[CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #24

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 23:16

xDaantjxx schreef:
Dan moet je er al helemaaaal niet op rijden als ze al zo dik is

Vaak mag dit wel. Dit mochten wij ook van de dierenarts. Niet dat we dat deden omdat we er niet alle tijd voor hadden om haar goed op te pakken op dat moment maar het kan wel.

Klarinda

Re: [CENTRAAL] Ben ik te groot/zwaar voor mijn pony/paard? #24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 06:46

Borisje, vind ik nog passen!

Die daarvoor vind ik te groot

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 07:19

Is het niet zo dat het eigenlijk nooit PAST omdat we er mischien niet op horen te zitten?
Ik heb even een persoonlijk hersen spinsel. mensen die echt te lang of de zwaar zijn weten dat toch zelf ook wel en plaatsen echt geen foto!
ook denk ik dat er wel degelijk paarden rassen zijn die beter in staat zijn gewicht te dragen dan andere rassen.
een paard met een korte rug heeft grotere draagkracht dan een paard met een lange rug lijkt mij maar ook hier is de verdere bouw van het desbetreffende paard van belang!?
De paarden van nu worden gefokt op souplesse en elastisiteit men ziet graag een mooi bewegend paard.
deze paarden zijn lang gelijnd en kunnen echt geen 90 kg op hun rug dragen en belg echter kan dit best dragen.
ook is het meezitten van dit gewicht belangrijk een ruiter van 65 kg die hotst en botst of een ruiter van 75 kg die mee gaat met het paard en een goede eigenbalans heeft?
tellen die dingen niet ook mee?
lengte en gewicht=ontspannenheid en rijtechniek

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 09:48

drunny schreef:
Is het niet zo dat het eigenlijk nooit PAST omdat we er mischien niet op horen te zitten?
Ik heb even een persoonlijk hersen spinsel. mensen die echt te lang of de zwaar zijn weten dat toch zelf ook wel en plaatsen echt geen foto!
ook denk ik dat er wel degelijk paarden rassen zijn die beter in staat zijn gewicht te dragen dan andere rassen.
een paard met een korte rug heeft grotere draagkracht dan een paard met een lange rug lijkt mij maar ook hier is de verdere bouw van het desbetreffende paard van belang!?
De paarden van nu worden gefokt op souplesse en elastisiteit men ziet graag een mooi bewegend paard.
deze paarden zijn lang gelijnd en kunnen echt geen 90 kg op hun rug dragen en belg echter kan dit best dragen.
ook is het meezitten van dit gewicht belangrijk een ruiter van 65 kg die hotst en botst of een ruiter van 75 kg die mee gaat met het paard en een goede eigenbalans heeft?

Dat een belg het kan dragen ja.
Maar als je dan kijkt bij shires en bij clydesdales, en nog niet te praten over friezen, die hebben allen een weke rug. Dezen kunnen juist minder dragen.
Wil je echt oordelen, dan moet je naar het geschiedenis toe, van het paardenras en van het paard zelf.
Paarden die met 3 (al) zijn ingereden, en doorgereden, hebben in hun rug vaak meer te verduren gehad, dan een paard die met 4 a 5 is ingereden en die hun groeischijven al aardig dicht had.

Je moet het zelf als ruiter ook aanvoelen natuurlijk.

Shetlanders lijken veel te kunnen dragen, maar er moet niet alleen naar de rug gekeken worden, maar ook naar de knieen en heupen.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 12:22

De laatste vindt ik te groot. Het bovenlichaam van het meisje is te lang en de benen ook. Vraagje, jullie hebben het allemaal over een shetje en dat dat meisje veel te groot is, welke bedoelen jullie? Ik heb na de appaloosa en voor de laatste shet geen foto's meer gezien.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:38

Paardjes45 schreef:
De laatste vindt ik te groot. Het bovenlichaam van het meisje is te lang en de benen ook. Vraagje, jullie hebben het allemaal over een shetje en dat dat meisje veel te groot is, welke bedoelen jullie? Ik heb na de appaloosa en voor de laatste shet geen foto's meer gezien.

Ik snap het ook niet helemaal meer

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:40

esmee1233 schreef:
Paardjes45 schreef:

Ik snap het ook niet helemaal meer

Oh thank god, dacht dat ik gek werd :=

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 14:42

Die foto is verwijderd aangezien het een foto was van iemand anders dan de plaatser. Een foto van iemand anders plaatsen is niet toegestaan

drunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:29

Citaat:
Citaat:
moet niet alleen naar de rug gekeken worden, maar ook naar de knieen en heupenDat een belg het kan dragen ja.
Maar als je dan kijkt bij shires en bij clydesdales, en nog niet te praten over friezen, die hebben allen een weke rug. Dezen kunnen juist minder dragen.
Wil je echt oordelen, dan moet je naar het geschiedenis toe, van het paardenras en van het paard zelf.
Paarden die met 3 (al) zijn ingereden, en doorgereden, hebben in hun rug vaak meer te verduren gehad, dan een paard die met 4 a 5 is ingereden en die hun groeischijven al aardig dicht had.
.
Precies bouw, leeftijd, belastbaarheid.
dit gaat geloof ik alleen over het opervlakkige plaatje! ik heb het zelf ook, ben nogal lang en wilde daarom een groot paard boven de 170 anders steken mijn lange benen er onder uit en dat vind ik voor het plaatje niet mooi maar met mijn 62 kg kan ik best op een haflinger gaan zitten! dat kan hij heus dragen mooi is het echter niet dus ik zou het niet snel doen!
Laatst bijgewerkt door drunny op 08-10-13 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveAmadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:31

Ziet er nog steeds leuk uit hoor!! X

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 16:54

drunny schreef:

Daarom gaat het niet alleen om gewicht, maar ook om de lengte van de ruiter... :+

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:35

@Daantje: Even off-topic, maar op een drachtige pony mag wel gereden worden ;)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:41

CrazyIris: ligt het niet aan de drachttijd? Mja ik ben wrs weer zo van: hmm poown begint nou echt een buik te krijgen ik ga lekker aan de hand werken...
Zolang het kan dan heb ik niks gezegd

CrazyIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:42

Sommige mensen zeggen: Je kan die rijden tot de dag voor ze bevalt, maar ja dat vind ik er zelf ook wel wat over ;)

marshmellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 11:53

Dit is niet mijn pony, maar van een 6 jarig meisje.
De pony is ontzettend eigenwijs dus moet afentoe even aangepakt worden, wat niet lukt door een klein meisje van 6 :')
Rij ook maar 2/3 x in de maand, dus mij leek het geen kwaad te kunnen.

Afbeelding

T is een B pony, ik ben 1.62m en weeg 45kg.

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:34

marshmellow schreef:
De pony is ontzettend eigenwijs dus moet afentoe even aangepakt worden, wat niet lukt door een klein meisje van 6 :')

[ Afbeelding ]

Benen gaat nog wel maar je bovenlichaam is echt te lang!

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:36

voor het plaatje niet super mooi maar goed zoals je zelf aan geeft waarom je de pony rijd denk ik dat het wel kan.. Maar heeft dat echt effect voor de pony die 2 /3 x per maand?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:31

marshmellow schreef:

[ Afbeelding ]

Ik vind je te lang, je bent niet te zwaar maar je bovenlichaam is te lang.

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 13:48

Ik vind opzig nog wel passen, zolang je de pony niet uit balans brengt. Voor het mooie plaatje kan het echt niet meer

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 15:42

Nee dat past niet meer zo goed.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:49

ik vind het nog wel passen, maar inderdaad voor het plaatje is het niet heel mooi meer!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:52

Je benen zijn niet heel lang, maar je bovenlichaam wel.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 16:58

nienke555 schreef:

Haar benen zijn ook te lang, alleen staan de beugels op springmaat ;)

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:02

Paardjes45 schreef:
nienke555 schreef:

Haar benen zijn ook te lang, alleen staan de beugels op springmaat ;)

Ja, je hebt gelijk. Dat op springmaat staan had ik niet op gelet :)

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 17:03

Laatste past!