De paardenrichting in gaan... maar geen paard!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JenaraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:29

Ik wou als ik 13 was graag de olympische spelen jumping gaan rijden, herkenbaar?

Mijn ouders hebben mij verplicht een ASO opleiding te doen, maar daarnaast wel geholpen
om kansen te creëren binnen de paardenwereld. Op 12j gestopt op een manege en begonnen met
verzorgpaarden/halve stal en privélessen. Heb zo leren jonge paarden trainen, ben op mijn 15e
op een fokkerij van springpaarden terechtgekomen, mijn werk? De toppaarden longeren en voorbereiden
voor de ruiters en zelf op het jong grut kruipen en gewoon blijven zitten, zodra dat ging, gingen ze weer
door naar de volgende ruiter. Ik werd niet betaald, wel kreeg ik les van de eigenaar van de stal en van
alle ruiters die er reden. Ik heb er ongelooooflijk veel geleerd, vooral dat alle dagen 5+ paarden werken/rijden
helemaal niet leuk meer was en het een verplichting werd.
Ik heb uiteindelijk mijn ASO opleiding afgemaakt en ben naar de universiteit gegaan. Wel altijd blijven rijden,
eerst een aantal jaar nog op de fokkerij, daarna terug privé. Ondertussen had ik echter wel zoveel ervaring opgedaan en zoveel geleerd dat ik op veel plaatsen gratis mocht gaan rijden. Ik kreeg wel altijd jonge, onervaren paarden of misgereden paarden onder mij, maar toch.
Toen ik een jaar geleden afstudeerde met een universitair masterdiploma en mijn zoektocht begon naar mijn eerste eigen paardje, ben ik regelmatig gevraagd of ik niet betaald paarden wou komen doorrijden voor mensen of stallen. Ondertussen heb ik een job die ik supergraag doe en waarmee ik verdien om mijn eigen paardje te onderhouden. Maar ik had, zonder ooit een paardenopleiding te doen, dus wel betaald paarden kunnen gaan rijden. Mijn ambitie om met paarden te werken was wel volledig verdwenen en nu ga ik bijna alle dagen heerlijk ontspannen met mijn eigen jong ding tussen de werkdagen door.

Niemand kan voor jou bepalen wat je moet gaan doen, maar een goed diploma zorgt voor een opvangnet als je het toch niet zou kunnen waarmaken in de paarden. Als je het echt wil, kan je er via je vrije tijd ook wel komen, om iets te kunnen gaat betekenen in de paardenwereld. Als je echter nu een diploma in de paarden haalt, kan je niets anders moest je je toch ooit bedenken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:34

@Josien-m-: omdat je jezelf na het afronden van zo'n opleiding nivo 4 paardenhouderij echt geen professional kunt noemen. Dan kun je net aan paarden verzorgen. Voor rijden en het beleren van paarden heb je veel heel veel meer ervaring nodig naast dat je er ook nog voldoende talent voor moet hebben. De ORUN opleidingen komen meer in de buurt, maar moet je een eigen paard mee brengen en al over basis ervaring beschikken t/m L. En dan begin je pas. Heb je dat papiertje in je zak kun je net aan de onderste regionen van de klanten verdienen want de klanten daarboven lessen bij mensen die op hoog niveau rijden.
De weg is lang en de kans dat je slaagt om in je eigen onderhoud te voorzien met het werken in de paarden heel klein.
Dus ik sluit me aan bij degenen die zeggen: volg een goede opleiding zodat je later een eigen paard kunt betalen en ga in die tussentijd zoveel mogelijk rijden in de manege, verzorgponies etc en neem zoveel mogelijk (prive)les.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:21

Ik ben op zich een voorstander van je dromen te volgen. Mijn uitgangspunt is dat wat je leuk vind en helemaal voor gaat, daar ben je vaak vele malen succesvoller in dan dat wat misschien verstandig lijkt, maar je eigenlijk niet zo leuk vind.

Maar als ik dit zo lees vraag ik me wel af hoe diepgeworteld deze droom is eigenlijk en hoeverre jij er werkelijk helemaal voor gaat. Je weet niet eens hoe de opleiding heet en zo te horen stel je ook niet alles in het werk om de droom te verwezenlijken.

Begin eens met in je weekenden te gaan werken op een stal. Een handels stal of een pension stal of een manege. Handen uit de mouwen en merken wat 80% van het werk inhoudt...nl heel hard werken en maar voor een klein deel rijden. Als je niet daar nu al mee begint, leg je het in de toekomst sowieso af tegen al die meiden die dat wel al doen op jouw leeftijd, of dat nou vanuit de familie meekomt (die hebben verreweg het meeste mee) of niet.

Als jij paarden in de toekomst naar een hoger niveau wilt brengen, dan zul je moeten gaan presteren op wedstrijd niveau, mensen moeten jou gaan zien en zien dat jij paarden kunt opleiden. Hoe jonger je daar mee begint, hoe meer paarden je te rijden krijgt (eerst onbetaald uiteraard) hoe handiger jij wordt en hoe meer je in de toekomst ook daadwerkelijk kunt gaan opleiden voor anderen. Maar daar kom je niet met het rijden op manege paarden of op verzorgponies. Dan zul je echt richting de echte sportponies en sportpaarden moeten gaan kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 14:29

hinnik12 schreef:
Waarom wordt dit zo afgeraden?
Ik begrijp het niet.

Omdat er geen droog brood in te verdienen valt.
Wat mij betreft mag paardenhouderij niv 2 ook afgeschaft worden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:10

hinnik12 schreef:
Waarom wordt dit zo afgeraden?
Ik begrijp het niet.

Als je geen flinke zak met geld of een naam hebt in de paardenwereld kun je beter gewoon iets anders gaan doen.
Het zijn echt werkdagen van 12 uur, minimum loontje en je wordt vaak niet erg leuk behandeld.
Nee geloof me, ga lekker een andere studie zoeken die je leuk lijkt, lekker geld verdienen en daarmee je paardenhobby bekostigen.

En ik denk dat 5 op de 10 meisjes vroeger wel als droom hadden om met paarden te werken. Dus het aanbod is schaars en voor jou 10 anderen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:13

Thokkadisje schreef:
Maar geef jezelf de tijd om een jaartje het avontuur aan te gaan en lekker ergens op de wereld met paarden te werken!

Dat zou ik zeker letterlijk nemen! Je kunt vaak tegen bed&board werken op ranches in de USA, Canada of Australie. Ik ben daar enkel als betalende klant geweest en dat was al supergaaf, maar genoeg Europese meiden die tijdens hun jaartje backpacken daar een aantal maanden gaan werken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:22

Kaetibangsi schreef:
Kun je niet nu al zoveel mogelijk meewerken op de manege?
Dan weet je precies waar je over praat.
Als je het dan echt nog wil, go for it !

Precies. Elke dag na school tijden, meehelpen op stal, verzorgen enz. Savonds huiswerk maken.
Hou dit vol tot en met je eindexamen. Dan heb je ten eerste een paar jaar lekker ervaring en kennis opgedaan. Ten tweede weet je dan hoe zwaar het je wel of niet valt. En tenslotte weet je of je er echt mee door wil gaan

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:26

Shaggy09 schreef:
En ik denk dat 5 op de 10 meisjes vroeger wel als droom hadden om met paarden te werken. Dus het aanbod is schaars en voor jou 10 anderen.

Ik heb het een jaar gedaan na het middelbaar en daarna ben ik een andere studie gaan volgen, maar in de weekenden en vakanties werkte ik nog steeds op de manege. Als ik het niet had gedaan had ik me altijd afgevraagd 'had ik maar' en nu ben ik er gewoon zelf achtergekomen dat ik het vooral leuk vond als hobby maar niet om fulltime te blijven doen levenslang.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:35

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik heb het een jaar gedaan na het middelbaar en daarna ben ik een andere studie gaan volgen, maar in de weekenden en vakanties werkte ik nog steeds op de manege. Als ik het niet had gedaan had ik me altijd afgevraagd 'had ik maar' en nu ben ik er gewoon zelf achtergekomen dat ik het vooral leuk vond als hobby maar niet om fulltime te blijven doen levenslang.

Ik had zelf paarden dus ik wist hoe zwaar het was. Maar daarvoor had ik ook de 'droom' om op een manege te werken.

Natuurlijk is het goed om het zelf te ondervinden, maar je moet wel weten waar je aan begint. Je kan altijd stoppen natuurlijk, maar ze zijn vaak niet mild met de werknemers op stallen.

Ik vind de tip van oji een erg goede.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 16:44

Shaggy09 schreef:
Ik had zelf paarden dus ik wist hoe zwaar het was. Maar daarvoor had ik ook de 'droom' om op een manege te werken.

Natuurlijk is het goed om het zelf te ondervinden, maar je moet wel weten waar je aan begint. Je kan altijd stoppen natuurlijk, maar ze zijn vaak niet mild met de werknemers op stallen.

Ik was er op mijn 14e al zo'n beetje ingerold omdat ik na mijn rijles bleef helpen op de manege en daarna ook in de ochtenden al kwam om te voeren, op te strooien en vegen. Ik mocht daardoor gratis paardrijden zoveel ik wilde en doordat ik altijd op stal was op m'n vrije dagen kwam ik ook met pensionklanten in contact die mij hun paarden lieten rijden. Ik kreeg ook al vrij snel betaald door de bedrijfsleider voor de uren dat ik kwam dus dat ging eigenlijk vanzelf. Was ook een leuke manege: work hard, play hard.
De manege waar ik stage ging lopen vond ik wel wat anders, dat voelde soms als moderne slavernij.
En de opleiding Deurne was net 'n militair kamp. Je moest je 100 keer per dag omkleden: kleding voor stal om te voeren, daarna kleding om te eten, kleding om te rijden, dan weer kleding om een theorieles bij te wonen, dan weer stalkleding etc etc etc.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:43

elnienjo schreef:
Shaggy09 schreef:

Ik was er op mijn 14e al zo'n beetje ingerold omdat ik na mijn rijles bleef helpen op de manege en daarna ook in de ochtenden al kwam om te voeren, op te strooien en vegen. Ik mocht daardoor gratis paardrijden zoveel ik wilde en doordat ik altijd op stal was op m'n vrije dagen kwam ik ook met pensionklanten in contact die mij hun paarden lieten rijden. Ik kreeg ook al vrij snel betaald door de bedrijfsleider voor de uren dat ik kwam dus dat ging eigenlijk vanzelf. Was ook een leuke manege: work hard, play hard.
De manege waar ik stage ging lopen vond ik wel wat anders, dat voelde soms als moderne slavernij.
En de opleiding Deurne was net 'n militair kamp. Je moest je 100 keer per dag omkleden: kleding voor stal om te voeren, daarna kleding om te eten, kleding om te rijden, dan weer kleding om een theorieles bij te wonen, dan weer stalkleding etc etc etc.

Je hebt heel veel geluk als je een stal/manege vind als waar jij kwam op je 14e.
De meeste stallen is gewoon een ieder voor zich mentaliteit, heel erg hard werken en met veel geluk dan een keer mogen paardrijden.

Een vriendinnetje van me kan erg goed rijden en ging een tijdje intern naar een stal. Ze wilde even eruit thuis en nieuwe ervaringen opdoen. Hier reed ze gemiddeld 6 paarden op een dag, daarnaast ook nog stallen mesten, voeren, poepscheppen en al dat soort klusjes. Ook met 30 graden ging dit schema gewoon zo door. Ze hielp die stal daar ook echt mee uit de brand, en het was gewoon een dikke fulltime job met dagen van +12 uur.
Maar een vergoeding kreeg ze niet eens, slechts kosten en inwoning werden vergoed. Ze had daar een klein slaapkamertje en at mee met 'het huis' (Was ook geen lekker eten, gewoon enorm simpel en ongezond voedsel vaak)

Na een klein jaar is ze gelukkig daar weggegaan. Ik zag haar al een burnout krijgen als ze daar bleef.

En helaas gaat het op veel plekken er zo aan toe. Een leuke stal met redelijke arbeidsvoorwaarden en leuke mensen is echt heel moeilijk te vinden.

xkuslaurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:22

als ik je een advies mag geven DOE HET NIET, het is zonde van je tijd en je geld als je niet al een netwerk hebt in de paardenwereld. mensen in de paardenwereld kiezen namelijk altijd voor mensen die ze al kennen en waar ze een ervaring mee hebben,

wat ik heb gedaan is een MBO 3 dierverzorging met een keuzevak paard, dit afgemaakt en nu ben ik dierenarts assistent MBO 4 aan het volgen met keuzevak paardenkliniek.

hiervoor heb ik gekozen omdat ik toch heel erg graag met dieren wil werken en natuurlijk het liefste met paarden, door een brede dieropleiding te volgen en toch me keuzevakken te kiezen met paard heb ik toch wat ik wil en ben ik wel breder opgeleid waarmee ik later mee kans heb op een baan.

dus als je toch heel graag iets met paarden wilt doen zou ik je dit aanraden. ik moet zeggen dat het mij erg goed bevalt omdat ik toch elk jaar 1 dag in de week lekker met paarden bezig ben maar ook afwisseling heb met de andere aspecten die bij de opleiding horen met andere dieren waardoor ik merk dat ik het ook leuk vind om met andere dieren (lees: honden, koeien, varkens, dierentuindieren) te werken.