Betalen voor een verzorg pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:11

Ik verzorg al bijna 15 jaar dezelfde pony en ik betaal niks :') . Alleen spulletjes. Maar ik mag alles doen, komen wanneer ik wil en beschouw haar als mn eigen pony. Sinds kort een Shetlander bij waar ik ook alles mee mag doen, en dat vinden ze prima.
Ik mest uit als ik er ben en als het rond voer tijd is dan doe dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:12

Kabayo schreef:
Voor een manege betaal je ook...

Ik vind het niet meer dan normaal een bijdrage te vragen. Ik rij zelf namelijk niet. Mocht er iemand bij mij komen die wil rijden moet ik natuurlijk een zadelmaker laten komen om het weer netjes passend te krijgen , worden er spullen gebruikt of moeten gekocht worden, moet mijn paard evt meer eten hebben , enz
Nee ik snap een bijdrage zeker , had ik ook gedaan

Bij een manege krijg je ook les, al begrijp ik je punt wel maar die 2 dingen kan je niet helemaal echt goed vergelijken met elkaar.

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:24

_San87_ schreef:
Stallen en/of paddock moeten mesten en er ook nog voor betalen ook, wat een verdienmodel voor paardeneigenaren _O_.

Verdienmodel?! Ik ben maandelijks minstens 350 euro (stalgeld plus bijkomende kosten) voor mijn pony kwijt. Bijrijder mag vrijwel altijd komen op de dagen die ZIJ wil. Ze hoeft niet te mesten, geen spullen te poetsen, ik heb een extra zadel voor haar (en dus ook weer extra kosten zadelmaker). Ik vind dat daar best een kleine bijdrage tegenover mag staan. Verdienen aan een bijrijder lijkt me een utopie...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:28

JosjeDZ schreef:
_San87_ schreef:
Stallen en/of paddock moeten mesten en er ook nog voor betalen ook, wat een verdienmodel voor paardeneigenaren _O_.

Verdienmodel?! Ik ben maandelijks minstens 350 euro (stalgeld plus bijkomende kosten) voor mijn pony kwijt. Bijrijder mag vrijwel altijd komen op de dagen die ZIJ wil. Ze hoeft niet te mesten, geen spullen te poetsen, ik heb een extra zadel voor haar (en dus ook weer extra kosten zadelmaker). Ik vind dat daar best een kleine bijdrage tegenover mag staan. Verdienen aan een bijrijder lijkt me een utopie...

Dat weet je toch van tevoren. Dat een paard geld kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:35

Ik betaalde vroeger 90,- voor mijn lease pony. Maar daar was ik dus geen bijrijder van, maar echt full time leaser: komen wanneer je wilt, zo lang je wilt.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:46

Ik vind het, net als anderen voor mij, enorm verschillen per situatie.

Stel, je mag een goed opgeleid paard rijden op een fijne pensionstal waar je niet of nauwelijks iets aan klusjes hoeft te doen je absoluut een bijdrage mag betalen

ik rij echter al 7 jaar voor dezelfde eigenaar, help hem veel op stal, met mesten, verzorgen, stro/voer halen, binnen/buiten zetten, ga mee als groom als hij gaat mennen, in ruil daarvoor mag ik 'gratis' rijden. Zo helpen we elkaar! Voor de 3 jarige die ik in rij en als enige onder het zadel mee rij heb ik wel zelf ook alle spulletjes betaald aan tuig, peesbeschermers, etc. maar als ik dat niet had gekund had de eigenaar wel ergens een oud hoofdstel vandaan gehaald oid, dat doe ik meer omdat ik het leuk vind O:)

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 10:53

Ik heb jarenlang een pony geleasd (volledig, M dressuur opgeleid en ik kwam van de manege). Daar betaalden mijn ouders toen het volledige stalgeld voor als zijnde bijdrage. Daarna een eigen paard gehad en nu een bijrijdpaard. Voor het bijrijdpaard betaal ik niets maar mocht een bijdrage worden gevraagd dan vind ik dat helemaal niet vreemd. Ik weet hoe duur paarden zijn en bovendien heb ik er ook lol van. :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:09

Kabayo schreef:

Wanneer een paardeneigenaar dat kan aanbieden wat een manege aanbiedt dan vind ik het oké dat de paardeneigenaar een bijdrage vraagt. Maar als we in detail gaan kijken naar wat een manege aanbiedt:

- Verschillende paarden en dus verschillende karakters om van te leren. Heb je een dag geen zin in een moeilijker paard, kan je dat aangeven en wordt daar meestal wel rekening mee gehouden.
- Persoonlijke ontwikkeling: je rijdt op een manege altijd in een les. Je betaalt dus eigenlijk ook voor de instructie. Vrijrijden is meestal een gratis beloning voor de gevorderde ruiters wanneer ze geholpen hebben bij andere lessen of klusjes.
- Weinig tot geen verplichte klusjes of verzorging. Als een manegepaard kreupel staat, moet je als klant niets doen. Je kan zo op een ander paard stappen en in principe hoef je je niet om dat kreupele paard te bekommeren. Wanneer een bijrijdpaard kreupel komt te staan, wordt er wel verwacht van de bijrijder om interesse en inzet te blijven tonen. Ik zie de Bokt-topics al verschijnen als een bijrijder een maand niets van zich laat horen en dan ineens een sms'je stuurt om te vragen of het paard nog kreupel is en wanneer ze weer kan komen rijden. :D
- Vrijblijvendheid: of ik nu tweemaal per week kom en dan een maand niet en dan weer tweemaal per week en dan 1 keer om de twee weken. Een manege maalt er niet om. Een paardeneigenaar daarentegen.

kiki1976

Re: Betalen voor een verzorg pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:34

Het is iedereen zijn goed recht om er wel of geen geld voor te vragen.

Maar als ik wel eens rond me heen hoor en zie denk ik wel eens het mijne ervan.

Voorbeeld 1
Eigenaar heeft meerdere paarden en zoekt een betaalde verzorger/bijrijder voor 1 paard.
Wordt van degene verwacht dat die ook alle andere (5) boxen mest (totaal 6 boxen), hooi voert, alle 3 paddocks en weides mes mest. Overal water bijvult (paddocks en weides).
Betaald € 75 per maand voor 3x per week. Die 3 dagen mag hij wel op het paard rijden.
Eigenaar komt op die dagen niet. Andere dagen mest ze vaak niet, strooit enkel op.

Voorbeeld 2
2 Jarig paard ter verzorging aangeboden ivm geen tijd eigenaar.
Je mag borstelen en meer niet. 1x per week wat wandelen in de bak.
Je moet wel minimaal 3 keer per week kunnen, liever meer.
Op die dagen wordt er verwacht dat je de weide, en stal mest. Hooi voert, krachtvoer klaar zet.
Bijdrage € 150 per maand.

Nu zijn dit naar mijn mening 2 extreme voorbeelden waarin een bijdrage wordt gevraagd. Maar dit komt vaker voor.
Naar mijn mening zou degene die iemand zoekt degene moeten betalen ipv geld voor vragen.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:35

Ik moest voor een manegepaard te leasen (als vz paard) ook gewoon betalen. Was 100 euro per maand en het paard liep ook nog gewoon mee in de lessen waardoor ik minder kon rijden.

Maar ik vind een kleine bijdrage ook normaal. We helpen elkaar uit. Of de afspraak dat je les neemt met het paard vind ik ook een goeie. Heb ik eerder ook betaalt, nu hoeft het niet meer omdat ik nog veel meer doen (kind aan huis)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:48

_San87_ schreef:
Ik vind een ander geld vragen om jou te helpen met de verzorging van jouw dier bizar. Omgekeerde wereld, eigenlijk.

Hier mee eens.
Ben zelf zo lang op zoek geweest naar een verzorgpaard, en overal vragen ze er zo'n 100 euro per maand voor. En dat heb ik niet.
Of mensen die mij benaderen: "Wil jij mij helpen met het doorrijden van mijn paard? Kost je wel 50 euro in de maand."
Inderdaad omgekeerde wereld. Nu ben ik geen professional en hoef ik er echt geen geld voor, maar om de eigenaar te betalen omdat ik haar help vind ik van de zotte.

Ik heb nu iemand gevonden die ik help met het beleren van haar tuigermerrie. Zo kan ik weer lekker bezig zijn met een paardje, heeft zij gratis hulp van iemand die er wel de eerste keren op durft. En in ruil daarvoor mag ik er ook lekker mee doen wat ik wil :)

Voor een manegepaard vind ik het een ander verhaal trouwens!

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 11:53

Ik lease een pony van iemand en betaal een deel van het stalgeld. Ik geef hier liever mijn geld aan uit dan aan een manege. Juist omdat ik meer leer van mijn halve stal dan toen ik nog op de manege reed. Ik moet geen klusjes doen, dus vindt het eigenlijk best logisch om te betalen. Wat een normaal bedrag is laat ik in het midden, dat verschilt nog al heb ik de indruk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:00

Mijn verzorgmeisje komt 2 keer per week en rijd dan om de buurt mijn bejaarde ruinen.Ik rij zelf niet meer en mijn ruinen krijgen beweging.Ze betaald daar niets voor.klusjes hoeft ze niet te doen.Ze zou het wel doen als ik het een keer vroeg.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:09

Britta31 schreef:
Mijn verzorgmeisje komt 2 keer per week en rijd dan om de buurt mijn bejaarde ruinen.Ik rij zelf niet meer en mijn ruinen krijgen beweging.Ze betaald daar niets voor.klusjes hoeft ze niet te doen.Ze zou het wel doen als ik het een keer vroeg.

Dat is dus geen verzorgmeisje maar een rijder. zucht!!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:10

Kabayo schreef:

Ik vind het niet meer dan normaal een bijdrage te vragen. Ik rij zelf namelijk niet. Mocht er iemand bij mij komen die wil rijden moet ik natuurlijk een zadelmaker laten komen om het weer netjes passend te krijgen , worden er spullen gebruikt of moeten gekocht worden, moet mijn paard evt meer eten hebben , enz

Maar naar een manege ga je om te rijden niet om te verzorgen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:17

Britta31 schreef:

Ja,maar ze begon toen ze 11 was met poetsen en knuffelen en toen ze beter ging rijden op de ponyclub is ze ook gaan rijden op mijn ruin.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:25

_San87_ schreef:
JosjeDZ schreef:
[

Tuurlijk. Waarom moet een ander daar gratis van kunnen profiteren?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:26

pillow schreef:
Kabayo schreef:

Maar naar een manege ga je om te rijden niet om te verzorgen.

Er zijn genoeg maneges waar ook klusjes gevraagd worden

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:35

Kabayo schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk. Waarom moet een ander daar gratis van kunnen profiteren?

Het is toch niet gratis profiteren. Jij zoekt iemand om je paard te verzorgen. Jij vindt vervolgens iemand die jouw paard verzorgt, diegene heeft een paard om te verzorgen. Het kost jou niks, maar levert je wel wat op: iemand die naar jouw paard omkijkt wanneer jij niet kunt. Wat in andere takken van sport een dienst is waar je voor betaalt als eigenaar.

Het kost hem/haar niks, maar levert hem/haar wel wat op, een paard om te verzorgen.

Klassieke win - win.

Rosaliedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:38

Ik vind persoonlijk te veel.. ik weer erg hard en verdien 100 per maand. Mijn lease paard kost 100 per kwartaal... Als ik dus een verzorg pony zou doen van 75 euro hou je niks meer over. Plus je helpt iemand dus als je iemand zijn stal uit mest moet je er voor betalen?? Vind ik een beetje vreemd.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 13:51

Voor het alleen verzorgen (niet rijden) van een paard of pony vind ik een bijdrage overdreven. Wanneer jij als ruiter op hoger niveau bent dan het paard en het paard traint voor iemand, vind ik een bijdrage aan de bijrijder terecht. Wanneer je gelijk niveau hebt of het paard op hoger niveau is dan de bijrijder, vind ik een bijdrage aan de eigenaar terecht. Zo’n paard biedt kansen om van te leren, zonder dat je het paard met allemaal andere ruiters deelt :j.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:07

pillow schreef:
MirandaMalik schreef:
Zelf heb ik vroeger een verzorger gehad die betaalde, ze was wel volwassen.
Maar mijn paard was wel een heel leuk dier om op te rijden.
Mijn gedachte is, als je elke week op een manege rijdt moet je ook betalen en dan rij je niet op zo'n fijn paard waar je ook nog alle vrijheid mee hebt.
Dus ik vind het niet onredelijk om wat te vragen.

Ik krijg er een beetje een sik van dat hier steeds verzorger en bijrijder gelijk cq door elkaar gebruikt worden. Het is toch een wezenlijk verschil lijkt mij.
Ik heb een bijrijder voor mijn paard, maar ik verzorg en onderhoud haar.
Btw mijn bijrijder betaald niks en ik betaal hem niks. Hij is blij dat hij een paard heeft om te rijden, ik ben blij dat ik iemand heb die haar rijd.

Ze deed meerdere dagen de hele verzorging, stal uitmesten, hooi weken en voer klaarzetten.
Mijn paard stond op een doe het zelf stal en op de dagen dat zij ging, kwam ik niet.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:13

Mijn verzorgmeisje rijd alleen maar,ik heb zelf genoeg tijd om de verzorging te doen.Maar als ik het zou vragen doet ze het voor mij.Paarden staan aan huis.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:14

Brainless schreef:
Frummels schreef:
Als ik iemand zoek om te helpen met de verzorging van mijn pony, dan hoeft diegene niet te betalen.

Mag ik vragen waarom je iemand dan niet betaald?
Als ik geen tijd/plek heb voor mijn eigen paarden doe ik ze op pension.
Laat ik de pensionhouder uitmesten moet ik daar voor betalen.

Waarom hoeft iemand JOU niet te betalen als jij iemand nodig hebt voor het verzorgen (alsof degene blij moet zijn om gratis klusjes te doen) en betaal je degene dan niet?

Dat schrijf ik toch ook niet? Ik schrijf alleen dat diegene mij niet hoeft te betalen. Het ging er niet over of jij je verzorger wel of niet betaalt toch?

Overigens, als ik iemand vraag om voor mijn kat te zorgen als ik aan het werk of op vakantie ben, dan hoeft diegene mij toch ook niet te betalen? :+ dat zou echt heel raar zijn. Waarom zou het bij een hond of kat anders zijn dan bij een paard?
Het argument dat een paard veel geld kost vind ik persoonlijk de grootste kul reden die er is. Daar kies je zelf voor. Mijn kat is inmiddels ook erg duur na veel operaties, maar de katten oppas ziet ons al aankomen: bedankt Els, dat is dan 100 euro voor afgelopen maand :D
Laatst bijgewerkt door Frummels op 08-11-20 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-20 14:15

Ik denk dat er vaak weinig besef is van wat een paard per maand kost. Voor 50 / 75 euro per maand, praat je echt niet over een verdienmodel, was het maar waar, hahaha. Waren die monsters maar zo goedkoop in onderhoud, maar nee, paarden zijn grote portemonnee slurpers en als eigenaar heb je ervoor gekozen dit te betalen. Maar om ook nog voor een bijrijder de kosten te gaan dragen???? Dat is uiteraard wat men niet wil doen, inclusief ik.

Ik heb al mijn bijrijders erg lief, maar ga hun hobby niet betalen. Daarnaast 90 procent van de bijrijders geven de paarden alleen maar conditie training en verbeterd een paard niet. Dus een echte win win situatie is meer voor de bijrijder dan voor de eigenaar.