.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Re: [centraal]Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony Deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 17:47

Je zit echt op het randje, kan het ook niet heel goed zien, op de 2e foto lijk je te groot.. maar op de 1e foto valt het mee aangezien je gewicht.
Maar je steekt er iig niet bovenuit Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:38

Kan prima, je weegt ook niet teveel, dus das goed te doen!
Bij ons rijdt een meisje af en toe op een grote Shet, 54 kg en 1.65m.
No problem dus.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:41

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 18:47

@ detour: is een meisje van 54 kilo niet wat zwaar voor een shet? want het is beter als je niet zwaarder bent dan 45/50 kilo dus dat lijkt me best zwaar voor die shet. niet stom bedoeld ofso hoor Knipoog

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 20:43

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 22:46

PoEmTa_hvj schreef:
@ detour: is een meisje van 54 kilo niet wat zwaar voor een shet? want het is beter als je niet zwaarder bent dan 45/50 kilo dus dat lijkt me best zwaar voor die shet. niet stom bedoeld ofso hoor Knipoog

Ik denk dat het wat teveel zou wezen als ze dagelijks zou rijden maar die twee keer per week maak ik me geen zorgen, deze pony is verdr gezond, krijgt jaarlijks een pracht van een veulen en wil niets lievers dan werken dus we proberen er zelfs de rem op te zetten! Knipoog

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 07:28

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 10:48

@ safiera, op je foto zie je duidelijk een hoog kruis, met een 'hangende' rug. dit is een teken dat hij nog niet lekker draagt. ik zou aanraden om met touwtjes te longeren, lekker lang en laag, zodat hij zijn bovenlijn kan oprekken en aansterken. de eerste keren zou ik een kleinere ruiter erop laten, deze goed begeleiden zodat je het paardje sterker maakt, en als hij een jar of 4,5 is en lekker in de training staat (keer of drie per week is écht genoeg voor zo'n jonkie), zelf erop stappen. hij is nog sterk in de groei, dat is ook aan hem te zien en daarom zou ik met zwaardere belasting van de rug nog even wachten. zelf heb ik ook een kleintje lopen, die is nu 1,5 jaar, en zal misschien niet onder het zadel gaan, het is echt afwachten hoe hij uitgroeit. als hij niet groot genoeg wordt voor mij krijgt hij misschien een andere ruiter, maar hij gaat iig in het tuig. een pony inrijden die relatief klein voor je is, moet je gewoon wat meer tijd geven. mijn pony wordt zowiezo niet bereden voor hij vier is, in dat geval door een kleinere ruiter, en als ik het zelf ga doen niet voor hij een jaar of vijf is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 19:26

@ merrieveulen; Ik was dan ook verbaasd dat zijn kruis opeens zo gegroeid was! Opeens was zijn kont weer veel hoger... Ik dacht ook gelijk; hij groeit nog wel erg hard! Is een kleinere ruiter ook goed als deze erg onervaren en zelfs een beetje bang is? Is het dan beter dat ik er op ga?

Met touwtjes longeren doe ik al. Ik kan het helaas maar 1 of 2 keer per week ernaartoe, is dat genoeg? Ik wil het daarom ook rustig aan doen. Niet te lang en veel belonen. Als hij stilstaat hangt zijn rug wel vaker, dat zie ik bij de halfshet waar we ook mee bezig zijn ook. Heb je dit topic gezien van zijn @ workfilmpjes? En evt. meer tips om gericht aan zijn draagkracht te werken?
viewtopic.php?f=10&t=843834&hilit=

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:59

Safiera schreef:
merrieveulen schreef:
persoonlijk vind ik de lichte driejarige nog veel te jeugdig ogen om op te stappen, zeker voor een ruiter die relatief groot is. éérst lekker spieren opbouwen aan de longe, zodat hij je ook echt dragen kan.

Vind je? Ik vond hem juist best gespierd ogen (zie evt. topic in onderschrift) Wat voor oefeningen zijn aan de longe goed om zijn "draagspieren" te verbeteren? Ik longeer hem nu al een hele tijd! (Ik heb het goed over de rug topic al gezien, maar wat raad jij aan?)

Foto van gisteren, ik er voor de 1e keer op, voor foto, (we hebben even rondgestapt, meer niet)
Afbeelding
Let trouwens niet op mijn been, daar hoort het absoluut niet!

Ik vind je nog prima passen hoor Knipoog Ik snap echt niet dat mensen denken dat ze er ''te groot'' voor is.

PoEmTa_hvj: Het oogt wel wat groot qua lengte. Maar vind het nog wel kunnen met je gewicht.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 07:41

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 12:07

hoeveel kan een gemiddeld paardje van 1,50 aan kilo's ruiter ongeveer dragen?
ergens was daar toch zo'n indicatietabel voor, heb gezocht kan het niet vinden? Wie helpt me?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 20:55

kitty_gomez schreef:
Zitten je beugels niet wat kort?

Mijn beugels? Ik heb mijn been veel te ver naar voren, maar echt te kort? Zo'n echte dressuurruiter ben ik niet hoor! Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 22:46

Arian_wolf, je leest niet helemaal goed. niemand zegt dat ze te groot is voor het dier, alleen in deze fase wellicht nog wel. de ruiter geeft aan dat zijn kruis ineens flink gegroeid is, een duidelijke indicatie dat dit dier nog volop groeit en daarom ook niet volledig te belasten is.

@ PoEmTa_hvj, kijk eens naar je tweede foto, en zeg eens wat je ziet. ik zie beugels die veel te kort zitten, 'smokkelen' noemen we dat. je beugels moeten gewoon op normale lengte zitten, zo verpest je je hele houding en kan je onmogelijk goed zitten, zodat het ook (niet) prettig is voor de pony. zit je met langere beugels in de weg? dan gewoon niet meer rijden zelf.

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 07:14

ik vind ook dat mijn beugels op de 2e foto veel te kort lijke maar ik heb het maar 1 gaatje korter dn narmaal. dit heb ik gedaan omdat zo'n pannenkoek zadel nogal raar zit en dan bungelen mijn benen overal naar toe Clown

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 07:24

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 09:49

PoEmTa_hvj schreef:
ik vind ook dat mijn beugels op de 2e foto veel te kort lijke maar ik heb het maar 1 gaatje korter dn narmaal. dit heb ik gedaan omdat zo'n pannenkoek zadel nogal raar zit en dan bungelen mijn benen overal naar toe Clown

en dat doet af aan je houding. daarnaast is een pannekoekzadel niet geschikt om mee te rijden, ik begrijp dan ook niet dat die dingen nog verkocht worden. leuk, om een klein kindje mee te laten stappen, maar deze 'zadeltjes' hebben geen ruggegraat- en schoftvrijheid, en bij elke keer dat je staat om licht te rijden oid druk je het zadel op schoft en ruggegraat. dit is niet alleen oncomfortabel voor de pony maar kan ook zichtbare nare gevolgen hebben. een bekende smoes is: ja maar mijn shet heeft amper schoft.
dat maakt niet uit, want op het moment dat er druk op komt worden de zachte weefsels weggedrukt waardoor het zadeltje alsnog op de hard delen drukt. omdat het niet meer is dan een flinke lap leer met een soort viltdekje eronder, is er ook amper sprake van drukverdeling. alle druk komt dus op het punt waar de ruiter zit met de zitbeenknobbels, op de plaatsen waar de beugelriemophanging zich bevindt en waar de singel het zadeltje op zijn plek houdt. op de lange termijn levert dit hoe dan ook problemen op, soms worden deze helemaal niet opgemerkt, maar meestal worden ze zowiezo niet als dusdanig erkend of herkend. pannekoekzadeltjes zijn alleen icm een speciaal dekje met ruggegraatvrijheid te gebruiken (bijv. een lamsbontje met ruggegraatvrijheid of dekjes met inlage), en dan nog alleen voor kortere ritten die niet dagelijks voorkomen.

als dit één gaatje korter is dan normaal, is er geen sprake van een passende beugelmaat. je beugels horen gelijk met je enkels te hangen op het moment dat jij je voeten uit de beugels hebt en deze ontspannen naar beneden laat hangen.

je kunt op zich nog prima op die pony voort, je bent zeker niet te zwaar, maar een goede houding en passend zadel zijn altijd belangrijk. als je daarop let kan je rustig nog rijden met die pony.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:15

niemand die dit weet?
hoeveel kan een gemiddeld paardje van 1,50 aan kilo's ruiter ongeveer dragen?
ergens was daar toch zo'n indicatietabel voor, heb gezocht kan het niet vinden? Wie helpt me?

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:35

mystery: Dit ligt ook aan de bouw van het paard en kun je niet 'zomaar' beoordelen.

kitty_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:08

.
Laatst bijgewerkt door kitty_gomez op 06-03-24 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 18:51

ik heb zelf een ruin van 1,52 meter, kruising Engels Volbloed x New Forest. hij mag maximaal 65 kilo ruiter dragen, zo rond de 70 - 75 dus met zadel meegerekend.
je kunt het ongeveer berekenen, je moet hierbij uitgaan van het ideale gewicht van het paard in kwestie in goede conditie. te dikke paarden mogen uiteraard minder dragen omdat je ook rekening moet houden met het overgewicht dat ze mee moeten zeulen, en te magere paarden hebben over het algemeen te weinig spiermassa ook en ook daarbij mag je dus niet van 'optimaal' uitgaan. met optimaal wordt bedoeld dat het paard dus niet te dik of te dun is, en in goede conditie wat betreft spierkracht en uithoudingsvermogen (jong paarden belast je dus ook minder, en dat geldt ook voor oudere dieren of onervaren dieren).
grofweg wordt uitgegaan van maximaal 20% van het optimale gewicht voor bijv. shetlanders, ijslanders en ouderwetse type haflinger bijvoorbeeld.
voor stevige warmbloedpaarden (denk ook aan New Forest ponies en bijv. Welshjes) en volbloeden (arabieren) neem je grofweg 15%, en voor fijne warmbloedjes mag je uitgaan van maximaal 12%.
hiermee kom je aan een maximum, en als je dat aanhoudt beperk je risico's op blessures en overbelasting/ slijtage. natuurlijk krijgt niet ieder paard dat zwaarder belast wordt hier ook last van, en onder het maximum blijven is ook geen garantie voor een blessure/ slijtagevrij paard. het is altijd paardafhankelijk, het is dus zaak dat je weet waar je mee bezig bent, en signalen kunt herkennen. een shet die bokt kan gewoon vrolijk zijn, het kan ook betekenen dat de ruiter in de weg zit. imo is het van belang dat het belang van het paard voorop staat, en niet het plezier van de ruiter.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 20:11

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 02-03-24 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:40

@merrieveulen ik heb zo nog nooit naar dat pannenkoekzadeltke gekeken maar inderdaad is dat zadel dan wel heel slecht *legt het ergens waar ik nooit meer kom* ik denk dat ik dan toch maar voor een nieuw zadel kopen. en over mijn beugels 1 gaatje langer en ze zitten echt wel goed hoor moet ik er anders even een foto van plaatsen of je even PBen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:43

nee hoor ik geloof het wel, hihi! je zou voorlopig met een dikke opgevouwen deken kunnen rijden, dat is voor de ponyrug wel prettig. verder zijn er hele leuke kunststof zadeltjes in omloop voor shetten, en deze zijn niet duur. verstandig dat je er zo over nadenkt, petje af!

Lisaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-07 09:59

@ merrieveulen ik wist dit eerst ook niet Bloos . maarja over 2 weken is er eenpaardenmarkt eens kijken of ik wat leuks vind. en dat zadel daar rijd ik nu gewoon even niet op dan kan ik nog beter zonder zadel gaan rijden want ik wil niet dat er iets met zijn oud rugje gebeurd Haha!