Wat is er mis met manegeruiters?

Moderators: Neonlight, balance, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 08:56

pol013 schreef:
skippy: Jij omschrijft nu een heel specifieke situatie. Prima hoor. Maar dat is voor deze discussie iets minder relevant. Jij wil een heel andere weg naar Rome bewandelen. Dus wil je liever een onbeschreven blad.
Maneges leiden vaak op richting doorsnee recreatie en wedstrijdsport.

Maar ik herken ook juist: hoe verder ik kom hoe meer ik begrijp wat ik allemaal nog niet kan. Beledigd zijn dat er 'minder' gedaan wordt over manege ruiters vind ik juist een heel duidelijk signaal dat je nog aan het begin van je ruiter carrière staat.


Je hebt gelijk hoor, ik bewandel een heel specifiek pad - van mijn stalgenoten is er maar eentje die op mijn paard mag klimmen, en die traint bij dezelfde instructeurs ;)

Maar inderdaad: hoe verder je komt, hoe meer je weet wat je nog niet kunt. Als manegeruiter in mijn kinder/tienerjaren was ik ervan overtuigd dat ik het allemaal wel wist. En dát is met de jaren steeds minder geworden. Hoe meer opleidingen, cursussen, ervaring etc je achter de kiezen hebt, hoe beter je weet dat er nog véél meer te weten valt, nog veel meer ontwikkeling mogelijk is....

Sizzle

Berichten: 35737
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Wat is er mis met manegeruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:00

Met andere sporten is dat niet anders.
Ik kan voor een Nederlander redelijk skieen en kom ook onder slechte omstandigheden eigenlijk overal wel veilig af.
Maar toen ik dit jaar nieuwe skies kocht en de man vroeg of ik goed kon skieen heb ik gezegt dat ik voor een toerist redelijk kan skieen.
Zelf al denk je dat je zojuist prachtig gecontrolkeerd van die zwarte helling afgekomen bent, voor een local die ieder weekend op de piste staat is dat eerder schattig waarschijnlijk :+

s1993

Berichten: 2130
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:09

pol013 schreef:
skippy: Jij omschrijft nu een heel specifieke situatie. Prima hoor. Maar dat is voor deze discussie iets minder relevant. Jij wil een heel andere weg naar Rome bewandelen. Dus wil je liever een onbeschreven blad.
Maneges leiden vaak op richting doorsnee recreatie en wedstrijdsport.

Maar ik herken ook juist: hoe verder ik kom hoe meer ik begrijp wat ik allemaal nog niet kan. Beledigd zijn dat er 'minder' gedaan wordt over manege ruiters vind ik juist een heel duidelijk signaal dat je nog aan het begin van je ruiter carrière staat.



Maar jij lijkt er hierbij vanuit te gaan dat iedereen die geen manegeruiter is (goed) les heeft? Ik ken een héleboel manegeruiters die toch echt beter rijden dan mensen met eigen paarden. Er zijn echt een heleboel mensen met een eigen paard die belabberd rijden... Deels doordat er slecht les wordt gegeven maar ook omdat er mensen zijn met een eigen paard die ervoor kiezen om helemaal geen les te nemen.

Dus ik vind dat het wel iets genuanceerder mag allemaal. Een manegeruiter is niet per definitie minder dan een niet-manegeruiter. Maar gemiddeld rijdt 'de manegeruiter' maar één uurtje per week, zijn manegepaarden inderdaad ontzettend vergevingsgezind en zijn de manegelessen niet de beste lessen die je kan krijgen. Als je dat gaat vergelijken met iemand die minimaal 5 uur in de week rijdt, goed les krijgt en een paard heeft die het duidelijk aangeeft als je fouten maakt is het natuurlijk logisch dat de tweede persoon beter rijdt.

Dee_Es

Berichten: 3682
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:13

Ik snap die neerbuigende reacties op manegeruiters nooit zo. Ik ben inmiddels door bijrijdpaarden op heel wat pensionstallen geweest en wat je daar ziet is echt schrikbarend. Paarden compleet verkeerd in de bespiering eigenaren die nog net een soort van rechtop kunnen blijven zitten maar daarmee is het ook gedaan.

Ik heb altijd op elke privé paard zo kunnen wegrijden, niks bijzonders aan. Mijn eerste bijrijdpaard was M dressuur en Z springen. Helemaal geen makkelijke maar omdat ik nooit wedstrijd gericht had gereden en dus niet aan die voorkant pruts maar gewoon m'n paard aan m'n been zet (trust me, dat leer je heel goed op manegepaarden) en 'm laat buigen in het lijf zoeken ze vanzelf de hand op.

Ook op maneges komen nieuwe paarden, handeldspaarden, wordt er gefokt. Als je een beetje je best doet mag je deze paarden ook gewoon rijden.

Enige wat je niet leert is dat je je paard de kreukels in kan rijden als je constant hetzelfde (kleine) foutje maakt. Maar als ik om me heen kijk hebben een hoop niet-manegeruiters dat helaas ook niet door.

Heb inmiddels een ZZL verzorgpaard, rij er nog steeds zo mee weg...en dat voor een manegeruiter :')

Monique1963

Berichten: 8733
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:30

Het grootste gedeelte van dit topic gaat nu over de capaciteit van een manegeruiter.

Ik vermoed dat GoldenWings de ts met haar vraag: wat is er mis met manegeruiters niet zozeer vraagt naar "wat is er mis met manegeruiters" in de zin van wat is er mis met de capaciteit van manegeruiters.

Dit gezien haar opmerking "waarom oordelen sommige mensen zo kritisch over manegeruiters?"

Ik vermoed eerder dat de achterliggende vraag is "waarom zijn er zoveel denigrerende opmerkingen op bokt over de manegeruiter".

Zoals ik de openingspost lees tussen de regels door, vermoed ik dat het meer een vraag is van waarom er zoveel disrespect naar de medepaardemens is, die alleen 'maar' op een manege rijdt.

Zijn wij paardenbezitters Übermenschen of zo, dat we zo over manegeruiters oordelen? Zijn wij beter omdat we eigen paarden hebben? Is dit nog steeds de klassestrijd die overgebleven is uit de tijd dat paardrijden nog een elitesport was? IS een paard hebben nog steeds elite?

Iedereen beleeft de paardensport op zijn of haar manier naar zijn of haar middelen en vooral dat laatste. Wat dat betreft zouden we juist heel veel respect moeten hebben voor manegeruiters, waarvan mogelijk veel onder hen verlangen naar een eigen paard, maar dit voor hen altijd een utopie zal blijven en ze het dus "moeten doen" met een manege.

Een manege die besluit je lievelingspaard maar weg te doen of af te laten maken, of nog erger naar de slacht te doen, als hij niet meer rendabel is.
Een manege die tolereert dat jouw lievelingspaard onterecht op zijn duvel krijgt door een nono.
Een manege waar je ook wel ziet dat de dingen beter kunnen, maar waar je geen invloed op kunt uitoefenen.

Stel je als paardeneigenaar deze frustraties eens voor en zet dit in het licht dat je geen andere middelen hebt om te kunnen paardrijden dan dit, misschien kunnen we onze (aanmatigende) opmerkingen over manegeruiters achterwege laten.

pol013

Berichten: 9031
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:30

nee s1993, ik zeg ook juist gemiddeld. Dat ís een nuance. Dan veeg je alle uitschieters op een hoop.

Monique: zeggen dat iemand minder goed is, is niet denigrerend,

Sintara

Berichten: 7487
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:34

Haha, ik denk dat als je een willekeurige eigen- paard ruiter op een manege paard zet, je echt schrikt van hun slechte basis maar ook het gebrek aan zelfvertrouwen.

Zovaak gezien. Zo kon eentje die z reed niet eens de bak doorkomen met een manegepaard. Terwijl dat paard prima een m1 proefje kon lopen, maar gewoon er de brui aan gaf met iemand die zo gek zat. En wie kreeg de schuld? Ja het paard, want dat was maar een simpel manegepaard en haar eigen paard was een echte huppeldepup blabla.. Het idee ook dat je je eigen gebreken kunt wegkopen, met een strenger bit, hulpteugel of een duurder gefokt paard.

Ik denk dat het neerkijken op manegeruiters daar vandaan komt.. Onzekerheid van henzelf.

Niet dat elke eigen paard ruiter zo is, maar het komt wel voor.


En het is natuurlijk waar, dat manegeruiters vaak minder rijuren maken. Sommige maneges zijn ook slechter dan anderen. Maar het is is veel belangrijker wat er in die uren gebeurd dan hoeveel het er zijn. De basis is alles, kunstjes zijn alleen maar kunstjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:35

Monique1963 schreef:
Het grootste gedeelte van dit topic gaat nu over de capaciteit van een manegeruiter.

Ik vermoed dat GoldenWings de ts met haar vraag: wat is er mis met manegeruiters niet zozeer vraagt naar "wat is er mis met manegeruiters" in de zin van wat is er mis met de capaciteit van manegeruiters.

Dit gezien haar opmerking "waarom oordelen sommige mensen zo kritisch over manegeruiters?"

Ik vermoed eerder dat de achterliggende vraag is "waarom zijn er zoveel denigrerende opmerkingen op bokt over de manegeruiter".

Zoals ik de openingspost lees tussen de regels door, vermoed ik dat het meer een vraag is van waarom er zoveel disrespect naar de medepaardemens is, die alleen 'maar' op een manege rijdt.

Zijn wij paardenbezitters Übermenschen of zo, dat we zo over manegeruiters oordelen? Zijn wij beter omdat we eigen paarden hebben? Is dit nog steeds de klassestrijd die overgebleven is uit de tijd dat paardrijden nog een elitesport was? IS een paard hebben nog steeds elite?

Iedereen beleeft de paardensport op zijn of haar manier naar zijn of haar middelen en vooral dat laatste. Wat dat betreft zouden we juist heel veel respect moeten hebben voor manegeruiters, waarvan mogelijk veel onder hen verlangen naar een eigen paard, maar dit voor hen altijd een utopie zal blijven en ze het dus "moeten doen" met een manege.

Een manege die besluit je lievelingspaard maar weg te doen of af te laten maken, of nog erger naar de slacht te doen, als hij niet meer rendabel is.
Een manege die tolereert dat jouw lievelingspaard onterecht op zijn duvel krijgt door een nono.
Een manege waar je ook wel ziet dat de dingen beter kunnen, maar waar je geen invloed op kunt uitoefenen.

Stel je als paardeneigenaar deze frustraties eens voor en zet dit in het licht dat je geen andere middelen hebt om te kunnen paardrijden dan dit, misschien kunnen we onze (aanmatigende) opmerkingen over manegeruiters achterwege laten.




_/-\o_

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:36

Shadow0 schreef:
Ik heb een paar keer op die mysterieuze diersoort 'niet-manegepaarden' mogen rijden, maar eigenlijk vond ik het gewoon paarden?

Ik vind het zelf vaak niet sympathiek overkomen, dat neerbuigende over maneges en manegeruiters. Ik ken goede maneges en goede manegeruiters, en vooral heel veel geweldige manegepaarden.


Maar wat wil je nu zeggen met je bovenste reactie?
Dat de vele mensen die het anders ervaren ongelijk hebben?

Ik snap ook andere reacties van jou niet zo goed, alsof je wilt aantonen dat er geen verschil is?

Begrijp me niet verkeerd; ik ben zelf ook begonnen op een manege en ook mijn zoontje rijdt nu lekker in de les op een manege op manegepony's en thuis op zijn eigen pony.
Maar ik ben van mening dat er over het algemeen wel een Groot verschil is tussen manegepaarden en niet manege
Paarden en dus naast het minder uren op het paard ook een verschil is in ervaring.
Juist vanwege dat verschil heb ik mijn kind laten beginnen op de manege.
En zijn pony is een schat die ook al ontzettend veel vergeeft aan fouten, maar wel een tikkeltje lastiger dan manegepony's omdat hij de hulpen letterlijk neemt IPV doet wat mijn zoontje "eigenlijk bedoeld" met zijn grote hoeveelheid onbedoelde hulpen. Daarnaast is het ook nog eens leuk en gezellig op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:42

sneeuwpop schreef:
Shadow0 schreef:
Ik heb een paar keer op die mysterieuze diersoort 'niet-manegepaarden' mogen rijden, maar eigenlijk vond ik het gewoon paarden?

Ik vind het zelf vaak niet sympathiek overkomen, dat neerbuigende over maneges en manegeruiters. Ik ken goede maneges en goede manegeruiters, en vooral heel veel geweldige manegepaarden.


Maar wat wil je nu zeggen met je bovenste reactie?
Dat de vele mensen die het anders ervaren ongelijk hebben?

Ik snap ook andere reacties van jou niet zo goed, alsof je wilt aantonen dat er geen verschil is?

Begrijp me niet verkeerd; ik ben zelf ook begonnen op een manege en ook mijn zoontje rijdt nu lekker in de les op een manege op manegepony's en thuis op zijn eigen pony.
Maar ik ben van mening dat er over het algemeen wel een Groot verschil is tussen manegepaarden en niet manege
Paarden en dus naast het minder uren op het paard ook een verschil is in ervaring.
Juist vanwege dat verschil heb ik mijn kind laten beginnen op de manege.
En zijn pony is een schat die ook al ontzettend veel vergeeft aan fouten, maar wel een tikkeltje lastiger dan manegepony's omdat hij de hulpen letterlijk neemt IPV doet wat mijn zoontje "eigenlijk bedoeld" met zijn grote hoeveelheid onbedoelde hulpen. Daarnaast is het ook nog eens leuk en gezellig op de manege.




Ik denk dat Shadow bedoelt dat er door heel veel paardeneigenaren enorm bijzonder wordt gedaan over hun eigen paard, dat enkel zij op hun eigen paard kunnen rijden, dat paard zus en zo bijzonder is, maar dat er tegelijkertijd een héleboel paardeneigenaren zijn die zelf ook slecht les hebben, en dus ook een lesje nuanceren kunnen gebruiken, net zoals al die vervelende manegeruiters die door de gangen lopen te schreeuwen en niets kunnen (zoals door velen geïmpliceerd wordt). Het zit 'm in het respect, en in het feit dat het soms wel lijkt dat je automatisch beter bent als je een eigen paard hebt, en dan heb ik het niet over het rijden.

Isabel_k

Berichten: 4773
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:48

In principe heb ik helemaal niets tegen manegeruiters en is er zeker niets mis mee. We hebben allemaal dezelfde hobby :-) Ik ken eigenlijk geen mensen die niet begonnen zijn op een manege. Waar ik zelf moeite mee heb is het feit dat manegeruiters maar een kant van de paardenwereld zien. Niet; het paard is kreupel, krijg een inenting et cetera. Ik merk persoonlijk dat de meeste manegeruiters in het begin nog niet verder denken dan: “Ik wil paardrijden.”

Ze krijgen immers een paard toegewezen dat (als alles goed gaat) niet kreupel is/gewoon vriendelijk is. Dan heeft er al iemand gezorgd voor de inentingen, de ijzers, tuig en voer. Ook zijn manegepaarden een beetje afgestomd en mijn paard is gewoon goed aan het been. Dat zorgt ook weer voor miscommunicatie. Daarom heb ik geen manegeruiters op mijn paarden. Is dit slecht? Misschien wel. En ja er zitten ook goede maneges bij en misschien mis ik zo een prettige verzorger. Maar ik neem het risco niet. Er is namelijk ook een reel risico dat ze het gedrag van mijn paard niet lezen, en daar kan ze ontzettend vervelend van worden :+ En dat is voor niemand leuk.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:49

Sintara schreef:
Haha, ik denk dat als je een willekeurige eigen- paard ruiter op een manege paard zet, je echt schrikt van hun slechte basis maar ook het gebrek aan zelfvertrouwen.

Zovaak gezien. Zo kon eentje die z reed niet eens de bak doorkomen met een manegepaard. Terwijl dat paard prima een m1 proefje kon lopen, maar gewoon er de brui aan gaf met iemand die zo gek zat. En wie kreeg de schuld? Ja het paard, want dat was maar een simpel manegepaard en haar eigen paard was een echte huppeldepup blabla.. Het idee ook dat je je eigen gebreken kunt wegkopen, met een strenger bit, hulpteugel of een duurder gefokt paard.

Ik denk dat het neerkijken op manegeruiters daar vandaan komt.. Onzekerheid van henzelf.

Niet dat elke eigen paard ruiter zo is, maar het komt wel voor.


En het is natuurlijk waar, dat manegeruiters vaak minder rijuren maken. Sommige maneges zijn ook slechter dan anderen. Maar het is is veel belangrijker wat er in die uren gebeurd dan hoeveel het er zijn. De basis is alles, kunstjes zijn alleen maar kunstjes.


Een manegepaard moet je vaak(!) eerst corrigeren voordat je er lekker op kunt rijden. Eerst scherp aan het been zetten en voorzichtig wat meer buiging en ontspanning vragen. Een paard is geen machine.
Het vergt meer werk om er een fijne proef uit te kunnen halen.
Een paard die goed getraind is, daar rij je veel makkelijker een goede proef uit, ondanks dezelfde handicap dat je nog geen team bent en dus niet op elkaar ingespeeld bent.

Arabier

Berichten: 2920
Geregistreerd: 01-03-16
Woonplaats: wonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:51

Bijna iedereen begint op een manege, is helemaal niet erg en een gezellige tijd, is niets mis mee! Later kan je door naar het saaie serieuze werk! Dan ga je de manege missen.

goldenarrow

Berichten: 8666
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:54

Monique1963 schreef:
Het grootste gedeelte van dit topic gaat nu over de capaciteit van een manegeruiter.

Ik vermoed dat GoldenWings de ts met haar vraag: wat is er mis met manegeruiters niet zozeer vraagt naar "wat is er mis met manegeruiters" in de zin van wat is er mis met de capaciteit van manegeruiters.

Dit gezien haar opmerking "waarom oordelen sommige mensen zo kritisch over manegeruiters?"

Ik vermoed eerder dat de achterliggende vraag is "waarom zijn er zoveel denigrerende opmerkingen op bokt over de manegeruiter".

Zoals ik de openingspost lees tussen de regels door, vermoed ik dat het meer een vraag is van waarom er zoveel disrespect naar de medepaardemens is, die alleen 'maar' op een manege rijdt.

Zijn wij paardenbezitters Übermenschen of zo, dat we zo over manegeruiters oordelen? Zijn wij beter omdat we eigen paarden hebben? Is dit nog steeds de klassestrijd die overgebleven is uit de tijd dat paardrijden nog een elitesport was? IS een paard hebben nog steeds elite?

Iedereen beleeft de paardensport op zijn of haar manier naar zijn of haar middelen en vooral dat laatste. Wat dat betreft zouden we juist heel veel respect moeten hebben voor manegeruiters, waarvan mogelijk veel onder hen verlangen naar een eigen paard, maar dit voor hen altijd een utopie zal blijven en ze het dus "moeten doen" met een manege.

Een manege die besluit je lievelingspaard maar weg te doen of af te laten maken, of nog erger naar de slacht te doen, als hij niet meer rendabel is.
Een manege die tolereert dat jouw lievelingspaard onterecht op zijn duvel krijgt door een nono.
Een manege waar je ook wel ziet dat de dingen beter kunnen, maar waar je geen invloed op kunt uitoefenen.

Stel je als paardeneigenaar deze frustraties eens voor en zet dit in het licht dat je geen andere middelen hebt om te kunnen paardrijden dan dit, misschien kunnen we onze (aanmatigende) opmerkingen over manegeruiters achterwege laten.

Alleen zijn er dus wel andere mogelijkheden dan een manege. Ik kan ook geen eigen paard betalen. Toch rijd ik niet op een manege. Ik ben in plaats daarvan gaan zoeken naar een bijrijdpaard. Genoeg plekken waar je geen bijdrage hoeft te betalen en dan kan je van dat geld wat je uitspaard weer een les betalen.

Er is niks mis met manegeruiters, heb zelf jaaaren op de manege gereden. Maar op de manege vond ik mezelf wel heel kundig en nu ik meer weet vind ik mezelf absoluut nog niet kundig genoeg, terwijl ik wel beter ben gaan rijden. Maar wat iemand anders al zei: er is gewoon een niveauverschil. Dat is niet erg, maar we moeten niet doen alsof het er niet is.

Sintara

Berichten: 7487
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:56

sneeuwpop schreef:
Sintara schreef:
Haha, ik denk dat als je een willekeurige eigen- paard ruiter op een manege paard zet, je echt schrikt van hun slechte basis maar ook het gebrek aan zelfvertrouwen.

Zovaak gezien. Zo kon eentje die z reed niet eens de bak doorkomen met een manegepaard. Terwijl dat paard prima een m1 proefje kon lopen, maar gewoon er de brui aan gaf met iemand die zo gek zat. En wie kreeg de schuld? Ja het paard, want dat was maar een simpel manegepaard en haar eigen paard was een echte huppeldepup blabla.. Het idee ook dat je je eigen gebreken kunt wegkopen, met een strenger bit, hulpteugel of een duurder gefokt paard.

Ik denk dat het neerkijken op manegeruiters daar vandaan komt.. Onzekerheid van henzelf.

Niet dat elke eigen paard ruiter zo is, maar het komt wel voor.


En het is natuurlijk waar, dat manegeruiters vaak minder rijuren maken. Sommige maneges zijn ook slechter dan anderen. Maar het is is veel belangrijker wat er in die uren gebeurd dan hoeveel het er zijn. De basis is alles, kunstjes zijn alleen maar kunstjes.


Een manegepaard moet je vaak(!) eerst corrigeren voordat je er lekker op kunt rijden. Eerst scherp aan het been zetten en voorzichtig wat meer buiging en ontspanning vragen. Een paard is geen machine.
Het vergt meer werk om er een fijne proef uit te kunnen halen.
Een paard die goed getraind is, daar rij je veel makkelijker een goede proef uit, ondanks dezelfde handicap dat je nog geen team bent en dus niet op elkaar ingespeeld bent.



Ja dat klopt :) . Daarom vind ik dat als je echt goed op een manegepaard kunt rijden, dat zoveel meer zegt dan wanneer je op je zo eigen paard kunt rijden.
Laatst bijgewerkt door Sintara op 24-07-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30709
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:57

Het is vooral de ervaring. De gemiddelde manegeruiter heeft 1 of 2x per week les en helaas zijn niet alle lessen even goed heb ik zelf ervaren toen ik nog op de manege reed. Voor mijn gevoel heb ik in mijn eerste jaar op de ponyclub meer geleerd dan in 5 jaar manegeles. Al een de manege wel de perfecte plek om vertrouwd te raken met verschillende soorten paarden en ook met eigenwijze exemplaren :')

Maar dat wil niet zeggen dat manegeruiters minder zijn. Ik heb zelf een meisje gehad dat op mijn pony's reed dat van de manege kwam. Lieve rustige meid en haar houding was ik echt jaloers op. Zo mooi recht en correct. Ze was zacht met haar hulpen en ze reed met wat begeleiding van mijn kant zo op mijn pony's weg. Jammer dat ze te groot werd.

Maar ik heb ook weleens zogenaamd ervaren meiden op mijn pony's gehad. Die waren helaas minder zacht aangelegd. Weg willen stappen en dan bam met 2 voeten vol in de buik schoppen. Zelfs mijn shetlanders reageren op lichte beendruk dus die schoten er vandoor natuurlijk

Monique1963

Berichten: 8733
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 09:58

pol013 schreef:
Monique: zeggen dat iemand minder goed is, is niet denigrerend,


klopt, Pol013, maar de manier waarop het hier op bokt vaak gezegd wordt, is wel denigrerend en komt vaak hooghartig over.

Goldenarrow, misschien heeft de manegeruiter geen fysieke middelen (auto etc) of financiële mogelijkheden om naar een bijrijdpaard toe te gaan. Of misschien kan deze medepaardenmens geen tijd daarvoor vrijmaken. Of misschien is de eigenaar van het bijrijdpaard wel een etterbak.

Daarom vind ik dus dat men überhaupt geen oordeel moet vellen over een medemens die aan zijn omstandigheden niets kan doen. Als je geen eigen paard wilt of kunt betalen, lijk je een mindere paardenmens te zijn op bokt en dat vind ik jammer.

Janneke2

Berichten: 23019
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:02

Citaat:
Een manegepaard moet je vaak(!) eerst corrigeren voordat je er lekker op kunt rijden. Eerst scherp aan het been zetten en voorzichtig wat meer buiging en ontspanning vragen. Een paard is geen machine.
Het vergt meer werk om er een fijne proef uit te kunnen halen.
Een paard die goed getraind is, daar rij je veel makkelijker een goede proef uit, ondanks dezelfde handicap dat je nog geen team bent en dus niet op elkaar ingespeeld bent.


....ontspanning vragen: hoe doe je dat??
Een dier scherper aan het been 'zetten', accoord. Al heeft het dier snel door of jij beginner bent of niet.
Maar vertrouwen, ontspanning en aanleuning moet je krijgen. Je kunt enkel de voorwaarden scheppen: zelf in balans zitten, consequent zijn, een stille hand, etc.

Hoe goed een dier kan buigen als in lengtebuiging hangt samen met zijn totale gesteldheid: conditie van de buikspieren, mate van 'kracht' (vermogen op te bollen) van de wervelkolom zelf.

En dressuur is er voor het paard: om ons zo te kunnen dragen dat we op een dier van 25 nog met wederzijds plezier rijden. Niet om er een Z proef uit te persen.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:07

Helemaal niks mis mee :)
We zijn het allemaal geweest.
Dat klagen of lelijk doen zegt meer over die mensen zelf! Iets met tekortkomingen en kapsones volgens mij ;)

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:13

Het valt me op dat veel mensen hier beginnen over manegeruiters die zichzelf zo goed vinden... Maar de grootste opscheppers die ik ken (en die ook niet persé heel goed rijden) zijn mensen met eigen paarden.

Ik wil hier niet mee zeggen dat niet manegeruiters slecht zijn en altijd opscheppen, maar goede en slechte ruiters vind je overal. Bovendien vind ik sommige opmerkingen over manegeruiters erg generaliserend. Bijvoorbeeld: 'manegeruiters denken vaak dat ze goed kunnen rijden'. een letterlijke quote van iemand hier. :')

goldenarrow

Berichten: 8666
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:15

Monique1963 schreef:
Goldenarrow, misschien heeft de manegeruiter geen fysieke middelen (auto etc) of financiële mogelijkheden om naar een bijrijdpaard toe te gaan. Of misschien kan deze medepaardenmens geen tijd daarvoor vrijmaken. Of misschien is de eigenaar van het bijrijdpaard wel een etterbak.

Daarom vind ik dus dat men überhaupt geen oordeel moet vellen over een medemens die aan zijn omstandigheden niets kan doen. Als je geen eigen paard wilt of kunt betalen, lijk je een mindere paardenmens te zijn op bokt en dat vind ik jammer.

Niets aan kunnen of niets aan willen doen? Ze kunnen toch ook naar een manege gaan? Dus wat let iemand om op de fiets te stappen en naar een paard te gaan waar ze 1-2x in de week gratis kunnen rijden?
Ik zeg niet dat bijrijden heilig is, absoluut niet. Maar je doet het nu wel een beetje overkomen alsof alle manegeruiters zielige arme mensen zijn die allemaal de middelen niet hebben om voor een andere optie te kiezen. En dat is natuurlijk pertinent niet waar. Ze zullen er vast tussen zitten, maar het is denk ik de minderheid van de mensen daar. Als mensen gewoon meer plezier halen uit de manege, juist gaan voor de sociale contacten, etc. dan is dat helemaal prima, maar ga dan ook niet klagen als mensen zeggen dat je waarschijnlijk minder leert dan wanneer je wel een eigen/bijrijdpaard hebt.

Ik heb pas 2 maanden mijn auto, daarvoor ging ik altijd met de fiets of bus. En dan was ik ook ruim 45 minuten onderweg, enkele reis. En dat deed ik ook naast mijn werkzaamheden en school. Het was niet altijd makkelijk, maar ik deed het wel, want ik had die keuze gemaakt. Ik wilde meer leren dan de maneges mij konden bieden. Moet iedereen dat dan maar doen? Nee, natuurlijk niet! Maar elke keuze die je maakt heeft consequenties en die moet je accepteren. Niet doen alsof die consequenties er niet zijn.

Blackbirb

Berichten: 485
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Omgeving zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:21

goldenarrow schreef:
Monique1963 schreef:
Goldenarrow, misschien heeft de manegeruiter geen fysieke middelen (auto etc) of financiële mogelijkheden om naar een bijrijdpaard toe te gaan. Of misschien kan deze medepaardenmens geen tijd daarvoor vrijmaken. Of misschien is de eigenaar van het bijrijdpaard wel een etterbak.

Daarom vind ik dus dat men überhaupt geen oordeel moet vellen over een medemens die aan zijn omstandigheden niets kan doen. Als je geen eigen paard wilt of kunt betalen, lijk je een mindere paardenmens te zijn op bokt en dat vind ik jammer.

Niets aan kunnen of niets aan willen doen? Ze kunnen toch ook naar een manege gaan? Dus wat let iemand om op de fiets te stappen en naar een paard te gaan waar ze 1-2x in de week gratis kunnen rijden?
Ik zeg niet dat bijrijden heilig is, absoluut niet. Maar je doet het nu wel een beetje overkomen alsof alle manegeruiters zielige arme mensen zijn die allemaal de middelen niet hebben om voor een andere optie te kiezen. En dat is natuurlijk pertinent niet waar. Ze zullen er vast tussen zitten, maar het is denk ik de minderheid van de mensen daar. Als mensen gewoon meer plezier halen uit de manege, juist gaan voor de sociale contacten, etc. dan is dat helemaal prima, maar ga dan ook niet klagen als mensen zeggen dat je waarschijnlijk minder leert dan wanneer je wel een eigen/bijrijdpaard hebt.

Ik heb pas 2 maanden mijn auto, daarvoor ging ik altijd met de fiets of bus. En dan was ik ook ruim 45 minuten onderweg, enkele reis. En dat deed ik ook naast mijn werkzaamheden en school. Het was niet altijd makkelijk, maar ik deed het wel, want ik had die keuze gemaakt. Ik wilde meer leren dan de maneges mij konden bieden. Moet iedereen dat dan maar doen? Nee, natuurlijk niet! Maar elke keuze die je maakt heeft consequenties en die moet je accepteren. Niet doen alsof die consequenties er niet zijn.



Het is (naar mijn mening) een luxe als je een bijrijdpaard mag rijden. Soms is er simpelweg geen paard beschikbaar in jouw omgeving. Dus ik vind het redelijk makkelijk gezegd dat je altijd andere opties hebt.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:24

Niets, totaal niets we zijn en blijven mensen met ieder onze eigen fouten ongeacht een eigen of manage paard! ;)

Zelf had ik het ook ongeveer zo iets, mijn schoonzusje zat te pochen over haar europees kampioen falabella.... oke ze onder houd ze en doet goed haar best met ze, maar heeft het dier gewoon gekocht om haar titels ...even als de hengst volgens haar heeft ze die getemd en liep hij uitsluitend op zijn achterbenen :roll:

Zat er ook een vriendelijke dressuur ruiter die gewoon eerlijk was en zij op het paard van peter( mijn man, zijn trekpaard) zou ik niet kunnen schitteren en terecht het dier heeft die capaciteiten niet en is er ook niet tot opgeleid!

Zo kwam ook mijn pony ter sprake een konik die niemand wilde ze stond 3/4 jaar te koop en ik nam haar eigenlijk mee met het voordeel van de twijfel. Ze heeft zich ontpopt tot een pony waar al best eens op geboden is zo lief met de kinderen echt een gouden greep. Was ze zo altijd, het zat er wel in maar daar is aangewerkt en geschaafd. Het is ook maar net waar je het dier voor nodig hebt en wat je er aan vraagt.... ze is echt een gezinspony een duizendpoot zo veelzeidig, maar geen wedstrijd pony die velen in haar zochten.

zo kwamen we ook op een manage op vakantie, gezien dochter haar leeftijd 3,5 mocht ze niet in de les ze mocht op een wandel pony. Die ze vervolgens zo aan het lopen had en zelf stuurde ...dat het steeds drukker werd rond de bak...met kijkers. ze had thuis nog nooit een pony zo aan de teugel gehad, enzo netjes en goed rond gestuurd. Volgens de eigenaar die toen ineens een praatje kwam maken was dit bijzonder, ze wilde alles weten zo jong en dan al zo goed kunnen rijden! maar o wat daalden we in rang toen ze hoorde dat ze nog nooit een les had gehad en we niets met stelling en buiging hadden bij ons is het lol met de knol.
De vader en mede eigenaar zij het volgende ...je mag trots zijn op haar zo vriendelijk naar het dier. Dat ontbreekt tegenwoordig vaak en je ziet hij beloont haar ( en uw werk :o ).
Toen na 15 min de les begon, en er een andere ruiter op zijn rug kwam doofden de lichtjes in de pony zijn ogen.... hij liep als een dier dat het totaal gehad had gewoon achter de andere aan zonder plezier.
Dat vond ik triest en ben er letterlijk met een naar onderbuik gevoel vertrokken. De man was reuze aardig en vertelde dat op die pony zijn kinderen hadden gereden tot m nivo!
toen we foto's van onze paarden lieten zien met haar zij hij dat je dat durft zo een kolos, Als het
paard het juiste karakter heeft size doesnt matter!
Maar ook ons meisje heeft haar fouten met rijden, mijn man ook, en ik al rijd ik niet meer ook
Perfectie is ook iets wat je zelf moet willen maar waar ligt de grens dat bepalen de omstandig heden.

Die pony heeft mij echt nog lang bezig gehouden, gewoon met het idee hoeveel kinderen hij in zijn 28 jarige leven al heeft leren rijden.... nee die manage paarden verdienen een stambeeld!
Laatst bijgewerkt door kwita op 24-07-18 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43543
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:29

sneeuwpop schreef:
Shadow0 schreef:
Ik heb een paar keer op die mysterieuze diersoort 'niet-manegepaarden' mogen rijden, maar eigenlijk vond ik het gewoon paarden?


Maar wat wil je nu zeggen met je bovenste reactie?
Dat de vele mensen die het anders ervaren ongelijk hebben?


Dat was een reactie op "Manegepaarden zijn dit wel gewend (want, totaal afgestompt) en laten dit rustig toe. Maar een manegepaard is een speciaal type paard: ze weten hoe ze het meeste 'gezeik' aan hun hoofd moeten ontlopen en reageren gewoon anders dan een particulier paard."

Nou zijn de manegepaarden die ik ken niet totaal afgestompt, gelukkig, maar de niet-manegepaarden die ik heb gereden heb waren niet anders dan de manegepaarden. Ze reageerden helemaal niet anders. Ik vind manegepaarden geen 'speciaal type paard.' Voor sommige paarden is het manegewerk echt niet geschikt, maar behalve dat valt het allemaal wel mee met de enorme verschillen, en helpt het als je ze gewoon als paarden ziet en als paarden behandelt.

SsSimonee

Berichten: 2942
Geregistreerd: 06-03-07
Woonplaats: ergens in de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 10:30

Helemaal niets.. Ik ben na jaren paarden bijrijden weer terug op de manege gaan rijden.
Op diezelfde manege geef ik ook lessen.
Nadat mijn grote vriendin is overleden nooit meer zo'n fijn bijrijdpaard gevonden.

Op manege ondanks dat ik paardenopleiding heb gedaan + de Orun ( toen nog zonder wedstrijden) leer ik elke les nog erg veel van onze manege paarden. Die ook nog echt leuk te rijden zijn.

Wat mij toen op school opviel als we daar les hadden op de schoolpaarden( ook manege paarden eigenlijk dus) dat een aantal mensen met een eigen paard compleet niets konden met de schoolpaarden. Terwijl dat ook prima te rijden dieren waren.