Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
magda_90 schreef:[edit] Wat ik wil zeggen is dat de onkunde over bitten nog steeds enorm groot is. Wanneer men zich eens goed in zou lezen (en dan een professional in zal schakelen), dan komen heel veel ruiters al tot de conclusie dat het bit niet past wat veel problemen veroorzaakt. Als je dan de overstapt naar bitloos maakt, ja logisch dat hij het ineens goed doet want dat bit zit hem niet meer in de weg. Is dat dan direct een reden om alle bitten in kwaad daglicht te zetten? Nee, dat is een reden dat je als ruiter gewoonweg nog moet leren.
Air schreef:Tendance: ? Arabesk verwijst toch naar heel iets anders. Zegt alleen dat er in het filmpje hetzelfde staat.
Arabesk schreef:Ik heb ook een boekje uit 1992 uitgegeven door Hoefslag notabene, 'het paard het bit en de ruiter' met een hele verhandeling over 101 soorten bitten etc en óók bitloze hoofdstellen. TOEN had het gewoon ook al kunnen doordringen tot de ruiterij, maar helaas.Daar staat nl ook precies in beschreven wat er in Arno's filmpje staat.
Air schreef:Het staat er toch voor waar je het kan vinden?
Er staat toch alleen dat er in Arno zijn filmpje hetzelfde staat?
Tendance schreef:Dat wil toch niet zeggen, dat wat in 1992 gezegd werd nog waarheid is? Er is inmiddels zo veel aan kennis bij gekomen?
En daarom vraag ik dus.. Hoe deskundig is deze Arno, om hem op zijn filmpjes te geloven?
En dan kunnen tig mensen verwijzen naar wat er nog meer in het stukje staat, maar dat vraag ik niet.
Ik vraag hoe deskundig Arno is, want alleen als deze een gedegen opleiding gevolgd heeft over de anatomie van een paard, dan overweeg ik een filmpje voor DE waarheid aan te nemen.
Tendance schreef:Air schreef:Het staat er toch voor waar je het kan vinden?
Er staat toch alleen dat er in Arno zijn filmpje hetzelfde staat?
Dat wil toch niet zeggen, dat wat in 1992 gezegd werd nog waarheid is? Er is inmiddels zo veel aan kennis bij gekomen?
Shahazai schreef:In dat geval al die bitten de prullebak in, die dingen dateren van eeuwen geleden.
Shahazai schreef:Ik bedoelde het ook als serieuze toevoeging
Maar goed, om antwoord op je vragen te geven. Ik weet dat Arno en Arabesk beide (samen?) een boel onderzoek hebben gedaan naar paardenvoeten (ijzer/ijzerloos) en paardenhoofden (bit/bitloos). Ik zou dus zeggen dat hij inderdaad de nodige kennis heeft. Voor meer info hierover ben ik bang dat je toch Arabesk moet hebbem.
Arabesk schreef:Het filmpje van Arno laat zien wat er in het boek van dr. Cook beschreven staat, er is ook overleg geweest met Cook om te checken of het klopte en dat was zo.
Het boekje 'het paard het bit en de ruiter' heb ik via bol.com 2e hands besteld, maar ja dan moet iemand het net aanbieden natuurlijk....
Electra63 schreef:Arabesk schreef:Het filmpje van Arno laat zien wat er in het boek van dr. Cook beschreven staat, er is ook overleg geweest met Cook om te checken of het klopte en dat was zo.
Het boekje 'het paard het bit en de ruiter' heb ik via bol.com 2e hands besteld, maar ja dan moet iemand het net aanbieden natuurlijk....
dr. Cook, Arno en jij, hebben dus een gezamenlijk, economisch belang: de verkoop van boeken, hoofdstellen, cursussen etc. Niet dus een onafhankelijk onderzoek.
magda_90 schreef:Air schreef:Hmmm.... eigenlijk vraag ik mij dan nog af waarom je zou moeilijk zou doen...
Dus in plaats van je ergens in te verdiepen en uit te zoeken ga je maar alle bitten in kwaad licht zetten? Niet zo eerlijk, eerlijk gezegd'
Electra63 schreef:Ach, als je in samenwerking met een fabrikant (dr.Cook) filmpjes ontwikkeld en op internet zet, trek ik je onafhankelijkheid wel in twijfel.
En ik heb Arno een beetje nagekeken, volgens mij een journalist met als hobby paarden, dus IMO ook geen echt deskundige. Ik ben i.i.g. niet onder de indruk van zijn berichten en filmpjes op internet.
Maakt verder niet uit voor de discussie, maar de opmerking dat Arno dit zo beschrijft in zijn filmpjes, zegt mij dus totaal niets. Immers iedereen kan een filmpje maken en op het internet gooien als zijnde de waarheid.
Air schreef:magda_90 schreef:
Dus in plaats van je ergens in te verdiepen en uit te zoeken ga je maar alle bitten in kwaad licht zetten? Niet zo eerlijk, eerlijk gezegd'
Waar zeg ik dat
Waarom zou je je verdiepen in allemaal bitten wanneer je paard goed op bitloos reagert?
Heb het nergens over bitten in een kwaad daglicht zetten, ik zie alleen echt geen enkele reden waarom je je zou moeten verdiepen in alle verschillende bitten terwijl het zo simpel kan zijn.
Morganya schreef:xxOrlando schreef:maar die ( ongebroken) is niet geschikt voor het rijden met een lange / losse teugel , en dat is juist het gene wat ik het meest doe..
Waarom niet? Ik rij met een ongebroken kunststoftrens, maar heb echt wel eens lange teugel