Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:01

xxOrlando schreef:
Morganya schreef:
Waarom niet? Ik rij met een ongebroken kunststoftrens, maar heb echt wel eens lange teugel :+

ik heb gelezen dat dat juist dan op de lagen druk van de mond.

Met een lange teugel? Nee hoor. Ja of je moet de gewone druk bedoelen qua drukverdeling. Dan komt alles op de lagen en (soms) tong. Bij een gebroken bit komt alles op de lagen en tegen het verhemelte. Maar met lange teugel komt er nergens extra druk. (bij een stang dan weer wel, maar een ongebroken trens is geen stang)

Air

Morganya schreef:
Air schreef:
Waar zeg ik dat :?
Waarom zou je je verdiepen in allemaal bitten wanneer je paard goed op bitloos reagert?
Heb het nergens over bitten in een kwaad daglicht zetten, ik zie alleen echt geen enkele reden waarom je je zou moeten verdiepen in alle verschillende bitten terwijl het zo simpel kan zijn.

Tja, dat argument gaat dan andersom ook op. Waarom zou je je verdiepen in bitloos wanneer je paard goed op bit reageerd?
Beide even kortzichtig :j

Heb je de post van Magda gelezen waar het over gaat?

Verdiepen in bitloos houd in verdiepen in de verschillende systemen, dat zijn er 5 a 6 zo uit mijn hoofd, en dan nog verschillende hoofdstellen per systeem.
Bij bitten ben je er dan bij lange na nog niet....
Waarom zou je met bit blijven rijden als het zonder kan? Waarom zou je met sporen rijden, als je ze niet nodig hebt?

Electra63

@Joolien
Dat doet er niet toe. In deze discussie interesseert mij alleen de "onafhankelijkheid" en de "kennis" van de bokkers die uitdragen hier op Bokt alsof zij deskundigen zijn.
Want ik heb net de genoemde website bekeken van genoemde webdesigner, maar ook daar ben ik niet van onder de indruk. Slecht gemaakt/gebouwd en ook niet onafhankelijk met passervice bitloos en allerlei reclames.
Dat mag, iedereen mag zijn geld verdienen, maar doe niet net alsof JIJ alleen de goedheid voor je paard bent en laat anderen, buiten de excessen, gewoon in zijn waarde.

Ik kan en wil niets aannemen, van iemand die op haar paardje een beetje sloft door het bos.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:03

xxOrlando schreef:
Morganya schreef:
ik heb gelezen dat dat juist dan op de lagen druk van de mond.

Met een lange teugel? Nee hoor. Ja of je moet de gewone druk bedoelen qua drukverdeling. Dan komt alles op de lagen en (soms) tong. Bij een gebroken bit komt alles op de lagen en tegen het verhemelte. Maar met lange teugel komt er nergens extra druk. (bij een stang dan weer wel, maar een ongebroken trens is geen stang)

Maar wat is dan het veschil tussen de ongebroken en de dubbelgebroken bit ??

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:07

Waarom zou je met zadel blijven rijden terwijl het ook zonder kan? Waarom zou je uberhaupt nog rijden? Paard staat liever in de wei, dan wordt ie ook niet kapot gereden. Goed, dat is flauw en onrelevant, maar ik vind het wel te vergelijken met jou opmerking. Verdiepen in bitten, dan ben je met de basis ook vrij snel klaar. Gebroken, dubbelgebroken, ongebroken of stang. Dan nog watertrens, d-trens of bustrens. Je verdiepte je nog even in de beschikbare materialen (rubber, kunststof, leer, argentaan, koper of rvs) en je bent de basis al gepasseerd. Alleen nog even verdiepen in de mond van je paard, et voila. Meer bitten heeft de doorsnee ruiter niet nodig. Nu lijkt het of jij zegt dat je je niet verdiept in bitten omdat dat meer werk is :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:08

Electra63 schreef:
@Joolien
Dat doet er niet toe. In deze discussie interesseert mij alleen de "onafhankelijkheid" en de "kennis" van de bokkers die uitdragen hier op Bokt alsof zij deskundigen zijn.
Want ik heb net de genoemde website bekeken van genoemde webdesigner, maar ook daar ben ik niet van onder de indruk. Slecht gemaakt/gebouwd en ook niet onafhankelijk met passervice bitloos en allerlei reclames.
Dat mag, iedereen mag zijn geld verdienen, maar doe niet net alsof JIJ alleen de goedheid voor je paard bent en laat anderen, buiten de excessen, gewoon in zijn waarde.

Ik kan en wil niets aannemen, van iemand die op haar paardje een beetje sloft door het bos.

Maar dat is toch iets anders dan de waarheid? Ik heb gemerkt dat je niet zomaar iets aanneemt, maar ga je dan echt pas iets geloven als Sjef Janssen je iets verteld? Dat snap ik niet zo goed.

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:10

xxOrlando schreef:
Maar wat is dan het veschil tussen de ongebroken en de dubbelgebroken bit ??

Een dubbelgebroken bit schaart ook, net als een enkelgebroken bit. Dit veroorzaakt weer een andere reactie op de lagen. Een enkel gebroken bit, wil nog wel eens in het verhemelte prikken, een dubbelgebroken bit niet, door het tussenstukje. Maar niet alle paarden hebben veel ruimte in hun mond, dus dan vult zo'n dubbelgebroken bit toch nog te veel. Dan is een ongebroken beter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:18

Morganya schreef:
Waarom zou je met zadel blijven rijden terwijl het ook zonder kan? Waarom zou je uberhaupt nog rijden? Paard staat liever in de wei, dan wordt ie ook niet kapot gereden. Goed, dat is flauw en onrelevant, maar ik vind het wel te vergelijken met jou opmerking. Verdiepen in bitten, dan ben je met de basis ook vrij snel klaar. Gebroken, dubbelgebroken, ongebroken of stang. Dan nog watertrens, d-trens of bustrens. Je verdiepte je nog even in de beschikbare materialen (rubber, kunststof, leer, argentaan, koper of rvs) en je bent de basis al gepasseerd. Alleen nog even verdiepen in de mond van je paard, et voila. Meer bitten heeft de doorsnee ruiter niet nodig. Nu lijkt het of jij zegt dat je je niet verdiept in bitten omdat dat meer werk is :+

Het is niet te vergelijken met mijn opmerking omdat dat er niks mee te maken heeft... Daarnaast gebruik je als het goed is een zadel om zo de druk correct te verdelen, iets wat je niet kan als je er zonder zadel op zit.

Verdiepen in bitten IS meer werk. Ik heb geen belang om mij in alle bitten te verdiepen omdat ik allang heb ondervonden dat het zonder bit ook allemaal kan.
Daarnaast: hoeveel mensen die een bit gebruiken hebben zich er in verdiept? En dan kom je bij de post van Magda uit.
Waarom wil je meer gebruiken, als het ook met minder kan?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:21

Joolien schreef:
Wat vind je dan van de aard van het filmpje Electra, los van door wie het is gemaakt? Vind je het niet logisch klinken, oid?

Niet alles wat logisch klinkt, is waar....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:22

papagroom schreef:
Joolien schreef:
Wat vind je dan van de aard van het filmpje Electra, los van door wie het is gemaakt? Vind je het niet logisch klinken, oid?

Niet alles wat logisch klinkt, is waar....

Dat is zo, ik suggereer ook niet dat het allemaal waar is wat het filmpje zegt hoor. Was gewoon benieuwd naar haar kijk hierop.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:23

Joolien schreef:
Electra63 schreef:
@Joolien

Maar dat is toch iets anders dan de waarheid? Ik heb gemerkt dat je niet zomaar iets aanneemt, maar ga je dan echt pas iets geloven als Sjef Janssen je iets verteld? Dat snap ik niet zo goed.

Wat heeft Sjef J. met deze discussie te maken?
Hij heeft i.i.g. meer kennis van paarden als alle bokkers in dit forum tezamen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:23

Waar veel mensen aan voorbij gaan is dat een bit een comunicatie middel is wwaebij duplex verkeer mogelijk is....zonder bit is dus een handicap,voor zowel ruiter als paard.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:29

Papagroom, dat is maar net hoe je het zelf ervaart ;). Als het paard niet anders gewend én correct gereden is, zou je geen verschil moeten merken ;).

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:31

Jollien,
Het klopt dat ik nooit zomaar iets aanneem van iemand op internet. Ik ken ze niet, ik weet hun intenties niet en ik weet niet of het klopt wat zij beweren.

Kijk, als jij goed zou bijlezen (net als anderen in dit topic), dan zou jij weten, dat 2 van de 3 pony's/paarden die ik heb gehad, geen ijzers bijvoorbeeld hadden. Mijn 1e pony reed ik ook met halster en stond ook 24/7 buiten.
Dus ik ben helemaal niet star en ik heb zeker niet de wijsheid in pacht. Maar ik neem niets aan van fanataci of van zelfbenoemde goeroe's.

Ik kijk wat het beste op dat moment bij het paard en mijzelf past.
En nu moet ik even weg. :wave:

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:33

ja wel....dat merk je wel degelijk....een paard geeft wel degelijk signalen door via het bit....en ik ken persoonlijk geen paard dat zonder bit beter loopt als met....het is niet voor niets dat bitloos in de dressuur een aparte klasse is,die ook nog eens uitsluitend in de lagere klasses verreden wordt.
Overigens wel jammer dat daar bijzonder weinig animo voor is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 12:50

Electra63 schreef:
Jollien,
Het klopt dat ik nooit zomaar iets aanneem van iemand op internet. Ik ken ze niet, ik weet hun intenties niet en ik weet niet of het klopt wat zij beweren.

Kijk, als jij goed zou bijlezen (net als anderen in dit topic), dan zou jij weten, dat 2 van de 3 pony's/paarden die ik heb gehad, geen ijzers bijvoorbeeld hadden. Mijn 1e pony reed ik ook met halster en stond ook 24/7 buiten.
Dus ik ben helemaal niet star en ik heb zeker niet de wijsheid in pacht. Maar ik neem niets aan van fanataci of van zelfbenoemde goeroe's.

Ik kijk wat het beste op dat moment bij het paard en mijzelf past.
En nu moet ik even weg. :wave:

Sjef heeft er niks mee te maken maar t is een voorbeeld he. Vergeef me dat ik niet alles heb terug gelezen, jouw posts overigens wel ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:10

papagroom schreef:
ja wel....dat merk je wel degelijk....een paard geeft wel degelijk signalen door via het bit....en ik ken persoonlijk geen paard dat zonder bit beter loopt als met....het is niet voor niets dat bitloos in de dressuur een aparte klasse is,die ook nog eens uitsluitend in de lagere klasses verreden wordt.

Een paard geeft net zo goed signalen door als je bitloos rijdt, of zelfs zonder optming for that matter ;). Ik zeg overigens niet dat bitloos voor ieder paard of probleem een oplossing is. Ik rijd mijn beide paarden bitloos en snap werkelijk waar niet waarom ik er ooit een bit in heb gehad. Bij mijn ene paard moet ik harder werken zonder bit maar het eindresultaat is hetzelfde. Mijn andere paard is geen bit gewend dus die loopt correct zonder bit en zonder extra moeite van mijn kant ;).

Dat bitloos een aparte klasse is, heeft hele gedateerde en kortzichtige redenen, lees de topics over dat onderwerp maar eens door.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:11

papagroom schreef:

Daar zit je fout.
Je vangt signalen op dmv. de aanleuning. Het maakt geen verschil in gevoel of dat via de mond of via de neus is. Het gevoel is hetzelfde, je krijgt hetzelfde door.

Sees: daar hoeft nieteens gewenning bij komen kijken. Correcte dressuur idd. wel. Een paard wat gewdongen wordt om in de krul te gaan heb je geen aanleuning mee.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:15

Ook sjef heeft geen bewezen onderzoek gedaan, dus ook van hem neem ik niet alles aan. Ik verwacht een daadwerkelijk gepresenteerd en bewezen onderzoek, voordat ik het roer om zou gooien.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:19

Air schreef:
Daar zit je fout.
Je vangt signalen op dmv. de aanleuning. Het maakt geen verschil in gevoel of dat via de mond of via de neus is. Het gevoel is hetzelfde, je krijgt hetzelfde door.

Inderdaad, de aanleuning moet, ongeacht met welke optoming je rijdt, hetzelfde zijn. Op een andere manier verkregen wellicht maar aan het eindresultaat niet te zien.

Air schreef:
Sees: daar hoeft nieteens gewenning bij komen kijken. Correcte dressuur idd. wel. Een paard wat gewdongen wordt om in de krul te gaan heb je geen aanleuning mee.

En correcte dressuur is verd*md moeilijk. Maar ik vind het gevoel minder 'troebel' zonder bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 13:42

Electra63 schreef:
Een journalist, een docent natuurkunde, een webdesigner zijn IMO geen deskundigen op paardengebied.
Zij zijn wel deskundig in hun eigen branche.

Allereerst is dat niet mijn beroep, maar dat terzijde. En het doet er ook niet toe. Buiten je beroep om kun je je namelijk enorm verdiepen in zaken waar je interesse en/of passie naar uit gaat en daar behoorlijk deskundig in worden. Niet iedereen beperkt zich tot z'n eigen werk/beroep/branche.

Electra63 schreef:
Jullie zullen het best allemaal goed bedoelen, maar de hetze die jullie voeren door vooral dressuur en-/of sportruiters door het slijk te halen, werkt IMO alleen maar in jullie nadeel.

Een hetze voeren is heel iets anders dan mensen informeren, voorlichten en adviezen geven. Dat is wat "wij" doen.
Wat jij doet, is wèl een hetze voeren, namelijk telkens weer in verweer gaan tegen mensen die een andere visie, insteek en kennis hebben dan jij.
Wanneer stopt jouw hetze en kom jij met jouw gedegen kennis?

Electra63 schreef:
Ik kan jullie niet serieus nemen. Niet alleen gebaseerd op dit topic, maar gebaseerd op de berichten van jullie, die je overal op Bokt tegenkomt. Soms totaal niet relevant en soms wordt er gewoon fout advies gegeven.

Idem hier. Ik kan jou niet serieus nemen, ook gebaseerd op meerdere berichten van jou in meerdere topics. En wat jij irrelevant en "foute adviezen" vindt, is wellicht jùist relevant en zijn wellicht jùist hele goede adviezen. Alleen vallen ze buiten jouw referentiekader en kennisgebied.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 14:32

Joviban,
Sorry, ik heb jouw website gezien, ik vind het slecht, ik kan er niets anders van maken.

En ik geef helemaal nergens adviezen op Bokt, dat is mijn taak niet. Echt adviezen geven kan je nl. IMO alleen IRL. Als je de situatie met eigen ogen kan zien en achtergrondinformatie kan vragen.

Ik zag een paar dagen geleden een topic daar vroeg een (jong) meisje advies over een zadel. Antwoord: neem een wintec en vervang even het schroefje, past altijd. (kort samengevat).
Vind jij het dan gek, dat ik dit soort adviezen ronduit slecht vind? IMO moet daar een zadelmaker naar kijken en ga je als jong meisje niet zelf aan je zadel kloten.
Maar goed, als jullie denken dat jullie de waarheid in pacht hebben, vraag ik mij af, waarom ik nog nooit in de "echte" paardenwereld van jullie heb gehoord? Waarom zie ik van jullie nooit geen filmpjes voorbij komen bitloos waarbij het paard netjes over de rug loopt? Want dat zou de beste reclame zijn voor het bitloos rijden. Ik zie die filmpjes wel eens, maar nooit van jullie.
Waarom deden jullie niet mee met de wedstrijden bitloos vorig jaar in Ermelo?
Nee jullie staan aan de kant, stiekum te filmen en andere ruiters af te zeiken.

Maar goed, ik ga weer even wat anders doen. Geduld en takt is niet mijn sterkste eigenschap :D

PS En misschien reageer ik inderdaad niet altijd even vriendelijk, maar de oorzaak ligt dan vaak in berichten in andere topics of PB-jes van lafaards, die het niet rechtstreeks op Bokt durven te plaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:44

papagroom schreef:

Dan nodig ik je van harte uit mijn pony te komen testen :D , die loopt stukken beter zonder dan met bit. Je geeft geen signalen door via het bit maar via je aanleuning. En die aanleuning bereik je van achteruit met je zit en je benen en niet met het bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 15:55

Electra63 schreef:
Ik zag een paar dagen geleden een topic daar vroeg een (jong) meisje advies over een zadel. Antwoord: neem een wintec en vervang even het schroefje, past altijd. (kort samengevat).

Dat kan nooit een advies noch een reactie van mij geweest zijn.

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 16:10

Heb je de post van Magda gelezen waar het over gaat?

Verdiepen in bitloos houd in verdiepen in de verschillende systemen, dat zijn er 5 a 6 zo uit mijn hoofd, en dan nog verschillende hoofdstellen per systeem.
Bij bitten ben je er dan bij lange na nog niet....
Waarom zou je met bit blijven rijden als het zonder kan? Waarom zou je met sporen rijden, als je ze niet nodig hebt?[/quote]

Wowowow... Dus iedereen die met bit rijd, rijd ook met sporen? Dat is wat ik uit jou tekst haal, namelijk.

En daarbij, sporen zijn in sommige gevallen nodig, bijv. op een heel hoog niveau dressuur, waar je je hulpen moet verfijnen.