Toe aan eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:04

Als het finincieel kan dan zou ik het wel doen, maar dan wel alleen. Echt niet met zijn tweeen. Op de middelbare school had ik ook het plan om met mijn beste vriendin een paard te kopen. Je wilt niet weten hoe blij ik ben dat ik dat niet heb gedaan, omdat we beide anders tegen paarden aankijken en de een wil dit doen en de andere dat op soms dezelfde dagen. Kwa tijd zou ik niet zo bang zijn voor de middelbare school. Ik heb hier altijd leasepaarden gehad en moet eerlijk zegge dat ik dat makkelijk redde om daar 5 keer per week naar toe gaan om te rijden en verzorgen. Nu ik studeer is dat een ander verhaal en kan ik blij zijn als ik 4 keer haal. Als paarden je leven zijn dan vind je altijd een plekje voor ze in je tijdschema, maar ik zeg er wel eerlijk bij dat als je een eige paard heb je iets meer verantwoordelijk voelt en hierdoor misschien niet altijd de juiste keuzes maakt op school-paard gebied. Ondanks mijn grote droom nog steeds is om een eigen paard te nemen ben ik wel heel blij dat ik dat nog niet heb en lekker wacht na mijn studie. Tot nu toe zijn leasepaarden de oplossing voor mij!

xsensibel

Re: Toe aan eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:28

Ts, je geeff aan dat het paard op een weiland komt te staan, met verder alleen een strandje waar je kan rijden? Heb je nagedacht over hoe je dat wilt gaan doen in de winter etc?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 13:30

Freya6 schreef:
Ik ben benieuwd of al die mensen die roepen niet doen, zelf wel een paard hebben :D

Geen paard, nooit gehad en wel de mooiste kansen gehad om fijne paarden te rijden, wedstrijden, vakanties op de Veluwe met paard. En ook nog op kamers kunnen gaan, op vakanties zonder paard enzo :D

Maar ook dat kan als je je eigen paard hebt natuurlijk, is maar net waar je je tijd in wil en kan steken. Maar ook een beetje lange termijn denken. En dat is lastig als tiener, ik was altijd best jaloers op vriendinnen die wel dat paard kregen van hun ouders.

Dat paard bleek later ziek en alleen geschikt voor korte buitenritjes.

En ik, ik won niet veel later mijn eerste officiële wedstrijd op een paard van mijn manege!

Oh en als je er voor gaat, inderdaad niet te jong of te moeilijk. Maar een wat meer ervaren veelzijdig paard dat niet over twee jaar te klein is voor je.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 18:52

Als het je echt om het rijden gaat kun je beter een paard leasen of huren. Als het je meer gaat om het hebben van een band,het opbouwen van een vriendschap,dan is een eigen paard beter. Denk er wel aan dat hij kreupel of ziek kan worden,waardoor je lange tijd weinig of niet kunt rijden,maar de verzorging en de rekeningen gaan dan wel door!

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-18 20:25

anjali schreef:
Als het je echt om het rijden gaat kun je beter een paard leasen of huren. Als het je meer gaat om het hebben van een band,het opbouwen van een vriendschap,dan is een eigen paard beter. Denk er wel aan dat hij kreupel of ziek kan worden,waardoor je lange tijd weinig of niet kunt rijden,maar de verzorging en de rekeningen gaan dan wel door!

Uiteraard gaat het mij ook om de band opbouwen. Echt mijn eigen paard, waarmee ik alles kan en wil doen! Ook de klusjes als uitmesten, invetten etc. neem ik er met alle liefde bij!

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:30

Jessica_K schreef:
Denk je er ook aan dat je paard niet alleen kan staan? Je hebt het over een landje waar je je paard kan stallen, maar hier moet je paard echt met minimaal 1 ander paard komen te staan, anders wordt hij eenzaam. Maar misschien is hier al een pensionstalling of staat er al een kudde en dan heb ik niets gezegd. :)

Mijn pony komt volgend jaar aan huis te staan in haar eentje. Dus ik vind dat van maatje erbij anders eenzaam onzin. Dalijk hechten ze zo erg aan elkaar dat ze niks alleen willen doen. En dan heb jij een pony wat niet weg wilt van zijn maatje. Als ze er genoeg heen gaat is er niks mis mee. Paarden kunnen heus wel alleen staan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 20:50

ValkWhitney schreef:
Jessica_K schreef:
Denk je er ook aan dat je paard niet alleen kan staan? Je hebt het over een landje waar je je paard kan stallen, maar hier moet je paard echt met minimaal 1 ander paard komen te staan, anders wordt hij eenzaam. Maar misschien is hier al een pensionstalling of staat er al een kudde en dan heb ik niets gezegd. :)

Mijn pony komt volgend jaar aan huis te staan in haar eentje. Dus ik vind dat van maatje erbij anders eenzaam onzin. Dalijk hechten ze zo erg aan elkaar dat ze niks alleen willen doen. En dan heb jij een pony wat niet weg wilt van zijn maatje. Als ze er genoeg heen gaat is er niks mis mee. Paarden kunnen heus wel alleen staan.

Pony alleen is dierenmishandeling. Het zijn notabene groeps dieren.

Zullen jou alleen zetten kijken hoe leuk je dat vind }>

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:34

ValkWhitney schreef:
Jessica_K schreef:

Jeetje, dat vind ik wel een aanname zeg. Dat je dat op Bokt durft te zetten := 8)7
Misschien moet je je iets beter inlezen voordat je zoiets bedenkt of gaat doen. Paarden zijn nou eenmaal kuddedieren, ze moeten met z'n tweeën of meer zijn. Doe je dit niet, dan is dit gewoon echt dierenmishandeling. Een paard zal zich niet minder aan je hechten als hij een maatje heeft, ik snap niet waar je die onzin vandaan haalt. Sterker nog, je zal er een veel gelukkiger en fijner paard aan overhouden als deze in groepsverband staat. Stel je voor dat je moeder jou volledig isoleert omdat ze jou voor zichzelf zou willen hebben. Zou je toch ook niet gelukkig van worden. :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:39

ValkWhitney schreef:
Jessica_K schreef:

Dit is een typisch gevalletje: sjiiiiiiips, mijn pony komt in een niet goede situatie terecht, dat moet ik dus even goedpraten. Als ik het maar vaak genoeg herhaal, dan wordt het waarheid.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 00:49

ValkWhitney schreef:
Jessica_K schreef:

Ik zie in je profiel dat je 13 bent en de paardenliefde van je moeder hebt. Misschien is het verstandig om eens samen met je moeder een uurtje te googelen waarom een paard NIET alleen kan staan en in sommige landen zelfs niet alleen MAG staan?

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:09

ValkWhitney schreef:
Jessica_K schreef:

Het is echt niet oke om je paard alleen te houden. Ook erg egoïstisch!

In sommige landen zelfs strafbaar

Even ontopic, ik heb nooit spijt gehad van dat ik mn paard had gekocht toen ik 12 was, maar het kost wel veel tijd en feestjes en vrienden je dan soms overslaan.

Delen absoluut niet doen, komt gedonder van en is ook zonde voor de vrienschap die je nu hebt
Laatst bijgewerkt door DarkCupid op 29-11-18 01:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 01:28

Laten we het ontopic houden jongens :) Een paard helemaal alleen hebben staan is zeker not done maar dit is TS haar topic. Niet die van Valk Britney.
TS, je moet voor jezelf echt een een lijstje zorgvuldig afgaan en bij ieder punt jezelf bedenken of het mogelijk is. (Zowel financieel als fysiek) Ik stuur morgen wel een voorbeeldje, kan nu niet zo prettig een lange post schrijven op mijn mobiel.

Safjelove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-18 11:23

ValkWhitney schreef:
Jessica_K schreef:

Ik ga hier toch even op in.. Ik vind het ook niet kunnen. Je kan je paardje niet alleen zetten.. Dat is erg zielig en niet eerlijk voor je pony. Ik zal er toch eens met je moeder overhebben.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 11:59

Okay, ik ga er nu even vanuit dat je het dus alleen gaat doen en niet met die vriendin. (Echt, dat word sowieso heisa, ook al denk je nu misschien van niet, vooral als jullie dalijk iets ouder zijn) Dan moet je echter zeker weten dat het financieel en fysiek mogelijk is. Als je twijfelt of je financieel goed zit (ook je ouders) laat dit dan even aan hun lezen. Ik ga er even van uit dat je als ruiter zijnde goed passende kleding/laarzen/cap hebt want ook dat is duur.

Het volgende heb je sowieso nodig als je puur basis recreatief rijd. (Ik ga even van nieuwe spullen uit, uiteraard kun je sommige dingen ook tweedehands kopen dat bespaart in sommige gevallen best veel geld)

- Een goed passend zadel (ong 300 euro)
- Een goed passend hoofdstel (ong 50 euro)
- Wat halsters met touwen (ong 15 tot 20 euro per set)
- Longeerlijn (ong 10 euro)
- Dekjes (ong 20 euro per dekje)
- Een setje peesbeschermers (ong 20 euro)
- Zweepje(s) (ong 10 euro)
- Poetsspullen (denk ook aan vliegenspray, shampoo) (ong 25 euro)
- EHBO spulletjes (denk ook aan zalfjes, die kunnen best prijzig zijn!) (ong 30 euro, ligt eraan wat je haalt)
- Hoefsmid (alleen bekappen 25 euro ong, iedere 6-8 weken)
- Wormenkuur (ong 5 tot 10 euro, 3 x per jaar)
- Dierenarts (kosten kunnen enorm variëren, alleen al de jaarlijkse verplichte enting kost geld)
- Tandarts (kosten kunnen ook enorm variëren)
- Lederonderhoudsmiddelen (ong 15 euro)
- Voer (Denk ook aan eventuele supplementen, kosten variëren)
- Stalling/stalbedekking (stro ong 5 euro per baal)
- Lessen (kosten variëren)
- Paardensnoepjes
- Deken(s) (kosten variëren)
- Vliegenmasker

En dit is echt puur basis, dus als je ooit nog potentie ziet om wedstrijd te gaan rijden zul je dit lijstje weer moeten uitbreiden.

Nu moet je bedenken dat de dierenarts, tandarts, dekens, voer, en lessen veel kosten. Je kan nu niet weten of je paard ooit ziek word, maar je moet zeker weten dat je een financiële klap van een paar duizend euro kunt handelen. Hetzelfde geld een beetje voor de tandarts.
Les en voer heb je uiteraard zelf in de hand en ligt ook aan wat je wilt doen met hem.

Je moet ook even het volgende voor jezelf na gaan:
- Waar ga je rijden?
- Waar ga je rijden als het enorm nat is of het zelfs regent?
- Als iets kapot gaat, kun je het dan gemakkelijk opnieuw aanschaffen? Ook dure aankopen?
- Wie zorgt voor jou paard als jullie op vakantie gaan?
- Heb je je spullen veilig achter slot en grendel liggen? Dat er niks gestolen kan worden.
- Is het makkelijk te bereiken vanaf je huis? Ook als het aan het sneeuwstormen is?
- Weet je wat je moet doen wanneer je paard ineens mok krijgt? Of hoefbevangen raakt?

Wellicht vergeet ik nog iets, maar zet dit even op een rijtje en kijk samen met je ouders of het echt mogelijk is. Ik heb op mijn 10e en 13e ponys gekregen en vond het echt geweldig, maar soms was het financieel niet helemaal haalbaar waardoor ik echt kansen heb laten liggen en dat is zonde. Dus bedenk goed wat kan en wat niet kan, en hoe je omgaat met bepaalde situaties.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:03

Nou sorry Maar ze is 3,5 en ik men met haar. Als ik ga mennen en ze wilt terug. Dan breng ik mijn pony in gevaar, andere mensen en mijzelf. Want mijn pony is wat dat betreft echt eigenwijs. Dus dan heb ik de kans op een ongeluk door de andere pony

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:13

ValkWhitney schreef:
Nou sorry Maar ze is 3,5 en ik men met haar. Als ik ga mennen en ze wilt terug. Dan breng ik mijn pony in gevaar, andere mensen en mijzelf. Want mijn pony is wat dat betreft echt eigenwijs. Dus dan heb ik de kans op een ongeluk door de andere pony

Dat heet; je pony opvoeden.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:14

Dus de kans op ongeluk is niet erg? Nou weet je wat. Ik veroorzaak wel lekker een ongeluk. Ik dood, pony dood, en mijn moeder dood. Poe he.

DarkCupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:15

_Dreamer schreef:
ValkWhitney schreef:

Dat heet; je pony opvoeden.

Dit!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:15

ValkWhitney schreef:

Meis, ik sprak laatst toevallig met je via PB.. Maar ik hoop toch echt dat je de boel hier voor de gek aan het houden bent.. Een paard alleen houden is nooit oke. Vraag me ook af op hoeveel grond je het beestje wil gaan houden? Ik ken de omgeving waar je woont en er zijn daar niet bizar veel plekken waar je simpelweh een paard kan houden aan huis.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:16

Dus als ze midden op de weg stil gaat staan. En je haar ECHT niet wegkrijgt. Moet ik haar dat leren. Midden op de weg

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:17

Ghostattack schreef:
ValkWhitney schreef:

Meis, ik sprak laatst toevallig met je via PB.. Maar ik hoop toch echt dat je de boel hier voor de gek aan het houden bent.. Een paard alleen houden is nooit oke. Vraag me ook af op hoeveel grond je het beestje wil gaan houden? Ik ken de omgeving waar je woont en er zijn daar niet bizar veel plekken waar je simpelweh een paard kan houden aan huis.

Ze gaat op een stuk van 1000 vierkante meter staan

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:20

Zo'n vermoeden had ik al. Klinkt als een leuk stukje grond, maar dat is net iets groter dan een gewone rijbak. En daar wil je je pony 24/7, 365 dagen per jaar houden?

Terug ontopic. TS, ik volgde iemand op Instagram die samen met een vriendin een pony kocht. Uiteindelijk heeft 1 van die meiden de pony over gekocht en zijn de meiden geen vriendinnen meer. Mooi voorbeeld uit de praktijk waarom je niet samen moet kopen, hoe verleidelijk het ook is :) Een leasepaard is in het begin best een goede optie, wie weet wat er te vinden is in jouw buurt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:24

ValkWhitney schreef:
Op de heenweg is het ook.

Dus juist dan heeft het helemaal niks te maken met een ander paard erbij zetten als ze het toch al doet?

ValkWhitney schreef:
Dus de kans op ongeluk is niet erg? Nou weet je wat. Ik veroorzaak wel lekker een ongeluk. Ik dood, pony dood, en mijn moeder dood. Poe he.

Ook dan; je pony opvoeden.
En niet de weg op tot hij in de bak luistert. Een pony die je duidelijk niet onder controle hebt hoort niet thuis op de openbare weg.

ValkWhitney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:30

Mennen in de bak? Lekker overbelastend voor mijn pony.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 16:33

ValkWhitney schreef:
Mennen in de bak? Lekker overbelastend voor mijn pony.

Dit topic neemt een rare wending. Maar wat voor bak heb je? Een gezond paard kan makkelijk in de bak lopen/trekken/dragen. Maak je daar maar geen zorgen over :+ Waar ze niet tegen kunnen is alleen staan. Denk er goed over na.

TS: ik hoop dat je alle tips meeneemt die iedereen gegeven heeft :) Misschien komt er dan toch een pony.