Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrcanol schreef:wat zorgt er eigenlijk voor dat een ijslander zoveel (meer) kan dragen?
Er zitten een aantal nieuwe mensen in het topic dus ben benieuwd:
[ [url=m/RU0qL2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Pony is 1.31 en ik op de foto 1.54 en 53kg.
maralyn schreef:Waarom ijslanders meer draagkracht? Hebben een korte stevige bouw.
Probleem echter daar in is: Korte rug = sneller 18e rib. Dus boomzadels met een groter achterwerk van ruiter wordt dan lastiger. (overigens ook met shetlanders zo)
Als ik dit vergelijk met een ander robuust ras als de welsh, die een gezonken rug heeft, is dit een stuk minder stevig. (Zo ook fries, shire)
Voor de KWPN zou ik ook tussen 15 en 20 procent hanteren, mits de rug er naar gebouwd is.
Maar een shire, of fries, eerder tussen 12,5 en 15 procent.
Sommige gevallen zelfs maar 10.
liekec schreef:maralyn schreef:Waarom ijslanders meer draagkracht? Hebben een korte stevige bouw.
Probleem echter daar in is: Korte rug = sneller 18e rib. Dus boomzadels met een groter achterwerk van ruiter wordt dan lastiger. (overigens ook met shetlanders zo)
Als ik dit vergelijk met een ander robuust ras als de welsh, die een gezonken rug heeft, is dit een stuk minder stevig. (Zo ook fries, shire)
Voor de KWPN zou ik ook tussen 15 en 20 procent hanteren, mits de rug er naar gebouwd is.
Maar een shire, of fries, eerder tussen 12,5 en 15 procent.
Sommige gevallen zelfs maar 10.
Het is kul dat omdat een paard een korte rug heeft je er wel met een te hhoog gewicht op kan gaan zitten. En vind dat op IJslanders veel te vaak voor bij komen. Daarbij zitten er ook nog eens vaak veel te lange mensen op en dat heeft al helemaal geen zak te maken met een korte rug want we weten allemaal dat een te lange ruiter de pony uit balans brengt, of deze nou een korte of een llange rug heeft.