[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:34

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

En hoe is het met Kimmie zelf? :(:)

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 13:50

Precies, hoe bevalt Shan zijn nieuwe stal en nieuwe buren??

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:06

Voel je je al wat beter? :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 14:40

Ah lief dat jullie het vragen!
Met Shan gaat het volgens mij wel goed. Ik ben vandaag niet geweest, maar gisteren toen hij erin stond ging hij meteen lekker eten. Hij vond de deur nog wel een beetje eng, maar dat komt wss omdat hij nog moet wennen. Ik ga niet de deur elke keer zachtjes dichtdoen, daar moet hij maar aan wennen. De mensen die hem binnen en buiten zetten gaan ook niet elke keer voorzichtig doen.
Met mij gaat het al ietsje beter. Ik moest vandaag wel naar school, want ik had twee so's. Mijn neus zit vooral erg dicht, wat heel vervelend is. Ook heb ik sinds mijn val enorm last van hoofdpijn, dus ik ga proberen zsm naar de chiropractor te gaan, ik denk namelijk dat het door mijn rug komt.
Maar verder gaat het gelukkig een stuk beter!
Vandaag ga ik of alleen, of met Sophie grondwerk doen. Gewoon beginnen bij het begin: dus stilstaan, volgen, inbuigen, achterwaarts, en wijken van de voor en achterhand. Gewoon in kleine stapjes dus.
Met elk maak ik dan een klein beginnetje, zodat hij niet non stop hetzelfde moet doen, dat is alleen maar saai voor hem.
Ook ga ik kijken hoe hij reageert op de poetsplaats. Daar moet hij achteruit in, of een rondje omlopen. Als hij dat heel eng vindt, poets ik hem lekker in de stal, of vraag ik iemand om hulp.
Ik merk ook echt dat het een heel sociaal paard is. Echt hinniken naar allemaal potentiele vriendjes. Ik laat hem langzaam kennismaken met zijn buren, maar dat gaan vanzelf op de poetsplaats gok ik. Ik weet niet precies of hij nu nog alleen of al samen buitenstaat. Dat moet ik nog even vragen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:48

Kimmie25501 schreef:
Ah lief dat jullie het vragen!
Met Shan gaat het volgens mij wel goed. Ik ben vandaag niet geweest, maar gisteren toen hij erin stond ging hij meteen lekker eten. Hij vond de deur nog wel een beetje eng, maar dat komt wss omdat hij nog moet wennen. Ik ga niet de deur elke keer zachtjes dichtdoen, daar moet hij maar aan wennen. De mensen die hem binnen en buiten zetten gaan ook niet elke keer voorzichtig doen.
Met mij gaat het al ietsje beter. Ik moest vandaag wel naar school, want ik had twee so's. Mijn neus zit vooral erg dicht, wat heel vervelend is. Ook heb ik sinds mijn val enorm last van hoofdpijn, dus ik ga proberen zsm naar de chiropractor te gaan, ik denk namelijk dat het door mijn rug komt.
Maar verder gaat het gelukkig een stuk beter!
Vandaag ga ik of alleen, of met Sophie grondwerk doen. Gewoon beginnen bij het begin: dus stilstaan, volgen, inbuigen, achterwaarts, en wijken van de voor en achterhand. Gewoon in kleine stapjes dus.
Met elk maak ik dan een klein beginnetje, zodat hij niet non stop hetzelfde moet doen, dat is alleen maar saai voor hem.
Ook ga ik kijken hoe hij reageert op de poetsplaats. Daar moet hij achteruit in, of een rondje omlopen. Als hij dat heel eng vindt, poets ik hem lekker in de stal, of vraag ik iemand om hulp.
Ik merk ook echt dat het een heel sociaal paard is. Echt hinniken naar allemaal potentiele vriendjes. Ik laat hem langzaam kennismaken met zijn buren, maar dat gaan vanzelf op de poetsplaats gok ik. Ik weet niet precies of hij nu nog alleen of al samen buitenstaat. Dat moet ik nog even vragen.

Klinkt goed en als een leuke dag. Ik zou wel niet proberen de poetsplaats te vermijden als hij het eng vindt. Uiteindelijk moet hij er ook maar aan wennen, net zoals de rest (maar dat is natuurlijk altijd makkelijker gezegd als gedaan). Probeer mss kleine grondwerk oefeningen in de buurt van je poetsplaats als dat gaat? of in de buurt van hetgene dat eng is, en probeer hem wat af te leiden van het enge. Veel succes in ieder geval! amuseer je vandaag maar, dan is je dag toch net wat aangenamer met een zieke kop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:54

Maak je er niet zelf een te groot probleem van? Ik zou er niet eens over nadenken dat een paard bang kan zijn van een deur dicht doen of de poetsplaats... Als je zelf doet alsof er niks is zal hij ook niet zomaar door het lint gaan, denk ik zo.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 18:20

Hij was heel braaf vandaag! Poetsplaats keek hij niet van op hahaha.

Afbeelding

Lekker gepoetst, want hij was heel vies. Daarna zijn we begonnen met grondwerk.
Als eerste het stilstaan, dat deed hij heel goed, soms een stapje, maar al gauw stond hij helemaal stil. Dit maar 10 seconden geoefend, anders werd het ook te lang voor hem.

Daarna het volgen geoefend. Het was de bedoeling dat ik schuinvoor hem zou lopen, maar dat ging nog niet zo goed. Hij liep vooral naast me. Het hielp natuurlijk niet als ik harder ging lopen, want dan ging hij ook harder lopen. Ook hielp het niet als ik 180 graden draaide, want hij had me zo weer ingehaald :')

Daarna het hoofd laag gedaan. Dat deed hij echt supergoed! Hij ging al meteen met zijn hoofd helemaal naar beneden.

Daarna links inbuigen. Eerst snapte hij het niet en ging hij vooral achteruit lopen, maar op een gegeven moment snapte hij het, en deed hij het heel netjes.

Daarna het achterwaarts gaan. Dat deed hij heel goed! Ik heb het nu geoefend met een hand op de leadrope en een hand op zijn borst.

Daarna het wijken van de achterhand. Hij ging vooral rondjes om mij heen lopen, maar hij deed het ook een paar keer goed. Dit moeten we nog veel oefenen!

En als laatste het wijken van de voorhand. Mijn hand op zijn kaak vond hij nog wat vervelend, maar dat wordt vast snel beter.

Ik hoorde ook al van stalgenootjes dat hij gisteren al heel relaxed was. Hij stond rustig om zich heen te kijken. Dus dat is heel fijn.

Sophie gaat zondag waarschijnlijk voor de eerste keer zelf grondwerk doen, met mij erbij natuurlijk.
Ook heeft een stalgenootje vandaag een deel van zijn manen geknipt, zodat het wat gelijker wordt. Hij vond het een beetje eng, maar deed het heel goed.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:28

Knap hoor, meid!
En dat met dat onstuimige weer, hier is iedereen zo gek als een deur :):)

Fijn dat zijn nieuwe stal bevalt en ook dat het met jou weer beter gaat *\o/*

Denk dat Shan nu ook wel beter op z'n gemakje is, zal best schelen!

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 18:35

goed hoor! maar het touwhalster zit geloof ik niet helemaal goed. de neusriem moet hoger zitten :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 18:53

Dank je Shirley!
Jeika, oh ja, viel me idd ook al op. Ik ga voor de volgende keer proberen of ik hem iets hoger kan doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 20:11

Leuke filmpjes TS, hij vindt het allemaal wel best zo :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 21:51

Dank je! Ja dat zeker, hij is nu echt heel braaf. Ik merk echt dat hij het grondwerk heel leuk vindt.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:00

Leuk Kim!! *\o/*

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 18:25

Ja! En vandaag heb ik weer les! Ik moet hem daarvoor dan wel longeren, maar ik weet niet of dat kan, want het is echt heel erg nat. Anders moet ik even kijken wat ik moet doen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:27

Mag je niet in de binnenbak longeren voor de les misschien?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 18:27

Nee, dat is supervervelend voor de mensen die daar willen rijden en serieus trainen. Dat zou ik zelf ook niet fijn vinden als ik wilde rijden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 18:30

In dat geval is het lastig ja. Hebben jullie 1 binnenbak? Maar als ie vrij is, mag je er dan wel in longeren? Want dat mag ook niet op iedere stal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:04

Kimmie25501 schreef:
Ja! En vandaag heb ik weer les! Ik moet hem daarvoor dan wel longeren, maar ik weet niet of dat kan, want het is echt heel erg nat. Anders moet ik even kijken wat ik moet doen.

Misschien wil je instructrice er dan eerst even op?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-16 10:05

Ja, we hebben 1 binnenbak, maar die was niet vrij. Je mag er trouwens als hij vrij is ook niet in longeren idd.

Uiteindelijk toch gelongeerd in de losgooibak. Dat ging best goed, totdat ik hem de andere kant op wilde laten gaan. Toen ik naast hem stilstond wilde ik hem belonen, en toen schrok hij heel erg. Hij ging naar achteren en kwam omhoog en rende er vandoor. Vrij pijnlijk voor mijn handen haha. Dat gebeurde daarna nog twee keer. Toen wilde hij ook niet meer stoppen. Toen ben ik in tranen uitgebarsten en in het midden stil gaan staan. Dat werkte, want toen stond hij stil. Ik moet voortaan gewoon gaan huilen als iets niet lukt :')
Daarna zat ik natuurlijk helemaal in de stress, maar gelukkig had ik les.
Dus eerst heb ik hem aan de hand ingestapt, en toen werd ik geholpen met opstappen.
Dat ging uiteindelijk best goed, de eerste paar passen had hij heel veel spanning, maar daarna was er rust. Ze hield hem eerst nog even vast. Maar toen ik ging draven ging ik los. Dit omdat hij het waarschijnlijk niet kent om te draven aan de longeerlijn. Daarna ging het eigenlijk heel goed! Het tempo lag nog vrij laag, maar we willen nu liever dat hij ontspannen en onder controle is, dan dat hij als een gek de bak door racet. We hebben ook een beetje gewerkt aan nagevelijkheid. Hij is gereden op de binnenteugel en binnenbeen, dus dat is nog wel even wennen. Maar hij ging eigenlijk heel makkelijk naar beneden. Zelfs zo makkelijk dat hij me bijna het zadel uittrok :') Daar moeten we nog even aan werken. Hij was zo ontspannen, dat mijn instructrice vroeg of ik durfde te galopperen. Dat durfde ik wel, dus hebben we dat ook nog gedaan. Wel op de volte, zodat hij er niet vandoor kon gaan. Daarna lekker uitgestapt. Mijn instructrice zei dat ze nog niet vaak had meegemaakt, dat iemand er zo hard naast ging, en de dag zelf weer draafde, en een paar dagen later weer galoppeerde. Nu ben ik wel trots! :)

Maar dat van dat longeren was natuurlijk echt niet goed. Mijn instructrice dacht dat het misschien uitproberen was, omdat ik hem nu natuurlijk twee weken heb.
Een stalgenootje gaf me nog de tip als hij zo vervelend deed met het longeren, dat ik als hij steigert mezelf moet omdraaien en hem negeren en hem moet loslaten. Zodat als hij gaat, dat ik niet mee gaan panikeren. Dat is wel een goede tip, die kan ik de volgende keer wel gebruiken.
Later bedacht mijn moeder ook, dat hij het misschien eng vond door de schaduwen. Er lagen ook plassen in de bak, en daar spiegelde de lamp in.

Vandaag gaat mijn instructrice mij eerst helpen met longeren. En daarna ga ik wel weer bij de groep erbij, maar wel op mijn eigen tempo. Ik krijg dus les van mijn instructrice, en de groep van iemand anders.

Babootje, dat was gisteren haha. Maar uiteindelijk heb ik hem toch nog gelongeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:25

Sorry Kim maar ik word er eigenlijk een beetje verdrietig van... Je bent duidelijk geen leider voor Shan en dat moet jij ook oefenen, maar blijkbaar is Shan niet het juiste paard om op te oefenen. Hij klinkt zo instabiel en heeft duidelijk een goede leider nodig die stevig in haar schoenen staat. Naar jou steigeren...?! :n Dat mag ECHT niet. Ja, Shan moet ook wennen maar een paard op wedstrijd op onbekend terrein kan toch ook gewoon normaal doen, kom nou toch...

Bang zijn van een paar schaduwen in de bak, oke, dat kan, maar dan mag hij echt niet zo heftig reageren!!!

Ik geloof echt dat je het beste voor hebt met Shan en dat je hulp zoekt bij je instructrice maar dit duurt nu wel heel lang en er zit ook geen stijgende lijn in. Jou uit het zadel trekken is niet nageeflijk lopen, dat kan een paard helemaal niet goed als hij zo traag loopt zoals je al zei. Bovendien is nageeflijk lopen helemaal niet waar jij nu mee bezig zou moeten zijn...

En wees eens eerlijk, je doet er nu lacherig over, maar is het echt nog leuk als je continue stresst en er om moet huilen...?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:41

Niet zo dramatisch, daar heeft Kim niks aan.
Kim, goed bezig. Had iedereen maar zoveel doorzettingsvermogen als het om dieren gaat. Jullie komen er wel.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:42

Kun je niet aan je instructrice vragen of ze je de eerste paar weken kan helpen met Shan? Dat zij longeert en jij het overneemt halverwege en hetzelfde met rijden? Dat ze je leert hoe je Shan op zijn plek moet zetten wanneer dat nodig is, ofwel hoe je consequent met hem om moet gaan?

Het is logisch dat hij onzeker is op dit moment en daarom heeft hij van jou echt duidelijkheid nodig maar dan moet jou wel geleerd wirden hoe je die moet geven.
Voorbeeldje: ik was gisteren in de schemer op de wei aan het rijden met mijn paard. Ze was wat rillerig en gespannen want ze is vorige week teruggegaan van hele dagen op de wei naar overdag in de paddock en 's nachts op stal. Dus ze heeft logischerwijs meer energie en als ze dan op de wei vastere grond onder haar voeten voelt wil ze heel graag even los gaan. Maar dat mag niet als ik erop zit.
Dus we waren aan het rijden en tijdens het draven kon ik de spanning mooi af laten vloeien....tot de buurpaarden van de wei werden gehaald. Toen dacht ze dat ze wel kon gaan stuiteren.
Als ze dan plots "af" gaat vind ik dat ook niet fijn maar het beste is dan gewoon door te draven en een oefening in te zetten. Ze moet namelijk wel blijven luisteren. Ik heb toen nog 10 minuten door gereden, ze was weer fijn te rijden en toen ben ik gestopt. Was ik gestopt na haar uitspatting, dan weet ik dat ze dat de volgende keer weer zou doen.

Ze mag dat gewoon niet punt!

Het verschil is dat ik mijn paard al jaren heb en weet wat ze doet en kan doen. Ik kan me voorstellen dat als ik haar in deze periode een van de eerste keren zou rijden, ik niet zonder begeleiding zou hebben durven doorpakken misschien want ze is dan nogal imponerend. Vandaar dat het voor jou belangrijk is dat je iemand naast je hebt die weet hoe je op dat moment een probleem met je paard kan aanpakken en oplossen. Om zo te leren dat het geen gewenst gedrag is wat je versterkt omdat je het op die momenten niet weet aan te pakken.

Dus vraag de eerste weken even hulp bij iedere stap bij wijze van spreken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 10:48

Nou danique.... je kunt ook overdrijven. Dit is voor beide een leerweg. Na het longeren ging het rijden wel goed. Ts zegt ook nergens dat het uit het zadel trekken goed is, ze geeft zelf aan dat daar aan gewerkt moet worden.

Ts is.jong eb heeft hiervoor een oude en ervaren rot in het vak gehad. Een braaf paard dat bijna op was en dus geen geintjes uithaalde. Die deed gewoon zijn ding. Shan is jong en moet duidelijk wennen. Ik denk dat ts heeeeeeeeel veeeeeel gaat leren van Shan.

Ts, ga zo door, wordt zeker van jezelf en ik ben benieuwd waar jullie over een jaar zijn. Ik.heb namelijk het idee dat je.keihard je best doet en dat je goede.hulp krijgt.
Et zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar geen enkele is zonder hobbels of obstakels.

En als voorbeeld: toen ik mijn paard net had vertrouwde hij mij ook niet. Uit de wei.halen lukte niet, hij steigerde, draaide om en was weg. Ook alleen het bos in lukte niet. Weer steigeren, achteruit lopen en omdraaien.

Nu.... nu doet ie alles voor me en niets is te gek. Samen kunnen we de hele wereld aan en ontdekken we vanalles. En als hij wat eng vind? Dan vertrouwt hij me en doet toch wat ik vraag.
Ik heb zo ontzettend veel van dit dier geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:05

Ik vind mezelf niet overdrijven hoor, steigeren etc is gewoon echt ongewenst gedrag en mag NOOIT!!! Behalve als hij in de wei met vriendjes speelt. Hij had Kim ook voor haar hoofd kunnen slaan of door de bak kunnen slepen. Shan is geen stout paard (geloof ik), hij heeft duidelijkheid nodig en dat kan Kim (nog) niet geven. En dat is niet erg! Iedereen moet het leren, maar Shan wordt er duidelijk wel 'gevaarlijk' van en dat is voor geen van beiden leuk.
Dat ze haar best doet en het beste voorheeft met Shan is natuurlijk hartstikke goed maar dat betekent niet dat Shan daar op dit moment baat bij heeft. Die heeft baat bij een stabiele leider.
Ik zeg dit puur in het belang van Shan. Als hij zijn draai heeft gevonden en op zijn gemak is wordt het voor Kim straks ook leuker!

En ja, ik heb makkelijk praten want mijn (verzorg)paard is enorm stabiel, overal voor te paaien en perfect opgevoed maar dat komt ook alleen maar omdat de eigenaresse haar zo heeft begeleid en daar pluk ik nu de vruchten van! Als ik een fout maak vergeeft dat paard mij en ik denk dat Kim dat ook heel erg nodig heeft. Want ze doet het niet expres fout maar vervolgens steigert Shan wel bij haar in de buurt!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:16

Zoals je kunt lezen... die van mij steigerde ook. Ik heb niet zoveel hulp gehad, toch is het goedgekomen. Steigeren mag nooit, daar ben ik.het mee eens, maar zolang wij de situatie niet gezien hebben kunnen wij er ook niet over oordelen. Steigerde recht naar haar, of de andere kant op om aan te geven dat hij iets echt niet snapte of durfde.... zoveel redenen om te steigeren.

Iemand die meekijkt naar haar houding op de grond zou al weleens heel veel kunnen helpen, en die hulp gaat ze krijgen