stroobosje schreef:Ik heb een haflinger van 3,5 jaar en nu ongeveer 1.50 hoog. Zelf ben ik zo'n 80 kilo, ik denk niet dat ik er nu al op kan maar ik vraag me af wanneer ik weet wanneer ik er ezel op kan. We longeren haar regelmatig om haar rug te versterken en ze wordt ook al bereden door een licht meisje en af en toe zijn we bezig om haar voor de kar te zetten. Hoe weet ik wanneer ik er op kan?
Hallo stroobosje
Als je 80 kg weegt zal ik er pas over 3 jaar op gaan zitten (niet negatief bedoelt
), een jong paard is niet uitgegroeid tot 7 jaar. en 80 KG is wel zwaar voor een onvolgroeide en onbespierde rug. laat hem het eerste jaar idd rijden door riemmand anders tot de rug sterk genoeg is (dan moet hij uiteraard wel over de rug gereden worden anders heeft het nog geen zin) actief longeren lang-bijgezet helpt de rug spieren sterk worden dus met longeren ben je natuurlijk al op weg, en wachten duurt lang! maar is wel beter voor je paard op de lange duur!
dus mijn advies is wacht zeker nog een of twee jaar of misschien op dieet? (geeft wel een goede motivatie!)
succes! je denkt er in ieder geval wel over na