Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:43

Ik heb het boek van dr. Cook hier liggen én grondig gelezen én grondig bestudeert, die beste man heeft allemaal mooie beweringen maar een heel groot deel is niet gebasseerd op daadwerkelijk wetenschappelijk bewijs (het zijn allemaal maar aanmaningen en 'het zou kunnen dat'). Daarnaast haalt hij continu zaken met het bit erbij zoals je het bit dus niet moet behandelen.

Er staat bijvoorbeeld een afbeelding van een ruiter met bit, die aan het springen is en compleet op de teugels/bit leunt voor haar evenwicht. Zelf jij kan mij vertellen dat dit met bitloos ook niet de bedoeling is.

Dus sorry als ik je op je trenen trap, die beste man vind ik totaal niet geloofwaardig zoals hij dat boek geschreven heeft.

Arabesk

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:46

Heb je ook 'het paard het bit en de ruiter' gelezen, dat boek is geschreven vóór het boekje van cook.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:47

Nee, maar als je een ISBN nummer hebt voor mij dan ben ik daar wel geïnteresseerd in, mag ook via pb eventueel.

[edit] Tenminste, is hij wel los verkrijgbaar of niet?
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 29-08-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:48

Komt ook nog even binnenvallen...

Vandaag was ik vrolijk met m'n neckrope in de bak aan het rijden, en ja ook daar kun je serieus mee trainen.
Toen kwam een vriendinnetje aan, net haar paard van de wei gehaald, wou gaan poetsen.
Hoe kun je daar nu mee rijden????? Vroeg ze. Echt de niet-snappende kop die ze erbij trok.
Ik al zucht, moet ik weer dat hele verhaal uitleggen.
Geeft ze zelf het antwoord.
Ze springt op haar paard, klikt het touwtje van het halster en doet het om de nek, en rijd zo weg. Stap draf galop hoppa. :D
Oke, de verfijning miste, maar ik genoot van de verdomme er is meer dan alleen dressuur met een bit blik.

Gewoon een mooie anekdote, dit paard werd ook vaak als vervelend bestempelt. Toen ze hem in galop zette, ontspande hij, hoofd laag neus langs de loodlijn rug bol. Paarden zijn veel goeiïger dan wij denken.

En nee dit is geen ga allemaal met neckrope rijden of anders. Er zijn ook paarden waar ik van me langzalzeleven niet zonder bit mee ga rijden. Dat werkt niet, klaar. Er zijn ook paarden waar ik juist nooit (meer) een bit in zal hangen. Of bv Flame, waarbij ik bit, sidepull en neckrope afwissel. Heerlijk toch? :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:49

magda_90 schreef:
Nee, maar als je een ISBN nummer hebt voor mij dan ben ik daar wel geïnteresseerd in, mag ook via pb eventueel.

[edit] Tenminste, is hij wel los verkrijgbaar of niet?

zal het thuis ff opzoeken, zit nu ergens anders :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:50

Maar het kan net zo goed uit het feit voortvloeien dat het paard een slecht passend bit had, wat hem dwars zat.

Arabesk, graag ik mag graag nieuw materiaal lezen/bekijken/in bezit hebben wat over bit en alles daar om heen gaat.

[edit] Wat ik wil zeggen is dat de onkunde over bitten nog steeds enorm groot is. Wanneer men zich eens goed in zou lezen (en dan een professional in zal schakelen), dan komen heel veel ruiters al tot de conclusie dat het bit niet past wat veel problemen veroorzaakt. Als je dan de overstapt naar bitloos maakt, ja logisch dat hij het ineens goed doet want dat bit zit hem niet meer in de weg. Is dat dan direct een reden om alle bitten in kwaad daglicht te zetten? Nee, dat is een reden dat je als ruiter gewoonweg nog moet leren.

[edit2] Arabesk, is het dit boek: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html? De titel kwam mij al bekend voor namelijk ([EA-GZ-RP] (Titels van) boeken over paardenbitten).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 21:54

Arabesk schreef:
Danique_G schreef:
zolang er geen keiharde feiten op tafel liggen die zeggen dat het bit met de kleinste druk al een negatieve uitwerking hebben blijf ik met bit rijden.

Die feiten zijn er dus wel, alleen stoppen mensen die bewust weg en schuiven het van tafel als 'onzin' en 'spookfeiten'

Ik vraag me af hoeveel van die mensen die het van tafel schuiven o.a. het boek van Dr. Cook gelezen hebben. >;) En dan niet meteen roepen dat net dát ene boekje toevallig onzin is. Dat kun je nl niet zeggen zonder het te lezen :)*

Ik heb ook een boekje uit 1992 uitgegeven door Hoefslag notabene, 'het paard het bit en de ruiter' met een hele verhandeling over 101 soorten bitten etc en óók bitloze hoofdstellen. TOEN had het gewoon ook al kunnen doordringen tot de ruiterij, maar helaas. -O- Daar staat nl ook precies in beschreven wat er in Arno's filmpje staat.

In 1992 was ik nog niet op aarde. Maar ik snap wat u bedoelt te zeggen, ik ben het met eens zoals u zei, dat de lagen erg scherp zijn, ik geloof u direct. Maar wat zij ook zeggen is dat het paard dan bij inwerking zijn mond open doet en dat is iets wat ik minder vaak zie gebeuren (paarden zonder sperriem of lage neusriem). Ik denk dus dat contact houden en kleine ophoudingen vanuit de ringvinger geen kwaad kunnen. Niet alleen voor de mond lijkt mij dit bevordelijk maar ook voor het rijden. De feiten waar u het over heeft zijn feiten waarbij het handgebruik veel te sterk is daarom stop ik pas als het ook is bewezen bij zacht of ook wel normaal handgebruik is.

Ik zeg niet dat dat boek onzin, ik heb het nooit gelezen dus daar zal ik geen oordeel over vellen. Voor al in dit topic zal ik dit niet durven. Ben overigens wel geinteresseerd in dat boekje van de hoefslag, is het nog te koop? Een beetje horizon verbreden kan nooit kwaad.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:14

Bij bol.com is het helaas niet leverbaar, dito bij de boekenhandel van der velde. Dus het zal tweedehands moeten.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:15

moonfish13 schreef:
Ik ben van mening dat kaakgekruist het zachtste is, het verdeelt de druk meer als een sidepull.
Maar veel mensen zijn fan van een sidepull, het bevalt mij beide prima. Het verschilt gewoon per paard wat het fijnste werkt.

Wat is dan het verschil ? Op foto's lijkt mij de kaakgekruist ook wat 'zwaarder' want hij heeft druk op 1 plek achter de kaak ( voor wat ik kan zien natuurlijk ;) )
Maar inprincipe is een sidepull een aansnoerneusriem , die verdeeld toch de druk over de gehele neus ?

Brainless schreef:
@Maurane12
Als je een dubbel- of ongebroken bit gebruikt heb je geen last van het notenkrakerseffect.

Ik rijd met alle 3 de paarden dubbel gebroken , dus ik heb hier gelukkig ook geen last van :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:18

Ik meende te herrineren dat een ongebroken bit het fijnste was voor een paard. Een dubbelgebroken zou 'om de tong heen gaan' waardoor deze zich niet kon bewegen. Een enkel gebroken bit zou zorgen voor het notenkraker effect. Ik geloof deze theorie trouwens gedeeltelijk, het hangt allemaal af van de rijstyle in mijn ogen. Ik zou nog even proberen om een bron te zoeken.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:21

Danique_G schreef:
Ik meende te herrineren dat een ongebroken bit het fijnste was voor een paard. Een dubbelgebroken zou 'om de tong heen gaan' waardoor deze zich niet kon bewegen. Een enkel gebroken bit zou zorgen voor het notenkraker effect. Ik geloof deze theorie trouwens gedeeltelijk, het hangt allemaal af van de rijstyle in mijn ogen. Ik zou nog even proberen om een bron te zoeken.

Maar een stang , dus ongebroken is weer scherper voor in de mond toch ?
Anders wil ik best met stang rijden als dat (veel) beter is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:22

ongebroken is het meest zachte bit :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:23

Een ongebroken bit is geen stang.
Een stang heeft een hefboomwerking waardoor hij juist scherper inwerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:24

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:25

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:26

Yvank_ schreef:
ongebroken is het meest zachte bit :)

Ik was het er niet mee eens hoor, schreef ook niet dat het de meeste zachste was. Of was het niet sarcastisch? Ehh.. sorry in dat geval }:0

Nog even een verbetering, stang was de meeste tongvrijheid mogelijk. Maargoed ik zoek nog steeds een bron dan is het ook meteen wat duidelijker.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:28

Voor meer inforrmatie over de mondstuukken verwijs ik jullie naar mijn site http://www.paardenbitten.nl, daar staat alles vwbt de mondstukken op

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:30

xxOrlando schreef:
hmm mij is altijd verteld even als vele dat een stang juist veel scherper is ?!
Ik bedoel dus zo eentje :
http://i30.tinypic.com/14xfa5i.jpg
dat is ook een stang bit..

http://www.huppa.nl/18199-category/pelham.jpg
Dit is een pelham

daar maak je een fout de eerste is een ongebroken bustrens en de tweede een stang. Stangen hebben altijd hefboomwerking wat trensen (enkele uitzonderingen nagelaten) niet hebben.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:32

Pff kan het zo snel niet vinden, kunnen jullie het me vergeven als ik morgen verder zoek :D ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:40

Je bedoelt op mij site?

het bit - diverse mondstukken

of

het bit - diverse soorten bitringen (halverwge de pagina)

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:42

JoviBan schreef:
@xxOrlando: als je wilt weten waar welke systemen druk geven bij teugeldruk, dan vind je hier meer info (met animaties):
http://www.paardnatuurlijk.nl/onderzoek/rijhalster.htm

oeh , hier heb ik idd veel aan , bedankt :D!!

Ik heb gezien dat je dus ook gewoon met een halster kan rijden met de teugels aan de onderkant , denk dat ik dat een keertje ga proberen :)!
magda_90 schreef:
Voor meer inforrmatie over de mondstuukken verwijs ik jullie naar mijn site http://www.paardenbitten.nl, daar staat alles vwbt de mondstukken op

Ikzelf vind het erg jammer dat er geen informatie over staat over de dubbel gebroken bit , waar ikzelf mee rijd.
Weet jij/uzelf zo waarom die dan slechter zou kunnen zijn dan een ongebroken bit ?
Danique_G schreef:
Pff kan het zo snel niet vinden, kunnen jullie het me vergeven als ik morgen verder zoek :D ?

Is goed hoor :D!
Danique_G schreef:
Nog even een verbetering, stang was de meeste tongvrijheid mogelijk. Maargoed ik zoek nog steeds een bron dan is het ook meteen wat duidelijker.

Sorry , dan heb ik het verkeerd begrepen :j
Dus dan is de Dubbel gebroken wel het 'zachtst' maar niet de beste tongvrijheid ? Maar een ongebroken heeft dus een scherpere werking , maar is wél het beste met de tongvrijheid :) ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:45

Die informatie staat er zeker op: het bit - diverse mondstukken. Bij het hoofdstuk ' het bit' staat alles omtrent de algemene inwerkin, bitringen, mondstukken, materialen etc.

dubbel gebroken, enkel gebroken, meervoudig gebroken of ongebroken is niet slecht of goed. Dat hangt af van de anatomie van de schedel en de voorkeuren van het paard.

Voor een uitgebreide uitleg moet ik je naar mijn website sturen, ik ben mobiel online en langee teksten zijn een verschrikking om te typen met mijn telefoon. Mijn excuses.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:48

magda_90 schreef:
Die informatie staat er zeker op: het bit - diverse mondstukken. Bij het hoofdstuk ' het bit' staat alles omtrent de algemene inwerkin, bitringen, mondstukken, materialen etc.

owh ik had niet gezien dat je bovenin ook nog een keuze menu zat ;)
Ik zal snel even lezen :)!

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 22:54

ik zal even een PB sturen over mijn vraag over de werking van 2 verschillende bitten anders word het off topic denk ik ?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 23:00

Dat is goed, ik antwoord alleen niet vanavond, dat is erg lastig op mijn mobiel als ik lange teksten wil typen. Excuses nogmaals.