[VOLG] Volg Shan (en een beetje Oreo)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: Op zoek naar een nieuw paard / verdriet van Oreo verwerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:32

Ik vind jullie wel heel overdreven reageren allemaal.
Ik ben absoluut geen voorstander van de hele dag binnen staan, maar volgens mij is dit een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Van één dag binnen gaat hij niet dood

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:39

Dus een paard moet er eerst bijna dood aan gaan voordat het erg is??

Overigens van geen beweging krijgen kan een paard koliek krijgen, dus zo zonder enig gevaar is het ook weer niet.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 17:54

Stille meelezer tot nu toe: wat betekent "het paard mag vandaag naar de overkant?" (betekent dat dat-ie uit quarantaine mag/bij de anderen in de stalgang /maatjes op de weide?)

Overigens zal dat weer een verandering voor Shan in zeer korte tijd betekenen, dus ik denk dat TS (die ik tot de aanschaf van deze nieuwe bonte, Shan, ook als een stuk ervarener had ingeschat dan nu blijkt)
in de dan volgende nieuwe routine eens écht de tijd moet gaan nemen om het paard goed te leren kennen.... met name door grondwerk, longewerk en dagelijks hanteren, zodat het paardook eens wat vertrouwen in diens nieuwe eigenaresse kan opbouwen.
Op dit moment lijkt het er op dat beiden geen goed beeld hebben met wie ze eigenlijk te maken hebben.
Shan is recent (vanaf Visibre Team) verhuisd, straks weer een verandering... sommige paarden vinden dat niet zo interessant, anderen zijn even een tijdje zichzelf niet.
TS heeft duidelijk weinig ervaring (ook met grondwerk, dat zie ik ook al aan het longeerfilmpje), dus moet rustig aan doen met zichzelf én het paard en zeer geregelde begeleiding zoeken, zodat 't paard straks niet "voor zichzelf gaat beginnen".
Het is een leuk paard, en ik ben erg blij dat TS na de ellende met Oreo zo'n leuk nieuwe paard heeft gekregen, ik heb echter sterk de indruk dat er een noodzakelijk stuk begeleiding/ervaring mist (niet erg, alles is te leren) en dat TS van zeer goede wil is, maar net een zelfstandig stukje praktijkervaring mist.
Bij een nieuwe paard staat en valt alles met éérst respect, dan vertrouwen opbouwen, dmv longeren en grondwerk en als dat vertrouwen er is, over en weer, uitbouwen naar rustig aan gaan rijden.
Ik denk dat er nog wat werk in de verstandhouding tussen paard en TS gaat zitten.
Doe het dus vooral allemaal stapje voor stapje, elke dag er op gaan zitten is echt veel te voorbarig in dit stadium (en in het door TS geschetste scenario). Om dat gevoel niet helemaal kwijt te raken is een keertje per week er op en dan wat rustig stappen en wellicht een drafje helemaal niet verkeerd, maar het gaat er om dat TS het paard leert aanvoelen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 18:31

terpetijn, dat betekent inderdaad dat hij uit quarantaine mag en dus ook bij de anderen in de stalgang en de wei etc. Hij stond in een stal tegenover zijn vaste stal, vandaar naar de overkant haha.
Bedankt voor je tips! Je mag trouwens ook wel tegen me praten haha, in plaats van in de derde persoon. Daar ga ik niet dood aan :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:41

Terugkomende op je vraag; ja, dan ga je met je koortshoofd naar stal. Want JIJ wilde een paard en daar komt een verantwoordelijkheid bij. Shan kan er niks aan doen dat jij ziek bent en daar heeft hij onder te lijden. Ook als je 'toch bijna nooit ziek bent'.
Als je die verantwoording niet wilt dan moet je geen paard nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:56

Danique schreef:
Terugkomende op je vraag; ja, dan ga je met je koortshoofd naar stal. Want JIJ wilde een paard en daar komt een verantwoordelijkheid bij. Shan kan er niks aan doen dat jij ziek bent en daar heeft hij onder te lijden. Ook als je 'toch bijna nooit ziek bent'.
Als je die verantwoording niet wilt dan moet je geen paard nemen.

Ook dit valt onder het feit dat Kim nog niet alles weet. Dus zullen we het haar nu maar vergeven :+

Kim, een paard moet je niet opgehokt laten staan. Voor zn stofwisseling en werking van de darmen is het heel belangrijk dat hij er iedere dag uit komt. Voor de darmwerking is minimaal een half uur achtereenvolgende beweging in ieder geval nodig. Liever nog langer. Haal je een paard een dag niet uit zijn stal dan neem je een risico op koliek. Nu is dat echt niet altijd bij ieder paard het geval, maar dat weet je nooit van tevoren.
Daarbij vind ik het persoonlijk zielig om een paard dat gewend is aan een bepaalde hoeveelheid beweging dat niet te geven. Ik ben altijd heel erg voor gelijkmatig beweging geven. Daar voorkom je een hoop problemen mee. Dat wist je misschien nog niet, maar dan weet je dat nu.
Ongeacht wat een ander doet; neem zelf je verantwoordelijkheid daarin.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:57

Jeetje wat een drammers hier zeg! Heb nu de paarden aan huis dus dan is ziek geen optie. Maar als ze in pension zouden staan en ik zou echt ziek zijn en niemand anders kunnen regelen, dan gaat het een keer over. Paard wordt verder verzorgt en komt normaal gesproken gewoon buiten. Toevallig vandaag niet. Heel vervelend maar dat kan weleens een keer.

Op pension kun je dan eventueel een keer losgooien mits de bakken niet bezet zijn. Maar echt he? Een dag binnen staan krijgt ie niks van. Het lijkt wel of sommige bokkerts erop uit zijn om alles maar in het negatieve te trekken, ik word daar eerlijk gezegd een beetje flauw van onderhand!

Voor mij weer de bevestiging waarom ik nooit topics open, iedereen is perfect en ze kunnen allemaal de sterren van de hemel rijden :')

Ga ergens anders lopen azijnpissen zeg! Ik vind het heerlijk de vorderingen te lezen van iemand die zich nu eens niet beter voordoet maar gewoon schrijft zoals het is. Ben bang dat TS op een gegeven moment ook zoiets heeft van :evaw:
En dan geef ik haar nog gelijk ook!

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:58

Fijn dat ie weer bij de andere mag. Hoelang komt ie nu buiten?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 19:00

Babootje, Oke bedankt. Ik snap ook echt wel dat het voor hem niet fijn is om de hele dag op stal te zijn. Maar aangezien ik toen ik op stal was echt bijna gekotst heb :') dacht ik dat het niet fijn was als dat helemaal gebeurde. Maar als jullie dan zo ziek zijn dat je je bed niet uitkomt (niet dat ik dat was hoor) ga je dan alsnog? Dan ben je toch veel te hard voor jezelf? Dat zou ik echt niet kunnen! Nu kan ik wel wat meer mensen regelen, omdat hij uit quarantaine is. Maar eerst was dat gewoon niet handig.
liekec, elke dag verschillend. Volgens mij iets van rond de vijf uur. Soms iets korter, soms iets langer.
maikeltje, dankjewel voor je reactie! Ik vind het lief dat je voor me opkomt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:04

Ik ga dan wel, inderdaad. Of ik bel de eigenaresse/iemand van stal/zet het in de app en vraag of ze mijn paard ook even in de molen/paddock/whatever willen zetten. Dat willen ze eigenlijk altijd wel.
Als de eigenaresse ziek is belt ze mij maar als ik moet werken moet zij ook gewoon zelf of dus iemand van stal vragen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:05

Toen ik nog een paard had hoefde ik niet elke dag want daar werd echt alles gedaan. Dekens wisselen buiten en binnen zetten maar ging wel elke dag. Gewoon omdat ik het fijn vond om zelf even te kijken hoe ze er bij stond. Soms was ik dan binnen een minuut weer weg maar soms gooide ik nog even los omdat ze bijvoorbeeld korter had buiten gestaan. Enige keer dat ik niet ben geweest was omdat ik in het ziekenhuis lag. Dag erna stond ik wel gelijk bij stal ook al mocht dat niet :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:07

Maikeltje noem het azijnpissen. Ik vind het verantwoording naar je paard.
Nee zelf gaan hoeft niet als de pensionhouder hem buiten zet of een stalgenoot.
Maar heb je die niet geregeld dan ga je zelf.
Nee hij gaat niet dood. Maar je houd een kind ook niet van school omdat je het niet weg kan brengen.
Je laat ook de hond niet in huis schijten omdat je de deur niet uit Wilt.

Dus kimmie ja. Ik doe de dieren dan.
Ik ga bijvoorbeeld niet het gangpad vegen wat ik anders wel doe.
Maar ze staan elke dag buiten met schone stal en gevulde hooi netten.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:18

Ik ga inderdaad wel. Hoe ziek ik ook ben. Kan het voeren en water niet een dagje overslaan...Ze zijn afhankelijk van mij..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 19:25

Maar jullie moeten ze ook zelf voeren enzo. Dat hoef ik niet te doen.
En normaal ga ik gewoon ook elke dag (of Sophie) gewoon omdat ik het leuk vindt.
Maar dan wordt hij ook buitengezet.
Maar laten we deze discussie maar staken, want het probleem is me nu wel duidelijk.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:27

Ik ga ook. Hoe ziek ik ook ben. Mijn paarden, mijn verantwoording. Ze kunnen niet een hele tijd in hun stal staan omdat ik ziek ben. Dat is dan weer een nadeel van dieren hebben, ze moeten altijd, elke dag, hun verzorging hebben, je bent nooit vrij en kunt nooit overslaan. Maar ik doe het graag hoor. Sterker nog, meestal knap ik er wel wat van op om even in de buitenlucht te zijn als ik ziek ben. Warm aankleden en even een frisse neus halen :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:34

Pffff, jeetje, zo'n ramp is het niet dat hij een keertje een dag er niet uit kan. Krijgt hij echt niks van. Sterker nog, hij heeft er niks van gekregen.
Fijn Kim dat hij naar de overkant kan.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:40

Een dag niet uit z'n box betekent dat hij zeker 36 uur in een klein hokje staat. En wellicht zelfs langer.

Simpel rekensommetje
Dinsdag ga ik om 17:00 bij mijn paard weg
Woensdag ga ik niet
Donderdag kom ik om 14:00 weer bij mijn paard.

Niks 1 dagje!!! In bovenstaand voorbeeld, waarbij je dus 1 dag niet naar je paard gaat, staat hij 45 uur op stal.
Noem dat maar niet erg.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:57

Kom op mensen lijkt wel of ts niks goed kan doen niet zo drama schoppen hoor!
Natuurlijk is het niet ideaal als hij de hele dag op stal staat maar van een dagje krijgt hij heus niks. Weet niet hoe het bij ts is maar vroeger als ik niet naar school ging kwam ik ook niet naar mijn pony. Als ik fit genoeg was om naar pony te gaan was ik ook in staat om naar school te gaan.

En is was ook lekker met rijden begonnen. Kom op zeg het is geen net zadelmak paard. Gewoon lekker ermee bezig. Zou wel alleen rijden als er hulp is maar niet zoals veel mensen zeggen eerst alleen maar aan de hand werken etc. Gewoon veel les afspreken of zorgen dat een ervaren iemand er bij is als je wilt rijden.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:15

Nu is het wel duidelijk hoor :+ open anders een discussie topic. :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 20:26

Otti1977 schreef:
Ik ga inderdaad wel. Hoe ziek ik ook ben. Kan het voeren en water niet een dagje overslaan...Ze zijn afhankelijk van mij..

hier hetzelfde...ook met vreselijke migraine.Alles word gedaan,de stallen zijn altijd schoon,ze staan iedere dag buiten.Al 35 jaar..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 20:43

Ik reageer niet meer op de reacties van het naar buiten gaan. Open idd een topic erover, dat kan denk best interessant zijn :j
genja, dat doe ik zeker! Ik ga nu eventjes niet rijden zonder iemand erbij haha. Ik ga er liever niet nog een keer naast.
geerke, dan zijn jullie duidelijk sterker dan ik.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:00

bruintje123 schreef:
Maikeltje noem het azijnpissen. Ik vind het verantwoording naar je paard.
Nee zelf gaan hoeft niet als de pensionhouder hem buiten zet of een stalgenoot.
Maar heb je die niet geregeld dan ga je zelf.
Nee hij gaat niet dood. Maar je houd een kind ook niet van school omdat je het niet weg kan brengen.
Je laat ook de hond niet in huis schijten omdat je de deur niet uit Wilt.

Dus kimmie ja. Ik doe de dieren dan.
Ik ga bijvoorbeeld niet het gangpad vegen wat ik anders wel doe.
Maar ze staan elke dag buiten met schone stal en gevulde hooi netten.

Dit is een samenloop van omstandigheden. Paard in quarantaine, wei en paddock te nat, TS ziek en niemand die het over kan nemen.
En als mijn dochter ziek is, dan gaat ze ook niet naar haar pony of naar school. En zou de situatie zo zijn dat de pony in quarantaine stond, ik zelf niet zou kunnen gaan, dan bleef ie inderdaad maar een keer staan.

Met de vorst van een aantal jaar geleden konden mijn paarden ook niet van stal want de paddock was te glad en niet vlak genoeg en de wei is aan de overkant en hier in dit gat wordt niet gestrooid. Dan blijven ze dus binnen. Gelukkig komt dit maar eens in de zoveel jaar voor maar guess what? Ze leven allemaal nog.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:15

ZE zullen vast nog wel leven ja.
Toch sta ik er compleet anders in.
Hier heeft het net zo goed gevroren.
Maar ik sleep dan de bak.
Heb zelfs regelmatig met een hark gestaan.
Maar fatsoenlijk buiten kunnen ze.
Dat is mijn verantwoording.
Anders had ik goudvissen moeten nemen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:18

bruintje123 schreef:
ZE zullen vast nog wel leven ja.
Toch sta ik er compleet anders in.
Hier heeft het net zo goed gevroren.
Maar ik sleep dan de bak.
Heb zelfs regelmatig met een hark gestaan.
Maar fatsoenlijk buiten kunnen ze.
Dat is mijn verantwoording.
Anders had ik goudvissen moeten nemen.

Misschien er over ophouden? Je punt is meer dan duidelijk en voegt niets meer toe aan het topic.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:19

Als ik wordt gequote antwoord ik.