silverdapple schreef:Ik snap je wel, TS. De meerderheid zegt dat het niet kan, maar verder dan "Je bent te groot" gaat de uitleg meestal niet en ik kan me goed voorstellen dat je ook graag wilt weten wáárom je dan te groot bent. Veel reacties zijn vervolgens pittig, omdat sommigen dan denken dat jouw twijfel betekent dat je wel op je pony gaat rijden, ondanks dat je dat niet hebt gezegd. Houd in je achterhoofd dat dit komt omdat de mensen hier nou eenmaal veel om de welzijn van paarden geven en de reacties niet persoonlijk zijn. De reacties op zulke vragen zijn altijd vrij pittig.
Ik zal mijn best doen je een helder antwoord te geven op je vraag, maar het ligt erg genuanceerd en dat zul je merken.
Eerst het gewicht: uit verschillende onderzoeken is gebleken dat paarden ongeveer tot 20% van hun eigen gewicht comfortabel op hun rug kunnen dragen. Met andere woorden: heb jij een shetlander van 200 kg, dan kan hij zo'n 40 kg dragen (inclusief tuig!) zonder extra inspanning te leveren. Maar als een pony tussen de 25% tot 30% van zijn gewicht moet dragen, duurt het alweer een stuk langer voordat ze hersteld zijn na het rijden en krijgen ze meer last van spierpijn. 25% tot 30% bij een shetlander van 200 kg is alweer 50 tot 55 kilo...
Sommige mensen zeggen zelfs dat een pony idealiter slechts 10% van zijn gewicht zou mogen dragen! Dan weet je zeker dat je paard geen last van de ruiter ondervindt. Dat zou 20 kg betekenen.
Maar wat onderzoekers óók zeggen: het is erg belangrijk om te kijken naar andere factoren, want hiermee wordt vaak geen rekening gehouden in een onderzoek. Bijvoorbeeld: wat voor een bouw heeft jouw paard? Een korte pony met een stevige bouw en veel 'bot' heeft minder moeite dan een lang, dun paard. Hoe goed is je paard getraind? Een jonge pony met weinig spieren en balans zal meer moeite hebben met een ruiter dan een stabiele, goed doorgereden pony. En ook heel belangrijk: hoe goed ben jij in rijden? Als je al veel balans hebt en goed weet in te spelen wat je pony nodig heeft, dan pas jij veel beter op een kleinere pony dan bijvoorbeeld een beginner.
Dan de lengte: dat is eigenlijk vrij simpel te beantwoorden. Je 'mag' niet te lang zijn omdat je het risico loopt om je pony uit balans te halen. Maar als zowel jij en je pony een goede balans hebben, ervaren zijn en jij qua gewicht netjes binnen het maximum ruitergewicht van je pony zit, laten we voor het gemak dan toch zeggen 20%, dan zal je pony er niet zoveel moeite mee hebben.
Dit is ook waarom men zegt dat getrainde IJslanders, Fjorden en Shetlanders meer kunnen dragen dan sportpony's van dezelfde hoogtes maar met een fijnere bouw. Ze hebben meer bot, meer kracht en meer balans.
Nu je dit weet, worden de volgende vragen belangrijk:
Heeft je pony een stevige bouw?
Heb je genoeg rijervaring om goed in balans te kunnen blijven?
Heeft je pony genoeg spieren om een grote ruiter goed te kunnen dragen?
Is je pony goed in balans?
Het antwoord op de laatste twee vragen is nee, omdat je pony nog ingereden moet worden. Dus nu is het aan jou om te bepalen of het een slim idee is om op je pony te gaan zitten.
Bedankt, dit is nou nuttig! Ze heeft best wel een sterke bouw vind ik, het is en blijft ook een shetlander, en ik rijd ondertussen 6 jaar en heb wel vaker pony's ingereden