Mag je een paard in een garage houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:41

Ik denk dat deze TS gewoon een grote duim heeft en dit een leuk verzonnen topic is. Hoort bij de leeftijd, lijkt me nogal logisch dat niemand echt een stel paarden in een garage gaat zetten :=
Denk niet dat dit al te serieus genomen hoeft te worden mensen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 21:59

Ik vind het anders wel een interessante vraag, los van dat het uiteraard niet wenselijk is. De vraag is of het "mag".

Ik ben overigens wel benieuwd waarom haar ouders een garage kopen. Over het algemeen betaal je daar toch wel duizenden euro's voor. Dan zoek je toch van tevoren uit of er een paard in mag als dat je doel is. Meestal koop je die voor je auto of opslag. Een jaar lang je paard ergens stallen is goedkoper..

Maar goed. Er staat dat de garage gekocht is, dus eigendom. Op basis van welke regels is het niet toegestaan dan om daar dieren in te houden? Want binnen de bebouwde kom mag je wel vee houden, dat is het punt niet. Op grond waarvan kan de gemeente het verbieden, bedoel ik?

Ik kan me wel herinneren dat iemand eens letterlijk een paard in de gang had in Den Haag en dat mocht niet, vanwege de overlast.

Ricie

Re: Mag je een paard in een garage houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:06

Ik denk dat je ditsoort dingen vooral in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) van de betreffende gemeente moet zoeken.

Kan er naast zitten, maar vermoed dat datsoort dingen daarin staan aangegeven. Of een bestemmingsplan, kan ook nog....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:12

Dit soort zaken ligt vast in het bestemmingsplan. En bestemming 'garages' is expliciet NIET 'dan mag je er ook wel een paard stallen'.

Paarden mogen alleen gestald/geweid worden op percelen met een agrarische bestemming. Stallen met de bestemming 'paarden' (dus formeel mag je zelfs geen paard in een koeienstal zetten) en land met bestemming 'agrarisch weiland' (dus formeel ook geen akkerland dat opeens met gras wordt ingezaaid).

Versimpeld gezegd: als er meerdere paarden geweid/gestald staan dan zijn meestal de vergunningen ook wel in orde. Heeft nog nooit iemand ergens een paard gestald gehad (garage, tuinhuisje, tuin, in de keuken) dan kan je er donder op zeggen dat het ook niet mag.

Bestemmingsplannen zijn op te vragen bij de gemeente.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:16

En nog mensen die er serieus op reageren.....

Meid ga lekker vakantievieren.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:19

Mag je een paard in een garage houden? I wish. :') Dan had ik er gelijk bij mij al 20 staan. :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:19

beert schreef:
Ik vind het anders wel een interessante vraag, los van dat het uiteraard niet wenselijk is. De vraag is of het "mag".

Ik ben overigens wel benieuwd waarom haar ouders een garage kopen. Over het algemeen betaal je daar toch wel duizenden euro's voor. Dan zoek je toch van tevoren uit of er een paard in mag als dat je doel is. Meestal koop je die voor je auto of opslag. Een jaar lang je paard ergens stallen is goedkoper..

Maar goed. Er staat dat de garage gekocht is, dus eigendom. Op basis van welke regels is het niet toegestaan dan om daar dieren in te houden? Want binnen de bebouwde kom mag je wel vee houden, dat is het punt niet. Op grond waarvan kan de gemeente het verbieden, bedoel ik?

Ik kan me wel herinneren dat iemand eens letterlijk een paard in de gang had in Den Haag en dat mocht niet, vanwege de overlast.

Dat iets eigendom is betekent niet dat je er alles mee mag doen wat je wilt.
Je mag niet eens zomaar een dakkapel plaatsen of een tuinhuis in je tuin. Laat staan een paard in je garage :+
Je mag niet zomaar vee houden binnen de bebouwde kom, dat is precies het punt wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:21

SweetVanille schreef:
En nog mensen die er serieus op reageren.....

Ja, niet zozeer voor TS, wel voor anderen die denken dat 'als iets je eigendom is, dat je dan alles mag'.
Nee dus, want dan kon je ook wel een XTC lab in die garage beginnen.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:22

Een aantal jaar geleden was er in ons dorp een oud mannetje die een fjord in zijn voortuin had staan.
Omdat hij op den duur buurt kinderen beet moest hij weg.

Onze buurman heeft ook zijn draver thuis gestald eerst stond de draver er samen met een fries. Nu niet meer omdat hij terminaal is. Stal was inderdaad in de garage. achter ons huis is een klein pleintje en daar hebben ze een paddok voor in de winter en familie van hem wonen op boerderijen dus in de zomer staat hij op het land. Mest doet hij op een kar en die neemt hij mee naar familie. Geen overlast van stank en schijnbaar mocht het gewoon.

Dus zo gek vind ik jouwn vraag niet. Gewoon de gemeente vragen wat er mogelijk is en wat de regels zijn.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:22

Dank je, dan snap ik waar dat vandaan komt. Dan is het vaak ook een gemeentelijke aangelegenheid dus.

Los daarvan kan ik me voorstellen dat de Wet Dieren er wat van vindt als je een paard stalt in een dergelijke ruimte zonder frisse lucht en licht.

Overigens mag je wel degelijk vee binnen de bebouwde kom halen. Althans, bij ons wel. Ik heb drie schapen in de achtertuin, er staan hier verderop af en toe koeien in een weiland en al jaren paarden. Dat is gemeentelijk bepaald en aangezien niemand hier weet in welke gemeente ze gaat wonen, kan er moeilijk gezegd worden dat dat niet mag.

Midden in Amsterdam zal het wellicht anders zijn ;-)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:24

Beert: dan staat in het bestemmingsplan dat er (nog) stukken binnen de bebouwde kom agrarisch zijn. Dat kan. Bestemmingsplannen worden 1x in de 10 jaar herzien, en soms wordt een oude agrarische bestemming gewijzigd, soms ook niet. Bijvoorbeeld omdat er écht nog agrarische bedrijvigheid is, soms zelfs alleen maar bij de buren, maar dan blijft de rest ook agrarisch, omdat je anders weer met omgevingsvergunningen zit.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 24-07-19 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:25

beert schreef:

Precies, ik vind dit ook wel een interessante vraag.

Maar gaat het daadwerkelijk over een garage zoals een auto garage of gaat dit over een schuur.
Staat het ergens midden op de hei of op een industrieterrein.

Ik denk als Ts iets duidelijker is in hoe de situatie is dat mensen makkelijker kunnen helpen om de vraag te beantwoorden.

En inderdaad een foto erbij zou nog beter zijn.

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:27

Dit doet me denken aan de tijd dat ik uitgewerkt had hoe wij paarden aan huis (rijtjeshuis) konden houden. Onze schuur zou ik leegmaken en vullen met stro voor het paard. Het paard kon dan grazen op ons grasveldje (3m x 3m :') ) en ik zou hem gewoon door onze woonwijk kunnen rijden en het voetbalveldje tegenover kon ik als 'bak' gebruiken. Toch wel mooi, de fantasie van kinderen O:) .

TS. Om antwoord te geven op je vraag: nee je mag niet zomaar een paard in een garage op een parkeerterrein houden.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:28

Ibbel schreef:
Beert: dan staat in het bestemmingsplan dat er (nog) stukken binnen de bebouwde kom agrarisch zijn. Dat kan. Bestemmingsplannen worden 1x in de 10 jaar herzien, en soms wordt een oude agrarische bestemming gewijzigd, soms ook niet. Bijvoorbeeld omdat er écht nog agrarische bedrijvigheid is, soms zelfs alleen maar bij de buren, maar dan blijft de rest ook agrarisch, omdat je anders weer met omgevingsvergunningen zit.

Dank je voor de toelichting. Bij ons staan een aantal paarden gewoon in het dorp. Maar wel in een daarvoor geschikt weiland :-)

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:31

Misschien bedoel je geen garage waar normaal in of 2 auto´s in passen, maar een grote schuur?
Dat is nogal een verschil

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:33

beert schreef:
Ibbel schreef:

Dank je voor de toelichting. Bij ons staan een aantal paarden gewoon in het dorp. Maar wel in een daarvoor geschikt weiland :-)

Dat is bij ons in het dorp ook maar dat is dan agrarische bestemming. Je mag niet je tuin tot een paddock maken en daar een paard neerzetten als bestemming wonen is. Dan mogen er alleen mensen wonen, geen paarden.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:34

Hylkje schreef:
Een aantal jaar geleden was er in ons dorp een oud mannetje die een fjord in zijn voortuin had staan.
Omdat hij op den duur buurt kinderen beet moest hij weg.

Onze buurman heeft ook zijn draver thuis gestald eerst stond de draver er samen met een fries. Nu niet meer omdat hij terminaal is. Stal was inderdaad in de garage. achter ons huis is een klein pleintje en daar hebben ze een paddok voor in de winter en familie van hem wonen op boerderijen dus in de zomer staat hij op het land. Mest doet hij op een kar en die neemt hij mee naar familie. Geen overlast van stank en schijnbaar mocht het gewoon.

Dus zo gek vind ik jouwn vraag niet. Gewoon de gemeente vragen wat er mogelijk is en wat de regels zijn.

Misschien heeft nooit iemand bij de gemeente geklaagd hierover?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:38

Een raampje is geen goede ventilatie.

Ik heb op een boerderij gewoond. Toen mijn merrie drachtig was dachten wij dat het slim was om de stal in de garage te maken. Die was erg ruim dus perfect voor een merrie met veulen. Raam eruit gehaald en een Luik geplaatst die open kon.
Onderin de garage zaten ventilatie roosters.

Mijn paard kreeg binnen een week zware verkoudheid. Bleek dat die ventilatie niet voldeed.

Daarnaast lijkt het simpel. Op de manege Kun je je mest kwijt. Maar ga je in rotweer elke dag zn pokkestuk lopen met de kruiwagen. Na een nacht op stal kan het zo maar zijn met 2 paarden dat je er 2 kruiwagens uit haalt.

Ik zou echt verder kijken of je ergens pensionstalling kunt krijgen. Een garage is echt niet bedoeld om een paard te stallen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 22:43

Kennissen van me hadden twee paarden in hun garage, 2 stuks de helft van de tuin was paddock en de paarden stonden er in de winter, zomers op de wei en stuk verderop ,gewoon in de woonwijk en nog een sjieke buurt ook. En iemand anders die ik ken die had haar pony ook in een woonwijk in de garage met een uitloop. Dus ik vind de vraag van ts niet gek . Het is in meer gemeenten toegestaan om paarden bij huis te houden, zitten allemaal regels aan maar het mag , een paard staat onder huis dier. In onze gemeente is het binnen bebouwde kom als particulier tot 5 paarden en buiten de bebouwde kom tot en met 10.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:00

Geen idee wij wonen er al 10 jaar naast. En hun wonen hier wel meer als 30 jaar denk ik. Vond het in het begin heel byzonder 2 paarden zo dichtbij.
Moet ook zeggen hebben er ook totaal nooit last van gehad. Je hoorde wel eens gehinnik achter je schutting maar verder. Mis het nu wel nu hij bij de familie op de boerderij staat. Mischien werd het vroeger wel meer gedoogd als nu. En nu was het Mischien wel ach laat dat oude mannetje nog maar even genieten van zijn hobbie. Tot zijn 70ste zat hij nog op de sulky met de draver. Geen draverijen meer maar gewoon op de zondag ochtend op de rustige weggetjes.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:00

Nickolay schreef:
Misschien bedoel je geen garage waar normaal in of 2 auto´s in passen, maar een grote schuur?
Dat is nogal een verschil

Volgens haar zijn de afmetingen 10x10 meter en 3 meter hoog. Dat is meer een loods dan een garage..

Ben ook wel benieuwd met welke reden dat gebouw aangekocht is?

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:03

Het verhaal lijkt mij te gaan om garage boxen op een bedrijven terrein?
Buiten dat ik het niet vind kunnen naar de paarden toe, vind ik het ook totaal niet kunnen naar de eigenaren van andere garages die daar gevestigd zijn.
Wij hebben ook garage boxen voor vriendlief zijn werk, maar door paarden ernaast te zetten met het ongedierte wat het met zich mee brengt, zullen wij daar niet heel gelukkig van worden.

Als ik dit verkeerd geïnterpreteerd heb excuus, maar volgens mij is het al genoeg gezegd dat dit niet zomaar kan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:04

Misschien gebruikt TS het verkeerde woord en is het eigenlijk een soort schuur?
Ik ben benieuwd naar een foto van de 'garage'.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:08

Hoi Ts,

Ik neem even aan dat je écht een auto-garage bedoeld. Dingen die hier bij mij aan het einde van de straat staan.
Nog vraag ik me af in tot hoeverre je denkt dat dit werkelijkheid kan worden?
We zijn (Bijna) even oud, maar je ziet mij nog niet eens denken om mijn paarden in een garage te zetten? Ja... Toen ik 6 was.. :?

Sorry. Er zijn hier in Brabant vele pensionstallen. Niet alleen manege's. Zet is een adv. op marktplaats en er komt vanzelf best veel reactie op is mijn ervaring.
Dus nee, een paard zelf in beheer hebben+ weide lijkt leuk, maar is énorm veel geregel, gedoe en vooral veel werk.

Ik ben ook wel benieuwd naar een foto om eerlijk te zijn.
Hopelijk vind je het juiste (En paard waardig) plekje voor je paarden, :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:14

Ik heb geen fotos, maar ik heb het opgezocht en het is eigelijk net als dit, maar dan helemaal dicht (geen overkapping bedoel ik) met een groot raam in de muur die open kan.

Zie hier onder ⬇️
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-19 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt