Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
bruintje123 schreef:ZE zullen vast nog wel leven ja.
Toch sta ik er compleet anders in.
Hier heeft het net zo goed gevroren.
Maar ik sleep dan de bak.
Heb zelfs regelmatig met een hark gestaan.
Maar fatsoenlijk buiten kunnen ze.
Dat is mijn verantwoording.
Anders had ik goudvissen moeten nemen.
maikeltje schreef:bruintje123 schreef:ZE zullen vast nog wel leven ja.
Toch sta ik er compleet anders in.
Hier heeft het net zo goed gevroren.
Maar ik sleep dan de bak.
Heb zelfs regelmatig met een hark gestaan.
Maar fatsoenlijk buiten kunnen ze.
Dat is mijn verantwoording.
Anders had ik goudvissen moeten nemen.
Fijn dat je helderziend bent en echt ALLES kan incalculeren en daarnaast ook nog eens tijd hebt om alles met de hand te gaan harken.
Diepe buiging, misschien moet ik mijn paarden dan maar verkopen en goudvissen aanschaffen![]()
![]()
Kunnen we het topic nu weer leuk houden?
Babootje schreef:Altijd grappig om te zien hoe bokt altijd moord en brand schreeuwt als een paard niet 4 uur per dag buitengang heeft en het nu blijkbaar helemaal geen probleem vindt als paarden in de winter opgehokt blijven.![]()
We begrijpen best dat Kim niet wist dat je dat beter niet kunt doen.
Behalve de kans op koliek, google maar even op maandagziekte ofwel spierbevangenheid, een stoornis in de stofwisseling.
Dat heet zo omdat het vaak voorkwam bij manegepaarden die gewend zijn aan 3 uur per dag lopen dan in het weekeinde op zondag (rustdag) er niet uitkwamen en op maandag weer vol aan de bak moesten. De energie die een paard normaliter gebruikt, wordt dan niet gebruikt en opgeslagen in de spieren die daardoor verzuren.
Het is daarom altijd beter een paard er dagelijks uit te halen en gelijkmatig te laten bewegen. En de voeding af te stemmen op de hoeveelheid beweging dat het krijgt.
Dat het vaker gebeurd dat paarden opgehokt blijven wil dus niet zeggen dat het geen probleem is.
Er zijn er op grote maneges altijd wel een aantal die daar makkelijk mee omgaan, maar het enige dat we hier zeggen is: neem daar geen voorbeeld aan. Dat is geen azijn pissen dat is gewoon goede raad.
chocobroodje schreef:Dames kunnen we het een beetje gezellig houden? Voor de volwassenen, jullie zijn hier te gast op het jongere gedeelte, ik verwacht wel respectvolle bijdrages hier. Dus geen gevit op elkaar[/mod]
Babootje schreef:chocobroodje schreef:Dames kunnen we het een beetje gezellig houden? Voor de volwassenen, jullie zijn hier te gast op het jongere gedeelte, ik verwacht wel respectvolle bijdrages hier. Dus geen gevit op elkaar[/mod]
Nu maak je er helemaal een drama van. Volgens mij wordt hier niet gevit op elkaar. Ik heb het wel eens erger gezien. Dus om nu te modereren is wel een beetje overdreven. Bovendien ben je nooit te jong (of te oud) om iets te leren.