Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Re: Hoe vaak zijn jullie gevallen in hoeveel jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 22:08

De laatste keer dat ik viel (paard struikelde en lag op de grond) van als ze opstaat dat ze maar niet op mij gaat staan... Gelukkig niks aan overgehouden behalve wat angst de eerste tijd.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:09

Ineke2 schreef:
Ik in 23 jaar tijd wel 1050 x zeker. :=
Waarvan dan 8x dat een rit met de ambulance naar het ziekenhuis opleverde

:wow: en jij vindt het nog steeds een leuke sport?
Geloof niet dat ik dan ooit nog op zou stappen.

In de 20 jaar dat ik rij ben ik 3x gevallen. Maar ik rij dan ook alleen op mijn eigen paarden. En heb al na een jaar op de manege mijn eigen pony gekregen.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:54

Ik rij nu 20j en ben gestopt met tellen bij 33 keer vallen denk ik.
De laatste 6j ben ik 4x gevallen, waarvan 3x in het laatste jaar van mijn eigen jonge paard.
Ik ben, toen ik 12 was, op de manege veel gevallen omdat ik nogal een hoge dunk had van mezelf en met een vreselijk koppige pony toch parcours wou springen.
Daarna ook véél gevallen bij het zadelmak maken van BWP springpaarden op de fokkerij waar ik werkte :p
Hoewel het meer "eraf duiken want deze stopt niet meer met bokken" was dan echt vallen.
Daarna wat meer verstand gekregen en op een rustigere manier met jonge paarden gaan werken dan aan het gekke tempo op de fokkerij en sindsdien heel wat minder gevallen :)
Mijn eigen jonkie is alleen vreselijk snel en wendbaar en die is me nu dus al 3x te snel af geweest.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 23:59

In de 20 jaar dat ik nu rij ontelbare keren gevallen. Altijd goed er vanaf gekomen gelukkig op soms wat lichte hersenschuddingen na.

Afgelopen december 2 keer in 2 weken gevallen. Ik wou dit jaar een een jaar blijven zitten maar dat mislukte de eerste week van januari al. Gelukkig de eerste en tot nu toe laatste keer van dit jaar. :Y)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:05

itsjustme593 schreef:
bij het doorrollen, ben je niet bang dat je dan nog tegen je paard aanrolt?

ik weet niet of dat zo een goed idee is bij mij want ik rij met 6 pers. in een bak

Nee juist niet, want je rolt van het paard af (wel fijn ook als er ergens nog een hoef voorbij vliegt).

Ik heb maar 1 keer meegemaakt in een groepsles dat het even penibel werd toen 6 van de 8 pony's aan de ren gingen en 2 meiden vielen, maar die zijn niet geraakt. Paarden hebben gelukkig ook ogen en hersens en lopen liever op vaste bodem dan op een mens. (Wil niet zeggen dat het altijd goed gaat.)

Wordt dat tegenwoordig niet meer aangeleerd, doorrollen bij een val? Ik heb nooit valtraining gehad, maar er is me wel verteld dat je jezelf klein en bol moet maken in de landing (net als bij judo) en vooral niet moet proberen jezelf op te vangen met je armen. Ik ga er dan wel meestal langs de zijkant af - als je gekatapulteerd wordt is het lastiger...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:15

horsier schreef:
:wow: en jij vindt het nog steeds een leuke sport?
Geloof niet dat ik dan ooit nog op zou stappen.

Ja zeker wel, al ben ik nu ik ouder ben wel sneller bang.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:23

Hoe vaak in totaal weet ik niet meer, op manege er toch vaak naast gelegen (dankzij een pony die er een sport van maakte om ruiters te lozen).
Daarna ook wel een paar keren.
Met m'n eigen merrie 2 keer gevallen in de 7 jaar dat ik haar nu heb.
1 keer met springen, wat mijn zin om te springen flink bekoeld heeft (een strike gedaan met de hindernis, alles tegen de vlakte, ik ertussen, en merrie kon me niet meer volledig mijden dus heb nog een hoef op m'n been gekregen, toen moesten we beiden even nadenken hoe uit de knoop te geraken. Merrie stond op 3 benen te peinzen want 4de kon ze niet veilig neerzetten en ik kon wegrollen eenmaal ik 1 van de balken wat opzij geduwd had. Ben toen wel een tijdje bont en blauw geweest).
De andere keer was in de zee, merrie had er geen zin in die dag en sprong uit de zee, ik heb toen dus een frisse duik genomen.

Buiten wat blauwe plekken nooit iets aan overgehouden.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:24

2 keer in 30 jaar, waarbij ik ze eigenlijk niet eens mee tel als er af vallen. De eerste keer kwam ik voor het zadel terecht en kon niet meer terug kruipen en ben maar afgestapt, de tweede keer viel mijn paard zelf, dus ik ook. Schrik wel van sommige aantallen hier, weet niet of ik het dan nog wel zo leuk zou vinden :o Zijn jullie zo snel weg of rijden jullie projectielen? Hier niet eens altijd brave paarden gehad, ben geen springruiter, wellicht scheelt dat ook. Afkloppen gelijk maar, ik val liever niet :+ De kinderen zijn ook nog niet zo vaak gevallen, de jongste 1 keer, die kon een hogere sprong niet uitzitten en de oudste 3 keer, maar brak wel gelijk 2 keer haar arm. Stelde eigenlijk niet eens zoveel voor, de eerste keer viel ze van een stilstaande pony die een grassprietje wilde eten en zij hield de teugeltjes vast, domme pech dus, maar ben er wel erg van geschrokken hoe makkelijk dat ging. Hopelijk blijven die ook wat beter plakken nu ze iets ouder zijn.

Fataal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 07:35

In de 25 jaar dat ik rij echt ontelbaar haha vroeger vooral onbezonnenheid en daarna paarden zadelmak maken, als ik daar aan terug denk valt het wel mee hoevaak ik toen gevallen ben ;)

Daarna mijn eerste eigen paard en die Ging als die er geen zin in had door tot je eraf lag, pff wat heb ik veel blessures van hem opgelopen -O-

Paard daarna was vanaf het inrijden superbraaf maar ook daar wel een flink aantal keer vanaf gevallen maar gaat de laatste jaren redelijk goed, me 2de paard ben ik eraf gevallen toen we gingen kijken door een stomme fout van mijzelf en de afgelopen 3 jaar met hem niet meer eraf gevallen maar dit jaar heb ik wel ontzettend pech gehad met hem en ben ik er vanaf januari 3 keer er zo hard afgevallen dat ik opgehaald moest worden met de ambulance helaas en ben nu aan het herstellen van de laatste val en ga er hopelijk volgende week voor het eerst weer op hoop ik

Dus ja, soms gaat het jaren goed en soms heb je een beetje pech.

Merk wel dat nu ik ouder word ik ook voorzichtiger word :D

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:25

Mijn eerste verzorgpaard ben ik een paar jaar lang bijna elke week afgevallen. :') Mijn eerste eigen pony ben ik 1x afgevallen. Daarna (8 jaar geleden) kreeg ik mijn fjord. Ik ben 1 keer met haar gevallen. Daarna nog op een buitenrit twee keer omdat ze heel onverwacht heel vals omdraaide (toen had ik haar al ruim 5 jaar, had ze nog nooit gedaan _/-\o_ ). Nog een laatste keer toen ik op wilde stappen en er achter ons een grote tak uit een boom viel. Ze sprong een stukje naar voren net toen ik mijn been over haar deed. _O-

Van mijn Arabier ben ik 1x gevallen en toen kneusde ik mijn ribben. Verder nooit wat gehad door een val.

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:31

In mijn 28 jaar waarschijnliik ontelbaar vaak gevallen maar nooit al te heftig geluklig.

1x pols gebroken
1x enkels gekneusd en grote schaafwonden. Kon nauwelijks lopen, maar toen ben ik 3 dagen later gewoon weer op mijn paard geklommen. Kon geen schoen aan links vanwege gat in mijn hiel, dus op mijn sokken. Kon moeizaam draven vanwege gekneusde enkels. Maar heb wel gegaloppeerd en gesprongen. :+

Maar verder nooit wat heftigs. :D

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:41

MightyMike schreef:
2 keer in 30 jaar, waarbij ik ze eigenlijk niet eens mee tel als er af vallen. De eerste keer kwam ik voor het zadel terecht en kon niet meer terug kruipen en ben maar afgestapt, de tweede keer viel mijn paard zelf, dus ik ook. Schrik wel van sommige aantallen hier, weet niet of ik het dan nog wel zo leuk zou vinden :o Zijn jullie zo snel weg of rijden jullie projectielen? Hier niet eens altijd brave paarden gehad, ben geen springruiter, wellicht scheelt dat ook. Afkloppen gelijk maar, ik val liever niet :+ De kinderen zijn ook nog niet zo vaak gevallen, de jongste 1 keer, die kon een hogere sprong niet uitzitten en de oudste 3 keer, maar brak wel gelijk 2 keer haar arm. Stelde eigenlijk niet eens zoveel voor, de eerste keer viel ze van een stilstaande pony die een grassprietje wilde eten en zij hield de teugeltjes vast, domme pech dus, maar ben er wel erg van geschrokken hoe makkelijk dat ging. Hopelijk blijven die ook wat beter plakken nu ze iets ouder zijn.

Haha ik schrok net dat er mensen zijn die zo weinig zijn gevallen in zoveel jaren :+
Ik zit echt wel behoorlijk stevig in mijn zadel, het is niet dat ik er voor het minste vanaf lig!
Veel vallen zijn inderdaad wel gebeurd met springen en met zadelmak maken, in dressuur of buitenrijden ligt dat aantal extreem veel lager :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 08:44

Ik rijd nu 22 jaar paard.
Op de manege gleed ik als 4 jarige weleens van een gras etende shet.
Op de camping gleed ik weleens van een pony af als ik weer eens bedacht had dat het een goed idee was om in een wei zonder zadel en hoofdstel te galopperen.

Ik denk dat ik buiten 2 hele vervelende valpartijen (1 x beide schouders uit de kom en 1x rug gebroken) misschien 3 keer ben gevallen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:11

In mijn 7 jaar manege tijd denk ik een stuk of 4x

Van mijn ruin die ik 16 jaar heb 3x
Maar mijn merrie die ik nu 2 jaar heb denk ik ongeveer 10x

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:15

In mijn manege tijd ontelbaar veel, maar nooit ernstig. De afgelopen 15 jaar 2 x en dat was van mijn huidige paard zo'n 8 jaar geleden.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:32

Een keer of 8 op 45 jaar rijden.
Bijna allemaal van mijn eerste ponietje :P

yza1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 09:34

Haha grappig ik rij zelf dik 20 jaar. In manegetijd zeer vaak gevallen. Weet niet hoe vaak maar een periode wel elke les minstens 1 x of 2 x :')

Daarna eigen paard gekocht ruintje jonkie van 4. Paar x bijna af gevallen denk 3 keer ofzo maar nooit echt gevallen. Heb ik 4 jaar gehad.
Daarna nog een eigenwijze merrie gehad Die ging wel eens aan de haal maar ook nooit afgevallen.

Dus met eigen paarden eigenlijk nooit haha

ligning

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:02

Ik rijd nu ruim 10 jaar l, waarvan de afgelopen 2 jaar bijna dagelijks en de afgelopen 3 jaar krijg ik allemaal diva's onder me met de bijbehorende merriestreken. Ik ben regelmatig te vinden in een bos dat ik moet delen met crossmotoren en shady figuren in witte busjes ( := )

En toch ben ik er wonderbaarlijk genoeg maar 3 keer afgevallen. 1 keer sloeg de kudde in de wei aan de kletter en gingen de paarden die in de bak reden mee.

De andere 2 keer was in een span van 15 minuten. Ik zat voor het eerst zonder zadel en was met een doodbrave pony aan het stappen. Tot tweemaal toe ben ik er heeeel rustig afgegleden en zachtjes in de berm terecht gekomen.

Ik ben zelf ook verbaasd dat ik er zo weinig aflig, gezien de streken die de paarden soms uithalen, dus dadelijk even afkloppen

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:11

Ik ben al redelijk snel gestopt met tellen. Maar denk in 11 jaar tijd wel gemiddeld 2 keer per jaar :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:17

MightyMike schreef:
Zijn jullie zo snel weg of rijden jullie projectielen? Hier niet eens altijd brave paarden gehad, ben geen springruiter, wellicht scheelt dat ook. Afkloppen gelijk maar, ik val liever niet :+

Blijkbaar heb ik dan twee projectielen gereden als je het zo zwart wit bekijkt.
Ik vind als beginnende (manege)ruiter vallen helemaal niet zo gek, ook dingen uitzitten hoort bij het leren paardrijden. Of het inschatten dat sommige dingen niet zo slim zijn. Daar mag een aantal keer vallen echt wel bij komen kijken zonder daar conclusies aan te verbinden. Pas als het echt veel wordt moet je eens gaan nadenken hoe het komt en hoe je het kan verbeteren.

Op zich waren die 2 waar ik vaker afgevallen ben helemaal geen echt projectiel. Die konden beide heel erg braaf zijn, maar als ze af gingen waren ze ook wel heel snel en wendbaar en lastig uit te zitten. Van de 1e eigen pony viel ik in het begin echt vaak, deels doordat zij zo wendbaar was in de lucht, deels omdat ik alles deed wat misschien niet slim was met een pony die zo kon doen. Ik heb daardoor juist geleerd hoe je netjes valt en ben wel steviger gaan zitten, kon het blijven zitten wel langer volhouden. Het enige paard waar ik daarna afgevallen ben, meerdere keren, was eigenlijk heel braaf, alleen had die wat vreemde dingen/trauma's met opstappen/aansingelen en kon in 1 keer ontploffen als de spanning te veel werd. Als die afging bleef er niemand op zitten. Daar had ik, of anderen, helaas niks aan het leren zitten (sterker nog, de keren dat ik het heb proberen uit te zitten waren ook de keren dat ik echt lelijk viel, daar kon je beter zo snel mogelijk af door eraf te springen of je te laten vallen. Veiliger voor jezelf en voor het paard)

Het stomme was alleen dat die twee tijdens het rijden niet de moeilijkste waren, de andere pony's en paarden waren lastiger, alleen waren die minder wendbaar in de lucht. Ik moet zeggen dat ik een hoop dingen afzonderlijk makkelijk uit kan zitten, maar een halve rodeo met alles tegelijk niet. :+ Dat hoef ik ook niet te leren, want ik zoek dat gewoon niet meer op.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 10:20

Ik rijd ca 20 jaar. Ontelbaar keren er af gekukeld, maar in die tijd veel verschillende paarden/ pony's gereden. Van mijn eerste eigen paard 0 keer (wel bijna). Van mijn huidige paard 3 keer, maar zal vast niet de laatste keer zijn. Het blijven dieren en nooit voor 100 procent te voorspellen. Hoe goed je ook kunt rijden. Het hoort er gewoon bij denk ik %)

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:13

In 23 jaar al zo vaak gevallen of er af gesprongen, dat ik echt de tel kwijt ben :P Wel altijd goed terecht gekomen en (klopt heel hard af) nog geen bezoekje hoeven te brengen aan het ziekenhuis. Door toe doen van paarden, zonder dat ik erop zat, heeft mij wel een paar keer naar het ziekenhuis weten te leiden :P
Tot nu toe met springen maar 3 keer en 3 keer van mijn huidige paard. Laatste keer was ergens in maart, tijdens een bosritje. We waren in galop en ineens kwam er van rechts een hond aangerend. Toen draaide meneer naar links en ik had helemaal niks in de gaten (was eigenlijk met iets anders bezig :P ) Dus gleed naar rechts en viel heerlijk zacht tussen de blaadjes :))

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-20 11:20

veel mensen merk ik vallen of glijden vaak als de pony/paard niets of weinig deed. ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik 'zomaar' viel. (oke ja 1x in voltigeles dan) maar eigenlijk alleen na flinke bokkenreeksen of rodeopartijtjes

DreamB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 11:24

itsjustme593 schreef:
veel mensen merk ik vallen of glijden vaak als de pony/paard niets of weinig deed. ik heb eigenlijk nooit gehad dat ik 'zomaar' viel. (oke ja 1x in voltigeles dan) maar eigenlijk alleen na flinke bokkenreeksen of rodeopartijtjes

bij mij niet vaak :')
ik ben maar 4/5 keer gavallen zonder dat pony iets deed(van de +/- 35 vallen).
1 keer op een fjord zonder zadel, fjord is tonnetje rond dus ik gleed er zo vanaf(reed toen nog geen half jaar).
en aantal keer van verzorgpony omdat ik het wel een leuk idee vond in de dameszit te galopperen. uiteindelijk gelukt, toen wou ik graag met mijn benen aan de andere kant galopperen... mond zat daarna vol zand -O- :')

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 13:12

Jeetje wat een vraag, zo vaak dat ik het niet meer bij kon houden...

Op de manege volgensmij 1 keer.Toen een verzorgpony gehad wat een kruising was tussen en shetlander en Welsh, die keren kon ik niet bijhouden. Pony was heel rank en had geen schouders dus het was hoofd tussen de benen en bokken en dan gleed je er vooraan zo af. Had verder nog een heel arsenaal aan trucjes. Verzorgpony 2 ook een keer. Verzorgpony 5 twee keer volgensmij. Tussendoor nog wel een keer gevallen van een vreemde pony en zit al bij al wel op een keer of 50.

Ga binnenkort mijn 4 jarige beleren maar kijk er al tegenop om te vallen. Ben er niet dapperder op geworden