PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bestaat PaardenFluisteren echt?

ja, dat weet ik zeker!
3 (75%)
nee, ik geloof er niks van, allemaal onzin
Geen stemmen
ik weet het niet, misschien
1 (25%)
mensen zeggen dat alleen om aandacht te trekken
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 4

EvaSBB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 21:22

dat bedoel ik niet je kan wel in de buurt naar hem toe lopen maar dit gaat over wilde paarde wat ik zij

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:56

Juist ja, als een wild paard geen ervaring heeft met mensen (en een echt wild paard heeft dat dus niet, of alleen maar onaangename ervaringen) is het enige moment dat hij op je afkomt het moment dat hij je aanvalt, en of je daar nu zo blij mee moet zijn? Hoe kan een wild paard nu in hemelsnaam weten dat jij zijn vriend wilt zijn? Hij kent je nieteens! Dus zullen ze eerder wegrennen dan op je af lopen.

Afgezien van het feit dat je maar heel weinig echt wilde paarden tegen kunt komen, hoef je het verhaal van Monty Roberts en Shy Boy maar te lezen of te bekijken om te weten dat een verwilderd paard zo niet in elkaar steekt. De Mustang die door Monty Roberts zogenaamd werd getemd moest ook niets van hem weten, en is door Monty zo uitgeput dat hij niet anders kon. Maar als het aan de Mustang had gelegen, had het allemaal niet zo gehoeven...

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:21

Cassidy schreef:
Juist ja, als een wild paard geen ervaring heeft met mensen (en een echt wild paard heeft dat dus niet, of alleen maar onaangename ervaringen) is het enige moment dat hij op je afkomt het moment dat hij je aanvalt, en of je daar nu zo blij mee moet zijn? Hoe kan een wild paard nu in hemelsnaam weten dat jij zijn vriend wilt zijn? Hij kent je nieteens! Dus zullen ze eerder wegrennen dan op je af lopen.

Afgezien van het feit dat je maar heel weinig echt wilde paarden tegen kunt komen, hoef je het verhaal van Monty Roberts en Shy Boy maar te lezen of te bekijken om te weten dat een verwilderd paard zo niet in elkaar steekt. De Mustang die door Monty Roberts zogenaamd werd getemd moest ook niets van hem weten, en is door Monty zo uitgeput dat hij niet anders kon. Maar als het aan de Mustang had gelegen, had het allemaal niet zo gehoeven...

Maar je zou dus een join-up als een groffe manier van paardenfluisteren kunnen benoemen ofniet? Want als dat zo is snap ik het eindelijk

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:30

Je kunt met dieren communiceren door in plaatjes te denken.. Mensen die linkshandig zijn hebben daar minder moeite mee, zijn vaak al beelddenkers.. Ik heb het ooit uitgebreid gedaan bij een merrie van ons en het werkt, maar ik vond het heel moeilijk.. Veel concentratie bij nodig.. ik ben rechtshandig.. Ik doe het nog regelmatig maar dan kleine dingen en het werkt super!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:33

Nee, dat is te algemeen gesteld, omdat je de join-up (om dat vreselijke woord te gebruiken) op verschillende manieren kan worden bereikt.

Maar de join up volgens Roberts is idd een hele grove manier om een paard te benaderen.

KiWiKo

Re: PaardenFluisteren Realiteit of verzinsel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:35

volgens mijn bescheiden mening is het hele paardenfluisteren niks anders dan heel, heel goed kunnen luisteren naar de signalen die een paard afgeeft en daar adequaat op reageren......... dus wij fluisteren niet naar hun, hun fluisteren naar ons......... en wij moeten daar goed op reageren om uiteindelijk het gewenste resultaat te krijgen

ik persoonlijk vind een join up erger dan LDR met een slof door een onkundige ruiter

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:26

Niet mee eens Kim, er zijn verschillende manieren om tot die "join-up" te komen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:28

Ik persoonlijk heb er alleen maar slechte ervaringen mee...... wellicht is de methode goed....... alleen de mensen die het uitvoeren snappen er geen jota van......... vandaar de vergelijking met LDR en de slof :D

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 21:24

Cassidy schreef:
Nee, dat is te algemeen gesteld, omdat je de join-up (om dat vreselijke woord te gebruiken) op verschillende manieren kan worden bereikt.

Maar de join up volgens Roberts is idd een hele grove manier om een paard te benaderen.

oke, bedankt, nu snap ik het al een heel stuk beter!

Authentic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:38

KiWiKo schreef:
Ik persoonlijk heb er alleen maar slechte ervaringen mee...... wellicht is de methode goed....... alleen de mensen die het uitvoeren snappen er geen jota van......... vandaar de vergelijking met LDR en de slof :D

IMO werkt het alleen bij een bijdehand rotpaard dat op z'n plaats gezet moet worden, dan is het niet verkeerd om een join-up te gebruiken, bij sommige paarden moet je gewoon even laten zien dat jij de baas bent. Maar ik hoor nu steeds vaker van ruiters van mijn vorige manege dat ze een join-up mogen uitvoeren met een doodbraaf manegepaard. En blij dat ze zijn...

Ik heb thuis 1 boek liggen over de methode van meneer Monty, en als ik het boek moet geloven moet iedereen een join-up uitvoeren anders krijg je een gevaarlijk paard dat niet te hanteren is.

Ik vind je vergelijking met LDR en slofteugel nog nieteens zo krom, er zijn meer dan genoeg ruiters die goed met een slofteugel om moeten gaan, en weten bij wel paard ze het moeten gebruiken. Dan is er ook niks op aan te merken, maar er zijn ook veel ruiters die er een slof aan hangen om het paard in de krul te trekken, en denken dat ze het goed doen "want die ene op tv doet dat ook".

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:46

Precies Jus D'Orange, het probleem is dat het door het boek, de clinics door de waarde heer Roberts, de video's zo toegankelijk wordt gemaakt dat iedereen ermee gaat experimenteren. Te weinig informatie geven is niet goed, maar soms is teveel informatie geven ook niet goed....

_Alexandra_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 19:21

Cassidy schreef:
Precies Jus D'Orange, het probleem is dat het door het boek, de clinics door de waarde heer Roberts, de video's zo toegankelijk wordt gemaakt dat iedereen ermee gaat experimenteren. Te weinig informatie geven is niet goed, maar soms is teveel informatie geven ook niet goed....

dus moet je er altijd voor zorgen dat de informatie er zeg maar midden inglicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:43

Fluisteren is misschien het verkeerde woord.. In dit geval is het gewoon een breed begrip, fluisteren is bijna onverstaanbaar communiceren, paardenfluisteren is ook in die zin een vorm van communicatie, onhaarbaar tussen jou en je paard

_Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 16:49

Miirthe schreef:
Fluisteren is misschien het verkeerde woord.. In dit geval is het gewoon een breed begrip, fluisteren is bijna onverstaanbaar communiceren, paardenfluisteren is ook in die zin een vorm van communicatie, onhaarbaar tussen jou en je paard

onhaarbaar tussen jou en je paard dat vind ik echt het leukste zinnetje van het topic, en het klopt helemaal

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:54

is geen haar tussen te krijgen

Boris94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 20:29

Ik rijd op een paard dat vrij dominant is en daarom heb ik eens geprobeert een join-up te doen (en helemaal niet onwijs hard opgejaagd, maar gewoon zoals je longeert maar dan zonder longeerlijn en geen hoofdstel). Als heel snel vertoonde hij het gedag wat beschreven wordt door monty
). En ik moest even geduld hebben maar toen stond hij opeens achter me. En hij bleef achter me aanlopen. Hij was echt super braaf en als ik stil stond bleef hij ook stil staan. Hij was juist nog knuffeliger als normaal. Het heeft mij alleen maar meer geholpen om een goede band met hem te krijgen. Ik vind het dan ook heel raar dat er zo negatief over wordt gedaan. Ik denk dat dat meer komt omdat wij het niet begrijpen hoe paarden denken. En als je deze methode niet goed vind waarom longeer je dan uberhaubt dat is eigenlijk hetzelfde alleen dan luister je niet naar zijn lichaamstaal, maar ga je gewoon door met hem voorwaarts houden aan je lijn. En ik zou zeggen probeer het zelf eens, je zal versteld staan.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 01:05

Helemaal mee eens. Het is alleen al goed voor jezelf zodat je je meer gaat focussen op de signalen die je paard afgeeft. Ik doe het zelf al jaren, ook al voordat ik over Monty Roberts had gehoord. Ik heb het gewoon van een instructrice geleerd waar ik toevallig op stal stond.

Ik gebruik helemaal niets. Geen stem, geen zweep, geen longeerlijn. Alleen mijn lichaamstaal. Mijn vorige paard kon ik helemaal sturen met mijn voeten.
Mijn handen had ik op mijn rug. Ik beschouw het als een dans waarbij ik leid. En het paard laat zich graag leiden omdat dat een veilig gevoel geeft. Door als mens de rol van drijvende hengst en leidende merrie aan te nemen, krijgt het paard automatisch de rol van 'onbeduidend kuddedier' dat het beste maar kan luisteren naar de leiders als het in de veilige kudde wil blijven.

Ik begrijp niet wat daar tegen zou kunnen zijn. Je maakt gebruik van de natuurlijk taal van paarden.

Ik ben het er wel mee eens dat Monty zijn 'kunstje' heel erg commercieel uitbuit. Hij toert ermee over de wereld alsof het een goochelshow is. Ik ben vorig jaar naar een show van hem geweest en ik heb me onwijs geërgerd aan als die mutsen op de tribune die 'oh' en 'ah' riepen. Het is gewoon een hele oude techniek die veel paardenmensen ter wereld beheersen, vooral westernmensen. Hoe meer Monty zich profileert als een goeroe en hoe meer wij hem adoreren, hoe ongeloofwaardiger hij wordt. Je kunt het het beste van een ervaren bekende leren.

Ik heb inmiddels een nieuw paard en op de nieuwe stal waar ik sta is geen roundpen dus had ik het al een tijd niet meer gedaan. Het schiet er snel bij in omdat het zoiets gewoons is voor mij. Maar mijn paard is de laatste maanden steeds brutaler geworden, zowel aan de hand als onder het zadel. Toen ik er gister weer naast lag zei een stalgenote dat ik nu maar eens moest stoppen met dat westerngedoe en hem rond moest jagen met de zweep tot hij niet meer kon, dan nog even doorgaan en dan pas stoppen.

Nou, dat gaat er bij mij dus niet in. Ik bedacht dat ik de Join Up (ik weet pas sinds kort dat het zo heet) wel weer eens uit de kast kon trekken. Dus ik heb de hoeken van de paddock afgezet en ben het 'ritueel' gaan uitvoeren. Dat koste errug veel tijd. Daaraan kon ik merken hoe slecht mijn paard mij als leider accepteerde en hoe slecht onze relatie eigenlijk was. Maar uiteindelijk kwam hij wel en ik heb met hem los het hele terrein over gelopen. Tot nu toe moest dat altijd met hengstenketting (hij is een ruin) en dan nog steigerde en beet hij. Morgen ga ik het weer doen en daarna klim ik er denk ik weer op.

Ik geloof er absoluut in, vooral bij paarden met dominantieproblemen.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 09:30

Ik ontken niet dat het werkt, ik ontken niet dat je het niet bij paarden die dominant zijn zou kunnen gebruiken, maar ik ben er op tegen om het standaard maar uit de kast te trekken met ieder paard waar je mee bezig bent (en het dan eens in de week mee te nemen omdat het zo leuk is als ze achter je aanlopen) als je niet weet waar je mee bezig bent. En negen van de tien kinderen hier op bokt, die een shetje hebben en helemaal idolaat zijn van MR, hebben de join-up in hun werk met die shet helemaal niet nodig.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 12:59

Daarom vind ik dat Monty het niet zo commercieel zou moeten uitbuiten. Je gaat toch ook geen show opvoeren waar mensen grof geld voor moeten betalen om het nut van de slofteugel te laten zien?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik heel negatief sta tegeover de slofteugel dus ik kan me voorstellen dat mensen ook zo denken over de Join Up.

Ik vind dus ook dat je het van een ervaren bekende zou moeten leren, die jou meerdere malen in het hele proces bijstaat en corrigeert. Leren uit boeken en videobanden is altijd minder.

Ik heb het zelf geleerd aan een klein meisje met een shet die naar haar sloeg. Ik heb haar laten oefenen met mijn paard die het al kon om haar bewust te maken van elke pink die ze uitsteekt. Ik heb daarna eerst haar shet onder handen genomen zodat die wist wat de bedoeling was. Daarna heeft ze het zelf gedaan, en het ging prima. Wel altijd onder begeleiding want als het even niet lukt grijpt ze al snel naar de zweep zonder eerst na te denken wat ze zelf fout doet.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:13

En waar denk je dat die ervaren bekende de kennis vandaan zou moeten halen? Een voordeel van hele MR en consorten is dat ze hun kennis hebben uitgedragen. De intentie zal in het begin goed zijn geweest. De methode werkt ook. Maar het TE toegankelijk maken kan ook tegen je gaan werken.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:05

Ik vind dat iedereen alleen maar bezig is over een boek met monty Roberts dit, en Monty Roberts dat... en "Ik weet het hier wel beter als jij!" en "Jullie kennen er niets van!" Kweet niet hoor.
Ook logisch dat de meeste mensen van bokt het niet weten hoe dat allemaal in zen werk gaat. Als je normaal opgeleerde paarden hebt is het niet speciaal nodig om er een paardenfluistereaar bij te halen. Ik heb een erg dominante BWP-merrie gehad en daar hebben we ook een join-up mee gedaan. En in tegenstelling tot wat hier allemaal verteld wordt heeft het niet kwaad maar goed gedaan.

Wat ik ook niet snap is, oke je jaagt je paard weg op een bepaalde manier, maar als je dat niet agressief doet is dat, vind ik, niet wegjagen. En Cassidy, jij zegt dat je paard dan smeekt om terug te komen en achter je aan komt lopen,... Hoe komt het dan dat sommige paarden in een hoekje gaan staan eten (ik stel me nu effe een buitenbak voor)? Ik heb niet de indruk dat het paard zich dan aangevallen voelt en al helemaal niet komt smeken.

Ik heb zelf een paard van 3 waar we mee 'spelen' en dat is ook met lichaamstaal werken. Hoewel hij ook steeds in rondjes om me heen loopt, onze band wordt alleen maar sterker. In feite doen wij telkens kleine join-upjes en het gaat alleen maar beter. Hij vertrouwt me al een stuk beter en laat alles veel beter doen dan vroeger. Dus ik snap niet wat er verkeerd is aan een join-up.

Also @ Cassidy: Jij bent ook steeds bezig over dat Monty er zovele manier voor heeft, wel, niet iedereen heeft de tijd en de kans om dat allemaal te gaan uitpluizen. Dus de meeste mensen doen wat een NM hen kan leren en dat is Join-Up. Op de koop toe heeft die vent er jaren ervaring mee.

Sorry dat dit allemaal wat grof klinkt en misschien zelfs egocentrisch, het is niet zo bedoeld. Ik moest het gewoon effe kwijt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:17

Ik heb even het hele topic zitten lezen en ik zie dat vooral het 'rondjagen' veel weerstand oproept. Dat begrijp ik eigenlijk niet. Onder het zadel laat je je paard toch ook lopen? Volgens mij moet je ook de rol van de leidende merrie en de drijvende hengst niet door elkaar halen. De leidende merrie kan jou als paard uit de kudde jagen als je je niet gedraagt. De drijvende hengst 'duwt' de kudde als het ware, net als herdershonden dat doen. De drijvende hengst zorgt dus voor veiligheid door de kudde bij elkaar te houden.

Hoe kan het anders dat een paard steeds meer gaat ontspannen terwijl je hem drijft? Niet omdat hij denkt "Oh jeetje, ze is nog steeds boos op me!"

Wanneer je daarna de rol van leidende merrie op je neemt, het paard je eventjes volgt maar daarna zijn eigen weg weer gaat, jaag je hem weg zoals de leidende merrie zou doen. Dat wegjagen is heel iets anders dan het drijven wat de hengst doet.

Dat drijven mag je naar mijn mening dus geen 'rondjagen' noemen, maar misschien heb je een paar slechte voorbeelden gezien. Ik heb het van Monty zelf gezien en ik vind het best kunnen. Ik heb ook niet het idee dat het een traumatische ervaring is voor een paard.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 19-12-05 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xHaithi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:19

Ik denk dat je theorie er bijlange nog niet zoveel naast zit!

LindyH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:22

Oh ships, net weer verwijderd omdat ik het toch een stom idee vond...

xHaithi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:28

AAAAI!!!!!