Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Tendance

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:32

@ Arabesk:

Domme vraag misschien hoor, maar wie is in vredesnaam Arno? Is dat een deskundige? Iemand die een gekwalificeerde opleiding heeft gedaan? Waar en hoe heeft hij zijn kennis opgedaan? Welke onderzoeken heeft hij verricht?
Ik ken hem niet... Moet ik hem kennen? Wil ik hem kennen?

Sorry, maar ik wil graag weten van wie en waarom ik iets aan zou moeten nemen? Ik kan ook een filmpje maken, maar dat zegt nog niets...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:41

magda_90 schreef:
[edit] Wat ik wil zeggen is dat de onkunde over bitten nog steeds enorm groot is. Wanneer men zich eens goed in zou lezen (en dan een professional in zal schakelen), dan komen heel veel ruiters al tot de conclusie dat het bit niet past wat veel problemen veroorzaakt. Als je dan de overstapt naar bitloos maakt, ja logisch dat hij het ineens goed doet want dat bit zit hem niet meer in de weg. Is dat dan direct een reden om alle bitten in kwaad daglicht te zetten? Nee, dat is een reden dat je als ruiter gewoonweg nog moet leren.

Hmmm.... eigenlijk vraag ik mij dan nog af waarom je zou moeilijk zou doen... :+

Tendance: ? Arabesk verwijst toch naar heel iets anders. Zegt alleen dat er in het filmpje hetzelfde staat.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:46

Air schreef:
Tendance: ? Arabesk verwijst toch naar heel iets anders. Zegt alleen dat er in het filmpje hetzelfde staat.

Arabesk schreef:
Ik heb ook een boekje uit 1992 uitgegeven door Hoefslag notabene, 'het paard het bit en de ruiter' met een hele verhandeling over 101 soorten bitten etc en óók bitloze hoofdstellen. TOEN had het gewoon ook al kunnen doordringen tot de ruiterij, maar helaas. -O- Daar staat nl ook precies in beschreven wat er in Arno's filmpje staat.

Het ging mij om dit stukje...
Ik neem niet zo maar iets aan. Ik wil graag weten hoe deskundig zo iemand dan is.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:13

Het staat er toch voor waar je het kan vinden?

Er staat toch alleen dat er in Arno zijn filmpje hetzelfde staat? :+

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 00:16

Air schreef:

Dat wil toch niet zeggen, dat wat in 1992 gezegd werd nog waarheid is? Er is inmiddels zo veel aan kennis bij gekomen?
En daarom vraag ik dus.. Hoe deskundig is deze Arno, om hem op zijn filmpjes te geloven?
En dan kunnen tig mensen verwijzen naar wat er nog meer in het stukje staat, maar dat vraag ik niet.

Ik vraag hoe deskundig Arno is, want alleen als deze een gedegen opleiding gevolgd heeft over de anatomie van een paard, dan overweeg ik een filmpje voor DE waarheid aan te nemen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 06:47

Air schreef:
Hmmm.... eigenlijk vraag ik mij dan nog af waarom je zou moeilijk zou doen... :+

Dus in plaats van je ergens in te verdiepen en uit te zoeken ga je maar alle bitten in kwaad licht zetten? Niet zo eerlijk, eerlijk gezegd'

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 06:52

Tendance schreef:
Dat wil toch niet zeggen, dat wat in 1992 gezegd werd nog waarheid is? Er is inmiddels zo veel aan kennis bij gekomen?
En daarom vraag ik dus.. Hoe deskundig is deze Arno, om hem op zijn filmpjes te geloven?
En dan kunnen tig mensen verwijzen naar wat er nog meer in het stukje staat, maar dat vraag ik niet.

Ik vraag hoe deskundig Arno is, want alleen als deze een gedegen opleiding gevolgd heeft over de anatomie van een paard, dan overweeg ik een filmpje voor DE waarheid aan te nemen.

En dat is precies mijn punt. Er wordt van alles groepen om het bit zwart te maken, er schijnen feiten te zijn die voor een groot deel helemaal niet wetenschappelijk zijn bewezen, laat staat dat het objectief of eerlijk is. Dan is het voor mij heel moeilijk te geloven dat dit waar zou zijn.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:28

Tendance schreef:
Air schreef:

In dat geval al die bitten de prullebak in, die dingen dateren van eeuwen geleden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:31

Shahazai schreef:
In dat geval al die bitten de prullebak in, die dingen dateren van eeuwen geleden.

Ik heb het niet over de dingen op zich, maar over de feitenkennis en onderzoeken.
Maar goed blijkbaar zal ik wel geen antwoord op mijn vraag krijgen, maar wordt er alleen de draak gestoken met mijn serieus gestelde vraag.
Is er eindelijk een bitrijder geinteresseerd, gaan de bitlozen me de gek aan steken. Nee daar win je stemmen mee!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:37

Ik bedoelde het ook als serieuze toevoeging :)

Maar goed, om antwoord op je vragen te geven. Ik weet dat Arno en Arabesk beide (samen?) een boel onderzoek hebben gedaan naar paardenvoeten (ijzer/ijzerloos) en paardenhoofden (bit/bitloos). Ik zou dus zeggen dat hij inderdaad de nodige kennis heeft. Voor meer info hierover ben ik bang dat je toch Arabesk moet hebbem.

EDIT: daarnaast is dat filmpje simpele natuurkunde en al langer een algemeen bekend feit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:40

Shahazai schreef:
Ik bedoelde het ook als serieuze toevoeging :)

Maar goed, om antwoord op je vragen te geven. Ik weet dat Arno en Arabesk beide (samen?) een boel onderzoek hebben gedaan naar paardenvoeten (ijzer/ijzerloos) en paardenhoofden (bit/bitloos). Ik zou dus zeggen dat hij inderdaad de nodige kennis heeft. Voor meer info hierover ben ik bang dat je toch Arabesk moet hebbem.

Daar was mijn vraag dus ook voor bedoeld.
Ik kijk al jaren naar het gedrag van paarden, maar dat wil niet zeggen, dat ik gedegen onderzoek heb gedaan en een gedegen opleiding heb genoten.
Onder een onderzoek versta ik jarenlange observatie en onderzoeken, die onderbouwd zijn met feiten, die uit dit onderzoek zijn opgedaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:54

Het filmpje van Arno laat zien wat er in het boek van dr. Cook beschreven staat, er is ook overleg geweest met Cook om te checken of het klopte en dat was zo.

Het boekje 'het paard het bit en de ruiter' heb ik via bol.com 2e hands besteld, maar ja dan moet iemand het net aanbieden natuurlijk....

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 10:58

Ik vind dat een goede ruiter (mits het paard aan het tuig & omstandigheden gewent zijn) zowel zonder tuig, als zonder bit moet kunnen rijden...

Tuig is uiteindelijk alleen een hulpmiddel voor zit en communicatie..

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:14

Arabesk schreef:
Het filmpje van Arno laat zien wat er in het boek van dr. Cook beschreven staat, er is ook overleg geweest met Cook om te checken of het klopte en dat was zo.

Het boekje 'het paard het bit en de ruiter' heb ik via bol.com 2e hands besteld, maar ja dan moet iemand het net aanbieden natuurlijk....

dr. Cook, Arno en jij, hebben dus een gezamenlijk, economisch belang: de verkoop van boeken, hoofdstellen, cursussen etc. Niet dus een onafhankelijk onderzoek.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:25

Electra63 schreef:
Arabesk schreef:

dr. Cook, Arno en jij, hebben dus een gezamenlijk, economisch belang: de verkoop van boeken, hoofdstellen, cursussen etc. Niet dus een onafhankelijk onderzoek.

Ik verkoop geen boeken, geen hoofdstellen, het enige wat ik doe is zo af en toe nog een cursus bekappen geven, niet te vaak, want ik heb ook nog een gewone baan ;-). (docent natuurkunde en dat verdient een stuk beter dan een webwinkel of de cursus geven)

Cook heeft heel zijn leven gewerkt als onderzoeker naar luchtwegproblemen bij paarden. Pas na zijn pensioen (lijkt me dat je als wetenschappelijk onderzoeker een prima pensioen krijgt) heeft hij dat boek geschreven en verkoopt hij de hoofdstellen omdat hij ook een alternatief wil bieden voor het bit. Voor de centen hoeft hij het niet te doen. Ik heb hem een paar keer gesproken en dat is ook wat hij vertelde. Hij wil de resultaten van zijn jarenlange onderzoek beschikbaar maken voor iedereen en ook begrijpelijk maken, plus een alternatief bieden. Want alleen maar bleren dat een bit niet ok is en dan geen alternatief bieden is ook geen oplossing.

Veel van zijn artikelen zijn gewoon gratis beschikbaar op zijn site, als je die allemaal leest, heb je eigenlijk het boekje ook gelezen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:29

magda_90 schreef:
Air schreef:

Dus in plaats van je ergens in te verdiepen en uit te zoeken ga je maar alle bitten in kwaad licht zetten? Niet zo eerlijk, eerlijk gezegd'

Waar zeg ik dat :?
Waarom zou je je verdiepen in allemaal bitten wanneer je paard goed op bitloos reagert?
Heb het nergens over bitten in een kwaad daglicht zetten, ik zie alleen echt geen enkele reden waarom je je zou moeten verdiepen in alle verschillende bitten terwijl het zo simpel kan zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:33

Ach, als je in samenwerking met een fabrikant (dr.Cook) filmpjes ontwikkeld en op internet zet, trek ik je onafhankelijkheid wel in twijfel.
En ik heb Arno een beetje nagekeken, volgens mij een journalist met als hobby paarden, dus IMO ook geen echt deskundige. Ik ben i.i.g. niet onder de indruk van zijn berichten en filmpjes op internet.
Maakt verder niet uit voor de discussie, maar de opmerking dat Arno dit zo beschrijft in zijn filmpjes, zegt mij dus totaal niets. Immers iedereen kan een filmpje maken en op het internet gooien als zijnde de waarheid.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:34

Ik heb me wel verdiept ik allerlei bitten, gewoon uit interesse. Net als dat ik me verdiept heb in alle soorten hoefijzers.

Als ik dan zou moeten aangeven welk bit het minst erg is, kom ik uit bij de ongebroken trens (nee dat is geen stang) of een leren bitje.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:36

maar die ( ongebroken) is niet geschikt voor het rijden met een lange / losse teugel , en dat is juist het gene wat ik het meest doe..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:36

Electra63 schreef:
Ach, als je in samenwerking met een fabrikant (dr.Cook) filmpjes ontwikkeld en op internet zet, trek ik je onafhankelijkheid wel in twijfel.
En ik heb Arno een beetje nagekeken, volgens mij een journalist met als hobby paarden, dus IMO ook geen echt deskundige. Ik ben i.i.g. niet onder de indruk van zijn berichten en filmpjes op internet.
Maakt verder niet uit voor de discussie, maar de opmerking dat Arno dit zo beschrijft in zijn filmpjes, zegt mij dus totaal niets. Immers iedereen kan een filmpje maken en op het internet gooien als zijnde de waarheid.

Ok prima toch, maar dan is er nog genoeg te vinden op internet wat je misschien wel aanspreekt. Maar je kunt natuurlijk ook alles van tafel schuiven.

Arno is maar journalist, Arabesk is maar docent natuurkunde, dr. Cook is maar een veearts die zijn hele leven wetenschappelijk onderzoek heeft gedaan, Joviban is maar een webdesigner die een website schreef over bitloospaardrijden (http://www.bitloospaardrijden.info) zij heeft overigens helemaal geen enkel belang, paardnatuurlijk is ook niks want die mensen hebben er ook niet voor geleerd (hij is ICT-er zij heeft een studie communicatie gedaan iets in die strekking)

Ik voel geen enkele behoefte om te verdedigen waarom jij zel wél zou moeten geloven, want inmiddels weet ik dat jij toch niet te overtuigen bent. Overigens niemand is te overtuigen, iedereen moet zichzelf overtuigen adv informatie. Ik kan niet meer doen dan de info aanbieden. :)*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:42

Een journalist, een docent natuurkunde, een webdesigner zijn IMO geen deskundigen op paardengebied.
Zij zijn wel deskundig in hun eigen branche.
Als Arno mij verteld hoe ik het best een artikel onder de aandacht kan brengen, dan geloof ik hem (alleen niet klakkeloos, ook naar hem zou ik onderzoek doen).

Jullie zullen het best allemaal goed bedoelen, maar de hetze die jullie voeren door vooral dressuur en-/of sportruiters door het slijk te halen, werkt IMO alleen maar in jullie nadeel.
Ik kan jullie niet serieus nemen. Niet alleen gebaseerd op dit topic, maar gebaseerd op de berichten van jullie, die je overal op Bokt tegenkomt. Soms totaal niet relevant en soms wordt er gewoon fout advies gegeven.
Maar, zoals ik al eerder heb aangegeven, ik vind het wel vermakelijk en soms ergerlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:48

Wat vind je dan van de aard van het filmpje Electra, los van door wie het is gemaakt? Vind je het niet logisch klinken, oid?

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:53

Air schreef:
magda_90 schreef:

Waar zeg ik dat :?
Waarom zou je je verdiepen in allemaal bitten wanneer je paard goed op bitloos reagert?
Heb het nergens over bitten in een kwaad daglicht zetten, ik zie alleen echt geen enkele reden waarom je je zou moeten verdiepen in alle verschillende bitten terwijl het zo simpel kan zijn.

Tja, dat argument gaat dan andersom ook op. Waarom zou je je verdiepen in bitloos wanneer je paard goed op bit reageerd?
Beide even kortzichtig :j

Morganya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:54

xxOrlando schreef:
maar die ( ongebroken) is niet geschikt voor het rijden met een lange / losse teugel , en dat is juist het gene wat ik het meest doe..

Waarom niet? Ik rij met een ongebroken kunststoftrens, maar heb echt wel eens lange teugel :+

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-11 11:58

Morganya schreef:
xxOrlando schreef:

Waarom niet? Ik rij met een ongebroken kunststoftrens, maar heb echt wel eens lange teugel :+

ik heb gelezen dat dat juist dan op de lagen druk van de mond.