.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 22:46

merrieveulen schreef:
@ rover, ik denk dat je het antwoord zelf ook wel weet Knipoog

@ safiera, ja inderdaad, ga maar eens om je heen kijken, heel veel mensen zadelen te ver naar voren. vaak nemen ze de singel als uitgangspunt, bijv dat die een handbreed achter de elleboog moet liggen. dit is echter geen maatstaf, het zadel moet wanneer het voorbeen loodrecht onder het lichaam staat achter de schouder liggen. bij de bewegingen mag het zadel ook niet tegen de schouderpunt komen (de schouder beweegt tot wel 7 cm naar voren en naar achteren tijdens het lopen).

Oke, dat is ook goede info voor mij. Ik neem idd ook als uitgangspunt handbreedte achter de elleboog.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-07 23:01

meer mensen doen dat, op maneges wordt het vaak zelfs zo uitgelegd. alleen hoe zie je dan waar de singel moet komen wanneer het been een pasje naar voren staat, of juist een pasje terug? en wat is een handbreed, de hand van een 13 jarig meisje of die van een oude boer? verder zit er nog verschil in het zadel zelf, het ene zadel heeft het singelpunt verder naar voor of achter liggen dan het anders. als het zadel goed ligt, valt de singel vanzelf ook op de goede plek.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 15:02

Ik probeer ook altijd naar de schouder te kijken, maar als je een zadel enkel past, zie je toch niet of het met rijden naar voren schuift? Bij mijn dikke verzorgpony gebeurt dat altijd 's zomers...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-07 23:15

Safiera schreef:
Ik probeer ook altijd naar de schouder te kijken, maar als je een zadel enkel past, zie je toch niet of het met rijden naar voren schuift? Bij mijn dikke verzorgpony gebeurt dat altijd 's zomers...

een goed passend zadel hoort niet naar voren te schuiven, ook niet als het paard in kwestie een buikje heeft.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-07 22:13

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:46

Dat lijkt me niet, nee. Als noodoplossing gebruik ik nu een staartriem. (is niet mijn eigen pony, verzorgje, ga ík geen nieuw zadel voor kopen)

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 20:54

Safiera schreef:
Dat lijkt me niet, nee. Als noodoplossing gebruik ik nu een staartriem. (is niet mijn eigen pony, verzorgje, ga ík geen nieuw zadel voor kopen)

Dat vind ik nogal crue eerlijk gezegd.

Je wil wel de volle mak uit een verzorgpaard halen maar
of het zadel past zal je een worst zijn..

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 21:34

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-07 23:32

als de zadelmaker zegt dat een staartriem een goede tijdelijke oplossing is (bijv. bij drachtige merries oid), dan vind ik het prima. echter, ik heb zelf langere tijd met zadelproblemen te kampen gehad, en maatwerk laten doen. toen dit na enkele keren rijden niet goed bleek heb ik niet meer gereden. al met al heb ik zo'n drie maanden niet gereden (of een enkele keer zonder zadel maar daar wordt de rug ook niet fijner van) vanwege de zadelproblemen. ik stap dus onder geen beding op een paard met een niet passend zadel.

overigens vind ik het inderdaad niet kloppen dat je wél wilt rijden, maar niet de moeite neemt om voor een goed zadel te zorgen. in dit geval sluit het één het ander uit, en als je wilt rijden, zorg dan ook dat de spullen in orde zijn. een bezoekje van een zadelmaker kost zo'n 50 Euro, dat lijkt me niet onoverkomelijk voor zoiets belangrijks.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-07 09:18

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Margot_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 11:34

xx_Rosalie vind je toch té groot, een fjord kan je makkelijk houden maar het ziet er niet goed meer uit.

de rest past nog wel vind ik

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-07 13:17

Rustig aan allemaal!

@ Chocotof; Komt crue over, vind ik ook nu ik het opnieuw lees. nogal zelfs... ik had precies hetzelfde grerageert als jij om eerlijk te zijn! Het ligt alleen iets anders; mijn verzorgpony (het zijn er zes, niet alleen deze) doe ik eigenlijk niet veel meer mee als "verzorgen". Ze staan 24/7 op de wei met schuilstal, en 's zaterdags kom ik ze een poetsbeurt geven, hun hoeven verzorgen en soms een wandelingetje maken of even longeren. Erop rijden gaat lang niet altijd, (als het te glad is in de wei, ze een schuurplekje heeft, niet helemaal lekker loopt, ze nodig een hoefsmid moet zien etc.) Deze zomer heb ik zelfs voornamelijk haar manen en staart gewassen en behandeld, (zomereczeem) En de eczeemdeken die ik voor haar gekocht had gerepareerd.

Haar welzijn staat (voor mij) voorop. Nu het zadel; Aangezien de eigenaars geen "echte" paardemensen zijn, en ook niet genoeg tijd hebben zich met de pony's bezig te houden, ben ik meestal degene die opmerkt dat de hoefsmid, of dierenarts moet komen etc. Met het zadel was het net zo. Ik zag dat het steeds op haar schouder lag, en toen de dierenarts toch moest komen vanwege haar veulentje, heb ik gevraagd of hat aan het zadel kon liggen dat ze niet erg ontspannen loopt. Deze heeft ernaar gekeken en zei dat het zadel nog goed paste, en geen last veroorzaakte, mits we een staartriem zouden gebruiken. Een ander (maat)zadel zou beter zijn, maar aangezien ze in de winter weer slanker wordt, en het zadel dan wel heel goed past (en niet naar voren schuift), leek ons dit de beste oplossing. Mee eens?

@ kitty_gomez; zie vorige alinea, ik doe mijn best!

@ merrieveulen; net als aan Chocotof, ik probeer er alles aan te doen zo goed mogelijk voor haar te zorgen, ik heb zelfs toch een zadel gekocht (2nd hand, nog erg goed, 50 €) eigenlijk voor haar zoon, maar als het haar ook beter past delen ze gewoon het zadel maar, totdat ze weer wat slanker is. Het is namelijk een zelfde soort zadel, alleen wat breder. Ik zal proberen de zadelmaker (of da, als die eerder komt) weer advies te vragen. Misschien kan hij namelijk dorrijden tot bij ons als hij toch naar de pensionsstal in de buurt gaat.

@merel_gomez; ik kijk uit Vork

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-07 20:29

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

StraveroJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-07 09:09

SmeeJ schreef:
xx_rosalie; ik vind je persoonlijk ook té groot Ja

Haar beugels zijn ook nogal lang, doe ze is een paar gaten korter! Knipoog

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 01:04

Hoi,

1,73
64 kilo
pony wordt waarschijnlijk tussen de 1.43 en 1.46 , kan zijn dat ze iets groter wordt, maar dat weet ik nog niet want ze is pas 6,5 maand, hahaha

Denk dat ik misschien iets te lang ben voor het mooie, maar kwa gewicht kan het toch nog wel?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:18

Hoi, ben je nog in de groei? Voor het mooie klinkt het niet echt goed, maar wat is het voor dier?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 09:50

als het om een ranke NRPS gaat oid bestaat de kans dat je er niet goed meer op past. mijn vragen zijn dan ook hetzelfde als die van detour, ben je zelf al uitgegroeid en wat voor type paard is het?

forgood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 12:49

Het is een New forest X Welsh Cob,maar het ziet er wel naar uit dat ze wel een beetje fors wordt, maar dat is altijd afwachten natuurlijk.Ik ben niet meer in de groei ben 23 namelijk en zwaarder word ik ook niet meer, tenminste dat hoop ik hahaha.

Dniekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 14:57

Afbeelding

En ik?

Ik weet dat ik al wat te groot word, wat raden jullie aan??
Een grote stevige d pony (1,48) of een paard gefokte e pony?

edit;

nieuwe baasje (mn zusje Knipoog) gaat ook bijna starten met danique

Afbeelding
Goede combi? Lachen
Laatst bijgewerkt door Dniekje op 23-10-07 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 15:00

64 kg op een Welsh Cob is in mijn ogen echt geen probleem; je zou het ook eens aan je DA kunnen vragen, misschien kan die de toekomst inschatten van je paardje qua grootte en zo..

Nee, denk ook niet dat je nog groeit!!!

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-07 16:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:41

Dniekje: ik vind je er eigenlijk nog goed op passen Ja Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 16:47

detour schreef:
64 kg op een Welsh Cob is in mijn ogen echt geen probleem; je zou het ook eens aan je DA kunnen vragen, misschien kan die de toekomst inschatten van je paardje qua grootte en zo..

Nee, denk ook niet dat je nog groeit!!!

mee eens. je zal voor dat dier als het de verwachte hoogte bereikt zeker niet te zwaar zijn. de lengte is misschien minder mooi, maar zal niet storend voor het dier zijn op zich.

@ dniekje, ik ga mee met Merel Gomez.

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:46

Kan allebij nog!

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 20:58

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 09-03-24 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt