Waarom rijden jullie zonder cap ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:26

Ik rijd als ik bang bent met mijn veiligheidscap. Als ik een cap op moet doe ik mijn gewone oude cap op. en als het niet hoeft dan doe ik hem niet op. Ik heb mijn veiligheidscap pas 3 keer gedragen Ik vind cap's gewoon ondingen. Je krijgt er koppijn van en het gaat op een gegeven moment knellen. Neej doe mij maar lekker zonder cap.

Clinnn_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:28

Rambogirl schreef:
Ik rijd als ik bang bent met mijn veiligheidscap. Als ik een cap op moet doe ik mijn gewone oude cap op. en als het niet hoeft dan doe ik hem niet op. Ik heb mijn veiligheidscap pas 3 keer gedragen Ik vind cap's gewoon ondingen. Je krijgt er koppijn van en het gaat op een gegeven moment knellen. Neej doe mij maar lekker zonder cap.

Mijn kap heeft nog nooit gekneld. Ten zij hij te klein was en ik een nieuwe moest.

Is jouwe soms te klein?

Rambogirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:32

weet ik niet. In de ruitershop zeiden ze dat tie perfect paste maar ik ga toch eens kijken voor een andere die IK perfect vind zitten.

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:32

Ik ben 22 (heb hier dus eigenlijk weinig te zoeken) maar rijd altijd met cap.
Waarom?
Omdat dat ding al eens mijn leven heeft gered (cap aan 2en en mijn hoofd nog heel).
Ik heb een cap met verstelbare "omvang" dus te klein is hij nooit.
Er zitten luchtgaten in dus zo heel erg warm wordt het niet.
Het ziet er misschien niet zo heel erg mooi uit, maar een geplette schedel ziet er ook niet zo geweldig uit, toch?
Alleen als ik onverwachts eens op een paard klim, heb ik geen cap op, omdat ik hem dan niet bij me heb.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:29

als ik op een hengst moet rijden die al een paar maanden op stal staat zet ik een cap op maar voor de rest eigenlijk niet
zelfs niet op mijn mishandelde 3-jarige merrie

Vinaba

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 08:36

Ik rijd zonder cap omdat ik Piaffe vertrouw!
Hij heeft me werkelijk nog nooit echt iets geflikt.

horsiej

Re: Waarom rijden jullie zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:14

Ik rijd bijna altijd met cap!
Alleen niet als ik effe op een van me vzshetjes ga!
Maar op me andere verzorgpaarden( tinkers een HENGST(ZEKER MET CAP ) een merrie en een ruin die zijn hartstikke druk) Maar als je er is een keer heel hard af mietert en je hebt een hersenschudding dan denk je van had ik toch maar me cap opgezet en ja... dan is het te laat en met een cap voel ik me ook veel veiliger.

as_trid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 09:15

ik rij zelf altijd wel met een cap tuurlijk is het niet lekker als je het warm krijgt en je hoofd helemaal nat is van het zweet maarja liever dat dan het risico lopen dat je valt en er wat gebeurd.

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:49

Ik vind t lekkerder rijden zonder cap

Eerder, als ik dan een keertje op een paard zat zonder cap, voelde het heel raar, maar tegenwoordig maak ik me er niet meer druk om.

Het begint met na het longeren ofzo er even op springen, van achter uit de wei even naar het hek toe, enz. Dan went het vanzelf... Als ik weet dat ik ga rijden doe ik 'm wel op. En buiten ook.

En dan m'n zusje verplichten met cap te rijden
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 16-11-05 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:56

runningkawa schreef:

Verder draag ik altijd veilig schoeisel.
Dus geen gympies oid
En er hangen aan het dressuur en springzadel veiligheidsbeugels.

Dat vind ik dan bijvoorbeeld weer veel belangrijker.

Wat heb je aan een cap als je been geknakt wordt, of omdat je voet door de beugel geschoten is, jij van het paard kukelt dat aan de klep gaat en jij er achter vliegt?

Ja, je hoofd is dan nog heel, maar dat zal dan ook wel het enigste zijn En ik denk niet dat een cap dan lang op je hoofd blijft.

Ik probeer echt altijd met laarzen of met chaps te rijden, lukt ook bijna altijd, maar soms schiet het erbij in.

_Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 12:38

Serendipity1 schreef:
runningkawa schreef:

Verder draag ik altijd veilig schoeisel.
Dus geen gympies oid
En er hangen aan het dressuur en springzadel veiligheidsbeugels.

Dat vind ik dan bijvoorbeeld weer veel belangrijker.

Wat heb je aan een cap als je been geknakt wordt, of omdat je voet door de beugel geschoten is, jij van het paard kukelt dat aan de klep gaat en jij er achter vliegt?

Ja, je hoofd is dan nog heel, maar dat zal dan ook wel het enigste zijn En ik denk niet dat een cap dan lang op je hoofd blijft.

Ik probeer echt altijd met laarzen of met chaps te rijden, lukt ook bijna altijd, maar soms schiet het erbij in.

TOen ik een jaar of 12 was en nog best klein meisjes van ben ik met me jopers,, ( paarden schoenen,, ) Ook door de beugel heen geschoten en met me been vast toen ik er af viel,, en gelukkig had ik een cap op want zijn hoef is een paar keer tegen me hoofd aan gekomen dan ben ik toch echter wel blij met een cap

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:58

Ik heb altijd een cap op .

Monchou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:27

Ik rij ook ALTIJD met cap...
Tegenwoordig, met de nieuwere caps is het helemaal niet meer zo heet in de zomer, want er zitten van die gaatjes in...

Ik had ook eens gehoord, van een meisje, die was aan het uitstappen in de buitenbak, zonder cap, met haar eigen paard dat zo mak als een lammetje was....schok bijna nooit enz.
Maar toen schrok ie opeens ergens van, ging er vandoor, meisje viel eraf maar bleef haken in de beugel, toen ging ie op dr hoofd staan en was ze DOOD....'

Nou als je zoiets verschrikkelijks kan voorkomen door een cap op te doen....
Graag!

EBIM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 11:39

Had een paar jaar geleden een merrie en een ruintje. De merrie reed ik altijd zonder cap, het ruintje met, omdat die nog jong was. Ik ben toen ik een keer wel zo gigantisch hard van het ruintje afgevlogen tegen het schot van de binnenbak aan met m'n kop dat ik het nu echt niet meer in m'n hoofd haal om zonder cap te rijden. Als ik toen m'n cap niet opgehad had, denk ik dat m'n hersens aan t schot geplakt zouden zitten. De hele klep van m'n cap stond scheef! Het ruintje was echt een onwijs lief dier, maar schrok omdat een ander paard er vandoor ging, waardoor hij er ook ongenadig vandoor vloog met het nodige scherpe bochten werk. Dus om te zeggen: het is een braaf paard vind ik voor mezelf geen reden meer om zonder cap te rijden. Juist als een paard braaf is, komt het heel onverwacht als het een keer wel gekke dingen uithaalt waardoor je er veel eerder afligt.

Da's mijn mening. Maar iedereen moet het natuurlijk voor zich weten. Maar ik rijd liever beetje voor banketstaaf met cap dan dat ik het risico loop om zonder cap eraf te vliegen.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:19

het paard waar ik op rijd, rijd ik in de bak bij ons dressuur zonder cap. en waarom? weet ik eigenlijk niet. in de bak vertrouw ik hem met dressuur 100% dus daarom denk ik.
met springen en buitenritten heb ik altijd een cap op, omdat ie dan veel frisser is en het risico dan groter is dat je eraf kan vallen.
de cap die ik heb zit heerlijk, maar als ik echt ga zweten enz. vindt ik niet echt fijn. en als ik ergens anders dressuur rijd heb ik ook altijd een cap op.

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:44

Ik rijd eigenlijk ook altijd met cap.
Heeel soms nog wel eens niet omdat ik koppijn heb.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:47

Kimmie_girl schreef:

TOen ik een jaar of 12 was en nog best klein meisjes van ben ik met me jopers,, ( paarden schoenen,, ) Ook door de beugel heen geschoten en met me been vast toen ik er af viel,, en gelukkig had ik een cap op want zijn hoef is een paar keer tegen me hoofd aan gekomen dan ben ik toch echter wel blij met een cap

als je nu veiligheidsbeugels had gehad, was je wel direct los geweest

een cap is belangrijk, maar dat is niet het enigste
waarom dan altijd alleen de cap topics??
[/quote]

karton

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:12

Ik moet een cap dragen (van mijn moeder), waarom zou ik er geen dragen? Kleine moeite.

En daarbij, ik heb een ongeluk gehad. Had ik geen cap opgehad was het waarschijnlijk héél slecht afgelopen.. (lees ; paard naait eruit op straat, maakt een soort slijding. Ik met mn hoofd op de grond ; herssenkneuzing. En dat mét cap...)

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:23

Ik rij altijd met cap, ben het zo gewend (moest op de manege) en weet niet beter. Twee jaar geleden in het bos ongenadig hard van een paard gevallen en kan dit nog navertellen dankzij de cap die ik op had.

Daarbij: ik rij bijna altijd buiten en een cap zorgt dat ik m'n haar nog heb, nadat ik onder een laaghangende tak doorrij... of dat de zon niet zo in m'n ogen schijnt... of dat ik niet zo'n nat hoofd krijg van de regen...

Ik heb een mencursus gedaan, en de man (een ouwe rot in het vak) maakte een opmerking die me is bijgebleven: je grootste vijand is het trouwste paard, dat je het beste kent. Natuurlijk niet omdat 't zo'n rotbeest is, maar omdat je een schrikreactie niet meer verwacht en daardoor later reageert als er iets gebeurt en het dus te laat kan zijn. of geen cap draagt, en toch valt.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:34

bij ons op de manege ook, ook als pension houder....kan dan wel zonder gaan rijden.......maar in mijn 10 jaar nog nooit zonder cap gereden!!!
en tot 18 is cap verplicht betreft paarden uit de wei halen

desleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:39

ik reed eerst altijdmet cap, maar ik vind het zooo warm in dezomer.. kreeg er kei erge hoofdpijn van,dus was beter zonder. in de winter zet ik hem weleens op..

lovelynutia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:42

Ik rijd afentoe zionder cap omdat ik m gewoon vergeet dan galoppeer ik en denk ik he er wiebeld niks op mijn hoofd

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:42

Op mijn verzorgtinker rijd ik sowieso zonder cap, ik ben namelijk erg eigenwijs&vertrouw haar, mocht ze ooit bokken dan komen de beentjes zo'n 10 centimeter van de vloer... Na de laatste rodeo-ritten op het stalarabiertje ga ik toch maar eens een cap opzetten, ookal val ik er niet vanaf (jieha). Ze wil tijdens de rengalop nog wel eens een beetje blind worden, en een tak tegen mijn hoofd, daar pas ik voor

desleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 16:51

op de manege,met springen, bosritten,wedstrijd.. heb ik hem zowiezoo wel op hor! dus dat is al de helft van de week

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:00

Ik rijd heel af en toe zonder cap omdat ik nog een 'oud' model heb zónder luchtgaatjes.
In de zomer krijg ik dan een gigantisch zweethoofd.
In de les en met jonge paarden draag ik altijd een cap.