Joehoe! Shetlanders erbij gekocht!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:11

TS, ik kwam in je vorige topics voor je op toen bokkers een beetje naar werden tegen je. Maar ik begrijp waarom mensen in dat topic zo gingen doen en waarom er hier waarschijnlijk hetzelfde gaat gebeuren.
Je vraagt steeds 'advies', waarbij er dan 99% van de bokkers je een 'nee' geven, waarna je vervolgens steeds allemaal (ongeldige) redenen gaat geven waarom je toch wel je zin zou moeten krijgen. En dan wanneer de 1% zegt van goh, doe maar lekker, dan doe je alsof hun antwoord door de meerderheid is gegeven.

Neem het voorbeeld van de quote hieronder:

Eline04 schreef:
Snooki schreef:
Nee natuurlijk niet. Je rijd hem toch ook niet door... neem ik aan. :Y)
Gewoon inrijden en dan een geschikte ruiter verder laten rijden. En lekker gaan mennen

Oké, dus inrijden kan écht geen kwaad met mijn lengte/gewicht?

Nadat minimaal 20 bokkers zeggen dat het totaal niet kan, reageert er 1 dat het wel kan. Dan antwoord jij met eigenlijk je originele vraag: "dus het kan echt geen kwaad?"
Het antwoord wat al zo vaak is gegeven: nee, je kan er niet op rijden. DAT is je antwoord, neem het AUB aan.

Lieverd, geniet lekker van de drie ponies die je nu tot je beschikking hebt. En doe ermee wat elk van de drie aan kan. Rijd op de haflinger, knuffel met het oudje en ga lekker grondwerk doen met de jonkie. De drie ponies samen zorgen ervoor dat je alles kan doen wat een paardenmeid van kan dromen. ;)

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:19

Het antwoord is wat ts en de eigenaar willen horen.

Edit zie nu dat het yrt is dus ben gelijk weg :')

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 20:20

Desi_2409 schreef:
Hoe zit het dan met al die lange mensen op IJslanders... voeten komen soms echt wel voorbij de knieën hoor. Volgens mij is TS heel goed bewust van haar lijf en gewicht en wat dat doet bij een shetlander.
Er is ook een jongedame die op een shetlander dressuur rijdt. De pony heet Zorro. Als je googelt op dressuurshetlander Zorro vindt je het vast.

Zorro is 1.07 toch? Ik weet niet hoe groot de eigenaar van Zorro is, maar ik denk dat ik haar vanaf de grond ga beleren.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 20:23

emilyslaluna schreef:
TS, ik kwam in je vorige topics voor je op toen bokkers een beetje naar werden tegen je. Maar ik begrijp waarom mensen in dat topic zo gingen doen en waarom er hier waarschijnlijk hetzelfde gaat gebeuren.
Je vraagt steeds 'advies', waarbij er dan 99% van de bokkers je een 'nee' geven, waarna je vervolgens steeds allemaal (ongeldige) redenen gaat geven waarom je toch wel je zin zou moeten krijgen. En dan wanneer de 1% zegt van goh, doe maar lekker, dan doe je alsof hun antwoord door de meerderheid is gegeven.

Neem het voorbeeld van de quote hieronder:

Snooki schreef:
Nee natuurlijk niet. Je rijd hem toch ook niet door... neem ik aan. :Y)
Gewoon inrijden en dan een geschikte ruiter verder laten rijden. En lekker gaan mennen

Nadat minimaal 20 bokkers zeggen dat het totaal niet kan, reageert er 1 dat het wel kan. Dan antwoord jij met eigenlijk je originele vraag: "dus het kan echt geen kwaad?"
Het antwoord wat al zo vaak is gegeven: nee, je kan er niet op rijden. DAT is je antwoord, neem het AUB aan.

Lieverd, geniet lekker van de drie ponies die je nu tot je beschikking hebt. En doe ermee wat elk van de drie aan kan. Rijd op de haflinger, knuffel met het oudje en ga lekker grondwerk doen met de jonkie. De drie ponies samen zorgen ervoor dat je alles kan doen wat een paardenmeid van kan dromen. ;)

Ik wil het juist goed weten. Aan een nee niet doen en een ja doe maar heb ik niet zoveel want dat is mening :) Ik wilde gewoon weten wat de reden is waarom het wel of niet zou kunnen. Daar is bokt toch voor?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:24

ts als jij er je plezier in heb, moet je het gewoon lekker doen
ja voor het mooie ben je wat te groot maar met die 36 kilo zou ik het ook geen probleem vinden

ik kan me zelfs nog een bokker herinneren die als volwassen vrouw OP haar shet tussen de paarden op wedstrijd ging
en ohh wat vond iedereen dat toch geweldig om te zien
maar een beetje hobbelen op een shet mag niet meer? beetje flauwekul

TS ga lekker plezier maken
grootste pret heb je met een shet *\o/*

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 20:26

Dit is helemaal niet negatief bedoeld of bedoeld om een ja te krijgen, ik wil juist weten waarom wel of niet. Want tja, of iemand op een pony past blijft toch voor altijd heibel over, de een vind dat te groot de ander dat. Maar ik wil gewoon weten waarom vind je dat, zodat ik gewoon gaan kijken, sommige bokkers doen net alsof dat raar is. Maar daar is bokt toch voor?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:26

Je kreeg geen 'nee' en een 'ja'. Je kreeg minstens 20 nee's, met als reden dat je te groot bent. Dat is toch antwoord en uitleg?

Naast het feit dat je te groot bent voor een shetlander in het algemeen, is het rijden op een jong dier al helemaal niet goed als je te groot bent. Het diertje ontbreekt nog balans en kracht, wat een volwassen dier wel heeft.

Bij deze weer een herhaling van de redenen waarom je er niet op past.

Ik ben super blij voor je dat je nu 3 verzorgponies hebt. En wens je nogmaals veel plezier ermee!

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 20:27

Mendy1984 schreef:
ja voor het mooie ben je wat te groot maar met die 36 kilo zou ik het ook geen probleem vinden

ik kan me zelfs nog een bokker herinneren die als volwassen vrouw OP haar shet tussen de paarden op wedstrijd ging

Een volwassen vrouw op een shetlander haha! Hoop dat ze niet al te groot was?

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:30

Eline04 schreef:
Mendy1984 schreef:

Een volwassen vrouw op een shetlander haha! Hoop dat ze niet al te groot was?

nee die is ook niet heel groot maar daar is nooit geen commentaar op gegeven
"want hoe geweldig is dat, op een shet tussen de paarden op (ik geloof) M niveau"

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 20:31

Mendy1984 schreef:

Een volwassen vrouw op een shetlander haha! Hoop dat ze niet al te groot was?[/quote]

"want hoe geweldig is dat, op een shet tussen de paarden op (ik geloof) M niveau"[/quote]

Is dat die van Zorro? Die zwarte dressuur shet van 1.07?

Mendy1984

Re: Joehoe! Shetlanders erbij gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:32

ja volgens mij wel ja
was een flinke shet, maar dat maakt het zeker niet minder leuk :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:34

Het kan gewoon niet. Je zal zon pony alleen maar in de weg zitten.
Die vrouw op de shetlander was ook gewoon te groot. Zat met benen op de hoogte van knie van t paard. Nu hoeft ie maar 1 gek ding te doen voordat je hem tegen zn benen trapt. Je kan de pony toch ook voor de wagen beleren? Misschien wel net zo leuk en heb je er veel meer plezier van voor langere tijd

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:37

Mendy1984 schreef:
"want hoe geweldig is dat, op een shet tussen de paarden op (ik geloof) M niveau"

Ik weet niet hoelang jij op Bokt zit maar er is wel degelijk commentaar geweest op haar.

Iemand haalde ook de opmerking van ijslanders naar boven, ook totale flauwekul.

Ja er zitten heel wat mensen op het verkeerde paard/ pony maar om dat nu als voorbeeld of argument te nemen dat TS dus wel zeker kan rijden op de shet.

NEE.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:40

Maar wat doe je dan als je op Bokt allemaal duidelijke antwoorden krijgt waarom het niet kan, als grote meid op een shetlander?
Jij raakt hier door overtuigd en denkt, inderdaad , beter niet doen dan.

Maar dan komt de eigenaar van de shetlander , en zegt: och meid, niet zeuren, je past er prima op.

Wat ga je dan doen?
Luisteren naar 'bokt' of luisteren naar de eigenaar van de shetlander.
Of luisteren naar je eigen gezonde verstand, want dat kan ook nog.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:44

Wat ben ik blij dat ik tiener was voor het digitale tijdperk. Heb op mijn 14e ook op een shet gereden. Was zelf een veertje en shet was eigenwijs genoeg om zelf te bepalen wanneer het genoeg was.
Shet is er nog steeds en inmiddels 30+, dus heeft blijkbaar niet geleden onder mijn 'enorme' lijf.

Ga spelenderwijs met de shet aan de slag en kijk waar je uitkomt Eline04. Zolang je goed luistert naar de signalen die de pony geeft moet het goed gaan. Veel plezier met je verzorgpony's!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 20:44

Onali schreef:
Mendy1984 schreef:

Ik weet niet hoelang jij op Bokt zit maar er is wel degelijk commentaar geweest op haar.

Iemand haalde ook de opmerking van ijslanders naar boven, ook totale flauwekul.

Ja er zitten heel wat mensen op het verkeerde paard/ pony maar om dat nu als voorbeeld of argument te nemen dat TS dus wel zeker kan rijden op de shet.

NEE.

waarom is die opmerking van ijslanders dan flauwekul??
daar zitten ook volwassen mensen op met benen tot aan de kniën van de pony
en die rijden er zelfs wedstrijden mee

een groter iemand kan beter en stabieler op een pony zitten als een kleiner iemand waardoor die schade aan kan richten aan de pony

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:56

Ik snap je wel, TS. De meerderheid zegt dat het niet kan, maar verder dan "Je bent te groot" gaat de uitleg meestal niet en ik kan me goed voorstellen dat je ook graag wilt weten wáárom je dan te groot bent. Veel reacties zijn vervolgens pittig, omdat sommigen dan denken dat jouw twijfel betekent dat je wel op je pony gaat rijden, ondanks dat je dat niet hebt gezegd. Houd in je achterhoofd dat dit komt omdat de mensen hier nou eenmaal veel om de welzijn van paarden geven en de reacties niet persoonlijk zijn. De reacties op zulke vragen zijn altijd vrij pittig.

Ik zal mijn best doen je een helder antwoord te geven op je vraag, maar het ligt erg genuanceerd en dat zul je merken.

Eerst het gewicht: uit verschillende onderzoeken is gebleken dat paarden ongeveer tot 20% van hun eigen gewicht comfortabel op hun rug kunnen dragen. Met andere woorden: heb jij een shetlander van 200 kg, dan kan hij zo'n 40 kg dragen (inclusief tuig!) zonder extra inspanning te leveren. Maar als een pony tussen de 25% tot 30% van zijn gewicht moet dragen, duurt het alweer een stuk langer voordat ze hersteld zijn na het rijden en krijgen ze meer last van spierpijn. 25% tot 30% bij een shetlander van 200 kg is alweer 50 tot 55 kilo...
Sommige mensen zeggen zelfs dat een pony idealiter slechts 10% van zijn gewicht zou mogen dragen! Dan weet je zeker dat je paard geen last van de ruiter ondervindt. Dat zou 20 kg betekenen.

Maar wat onderzoekers óók zeggen: het is erg belangrijk om te kijken naar andere factoren, want hiermee wordt vaak geen rekening gehouden in een onderzoek. Bijvoorbeeld: wat voor een bouw heeft jouw paard? Een korte pony met een stevige bouw en veel 'bot' heeft minder moeite dan een lang, dun paard. Hoe goed is je paard getraind? Een jonge pony met weinig spieren en balans zal meer moeite hebben met een ruiter dan een stabiele, goed doorgereden pony. En ook heel belangrijk: hoe goed ben jij in rijden? Als je al veel balans hebt en goed weet in te spelen wat je pony nodig heeft, dan pas jij veel beter op een kleinere pony dan bijvoorbeeld een beginner.

Dan de lengte: dat is eigenlijk vrij simpel te beantwoorden. Je 'mag' niet te lang zijn omdat je het risico loopt om je pony uit balans te halen. Maar als zowel jij en je pony een goede balans hebben, ervaren zijn en jij qua gewicht netjes binnen het maximum ruitergewicht van je pony zit, laten we voor het gemak dan toch zeggen 20%, dan zal je pony er niet zoveel moeite mee hebben.

Dit is ook waarom men zegt dat getrainde IJslanders, Fjorden en Shetlanders meer kunnen dragen dan sportpony's van dezelfde hoogtes maar met een fijnere bouw. Ze hebben meer bot, meer kracht en meer balans.

Nu je dit weet, worden de volgende vragen belangrijk:
Heeft je pony een stevige bouw?
Heb je genoeg rijervaring om goed in balans te kunnen blijven?
Heeft je pony genoeg spieren om een grote ruiter goed te kunnen dragen?
Is je pony goed in balans?

Het antwoord op de laatste twee vragen is nee, omdat je pony nog ingereden moet worden. Dus nu is het aan jou om te bepalen of het een slim idee is om op je pony te gaan zitten.

Celinekuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:02

Net zoals de voorgangers vind ik je ook te groot om erop te rijden hoe leuk het ook lijkt.

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 22:09

silverdapple schreef:
Ik snap je wel, TS. De meerderheid zegt dat het niet kan, maar verder dan "Je bent te groot" gaat de uitleg meestal niet en ik kan me goed voorstellen dat je ook graag wilt weten wáárom je dan te groot bent. Veel reacties zijn vervolgens pittig, omdat sommigen dan denken dat jouw twijfel betekent dat je wel op je pony gaat rijden, ondanks dat je dat niet hebt gezegd. Houd in je achterhoofd dat dit komt omdat de mensen hier nou eenmaal veel om de welzijn van paarden geven en de reacties niet persoonlijk zijn. De reacties op zulke vragen zijn altijd vrij pittig.

Ik zal mijn best doen je een helder antwoord te geven op je vraag, maar het ligt erg genuanceerd en dat zul je merken.

Eerst het gewicht: uit verschillende onderzoeken is gebleken dat paarden ongeveer tot 20% van hun eigen gewicht comfortabel op hun rug kunnen dragen. Met andere woorden: heb jij een shetlander van 200 kg, dan kan hij zo'n 40 kg dragen (inclusief tuig!) zonder extra inspanning te leveren. Maar als een pony tussen de 25% tot 30% van zijn gewicht moet dragen, duurt het alweer een stuk langer voordat ze hersteld zijn na het rijden en krijgen ze meer last van spierpijn. 25% tot 30% bij een shetlander van 200 kg is alweer 50 tot 55 kilo...
Sommige mensen zeggen zelfs dat een pony idealiter slechts 10% van zijn gewicht zou mogen dragen! Dan weet je zeker dat je paard geen last van de ruiter ondervindt. Dat zou 20 kg betekenen.

Maar wat onderzoekers óók zeggen: het is erg belangrijk om te kijken naar andere factoren, want hiermee wordt vaak geen rekening gehouden in een onderzoek. Bijvoorbeeld: wat voor een bouw heeft jouw paard? Een korte pony met een stevige bouw en veel 'bot' heeft minder moeite dan een lang, dun paard. Hoe goed is je paard getraind? Een jonge pony met weinig spieren en balans zal meer moeite hebben met een ruiter dan een stabiele, goed doorgereden pony. En ook heel belangrijk: hoe goed ben jij in rijden? Als je al veel balans hebt en goed weet in te spelen wat je pony nodig heeft, dan pas jij veel beter op een kleinere pony dan bijvoorbeeld een beginner.

Dan de lengte: dat is eigenlijk vrij simpel te beantwoorden. Je 'mag' niet te lang zijn omdat je het risico loopt om je pony uit balans te halen. Maar als zowel jij en je pony een goede balans hebben, ervaren zijn en jij qua gewicht netjes binnen het maximum ruitergewicht van je pony zit, laten we voor het gemak dan toch zeggen 20%, dan zal je pony er niet zoveel moeite mee hebben.

Dit is ook waarom men zegt dat getrainde IJslanders, Fjorden en Shetlanders meer kunnen dragen dan sportpony's van dezelfde hoogtes maar met een fijnere bouw. Ze hebben meer bot, meer kracht en meer balans.

Nu je dit weet, worden de volgende vragen belangrijk:
Heeft je pony een stevige bouw?
Heb je genoeg rijervaring om goed in balans te kunnen blijven?
Heeft je pony genoeg spieren om een grote ruiter goed te kunnen dragen?
Is je pony goed in balans?

Het antwoord op de laatste twee vragen is nee, omdat je pony nog ingereden moet worden. Dus nu is het aan jou om te bepalen of het een slim idee is om op je pony te gaan zitten.

Bedankt, dit is nou nuttig! Ze heeft best wel een sterke bouw vind ik, het is en blijft ook een shetlander, en ik rijd ondertussen 6 jaar en heb wel vaker pony's ingereden

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 22:19

Dan snap ik het topic eigenlijk niet helemaal.
De enige met wie je echt te maken hebt is de eigenaar van de pony's en je eigen gezonde verstand.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:08

TS, heb je mijn bericht gelezen over dat de pony in kwestie nog jong is en daardoor niet de balans en kracht van een volwassen shetlander heeft?

Met jou lengte en gewicht kan een keertje op een volwassen shetlander misschien wel door de vingers gezien worden, maar voor een jong dier is het echt belastend.

Dat is ook een reden waarom het niet goed is om deze pony te rijden ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:47

Is dit serieus?

1m51 op een shetlandertje? Doe skeelers aan en je kan meerollen met het arme dier.

Ik heb iemand gekend die met haar 1m65 op een mini paard zat. Nou die heb ik op Facebook op haar filmpjes even goed mijn gedacht gezegd, buiten mij nog vele anderen die dat duidelijk niet vonden kunnen.

Echt TS 36kg? Dan heb je een ondergewicht, uw bmi moet minstens 18,5 zijn en is nu maar 15,8
Ben je wel gezond, vraag dat echt uit bezorgdheid Ivm je bmi.

Jonge of oudere shet, ik zou er als je echt van het dier houd gewoon niet mee rijden.
Sowieso is (volgens mij) je zitvlak ook niet geschikt voor een klein shetlandzadeltje. Lijkt me haast onmogelijk dat je in een zadeltje voor kinderen past.

Bespaar dat dier rugproblemen/rug of gewrichtpijn. Doe grondwerk, lange lijnen en leer stemcommando's. Inrijden kan, zoals eerder gezegd, daarna vlot gaan met een kleiner iemand die ervaring heeft met rijden icm stemcommando's die je pony dan al prima kent. (en ja er zijn heus kinderen te vinden die ervaren genoeg zijn).

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 23:59

Echt TS 36kg? Dan heb je een ondergewicht, uw bmi moet minstens 18,5 zijn en is nu maar 15,8
Ben je wel gezond,

Of topic...maar Bmi grenzen liggen anders bij kinderen he...dus klopt gewoon prima

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:23

Vleddertje1 schreef:
Ben je wel gezond,

Of topic...maar Bmi grenzen liggen anders bij kinderen he...dus klopt gewoon prima

Is berekend met leeftijd erbij. En ikzelf had als kind ook licht ondergewicht op dezelfde leeftijd als ts nu. Was zelf 12 jaar, 1m50 en 37kg Dus weet waarover ik spreek.

Sowieso blijf ik bij mijn statement, niet rijden, arme ponies.

mcjv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 02:33

Gebruik je gezonde verstand. Als je een beetje nadenkt begrijp je wel dat je hier niet meer op moet stappen. Arm beestje is niks gewend en heeft geen balans, niet doen! :n Er zijn genoeg andere leuke dingen die je met de pony kan gaan doen zoals andere bokkers in dit topic vermelden.