Is bitloos nou wel zo goed??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat rijden jullie?

Met bit
340 (66%)
Bitloos
168 (33%)

Totaal aantal stemmen: 508

Raineri

Re: Is bitloos nou wel zo goed??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:57

Die 'spookfeiten' zullen denk ik ook zorgen voor een hoop onnodige paniekl. Ik denk dat er een kern van waarheid in zit maar ik geloof simpelweg niet dat mijn paard maagzweren heeft, ze op de voorhand duikt of enorm veel pijn heeft. Vind ik toch jammer want zo lijkt het erop dat we nooit achter de waarheid gaan komen en zo gaan mensen van bit naar bitloos alleen om ingeboezemde angst die misschien wel onterecht is. Mij maakt het niet uit of ik bitloos rijd of niet maar zolang er geen keiharde feiten op tafel liggen die zeggen dat het bit met de kleinste druk al een negatieve uitwerking hebben blijf ik met bit rijden. Ik ga geen bitlooshoofdstel kopen als het niet nodig is.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 21:59

Wat mij niet lekker zit is dat een groot deel van de ruiters niet goed (genoeg) rijd om geen pijn te veroorzaken bij het gebruik van een bit.
Hoop manegeruiters in deze wereld en laten we eerlijk zijn, het overgrote deel van de maneges is bagger.
Denk niet dat je die ruiters het kwalijk kan nemen dat ze per ongeluk het paard pijn/ongemak bezorgen door verkeerd omgaan met het bit. (of het uberhaupt weten hoe om te gaan met een bit)
Dan zie ik ze toch liever bitloos (sidepull/kaak/kingekruist) rijden.

Ik kan wel fatsoenlijk rijden maar toen ik nog op de manege reed op buitenrit viel ik en de teugels bleven (heel stom) aan een stuk van m'n handschoen haken...kijk daar ga je al.
Paardlief steigerde, een teken van pijn (zo kwam het op mij over althans)
Voelde me heel schuldig tegenover het beestje maar ik kon er niks aan doen.

Er zijn 2 soorten doemverhalen in de wereld, beide onwaar
Een bit veroorzaakt altijd pijn > niet waar, veel ruiters gebruiken hem verkeerd
Bitloos is een paard niet te houden > onmogelijk dat een stuk ijzer je paard onder controle houd. Nerveuze ruiter waarschijnlijk die bitloos om de een of andere reden niet vertrouwd, we weten allemaal dat een paard dat gedrag overneemt...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:01

Maar nogmaals: waarom is de omgekeerde wereld opeens normaal met dit?
Met bit rijden is meer, niet minder.
Ik snap die denkwijze niet, is niet logisch :)

No offence, maar die spookfeiten zijn er ook flink van bitloos, dus dat is geen argument, want dat heb je bij beide.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:05

Air schreef:
Maar nogmaals: waarom is de omgekeerde wereld opeens normaal met dit?
Met bit rijden is meer, niet minder.
Ik snap die denkwijze niet, is niet logisch :)

No offence, maar die spookfeiten zijn er ook flink van bitloos, dus dat is geen argument, want dat heb je bij beide.

? Ik bedoelde die ook over bitloos.

Ow wacht ik snap 'm al. Klopt, ben ik het mee eens, beide kunnen geen kwaad lijkt mij. Het stoort mij alleen dat het bit soms totaal de grond in word getrapt.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:08

Die mening deel ik met je Rider01. Dat is het lastige hiervan, met gezond verstand is een bit een prima ding, maar dat verstand moet gekweekt worden en zolang de gulden middenweg daar nog niet in is gevonden, zal het altijd een discussie zonder eind blijven. Maar men mag nooit vergeten dat het bit niet de schuldige is, want dat blijft de ruiter, hoe onwetend ook...

Spookfeiten heb je met alles, dat blijft en daar kom je niet vanaf. Het is alleen de taak van ieder die zich hierin verdiept, om logisch te blijven nadenken en alleen af te gaan op de echte feiten en vooral de bronvermeldingen onderzoeken. Ik ben daar in ieder geval gek op om die feiten helemaal na te zoeken, en dan is mijn conclusie op dit gebied ook dat het allemaal veel te dik aan is gezet en dat weinig daadwerkelijk wetenschappelijk verklaard is.

Ik blijf er daarom ook bij dat met bit(loos) niets mis is, zolang men er maar verstand van heeft of anders verstandige begeleiding heeft.

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-11 22:11

Ik rij mijn jonge paarden altijd bitloos in! Ik wil niet trekken in de mond omdat ik snel geneigd ben in paniek te raken.. maar ik rij ook met bit! Maar we hebben ook winst. Met bitloos! Heb een haflinger die dwars door me bitloos heen trekt dus die rijd ik met enkel gebroken vw bit vast pakken maar ik rij altijd licht in me hand alleen daarom rij ik me jonge dieren in met bitloos,wil niet verkeerd beginnen,vind geen voordelen of nadelen beide partijen hebben nadelen je móet doen waar jij je prettig bij voelt! en met hard werken doen we gewoon een bitje in .

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 10:51

Ik ben het eens met Magda_90 en Rider09.

Zelf rij ik met bit, alleen het is niet zo dat ik bitloos achterlijk vind. Niet de mensen met spookfeiten, maar de rest heeft me zelfs bijna over gehaald om ook een bitloos hoofdstel te kopen en met alle twee te rijden. Dat neemt niet weg dat ik vind dat je met bit óók met je paard kunt rijden, en niet als een stoomwals over hem heen dendert om je zin te krijgen. Alle twee is een goede manier om te rijden, dus wil ik ook alle twee proberen.

bellamy97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 11:14

Brainless schreef:
@Xiniee
Maar als je veel wedstrijden rijdt zul je toch met bit moeten rijden.
Mennen (wedstrijden) mag ook nog niet bitloos.

Daarnaast vind ik dat elk paard ook op een bit moet kunnen lopen.
Net zoals jij vindt dat elk paard bitloos moet kunnen, moet elk paard (medische afwijkingen uitgezonderd) met bit gereden kunnen worden.

En net zoals je met bitloos moet kijken welk systeem het beste bij jou en je paard past... geldt dat ook voor een bit.

Dat vind ik ook zo jammer dan je met mennen alleen met bit mag rijden, het lijkt mij namelijk super leuk een keertje mee te doen met bellamy maar ik doe haar geen bit in dat heb ik nooit gedaan en doe ik ook nooit

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:15

Xiniee schreef:
xxOrlando schreef:
ik rijd met bit , omdat ik anders geen wedstrijden mag rijden en ik hem met mijn benen rijd :)
Oké af en toe nog wel een kneepje natuurlijk maar lopen trekken en zagen hoeft absoluut niet en dan daarbij als je met je handen rijd doet paard zijn mond wijd open en zijn hoofd zo vermogelijk in de lucht en staakt , dus je hebt wel door wanneer je te hard doet :)

Vind je dit niet wat egoistisch...
Je wil bitloos niet een proberen omdat je dan niet meer kan rond huppelen met een medaille ?

Wat is dat nouweer voor een opmerking dan _O- ?

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 10:20

Xiniee schreef:
@Orlando en Copjekop;

Hoe weet jij dat dat paard het bit geen probleem vind ?
Door een strenge ruiter of gewoon omdat paarden te braaf zijn laten ze het niet meer merken waneer ze met iets niet akkoord gaan.
Hier zijn veel mensen die echt voor hun paard het beste willen, maar ook veel mensen die gewoon hun paard mooie en onnatuurlijk willen zien trippelen, met natuurlijk een hoooop ijzerwerk want zonder ijzerwerk kan het blijkbaar niet. Waarom niet eens proberen ?

Als mijn paard dat bit niet fijn zou vinden dat ging ie echt wel staken hoor :')
En als die druk te veel word in zijn mond dat doet 'ie zen hoofd in de lucht en gaat zijn mond wijd open..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 13:45

Gingen paarden maar staken als ze iets niet leuk vinden, omdat het ze pijn doet. Helaas zijn de meeste paarden van het karakter dat ze maar inbinden en alles maar ondergaan. Ze berusten zich in veel zaken. En dan heb ik het niet per se over een bit, voor alle duidelijkheid, maar over diverse zaken die ze maar moeten ondergaan, ondanks dat het vaak zo tegen hun natuur ingaat. ;(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 14:34

Ik ben haast geneigd om een verhuurservice te beginnen voor bitten en bitloos.
Maargoed daar begin ik maar niet aan. :+

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:09

ahaha , maar wat is het zachtste bitloose optoming eigenlijk ?
En welke is een beetje goedkoop :o Waren laatst bij Divoza ook wel bitloos , wat ik wil proberen ( gewoon als ik buiten rij enzo en dat doe ik 5x per week en 2x in de bak/wedstrijd ) Maar om even te proberen vonden wij dat hoofdstel een beetje te duur ;)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:11

Ik ben van mening dat kaakgekruist het zachtste is, het verdeelt de druk meer als een sidepull.
Maar veel mensen zijn fan van een sidepull, het bevalt mij beide prima. Het verschilt gewoon per paard wat het fijnste werkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:15

Ik ben juist van mening dat kaakgekruist bij aanname van de teugels het hoofd "insnoert", je hoofdstel wordt strakker om het hoofd gespannen.
Mijn paard kan niet tegen druk achter haar oren, en bij haar is een sidepull het fijnst.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:15

Heb niet alles bijgelezen hoor, maar toch even een reactie van mijn kant. Vind dit soort topics eigenlijk een oneindige discussie waarin iedereen vindt dat hijzelf gelijk heeft, en waarin niemand te overtuigen is, maar vond dit toch wel typisch (hier onder). Ik kan het topic hier wel neerzetten als daar behoefte aan is. :j

Ik zat zostraks een oud topic te lezen over "hoe rijd jij je paard aan de teugel?". Toen ik las hoe zo ongeveer 80/90% van de mensen die daar gereageerd hadden, bedacht ik mij net, waarom veel mensen bitloos niks voor hen vinden.. Zonder bit reageert een paard vaak niet zo sterk op kneden/spelen en dan loopt het paard opeens niet meer aan de teugel.. Ja, nee bitloos werkt niet hoor..

Ik zou liever zien dat mensen, met of zonder bit, eens zouden leren dat een paard niet door middel van prutsen aan de teugels, nageeflijk gaat lopen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:16

Brainless, een van de paarden die ik rijd wordt opstandig van een sidepull.
Met een kaakgekruist gaat het perfect, daar is ze heel relaxt mee. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:22

xxOrlando schreef:
maar wat is het zachtste bitloose optoming eigenlijk ?

Dit is erg afhankelijk van het materiaal.
Hoe breder, dikker en zachter de bandjes (en dan met name de neusriem) hoe zachter en vriendelijker het is.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:29

Hoe breder de bandjes, hoe meer de druk daarover wordt verdeeld en dat moet een paard ook maar net fijn vinden. Vice versa, hoe smaller de bandjes, hoe meer de druk op een smaller oppervlak verdeeld wordt.

Ook bij bitloos geldt dat het toch echt een kwestie van uitproberen is.

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:49

ik rijd zelf ook bitloos

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 18:51

Die was te verwachten, dat filmpje is nu het beste voorbeeld van een groot aantal spookfeiten. :roll:

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 19:40

@Maurane12
Als je een dubbel- of ongebroken bit gebruikt heb je geen last van het notenkrakerseffect.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:34

magda_90 schreef:
Die was te verwachten, dat filmpje is nu het beste voorbeeld van een groot aantal spookfeiten. :roll:

Hmm de schedel uit dit filmpje is in mijn bezit, ik kan er nog steeds een snee mee maken in een appel dus de lagen zijn vlijmscherp, nog steeds.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:35

Ik zeg ook een groot aantal, niet allemaal. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 20:37

Danique_G schreef:
zolang er geen keiharde feiten op tafel liggen die zeggen dat het bit met de kleinste druk al een negatieve uitwerking hebben blijf ik met bit rijden.

Die feiten zijn er dus wel, alleen stoppen mensen die bewust weg en schuiven het van tafel als 'onzin' en 'spookfeiten'

Ik vraag me af hoeveel van die mensen die het van tafel schuiven o.a. het boek van Dr. Cook gelezen hebben. >;) En dan niet meteen roepen dat net dát ene boekje toevallig onzin is. Dat kun je nl niet zeggen zonder het te lezen :)*

Ik heb ook een boekje uit 1992 uitgegeven door Hoefslag notabene, 'het paard het bit en de ruiter' met een hele verhandeling over 101 soorten bitten etc en óók bitloze hoofdstellen. TOEN had het gewoon ook al kunnen doordringen tot de ruiterij, maar helaas. -O- Daar staat nl ook precies in beschreven wat er in Arno's filmpje staat.