[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:22

Maar dat bedoel ik. Als Shan bij zijn oude baasjes wel gewoon 'te handelen' was dan kan je dus al uitsluiten dat het aan Shan ligt. Ik snap niet dat Kim niet consistent samen met iemand die haar gaat helpen aan de slag gaat want deze problemen hoeven niet voor te komen met goeie hulp.

Persoonlijk zou ik hem echt niet meer alleen (durven) longeren zolang ik niet weet wat ik fout doe.

Arabier

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:40

Paar jaar terug (3 jaar ofzo) had ik ook een paard die ik longeerde die steigerde, is helemaal goed gekomen.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:15

Ik heb al eerder gezegd dat ik de combinatie gewoon echt te onervaren vind samen. Als ik je een tip mag geven Kim, probeer wel te zorgen dat hij z'n ei kwijt kan. Want No offense maar dat vrijheidsdressuur van die filmpjes waar je laatst mee bezig was, zag ik een paard die gewoon een beetje maar wat deed, eigenaresse met de beste bedoelingen was niet doortastend en gewoon heel afwachtend. Ga gewoon even basic longeren op een normaal tempo zodat ie z'n energie ook kwijt kan ipv zelf naar de grond te gaan en dan te wachten totdat hij eindelijk besluit om met z'n hoofd dan ook maar eens naar beneden te gaan om te kijken wat z'n baasje nou allemaal doet. Het lijkt me sowieso verstandig om een paar keer per week te gaan longeren zodat ie gewoon z'n energie kwijt kan want laten we eerlijk zijn 5 uur buiten is nog steeds 19 uur op stal, en icm een nieuwe omgeving, wat onzeker baasje is het gewoon belangrijk dat ie af en toe even lekker aan de longeerlijn los kan gaan. Nog een tip wat betreft het longeren, koop handschoenen. Ik heb 3 weken geleden brandwonden op m'n handen gehad en dat is echt niet aan te raden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 12:32

Ik vroeg mij af, heeft Nikki Shan niet het steigeren aangeleerd (als kunstje)?
Zag namelijk op haar Instagram een tijdje terug een foto of filmpje dat ze een paard steigeren had aangeleerd terwijl die voor de verkoop was.
Kan ook zijn dat dat bij Shan is gebeurt en dat Shan het nu misbruikt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:03

Vergeet ook niet dat paard en ruiter elkaar nog niet goed kennen. Dat Shan bij de vorige eigenaren te handelen was komt wellicht door de tijd die zij samen doorgebracht hebben. Het vertrouwen tussen Shan en Kim moet gewoon nog groeien. Ik ben het er wel mee eens dat ze nòg betere begeleiding moet krijgen. Begeleiding tijdens de les is leuk maar ze moet ook begeleiding krijgen naast het paard. De fratsen die Shan uithaalde tijdens het longeren komen wellicht voort uit paniek maar hoe ermee omgegaan wordt daar valt nog wat van te leren. Ik denk dat als het vertrouwen er is dat Shan niet meer die reactie zal geven. Het is al eerder aangedragen maar mij lijkt het een zeer goede optie, mits je instructe er tijd voor heeft, is dat zij eerst longeert en rijdt zodat zij ook kan zien wat er gebeurt en het voelen en kijken wat de beste oplossing is en jou het probeert te leren om goed te reageren en wanneer te reageren.

Waar ik het niet mee eens ben is de felheid van sommige bokkers op deze combi. Niet iedereen is vanaf stap 1 vaardig genoeg om overal mee om te kunnen gaan, dit betekent niet dat dat niet kan groeien. Ik denk dat sommige bokkers een stapje terug moeten nemen en beter eens concreet tips kunnen gaan geven ipv alleen afkraken en zeggen dat Kim geen leider is en geen geschikte combi. Met de juiste hulp komen ze er echt wel.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 14:20

Danique, het is inderdaad nu niet altijd leuk. Maar ik ga er vanuit dat als we elkaar wat beter leren kennen en vertrouwen, dat het snel beter zal gaan.
Mara2000, dankjewel!
maikeltje, daarom had ze me vandaag ook weer geholpen. Ze helpt me heel fijn, en ook op de grond.
EW, dankjewel! Daar wil ik ook naartoe. En dat komt vanzelf wel. En Nikki komt me ook helpen met een grondwerkles, ik moet alleen nog even afspreken wanneer. Zij kent Shan natuurlijk, en zal me daarom ook goed kunnen helpen.
liekec, ik longeer hem ook veel! Sowieso voor het rijden, en soms ook gewoon. Ik longeer nu trouwens wel met handschoenen hoor (rijden doe ik ook altijd met) want zeker in de winter is het anders veel te koud.
Believe, volgens mij niet. Ze zei namelijk dat ze hem nog helemaal geen vrijheidsdressuur had aangeleerd.
friendly, ik ben het helemaal eens met je laatste stukje. Ik kon het alleen niet zo verwoorden. Je mag me best tips geven, maar doe dat dan op een goede manier, zonder verwijten te maken. Daar kan ik namelijk niet zo veel mee.

Vandaag ging goed! Tijdens het longeren was hij weer heel relaxt en doodbraaf, dus hij moet gisteren echt ergens van geschrokken zijn. Bij het rijden vond hij het opstappen weer wat enger. Maar na een paar pogingen zat ik erop, en toen ging het verder heel goed. Ik heb gewoon in de groep gereden, we waren maar met zijn drieën, dus dat was heel fijn. Lekker veel gedraafd en gewoon oefenen op een rustig tempo. Ook wat figuren gedaan. En ook weer gegaloppeerd, wel op de volte. En ik heb ook de tip gekregen om liedjes te gaan zingen tijdens het rijden, wat heel fijn werkt. Zo ga ik zelf namelijk fijn ontspannen. Daarna ging het opstappen ook weer goed. Kortom, hele fijne les!
En ik heb nu het oude halster van Oreo weer voor hem, het staat en past hem goed!

Afbeelding

Morgen komen mijn nichtjes en neefje bij hem kijken. Dan gaan we hem lekker samen poetsen, en daarna mag Sophie voor de eerste keer grondwerk met hem gaan doen.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:49

Maar kim, even om realistisch te zijn. Als hij zo was in de advertentie of bij het kijken had je het niet gedaan. Ik vind ook wel dat je lacherig over je huilbui doet. Mijn paarden die ik nu heb hebben me nog nooit aan het janken gekregen om zo'n reden (bij ernstige blessure gehuild).
Je moet meer en betere begeleiding zoeken bij dit paard. Want anders zal het alleen maar bergafwaarts gaan. Vind je wel een doorzetter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:30

Ik kan het van beide kanten wel begrijpen. De combinatie moet uiteraard nog groeien, maar van wat ik op de foto's en filmpjes zie heeft Kim sowieso al geen overwicht op hem en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Ik hoop dat jullie goede begeleiding krijgen! Dan komt het vast goed :)

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:32

Maar dat komt denk ik omdat ze nog niet weet hoe ze daarmee om moet gaan en dàt moet ze dus nog leren. En daar heeft ze de juiste begeleiding bij nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 15:36

Cayenne schreef:
Ik kan het van beide kanten wel begrijpen. De combinatie moet uiteraard nog groeien, maar van wat ik op de foto's en filmpjes zie heeft Kim sowieso al geen overwicht op hem en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden. Ik hoop dat jullie goede begeleiding krijgen! Dan komt het vast goed :)

Dat vooral. Bij het filmpje van wijken voor de voorhand sta je zelf een beetje bij zijn hoofd te dribbelen, je draait zelf continue om maar Shan doet... niks. Want hij snapt het niet. Als je schuin voor zijn schouder gaat staan (en blijft staan!), hem niet bij zijn hoofd pakt maar steeds meer druk tegen de schouder geeft en duidelijk 'om' zegt, zal hij het veel beter snappen dan wanneer jij een beetje onhandig staat te plukken en te duwen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 16:17

Ik heb ook de filmpjes van het grondwerk gezien maar kim, ik zou je echt willen aanraden om voorlopig 2 keer in de week hierin les te gaan nemen. Jij bent heel onzeker en shan is dat ook. Onzeker+onzeker kan tot hele gevaarlijke situaties leiden. Ik spreek uit ervaring toen ik nog ook jong was). Want dit gedrag wordt steeds erger als jij je niet als leider gaat gedragen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 17:14

suikermeisje, nee dat klopt. Ik kan ook anders over mijn huilbui doen, maar wat gebeurt is, is gebeurt, en je kan er later maar beter om lachen dan om huilen (vind ik). Ik heb sowieso hele goede begeleiding. En Nikki komt me ook nog helpen, dus ik ga er vanuit dat het helemaal goedkomt. Dankjewel.
Cayenne, goede begeleiding hebben we zeker.
Danique, kijk! Daar heb ik wat aan! Zeg dat dan meteen als ik die filmpjes plaats! Daar kan ik alleen maar van leren, als je gaat lopen roepen dat ik geen leider ben en een slechte combinatie ben, tja, dat kan ik alleen maar negeren. Maar hier kan ik wat mee gaan doen.
damian, 2 keer in de week is misschien een beetje veel (en een beetje duur, en een beetje te weinig tijd met school sws). Maar les ga ik er sws in krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 17:28

Ik heb nergens gezegd dat jullie een slechte combinatie zijn. Je kan ook zelf doorvragen als je me niet begrijpt want als jij er niet op reageert ga ik er vanuit dat je me wel begrijpt. Een leider voor een paard is duidelijk, consequent en niet onzeker. Dus als ik zeg dat ik jou niet als leider zie optreden bedoel ik dus dat je niet duidelijk, consequent en zeker van je zaak bent/overkomt.

Ik heb echt geen tijd om continue te checken of je al een filmpje hebt geplaatst, daar kom ik nu op teruf omdat een andere bokker er iets over had gezegd en ik dus terug ben gaan zoeken.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:00

Ts respect voor jou hoor hoe netjes je blijft reageren om het niet altijd vriendelijke commentaar. Knap dat je hier op jou leeftijd zo mee omgaat.
Jullie komen er wel hoor iedereen moet het leren en je zoekt er voldoende hulp bij dus volste vertrouwen erin dat het goed komt.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:06

Ik heb vaak genoeg gehuild om pebbles en zal dat nog wel vaker doen. Zolang er een stijgende lijn in zit, vind ik het geen probleem.

Jullie zijn nog zo kort een combinatie, jullie moeten nog erg aan elkaar wennen. Straks ken je hem veel beter, weet je wat je wel en niet kan doen en komen jullie vast goed vooruit!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:13

genja schreef:
Ts respect voor jou hoor hoe netjes je blijft reageren om het niet altijd vriendelijke commentaar. Knap dat je hier op jou leeftijd zo mee omgaat.
Jullie komen er wel hoor iedereen moet het leren en je zoekt er voldoende hulp bij dus volste vertrouwen erin dat het goed komt.

Hier sluit ik me helemaal bij aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:22

Danique schreef:
Maar dat bedoel ik. Als Shan bij zijn oude baasjes wel gewoon 'te handelen' was dan kan je dus al uitsluiten dat het aan Shan ligt. Ik snap niet dat Kim niet consistent samen met iemand die haar gaat helpen aan de slag gaat want deze problemen hoeven niet voor te komen met goeie hulp.

Persoonlijk zou ik hem echt niet meer alleen (durven) longeren zolang ik niet weet wat ik fout doe.

Laat dat nu net het probleem zijn. wij hebben Shan ook bekeken toen wij nog op zoek waren naar een paard. Hij werd in de advententie voorgesteld als mega braaf, verkeersmak en door een 13 jarig meisje te rijden.
Toen we kwamen kijken durfde de eigenaar er niet op ( met als smoes dat hij geen rijkleding aan had) en toen wij er dan toch maar op gingen ,ging het paard als een gek de bak door. Direct afgestapt maar..
Daarnaast hadden ze zelf nog nooit langs de weg gelopen, en maar 1 keer met hem weggeweest van het terrein. ( verkeersmak of niet?) Wij zijn na het rij incident direct naar huis gegaan, want we vertrouwden de boel niet.

nu ik lees dat hij toch verkocht is aan een "jong"meisje en wat ik van haar lees hoop ik alleen maar dat het allemaal goed komt. ik heb haar in een prive bericht bovenstaande ook doorgegeven.
ik vindt het schandalig dat het paard zo verkocht hebben en hoop dat er geen ongelukken gebeuren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:48

Zo, dat zijn nogal wat aantijgingen, hierboven.
Denk dat @Visibre Team als verkopende partij (die er zegt "niets" voor gekregen te hebben?) nu maar eens even iets van zich moet laten horen.
Mijn indruk is overigens dat ook Visibre Team de TS mogelijk al ervarener had ingeschat dan zij blijkt te zijn (blijkt uit alles, uit de vragen die zij stelt, uit de filmpjes die ik zie van hoe zij met Shan bezig is... ).
Dit paard had wellicht beter naar een wat meer paardervaren persoon kunnen gaan.

Maar het gebrek aan paardenkennis kan geleerd worden. Shan lijkt me niet een heel lastig paard. maar elk paard kan héél lastig worden bij een amateur/beginner die niet wert hoe op de punten te moete staan.
Het bekijken van de filmpjes van het "grondwerk" deed me dit gevoel bevestigen... het paard doet gewoon NIKSen Ts vraagt ook nergens dóór, een half vaag stapje in een verkeerde richting is voor haar al" goed genoeg.
Tja.... zo gaat een paard geen respect voor je krijgen.
Ik blijf er op hameren: goede begeleiding nemen, en ik hoop dat Visibre Team bij wijze van nazorg ook heel snel eens langsgaat om Ts van de nodige tips en aanwijzingen te voorzien.
Ik ben er van overtuigd dat Ts en Shan het heus wel gaan redden, mist TS behoorlijk wordt bijgespijkerd in haar paardenkennis (lichaamstaal, doorpakken, niet met een kwart poging tevreden zijn).

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:57

suikermeisje schreef:
Ik vind ook wel dat je lacherig over je huilbui doet. Mijn paarden die ik nu heb hebben me nog nooit aan het janken gekregen om zo'n reden (bij ernstige blessure gehuild).

Ik wil hier even op reageren. Bij mij en mijn verzorgpony ging het ook lang niet altijd goed.
Even voor het beeld: Een meisje van 15 jaar, 2 jaar manege ervaring en een arabier merrie.
Ik heb echt wel een aantal keer huilend op stal gestaan/thuis als het heel slecht was gegaan, zelfs zo erg dat ik serieus overwoog te stoppen. Ik ken haar nu ruim een jaar en wat ben ik blij dat ik heb doorgezet. Het is het helemaal waard geweest.
We zijn ondertussen heel veel gegroeid en ben daar supertrots op. Ik heb juist heel veel van haar geleerd.
Het zit gewoon niet altijd mee, maar dat komt heus wel goed. Je hebt alleen wel de juiste begeleiding nodig. Zeker ook bij grondwerk!
Ga vooral niet te snel, en doe niet iets waarvan je het gevoel hebt dat jij(en Shan) er nog niet klaar voor bent/zijn. Luister naar je gevoel!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:00

Ik ga met mijn bovenganger (terpentijn) mee.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 22:50

terpentijn schreef:
Zo, dat zijn nogal wat aantijgingen, hierboven.
Denk dat @Visibre Team als verkopende partij (die er zegt "niets" voor gekregen te hebben?) nu maar eens even iets van zich moet laten horen.
Mijn indruk is overigens dat ook Visibre Team de TS mogelijk al ervarener had ingeschat dan zij blijkt te zijn (blijkt uit alles, uit de vragen die zij stelt, uit de filmpjes die ik zie van hoe zij met Shan bezig is... ).
Dit paard had wellicht beter naar een wat meer paardervaren persoon kunnen gaan.

Maar het gebrek aan paardenkennis kan geleerd worden. Shan lijkt me niet een heel lastig paard. maar elk paard kan héél lastig worden bij een amateur/beginner die niet wert hoe op de punten te moete staan.
Het bekijken van de filmpjes van het "grondwerk" deed me dit gevoel bevestigen... het paard doet gewoon NIKSen Ts vraagt ook nergens dóór, een half vaag stapje in een verkeerde richting is voor haar al" goed genoeg.
Tja.... zo gaat een paard geen respect voor je krijgen.
Ik blijf er op hameren: goede begeleiding nemen, en ik hoop dat Visibre Team bij wijze van nazorg ook heel snel eens langsgaat om Ts van de nodige tips en aanwijzingen te voorzien.
Ik ben er van overtuigd dat Ts en Shan het heus wel gaan redden, mist TS behoorlijk wordt bijgespijkerd in haar paardenkennis (lichaamstaal, doorpakken, niet met een kwart poging tevreden zijn).

We zijn een datum aan het prikken :j

@eevita, waren jullie niet de mensen aan wie de eigenaar hem niet wilde verkopen? Omdat uw man er gelijk op ging zitten en even flink aan spoorde, waardoor (vrij logisch) Shan op een wat hoger tempo door de bak ging? Volgens mij had je mij destijds ook nog een PB'tje op FB gestuurd met allerlei beschuldigingen en kreeg ik geen reacties meer toen ik foto's doorstuurde dat mijn zusje van 12 er gewoon zonder een enkel probleem mee kon rijden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:39

Nikki, ik vraag me af, heb jij Shan steigeren aangeleerd?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 01:09

Believe schreef:
Nikki, ik vraag me af, heb jij Shan steigeren aangeleerd?

Nee zeer zeker niet, met Shan heb ik voornamelijk mijn zusje heel erg veel lesgegeven. Niks aan vrijheidsdressuur gedaan. Shan was namelijk ook nog eens niet mijn paard, en ik ga niet zomaar overal knopjes op zetten :))

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 02:02

Ik denk dat het vooral even ligt aan de onervarenheid. Ik denk dat shan gewoon net iets te weinig kent en heeft gezien om gelijk een hele brave combi te vormen met ts. In mijn ogen is een zoals wij altijd zeiden een oude tjoek het makkelijkst om alles te leren en wijs te worden. Ik reed op m'n 12e alleen met een kwpn'er door het bos zonder zadel enz. Beest was kipmak en daardoor kreeg ik ook veel vertrouwen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 08:13

eevita schreef:
Laat dat nu net het probleem zijn. wij hebben Shan ook bekeken toen wij nog op zoek waren naar een paard. Hij werd in de advententie voorgesteld als mega braaf, verkeersmak en door een 13 jarig meisje te rijden.
Toen we kwamen kijken durfde de eigenaar er niet op ( met als smoes dat hij geen rijkleding aan had) en toen wij er dan toch maar op gingen ,ging het paard als een gek de bak door. Direct afgestapt maar..
Daarnaast hadden ze zelf nog nooit langs de weg gelopen, en maar 1 keer met hem weggeweest van het terrein. ( verkeersmak of niet?) Wij zijn na het rij incident direct naar huis gegaan, want we vertrouwden de boel niet.

nu ik lees dat hij toch verkocht is aan een "jong"meisje en wat ik van haar lees hoop ik alleen maar dat het allemaal goed komt. ik heb haar in een prive bericht bovenstaande ook doorgegeven.
ik vindt het schandalig dat het paard zo verkocht hebben en hoop dat er geen ongelukken gebeuren.

Dit vreesde ik al eerlijk gezegd.
Stond zogenaamd niet te koop, moest niet weg ja ja....