Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
vrouwke schreef:ik had dit al eerder gevraagt, maar nog geen antwoord gehad.
ik dacht tot van de week dat het paspoort ook aangaf dat jij de eigenaar bent.
maar ik heb dus hier weer wat geleerd.![]()
mijn vraag is nu dan:
ik heb 5 jaar terug een veulen gekocht toen die net geboren was, laten chippen en paspoort aangevraagt.
deze pony heeft nu ook een veulen, gechipt en paspoort aangevraagt.
hoe zit het dan met deze? ik heb geen aankoop bewijs.
Amaris schreef:vrouwke schreef:ik had dit al eerder gevraagt, maar nog geen antwoord gehad.
ik dacht tot van de week dat het paspoort ook aangaf dat jij de eigenaar bent.
maar ik heb dus hier weer wat geleerd.![]()
mijn vraag is nu dan:
ik heb 5 jaar terug een veulen gekocht toen die net geboren was, laten chippen en paspoort aangevraagt.
deze pony heeft nu ook een veulen, gechipt en paspoort aangevraagt.
hoe zit het dan met deze? ik heb geen aankoop bewijs.
Mocht puntje ooit bij paaltje komen dan zul je jouw 'eigenaarschap' moeten aantonen met het feit dat veulen bij jou geboren is en dat je er altijd alle zorg voor hebt gedragen
(wel flauw overigens van je merrie dat ze er niet even een bonnetje bij uit wilde poepen)
Citaat:Artikel 4 – Fokker en geregistreerde
1. Per paard wordt(en) een (de) fokker(s) geregistreerd, zijnde degene die ten tijde van de aanmelding van een dekking of inseminatie van een merrie, welke leidt tot de geboorte van een veulen, als geregistreerde van de betreffende merrie bij het KWPN is geregistreerd.

sharontucker schreef:Ben err weer.
Beetje koude vingers dus sorry voor typfouten.
Die politiemann had het te druk met andere dingen wat even voorging.
De vrouw achter de balie zei dat hun weinig konden doen omdat het dus mondeling is gedaan.
Ik moest dus afwachten tot morgen tussen.12 en 2 uur beld hij mij.
Mochten hun alsnog niets kunnen doen,probeer ik het via de toezichthouder bij Tuck.
Douraque schreef:sharontucker schreef:Ben err weer.
Beetje koude vingers dus sorry voor typfouten.
Die politiemann had het te druk met andere dingen wat even voorging.
De vrouw achter de balie zei dat hun weinig konden doen omdat het dus mondeling is gedaan.
Ik moest dus afwachten tot morgen tussen.12 en 2 uur beld hij mij.
Mochten hun alsnog niets kunnen doen,probeer ik het via de toezichthouder bij Tuck.
TS waarom volg je mijn advies gewoon niet op? Hier spreekt iemand die dit soort zaken al een aantal maal heeft meegemaakt. Dit is de laatste keer dat ik het zeg: ga naar het Juridisch Loket, daar geven ze je advies + evt. doorverwijzing naar een advocaat. Indien je ouders geen geld hebben (dus geen genoeg inkomen) krijg je een advocaat van onvermogen en hoef je niet zoveel te betalen. Je staat sterk, maar je doet er alleen niet veel mee.
Maar dit is de laatste keer dat ik hier reageer, het advies van iemand die weet waar ze het over heeft wordt in de wind geslagen

Tallie1979 schreef:Even een vraag he.. Is het normaal gesproken niet zo dat degene die na een rechtszaak als eigenaar wordt aangewezen ook daadwerkelijk de eigenaar is?
Net zoals een paard op stal bij een stalhouder, eigenaar betaalt niks meer, geen stalling etc, stalhouder betaalt. Hoe noemen ze dat ook al weer? Retentierecht toch? Gaat dat in dit geval niet op?
Ik weet dat een paspoort of chip niks vertellen, maar het lijkt mij dat je jezelf pas eigenaar mag noemen na uitspraak van de rechtbank, ongeacht of je al een jaar voor het dier betaalt.
baal er best van,maargoed.
mylittlejoy schreef:@vrouwke: het is afhankelijk of het gaat om een pony met papier of niet. Het KWPN doet het als volgt:Citaat:Artikel 4 – Fokker en geregistreerde
1. Per paard wordt(en) een (de) fokker(s) geregistreerd, zijnde degene die ten tijde van de aanmelding van een dekking of inseminatie van een merrie, welke leidt tot de geboorte van een veulen, als geregistreerde van de betreffende merrie bij het KWPN is geregistreerd.
Maar ook hierbij moet je je realiseren dat het paspoort geen eigendomsbewijs is. Alleen in zo'n geval, in combinatie met de betaling van het dekgeld, dierenartskosten, etc. kan je wel behoorlijk sluitend maken dat jij de eigenaar bent van het veulen. Het is in dat geval ook makkelijker omdat er geen vorige eigenaar is om jou te betwisten.
Gaat het echter om een papierloze pony die door de hengst om de hoek gedekt wordt, dan kom je al snel in een grijs gebied. Ik denk (nadruk op denk) dat je in dat geval door middel van betaalde dierenartskosten etc. je eigendom zal moeten aantonen. In ieder geval zou het ook dan de voorkeur verdienen om toch een contract te maken waarin staat dat jij de eigenaar bent van het veulen en niet de eigenaar van de hengst, als je het helemaal dicht wilt timmeren.