Shetlander/pony kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:22

Shetlover4 schreef:
sneeuwpop schreef:
Het is niet realistisch om te denken dat hij daar kan blijven staan.
Er kan van alles gebeuren waardoor je zal moeten verhuizen of de prijs omhoog zal gaan. Je zit daar dan vast. Handig van die boer om jouw een gezelschapshond te laten kopen.

Een shetlander is leuk, maar echt, daar ben je nu al te groot voor. Wij hebben er 1 van 110 en echt niet dat jij met jouw lengte er nog op kan.
Nou is een pony altijd een geldrovende hobby, maar in dit geval is het een hele slechte stap voor je toekomst.

Als je een pony koopt, koop er dan 1 die een heel stuk groter is waar je echt op kunt blijven rijden -maar voor 50,- pm gaat dat vast niet lukken.

Mijn vriendin heeft ook een shetlander, van 1 meter. Zij is 1.60! Ja oké, zij is wel groot maar ik kan echt prima op die Shet. Als je voeten niet voor bij de knieën van de pony komen, ben je niet te groot. En dat is bij mij, zeker nog niet het geval.

Nee zei kan niet meer rijden op de shet
Rijden op een shet is leuk voor kleine kinderen maar niet meer voor pubers
Dus als je een pony wilt om te rijden ga niet voor een shet

Overigens vind ik 12 echt te jong voor een eigen pony zonder begeleiding of alleen de financien ervoor dragen

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:25

Je kunt het net zo duur maken als je wilt, behalve de gezondheid en alles wat daar bij komt kijken. Een zadel passer ? Kan, maar hoeft niet altijd. Een hoofdstelletje heb je ook nieuw voor 25 euro, een zadel van marktplaats kan ook prima dienst doen. Wat een onzin om meteen met 100en euro's te gaan smijten.
Er zijn zoveel mensen met bijna niks begonnen.

Mensen die een pony of paard zonder zadel inrijden, ook mensen waardoor andere mensen weer tegenop gekeken wordt, omdat er nog even geen geld is voor een zadel. Je kunt al een hoop lol hebben met weinig. En niet alles hoeft in 1 x te worden geregeld. Elke maand iets, en met verjaardagen en kerst en of sinterklaas. Goed rapport, krantenwijkje.... Alles op z'n tijd.
Zolang de pony het goed heeft en niks te kort komt, komt de rest vanzelf.

Wij hadden pas een ouderwetse, brede shetlander van 1.10. Daar kon iemand van 1.50 prima op rijden. Alleen heb je die niet voor 50 euro.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:32

Laat dan eens een foto zien van die shetlander en jou ernaast. Overigens is het natuurlijk zeker zo,zoals iemand anders al schreef,dat je onze toestemming niet nodig hebt om een shetlander te kopen. Maar de mensen hier hebben het goed met je voor en willen je behoeden voor de aankoop van een paardje wat eigenlijk niet bij je past. Althans niet als rijpony voor jezelf. Wel dan als speel-of menpony. Maar de meeste jonge meiden willen toch rijden.Dan zak je er toch door,om het simplistisch te zeggen.Maar als je helemaal verliefd bent op een shetlander en je hoeft niet perse te rijden,dan moet je je niet laten tegenhouden door mensen die jou en het paardje niet kennen. Foto??

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:33

Hier recreatief menner:
HCA Sulky- gaan vanaf 675 euro( mijne was bijna 1000, want extra opties)
tuig- 200 euro, maar moet nu wel vernieuwd worden. Daarnaast paste het hoofdstel niet, dus 60 euro voor een ideal hoofdstel. En inmiddels men ik zonder kleppen dus nog een 60 euro voor een goedpassend hoofdstel zonder oogkleppen. Het ideal hoofdstel is voor mijn jongste pony nu.
Hoefschoenen, want ik heb geen bak en ga naar buiten met hem en ijzertjes zijn er niet in zijn maat- 100 per hoef, dus 400 euro.
Dus als je goed materiaal wilt, is het nou eenmaal duur. Ik ben nog geen hoofdstellen voor 25 euro nieuw tegengekomen in hun maat, maar goed die van mij zijn dan ook geen reuzen onder de shetlanders.

En dan heb ik het nog niet over gehad dat ik mijn ene pony moest scheren, omdat hij anders in de winter niet mee kon naar les. Maar al met al moeten TS haar ouders erachter staan. Bij mij was dat zo en toen ik Alex beleerde zo'n 8 jaar terug schafte mijn vader dat tuig van 200 aan en een karretje van 120. Maar een paar jaar terug wilde ik op les en dat kon niet met die kar, vandaar de keuze voor de sulky. Voor een grotere shet is het makkelijker, want die kunnen makkelijk een vierwieler trekken.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 25-01-19 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 14:35

WendyLotte schreef:

Ik betaal de aanschaf prijs! Ik heb al met hun overlegt, ze willen misschien zelfs de €50 stalligsgeld betalen! Joehoe![/quote]
Je hebt dus al een shetlander op het oog? En de eigenaren willen hem zo graag aan jou verkopen dat ze zelfs de stalling betalen? Dat klinkt wel heel mooi zeg.[/quote]

Niet de eigenaren, de ouders....[/quote]

Ja idd m'n ouders haha

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:36

ideal is dan ook wel de Lambordini onder de hoofdstellen... Logisch dat die duur was. Maar een Opeltje rijdt ook prima

Eline04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 14:37

WendyLotte schreef:
Je kunt het net zo duur maken als je wilt, behalve de gezondheid en alles wat daar bij komt kijken. Een zadel passer ? Kan, maar hoeft niet altijd. Een hoofdstelletje heb je ook nieuw voor 25 euro, een zadel van marktplaats kan ook prima dienst doen. Wat een onzin om meteen met 100en euro's te gaan smijten.

Mensen die een pony of paard zonder zadel inrijden, ook mensen waardoor andere mensen weer tegenop gekeken wordt, omdat er nog even geen geld is voor een zadel. Je kunt al een hoop lol hebben met weinig. En niet alles hoeft in 1 x te worden geregeld. Elke maand iets, en met verjaardagen en kerst en of sinterklaas. Goed rapport, krantenwijkje.... Alles op z'n tijd.

Wij hadden pas een ouderwetse, brede shetlander van 1.10. Daar kon iemand van 1.50 prima op rijden. Alleen heb je die niet voor 50 euro.

Ja idd! Maar mijn budget is ook geen €50 hoor, maar bedankt, iemand die het begrijpt! :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:40

WendyLotte schreef:
ideal is dan ook wel de Lambordini onder de hoofdstellen... Logisch dat die duur was. Maar een Opeltje rijdt ook prima

Tja, maar als dat opeltje dan niet start in de winter, dan moet je alsnog bijbetalen om met het ov te gaan. Voor mijn shetlander hing het bit gewoon op zijn kiezen met het goedkopere hoofdstel. Maar mijne zitten ook in een lastige maat, die zijn maar 85 cm en passen dus niet alles. Een grote boven de meter heeft het makkelijker qua kosten, want die past gewoon in maat shetlander of zelfs pony. Mijne passen in mini-shetlander, maar die wisselen echt heel erg per merk. Hij draagt wel gewoon nika dekens, dus daar bespaar ik dan weer op.

Maar TS, het belangrijkste is dat er een da spaarpotje is, desnoods van je ouders eerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:45

Delphi jouw dochter past nog makkelijk op die shetlander Dan ziet het er maar wat minder mooi uit

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:47

Rijden op een shet vind ik not done wanneer het geen klein kind betreft. Ja, ik weet het: er gaan een hoop verhalen dat ze het wel aan kunnen vanwege hun compacte bouw. Genoeg filmpjes te vinden ook. Maar ben zelf eens op de shet van mn werk gestapt, en voelde duidelijk dat het haar een hele hoop moeite kostte. Wees daarin in ieder geval alert: rugproblemen zijn niet goedkoop op te lossen.

Shetlanders hebben geen ijzers nodig: ligt er aan welk werk je met ze doet. Voor de wagen veel op straat? Is het al snel kiezen tussen hoefschoen en ijzer. Op mn werk nu een shet met een heup-afwijking, waarbij het been door ijzer gecorrigeerd wordt.

Verder pas geleden een begroting gemaakt voor de kosten van onze dieren op mijn werk. Voor het houden van een shet kwam ik zonder stalgeld en 2 shets uit op een ruime 1500,- per jaar. Dit is zonder incidentele dierenarts-bezoek, zonder hoefijzers, zonder aanschaf en onderhoud van tuig. Met bekappen om de 8 weken, hooi, krachtvoer. Koliek? Laatst op 1e kerstdag kostte dit ons 200,-.

Staan je ouders er nog steeds achter? Mooi, go for it. Zoek mensen met kennis waar je om raad kunt vragen bij problemen en geniet er van. :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:55

Ik vraag me wel af... Je start dit topic met te vragen of je niet te jong bent om een pony aan te schaffen. Maar eigenlijk wil je alleen horen dat wij zeggen "nee hoor, kan best". Wat is dan precies het doel van het topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 14:58

Shetlover4 schreef:
anjali schreef:
Een shetlander is heel leuk. Maar als je ook wilt rijden zal die heel snel te klein voor je zijn. Of je moet hem willen aanspannen,maar dat is weer een vak apart. denk er eerst goed over na,want al is een shetlander klein,het is wel een volwaardig paardje wat ook een volwaardige verzorging verdient.

Mennen en vhd wil ik dan ook gaan doen. En lessen geven met mijn pony!

Heb je je instructeursopleiding al afgerond dan? En nog een vraagje, je schrijft dat je pavo gaat geven, waarom shetlanders pavo geven? Die beesten zijn van zich zelf al heel snel dik, en Pavo zit vol suiker. Zo’n pony heeft helemaal geen krachtvoer nodig, de vitaminen kun je beter uit een vitaminebrok die lag is in suikers halen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:01

Ik zou nog lekker even wachten. En als je zo groot bent ben je inderdaad echt te groot voor een shetlander..

Over de kosten;
Ik heb een mini paardje, toen ze anderhalf jaar was heeft ze een koliek operatie gehad (als we dit niet hadden gedaan was ze dood geweest) de kosten die we aan de dierenarts kwijt waren was ruim 2500 euro, en daarmee hadden ze ons nog gematst omdat mijn pony net zo veel weegt als een grote hond. (Voor een grote shetlander liggen die kosten dus nog hoger!)
Ze moet nu haar hele leven speciaal voer, wat ook heel duur is. Ook gaan haar knieën in haar achterbeen snel op slot als ze niet vaak en goed bekapt voor door een speciale hoefsmid.
Ze kost dus heel erg veel meer dan we van te voren hadden gedacht toen we haar kochten.

Dáár moet je dus ook HEEL erg goed over na denken TS.
Wat als je pony ziek wordt, of de eigenaar van de boerderij verhuisd of overlijdt.. Dan moet je toch echt een andere stal zoeken, en je moet maar net weer iemand vinden waar je ook maar 50 euro hoeft te betalen. En geloof mij, die vind je echt niet snel!!

Denk er dus nog goed over na..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:07

Shetlover4 schreef:
WendyLotte schreef:

Ja idd! Maar mijn budget is ook geen €50 hoor, maar bedankt, iemand die het begrijpt! :)

Je gaat toch niet op een zadel zitten als het niet professioneel gepast is?

StalNollie

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:08

Elvira jawel hoor, want als er geen prof bij is geweest bij ie niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:11

StalNollie schreef:
Elvira jawel hoor, want als er geen prof bij is geweest bij ie niet?

Eh wat?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:13

waarom zou je niet op een zadel mogen zitten als er geen professional bij is geweest?
dat is mijn reactie op jou antwoord hierboven.

ik met me boerenverstand zie toch redelijk snel wanneer een zadel goed of fout ligt heb ik geen hulp bij nodig hoor. dus bij mijn komt er geen prof aan te pas en ja ik klim dus gewoon op de pony met dat zadel.

maar dat is offtopic

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:15

Ehm meiske van 12, zit jij niet op school nu?
Heb ook een dochter van 12, ze heeft een fjord, eerste pony was ook een shet.
Shetlander kunnen veel hebben hoor meer dan de gewone pony’s

Maar als mijn dochter tijdens schooltijd ? Zo bezig is met berichten over haar toekomstige pony dan zou er er geen hebben gekregen.

En met 50 euro per maand ben je er inderdaad echt niet!
Lessen geven op je pony klinkt leuk maar vindt maar eens iemand die daarvoor wil betalen.
Je bent pas 12, wat doe je als iemand er hard vanaf valt?

Buiten dat houd ik wel erg van je “ drive”. Je wil
echt heel graag!

Ooit gaat het dan wel lukken.

Maar als je 12 bent kun je dit niet alleen.
Een eigen pony, ook als is het “ maar” een shet heeft zorg nodig en kost veel geld.

als ik zie hoeveel zorg ik voor de fjord van mijn dochter op me neem, dat zou zij met school enz echt niet aankunnen.
Ze heeft gelukt dat ik als moeder ook paardengek ben.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:15

Oei, lesgeven op je pony?
Ben daar alsjeblieft heel voorzichtig mee; als je iemand iets fout aanleert doe je andere paarden en je pony echt geen plezier.

Daarbij; als iemand eraf valt en (ernstig) gewond raakt, ben jij volledig verantwoordelijk. Jij geeft dan namelijk les en het is jouw pony... zelfs als iemand zonder toestemming de wei in komt, je pony pest en dan een arm breekt ben je ook verantwoordelijk.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:45

Elvirawortel schreef:
Delphi jouw dochter past nog makkelijk op die shetlander Dan ziet het er maar wat minder mooi uit

Qua gewicht wel, alleen qua verhouding minder. Ik vind haar bovenlijf te lang om echt nog lekker te kunnen rijden met de pony. Ik zal haar zodra de sneeuw weg is en ze weer fit is (ze is ziek) haar er weer eens opzetten en een foto maken voor hier. Dan ben ik benieuwd wat jullie vinden.
Ik vind het persoonlijk niet fijn meer passen. En ze moet ook gewoon leren dat er een moment komt dat ze er niet meer op kan rijden. Nu doet ze vrijheidsdressuur met ze en aan de hand springen e.d. Als we eenmaal verhuisd zijn komt er een grote pony en kan ze weer lekker rijden.

AmyJamess

Re: Shetlander/pony kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 15:57

Ben wel benieuwd hoe je het gaat financieren. En heb je voor die 50 euro alleen stalling? Of zit hooi, stal bedekking etc er allemaal bij in? Toen ik 12 was verdiende ik geen 50 euro in de maand, laat staan dat ik een pony kon betalen. En inderdaad denk ook aan de toekomst, wat als hij ziek wordt, wat als je naar een andere stal moet, wat als je een andere opleiding gaat doen of moet gaan werken. Prat er goed over met je ouders, desnoods zet afspraken wat je met je ouders maakt op papier (wat betaal jij en wat betalen je ouders bij.)

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:07

Je ouders betalen niks mee zeggen ze. Alles voor eigen kosten. Je bent 12, lijkt me niet dat dit goed kan gaan. Als hij gezond blijft en verder niks nodig heeft en je alleen 50 euro per maand betaald aan stalling (en hoefjes bijgewerkt door staleigenaar zoals je verteld) dan komen er altijd nog kosten van ontwormen bij. Maar er blijft altijd een kans dat er een dierenarts moet komen. En ik denk niet dat je dit kunt betalen zonder je ouders. Hoe jammer het ook is. Ik heb momenteel een uitkering en heb net aan 100 euro per maand over als ik geen onvoorziene kosten heb. En ik kan dus ook geen shetlander betalen. Zou niet verantwoord zijn.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:12

Shetlover4 schreef:
Mennen en vhd wil ik dan ook gaan doen. En lessen geven met mijn pony!

Je verteld dat je verantwoording hebt. Als je mensen "les" wilt gaan geven op jou pony, is verantwoording ver te zoeken. Je hebt geen officiele opleiding tot instructeur en wat als je pony met de lesser aan de kletter gaat en een nare val maakt. Wie is er dan verantwoordelijk? Dan komt de verantwoording op je ouders terecht en die gaan daar niet blij mee zijn aangezien ze ook niks willen betalen aan jou pony.

Ik zou echt nog even wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:21

StalNollie schreef:
waarom zou je niet op een zadel mogen zitten als er geen professional bij is geweest?
dat is mijn reactie op jou antwoord hierboven.

ik met me boerenverstand zie toch redelijk snel wanneer een zadel goed of fout ligt heb ik geen hulp bij nodig hoor. dus bij mijn komt er geen prof aan te pas en ja ik klim dus gewoon op de pony met dat zadel.

maar dat is offtopic

Ik was ooit op een stal, eigenaresse rijdt lichte tour en zou zelf wel kunnen zien of mijn zadel paste, dus ik geloofde haar, 15 jaar en behoorlijk onzeker durfde ik daar echt niet tegen in te gaan. Mijn paard liep eerste weken goed, maar toen gigantisch aan het bokken, maar het kon toch niet aan het zadel liggen? Want dat was toch door een vrij goed persoon gepast? Uiteindelijk het paard verkocht wegens dacht ik geen klik. Nieuw paard gekocht. Zij er weer een zadel opgelegd, ja het past hoor! Gelukkig ging dat paard gelijk in de staak waardoor we oorzaak en gevolg makkelijk konden zien. Ze bleef echter volhouden dat het wel paste en dat mijn paard gewoon aan het klieren was. Van mijn vorige paard geloofde ik dat nog wel, want die had ik nog niet zo lang, maar dit paard had ik al een half jaar en dit gedrag paste niet bij haar. Ik ben daar nooit meer geweest en paard heeft een fijn nieuw zadel gekregen. Ts Is 12 en kan nog niet zien of het zadel goed ligt zelfs met haar boerenverstand niet

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 16:55

Onali schreef:
Shetlover4 schreef:
Hier op stal kan die voor altijd blijven staan, het is meer een boerderij en daar staat m'n (voor nu nog) verzorgpony. Die heeft ene maatje nodig, ik wil m'n leven lang al een shetlander. Ouders vinden het prima, geheel op eigen kosten <3 Op stal word er zelf bekapt, etc, etc. Voordeeltje is dat ik 1.48 ben en 37 kg. Zoek ook ene grote Shet van 1.05/1.10 of hoger!

Dan heet het geen shet meer ;)

Tja als je ouders er achter staan wat je?

Dan kan het gerust nog een shet zijn hoor!
Ik had er eentje waarvan de vader en de moeder stamboek shetlanders waren.
Zijzelf was 1.13! cm! Ideaal voor rijpony. En verder helemaal shetbouw en karakter.....