[CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #24

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:20

MarlindeRooz:

Je bent te groot punt uit. Even bij elkaar op tellen: jij 70 kg, zadel 5 kg (of het moet zo'n gewichtloos zadel zijn, maar dat denk ik niet) en hoofdstel 1 á 2 kg, dus dat is bij elkaar 77 kg, dat is ver boven de gewichtslimiet van een slanke (net) d pony. Dat de eigenaar zegt dat je past hoeft helemaal niet te kloppen, mensen met een beetje verstand zien meteen dat dit niet meer kan! Ga lekker mennen met hem of houd je bezig houden met VD, grondwerk, NH, kinderen les op geven enz. Wil je dit niet, laat je alleen je zusje erop rijden of ga opzoek naar een grotere leasepony. Een paar post terug zeg je dat je geen shetlanders wilt verzorgen, maar waarop verzorg je er dan 2 :?

Als jij toch denkt, 'ik blijf er lekker op rijden' wat heeft het dan voor nut om hier een foto te plaatsen. Dit is onze mening en je moet er met respect mee om gaan! Mijn vorige kleine E pony, heb ik verkocht omdat ik haar uit balans haalde en ik het niet meer vond kunnen. Ik was 1,68 en 60 kilo, Elmara is 1,51 en een brede New forest E pony. Ik vind het verschrikkelijk dat ze is verkocht, maar ik wil haar geen rugklachten bezorgen, dat zou jij ook moeten denken!

Ik hoop dat je wat doet met onze reacties en de vorige keren er niet meer opstapt en je hoofd goed gebruikt :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:23

Ik zeg nergens dat ik geen shets wil verzorgen, ik wil die van mijn lang zal ze leven niet meer kwijt!!

Ik heb er over nagedacht, en ik ga met de eigenaar in gesprek want ik voel me er inderdaad niet lekker bij. :)

En het is een grote D pony btw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:24

Ja de mijne is ook een grote d pony.. en daar past ook echt niet iedereen op..

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:27

Het hele idee bij een te lange ruiter is de hefboomwerking die je op de rug van het dier creëert.

Als voorbeeld dan maar weer de ladder: Draag deze horizontaal onder de arm in het midden. Goed te doen toch? Draag dezelfde ladder nu eens verticaal de lucht instekend, van onderen vastpakkend. De ladder is ineens een stuk lastiger te tillen omdat hij a) je uit evenwicht brengt en b) veel zwaarder aanvoelt. Klassiek voorbeeld van een hefboomwerking.

Dit in je achterhoofd houdende, zal dus zeggen als je al op het randje zit van het maximale wat de pony mag dragen zonder dat het schadelijk voor hem is (wat momenteel het geval is), en je daar bovenop ook nog eens te lang bent, de pony voor zijn gevoel veel meer gewicht moet tillen en meer moeite moet doen om in evenwicht te blijven.

En in dat opzicht is dus de lengte van de ruiter wel degelijk belangrijk, en dat is de voornaamste reden dat er hier op je gereageerd wordt dat je te lang bent. Ik ga er vanuit dat de meeste reacties in het belang van de gezondheid van de pony zijn, en niet om jou te pesten. :)

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:28

ik heb ook een grote D pony, en daar past inderdaad ook niet iedereen op!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:29

_Denise_ schreef:
Het hele idee bij een te lange ruiter is de hefboomwerking die je op de rug van het dier creëert.

Als voorbeeld dan maar weer de ladder: Draag deze horizontaal onder de arm in het midden. Goed te doen toch? Draag dezelfde ladder nu eens verticaal de lucht instekend, van onderen vastpakkend. De ladder is ineens een stuk lastiger te tillen omdat hij a) je uit evenwicht brengt en b) veel zwaarder aanvoelt. Klassiek voorbeeld van een hefboomwerking.

Dit in je achterhoofd houdende, zal dus zeggen als je al op het randje zit van het maximale wat de pony mag dragen zonder dat het schadelijk voor hem is (wat momenteel het geval is), en je daar bovenop ook nog eens te lang bent, de pony voor zijn gevoel veel meer gewicht moet tillen en meer moeite moet doen om in evenwicht te blijven.

En in dat opzicht is dus de lengte van de ruiter wel degelijk belangrijk, en dat is de voornaamste reden dat er hier op je gereageerd wordt dat je te lang bent. Ik ga er vanuit dat de meeste reacties in het belang van de gezondheid van de pony zijn, en niet om jou te pesten. :)

Ja dat snap ik, daarom ga ik ook in overleg met de eigenaar. :)

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:29

Super. Veel succes! :)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:34

Past mijn vader nog op deze pony? Beugels zaten nog op mijn maat :P Dat is een vriendin die ernaast loopt.
Afbeelding

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:36

Ik vind hem eigenlijk wat te groot, maar ik neem aan dat het voor foto was? :P

becca_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:36

Ik vind hem niet meer passen.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:37

Te groot, maar ik neem aan dat het eenmalig was?

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:38

Friso_lover schreef:
Ik vind hem eigenlijk wat te groot, maar ik neem aan dat het voor foto was? :P

Hoe bedoel je dat?

amberboktt schreef:
Te groot, maar ik neem aan dat het eenmalig was?

Ja :) Misschien gaan we er nog eens heen, maar ik denk niet dat hij er dan weer op gaat :)

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:39

Dat het alleen voor de foto was en niet dat hij er dagelijks op gaat zitten ;)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:39

Dat hij er alleen even op ging voor de foto. Het is niet je vaste rijpaard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:40

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-23 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

borima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:40

Afbeelding

ben ik te groot?
het is een D-pony van 1,45. zelf ben ik 1,70 en ongeveer 54 kg...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:41

Annett1990 schreef:
Lieve lieve MarlindeRooz doe je ogen eens open, ik dacht dat ik 1/2 jaar geleden erg was maar als ik dit allemaal lees en vervolgens op je profiel kijk en zie dat je 18 bent schrik ik echt.
Word eens volwassen en stop met aan je zelf te denken.
Ik was ook veel te zwaar voor mijn paardje maar iedereen in mijn omgeving zei van niet, omdat ze mij niet wouden kwetsen, logisch, zou ik ook niet zomaar tegen een vriendin durven zeggen dan ben ik ook bang dat ze boos worden.
Toen heb ik hier ook een foto geplaatst en zei echt iedereen hetzelfde als wat iedereen nu tegen jou zegt, alleen ben jij vooral te groot/lang en ik was echt te zwaar.
Toen heb ik een buitenstaander (mijn instructrice) eens gevraagd ipv vriendinnen en die zei inderdaad dat ik te zwaar was voor haar en ik ben per direct gestopt met rijden en op dieet gegaan, nu zit ik op goed gewicht. Maar je gaat mij niet vertellen dat jij met 70 kilo niet te zwaar bent voor een pony van 1,48 als ik met 70 kilo wel te zwaar ben voor mijn pony van 1,53..
Daarbij is het niet alleen je gewicht maar écht neem het nou van iedereen hier aan je bent echt te lang, het is echt niet goed voor het paardje.. Niemand hier zegt tegen jou nou meid je bent te groot om jou te pesten! Alleen om jou te helpen. Ga dan inderdaad gewoon lekker grondwerk doen, laat je zusje lekker rijden, ga zelf op zoek naar een andere bijrijdpony, je hoeft toch ook niet perse 1 te leasen?? Kost alleen maar geld..
Doe je ogen eens open en kijk zelf eens naar die foto's.. Je kan mij niet wijs maken dat je zelf niet ziet dat je te lang bent.. Je zegt ik zit hem niet in de weg.. Dat zit je wel..
Ik wil ook geen boeman spelen want ik weet hoe poedersuiker het is om zoiets te horen maar juist daarom wil ik proberen tot je door te dringen, net als de rest in dit topic..
Daarbij zit je hem op beide foto's ook vreselijk in zn mond te trekken en de laatste foto heb je ook een te klein zadel voor jou, maar ik las dat er ondertussen een nieuw zadel is.
Ik hoop dat je eens gaat luisteren want het rijden word er niet leuker op voor jou niet en al helemaal niet voor de pony. En dat ze in jou omgeving niks zeggen is waarschijnlijk omdat ze jou ook niet willen kwetsen en misschien wel omdat ze bang zijn voor je reactie als ik zie hoe opgefokt jij hier al reageert, als jij in het echt ook zo bent zou ik het ook niet tegen je durven te zeggen.
Word volwassen en verstandig, ga je naar je leeftijd gedragen en zie zelf alsjeblieft ook dat dit echt niet kan..

Als je eerst even leest voordat je wat zegt...
Citaat:
Ik heb er over nagedacht, en ik ga met de eigenaar in gesprek want ik voel me er inderdaad niet lekker bij. :)

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:42

Annet1990, MarlindeRooz heeft al aangeven dat ze gaat overleggen met de eigenaren, dus ik denk dat het wel duidelijk is.. ;)

Borima, heb je een duidelijkere/grotere foto?

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 17:42

Past.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:42

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:44

.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:52

Friso_lover schreef:

Nee, niet mijn vaste rijpaard. Hij heeft er een paar rondjes op gereden. Hij is 1.96, en hij zou ook graag willen paardrijden. Op wat voor paard moet hij dan? Op de manege hebben ze alleen ponys en Friezen, en ik had gehoord dat Friezen geen sterke rug hadden? Hij is 90 kilo, maar hij heeft niet veel vet. Het zijn vooral spieren.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:55

borima schreef:
[ Afbeelding ]

ben ik te groot?
het is een D-pony van 1,45. zelf ben ik 1,70 en ongeveer 54 kg...

Past!

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:00

Wát een sensatie weer :Y) Altijd grappig als ze hier om een mening vragen en het dan vervolgens niet met die mening eens zijn! Alhoewel was dit een feit!!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 18:16

nienke555 schreef:
Friso_lover schreef:

Nee, niet mijn vaste rijpaard. Hij heeft er een paar rondjes op gereden. Hij is 1.96, en hij zou ook graag willen paardrijden. Op wat voor paard moet hij dan? Op de manege hebben ze alleen ponys en Friezen, en ik had gehoord dat Friezen geen sterke rug hadden? Hij is 90 kilo, maar hij heeft niet veel vet. Het zijn vooral spieren.

Ligt eraan wat voor fries je hebt, de barokkere types zijn vaak wat sterker qua bouw dan die luxe typjes. Dus dan zou je dat bij die manege moeten vragen.