe zou je het dan moeten aangeven?
En dit weet ik omdat ik een meisje ken die ook veel te groot voor haar shetlander is, en die pony geeft het duidelijk aan. Hij bokt en luisterd niet naar haar, maar de pony krijgt wel klappen als die niet luisterd. Ik heb het haar een keer verteld maar ze was te koppig om te luisteren. Daarom heb ik er een verschrikkelijke hekel aan als ze het gewoon niet inzien dat ze te groot worden.

Het is natuurlijk goed om op te komen voor onze paarden vrienden, maar ik vind het lastig om van een foto te zeggen dat iemand te zwaar is of niet, en ponies/paarden geven vaak wel seintjes, alleen moeten wij de seintjes begrijpen dat is denk ik vaak het probleem.

Die ruiter waar jij het over hebt die heb jij ook in het echt meegemaakt en niet alleen van een foto beoordeeld dus als je dan vind dat jou beoordeling juist is moet je daar inderdaad voor op komen!

Ik keur het verder niet af ofzo, dit is alleen wel heel makkelijk. de foto bekijken en oordelen.

Ik rijd af en toe een keer op een veel te kleine pony, maar die keer kan hij makkelijk aan, ik liet hem eerst alleen stappen als ik erop zat want o het was zo zielig. Maar dat beest moest zijn energie kwijt, dus nu doen we ook wat meer tempo en dan heeft hij er echt wat aan gehad.
Ik controleer goed hoe warm hij is en of zijn rug en benen niet gevoelig worden. De pony geeft ook wel aan als hij er geen zin in heeft, dan doen we wat rustiger aan.
Maar ik vind toch dat ik dan op deze manier heel bewust en verantwoord een te kleine pony rijd. En meestal doe ik hem een plezier en loopt tie lekker te showen onder me.

Nou ja hoop dat we mekaar snappen.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:24

Rangeela schreef:
Friso_lover schreef:

Het is natuurlijk goed om op te komen voor onze paarden vrienden, maar ik vind het lastig om van een foto te zeggen dat iemand te zwaar is of niet, en ponies/paarden geven vaak wel seintjes, alleen moeten wij de seintjes begrijpen dat is denk ik vaak het probleem.

Die ruiter waar jij het over hebt die heb jij ook in het echt meegemaakt en niet alleen van een foto beoordeeld dus als je dan vind dat jou beoordeling juist is moet je daar inderdaad voor op komen!

Ik keur het verder niet af ofzo, dit is alleen wel heel makkelijk. de foto bekijken en oordelen.

Ik rijd af en toe een keer op een veel te kleine pony, maar die keer kan hij makkelijk aan, ik liet hem eerst alleen stappen als ik erop zat want o het was zo zielig. Maar dat beest moest zijn energie kwijt, dus nu doen we ook wat meer tempo en dan heeft hij er echt wat aan gehad.
Ik controleer goed hoe warm hij is en of zijn rug en benen niet gevoelig worden. De pony geeft ook wel aan als hij er geen zin in heeft, dan doen we wat rustiger aan.
Maar ik vind toch dat ik dan op deze manier heel bewust en verantwoord een te kleine pony rijd. En meestal doe ik hem een plezier en loopt tie lekker te showen onder me.

Nou ja hoop dat we mekaar snappen.

Ik snap je punt. En sommigen zeggen ook dat er anders geen klein meisje op past, want die schopt die er dan af enzo. Maar dan vind ik dat dat een punt is om aan te werken. Ik had precies hetzelfde met een pony waarik vroeger op reed, ik werd veel te groot , en mn zusje kon er niet op want ze was te druk. Nu werden bij mij de ogen geopend (via bokt btw) en sindsdien heb ik nóóit meer op die pony gestapt. Ik heb mijn zusje erop gegooid en eerst gewoon met haar aan de longe gwerkt. Nu maakt ze buitenritten en kan ze alles met haar. Dus ik vind het altijd slap om te zeggen dat een kleiner iemand er niet op kan.

Wat jij ook doet zou ik nooit (meer) doen.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 12:34

O maar die pony schopt niet ofzo hoor, en hoe het bij jou precies zat kan ik niet uit je verhaal opmaken. En je moet zelf weten wat je wel en niet doet.

ANN1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 13:51

Rangeela schreef:

Ik denk dat dit topic meer is voor te kijken of je er nog mooi oppast.
Maar ik denk dat het zoieizo voor een paard fijner is als iemand die goeie hulpen gebruikt niet in de mond trekt en ietsje te zwaar of te lang er op zit.
Dan dat je er een ligt en klein persoon opzet die maar wat doet.
Ik beschuldig hier verder niemand mee ofzo..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 14:00

Rangeela: Dus jij zou wachten totdat de pony er last van krijgt en dit laat merken? Paarden zijn prooidieren, laten niet snel merken dat ze ergens pijn hebben. PLUS tegen de tijd dat hij er last van krijgt en dit laat merken is het al te laat en is het kwaad al geschied.

Ook al ben je nog zo licht, je kunt dan alsnog te lang zijn. Dan zit je het diertje in de weg waardoor hij uit zijn balans raakt en dit is ook absoluut niet goed.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:13

Tja, ik vind mezelf wel te groot voor de pony. Denk dat ik maar ga leren mennen ermee, alleen veulentjes fokken is ook zo saai.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 01:31

pfff fijn dat je het zegt Piezze want na al dit gerel hierboven durfde ik het niet meer te zeggen... Mennen is superleuk! Ik vind de schofthoogte van je pony niet zozeer te laag maar echt de bouw van haar. Volgens mij zit er wat arabisch in en dan zie je al snel een fijn gebouwd paardje.. (waardoor jij dus groter gaat lijken) Zou je op een haflinger van dezelfde hoogte zitten dan zou het dus weer niet uitmaken imo!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:30

tja ik vind het gewoon een super lelijk gezicht maar ben gek op de pony. Karakter is top en werklust ook. Doe jij ook mennen? Ik vind het lastig om ermee te beginnen, zulke hoge aanschaf voor benodigde spullen enzo.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:51

Calanddra schreef:
Rangeela: Dus jij zou wachten totdat de pony er last van krijgt en dit laat merken? Paarden zijn prooidieren, laten niet snel merken dat ze ergens pijn hebben. PLUS tegen de tijd dat hij er last van krijgt en dit laat merken is het al te laat en is het kwaad al geschied.

Ook al ben je nog zo licht, je kunt dan alsnog te lang zijn. Dan zit je het diertje in de weg waardoor hij uit zijn balans raakt en dit is ook absoluut niet goed.

Thanks voor het oordeel!

Ik heb het niet over wachten totdat het beest last heeft, dan bedoel je wachten tot het te laat is. Als je te zwaar bent voor je paard dan zal hij zijn rug in eerste instantie al niet meer kunnen ontspannen omdat hij dan wordt overbelast en dat kun je voelen! En anders zien aan de houding van het hoofd/hals/neck. Hier moet je ook op letten met nieuwe zadels en zonder zadel rijden. Mensen denken soms alles te weten maar we proberen soms echt te weinig naar onze beesten te luisteren, wat ze zelf aangeven. Iemand die echt veel verstand heeft van paarden kan misschien van een foto ook wel zien hoe goed het met de rug/hals/benen enz van de beest staat, maar dat zal ik niet kunnen zeggen. (dit is allenmaal mijn eigen mening). En als je t daar niet mee eens bent dan mag dat zeker!
Laatst bijgewerkt door Rangeela op 14-10-09 12:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:58

ANN1990 schreef:
Rangeela schreef:

Ik denk dat dit topic meer is voor te kijken of je er nog mooi oppast.
Maar ik denk dat het zoieizo voor een paard fijner is als iemand die goeie hulpen gebruikt niet in de mond trekt en ietsje te zwaar of te lang er op zit.
Dan dat je er een ligt en klein persoon opzet die maar wat doet.
Ik beschuldig hier verder niemand mee ofzo..

Idd over de hulpen ben ik het eens, maar als je pony je niet kan houden dan moet je er niet op gaan zitten natuurlijk. Maar als t alleen minder mooi staat is geen 'probleem'.

En hoe zit het eigenlijk met de lengte? Hoe zit je je paard in de weg? Is hier onderzoek naar gedaan?
Mijn eigen ijslander is ook klein, maar ik merk niet dat hij last van me heeft. Ligt dat ook niet aan je zit en hoe klunzig je bent? Ik rijd altijd met losse singel, dus ik weet dat ik een stabiele zit heb en denk daarom dat het geen slechte invloed heeft (mijn lengte op mijn paard).

The_Princess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:22

Ja past,
Enige waar je op moet letten vindt ik, is natuurlijk of je niet te zwaar ben maar ook dat je tenen niet tegen z'n voor benen gaan komen als de pony/paard loopt dan belemmer je hem gewoon en zul je toch stapje groter moeten.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:23

The_Princess schreef:
Ja past,
Enige waar je op moet letten vindt ik, is natuurlijk of je niet te zwaar ben maar ook dat je tenen niet tegen z'n voor benen gaan komen als de pony/paard loopt dan belemmer je hem gewoon en zul je toch stapje groter moeten.

op wie reageer je hier?

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:47

past het nog wel?

Afbeelding
Afbeelding

Juulissx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:48

Ik vind het nog mooi passen hoor Nienke :)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:51

Afbeelding
en wat vinden jullie hiervan?
Laatst bijgewerkt door astridelise op 14-10-09 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:52

ik vind het ook passen, alleen zit je zadel niet erg ver naar voren? (reactie op Nienke)
Laatst bijgewerkt door piezze op 14-10-09 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 14:53

ja vind ik het nog net kunnen maar niet super mooi.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 15:57