Doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 15:06

superpony schreef:
Ten eerste, is het heel belangrijk hoe je ouders erover denken. Die moeten er echt achter staan, anders gaat het gewoon niet lukken. Je kan wel werken en sparen, maar het kan enorm uit de hand lopen en daarvoor kun je op jouw leeftijd nog niet genoeg gespaard hebben.

Ten tweede, 18 is helemaal niet oud. Mijn jongste is 19 en mn oudste 25. De andere 2 zijn 20 en ze zijn fit en worden gereden. Oma van 25 is het mafst.

Hoe je ze stalt bepaald de kosten die je gaat krijgen. Als je ze vrij simpel kan houden, scheelt dat enorm. Er zit een mega verschil tussen paarden op grote, luxe, dure stallen en een paardje op de wei. Ik heb bij 3 van de 4 geen dekens meer op en dat gaat prima. Scheelt je al enorm veel. Wij voeren beperkt bij en geen kilo's per dag aan biks en muesli's.
Ook doe ik niet aan setjes of merk spullen. Wij rijden dan wel western en hebben door de jaren heen al veel spullen verzameld, maar wat goed is, is goed. Ik vervang niks vanwege de kleur of mode/trend.

Ze staan al samen, dus hebben elkaar. Dat is belangrijk! Als ze evt ergens anders bij anderen kunnen, is het minder erg als er ooit eentje wegvalt. Het is wel rot voor degene die achterblijft, maar die staat dan niet alleen.
Op een fijne plek, komen ze veel buiten en krijgen ze voldoende, goed ruwvoer. Als ze op stal gaan, is een ruime, frisse stal belangrijk. Maar als je geen overbodig schone stalbedekking weggooit is het prima te doen. Ik zie mensen uitmesten en bergen schoon spul verwijderen en dat is gewoon zonde en duur.

Begin met een baantje en sparen. Overleg met je ouders en zoek op tijd naar een fijne, betaalbare plek.

Dankuwel voor uw reactie, ik heb nog een vraag. Hebben uw paarden ooit ouderdomsziektes gehad? Zoja welke en was u daar veel geld aan kwijt? :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:49

Wat betreft de leeftijd zou ik mij daar niet door laten afschrikken. Ik heb zelf ook een fjord van bijna 23. Daar zit nog evenveel energie in als toen ze 12 was. :) Natuurlijk kunnen ze eerder last krijgen van kwaaltjes, maar dit hoeft niet zo te zijn!

Wat betreft de financiën daar zou ik me eerder druk over maken. Mijn fjord kwam toen ik 13 was, alle kosten lagen bij mijn ouders wat betreft de verzorging en lessen. Ze staat daarbij ook aan huis bij mijn ouders dus zij konden en wilden ook helpen met het voeren en mesten als ik het druk had met school/stage.

Dus ik zou zeggen: goed bespreken met je ouders, zet alle financiën op een rijtje en ga daarbij ook gewoon uit van meerdere keren hoefsmid, mestonderzoeken/wormenkuren, entingen bij de DA en dat soort dingen. Ik weet niet of er bij de stalling die je gevonden hebt ook hooi/kuil bij in zit? En ga je het redden om alles zelf te doen incl. voeren of buiten zetten in de ochtend mocht de boer dat niet doen?
Je bent 15 dus ik neem aan dat je nog een beroepsopleiding moet beginnen? Hou er dan ook rekening mee dat je het daarmee als je 'pech' hebt heel erg druk gaat krijgen. Heb je dan nog steeds genoeg tijd en zin?

Belangrijkste is gewoon dat je ouders hierbij goed kunnen en vooral willen helpen, ook als er wel een keer koliek of iets dergelijks voor zou komen. :)

WietskeK

Re: Doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 15:53

Heel erg bedankt!

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 15:54

Ik weet trouwens niet hoe iedereen erbij komt dat ik 15 ben, dit is namelijk niet zo +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:58

Heb je het al met je ouders besproken? :)

0Lunerancea0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 15:59

Over die leeftijd van de pony's zou ik me niet al te druk maken. Misschien kunnen ze nog 10 jaar mee, misschien zijn ze over een week dood. Maar dat kan ook als je een jong paard koopt.

Waar ik me meer 'zorgen' om maak, is jouw leeftijd. Je gaat nog naar school, wat al veeleisend kan zijn. Daarnaast nog een baantje en één pony kunnen zwaar zijn: jij krijgt ineens twee pony's. De meeste kinderen van jouw leeftijd met een pony hebben ouders die zowel financieel als op gebied van kennis/kunde bijspringen (als ze niet de hele pony gewoon betalen).
In hoeverre staan jouw ouders achter je plan? Hebben zij er geld voor over en hebben zij verstand van paarden?

Na je middelbare ga je nog een andere opleiding doen. Ik weet niet welk niveau je nu doet, maar het kan zijn dat je voor je opleiding/stages moet verhuizen of dagelijks een uur of meer op en neer moet reizen. School/opleiding wordt er niet makkelijker op.

Een eigen pony lijkt leuk en je kan er veel van leren, maar er is niks mis met wachten op een beter moment, een moment waarop je leven stabieler is en je ook financieel alles rond hebt.

Ik zou het niet doen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:03

Je moet ook echt rekening houden met tandarts, eventuele osteopaat, dierenarts, zadelmaker. Het bijvoeren en waar en hoe ze nu gehouden worden, en hoe jij ze wil houden. Ene paard kan prima dag en nacht buiten, een ander totaal niet. Zelfde geld voor dekens. Je bent ook veel tijd kwijt. Kun je bij die hier ook rijden, is er een bak, een stal, stromend water, wat voor wei, hoe zit het met water en voer opslag. Hoe en wie gaat er voeren en hoevaak.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:05

upendo schreef:
upendo schreef:
Als je het geld niet hebt voor de verzorging, niet doen.
Hard maar waar.

Ik ben 500 euro per maand echt wel kwijt voor 1 paard per maand, als je 'bezig bent met een bijbaantje' vraag ik me af hoe je die 500 euro per maand kunt betalen én kunt sparen?

500? Ligt er maar aan wat voor eisen je overal aan hebt.
Ik ben max 270 pm kwijt

Ik niet. :Y)

Ik ga voor het totaalbedrag. Niet alleen voor stalling.[/quote]

Ik ook hoor :) is alles bij elkaar (op jaarlijkse entingen en tandarts na)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:07

Of het verstandig is durf ik niet te zeggen.. Dat ligt op jouw leeftijd heel erg aan je ouders. Wat zijn zij bereid te doen?

Maar dat hier gezegd wordt dat je 500 euro voor een paard kwijt bent elke maand of 700 voor twee. Hoe dan? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:11

TS, je negeert alle vragen over je ouders. Waarom?

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:15

Lijkt me logisch dat dit financieel niet haalbaar is.. naast geld speelt tijd ook een rol, straks als je gaat studeren bv? Hoe groot de droom ook is, is dit niet mogelijk. Wie weet komt er later nog zoiets op je pad!
Heb je al een bijrijdpaard/verzorgpaard? misschien is dat wat voor je?

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:20

WietskeK schreef:
Ik weet trouwens niet hoe iedereen erbij komt dat ik 15 ben, dit is namelijk niet zo +:)+

Ik zie het net voorbij komen ja. Je bent dus nog jonger dan 15? Dan is het helemaal belangrijk dat je ouders je financieel bijstaan of eigenlijk gewoon de paarden voor je willen betalen. :) met een krantenwijk ga je wss al niet eens de stallingskosten verdienen namelijk.

hildemenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:28

Toen ik jouw leeftijd had wilde ik ook een paard ik liep ook folders. Nu ik 18 ben werk ik inmiddels in de horeca, maar genoeg geld voor een paard heb ik bij lang en na niet. Je kan met je ouders in gesprek gaan of ze het willen financieren. Maar dan moeten ze het geld wel hebben, en als ze het hebben het er aan willen besteden. Als ze het niet willen zou je dit toch echt moeten laten gaan en gaan sparen voor over een x aantal jaar.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 16:29

Amado schreef:
TS, je negeert alle vragen over je ouders. Waarom?

Oh was niet mijn bedoeling, ik ga ze nu beantwoorden!

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 16:30

heidiLOVER schreef:
WietskeK schreef:

Ik zie het net voorbij komen ja. Je bent dus nog jonger dan 15? Dan is het helemaal belangrijk dat je ouders je financieel bijstaan of eigenlijk gewoon de paarden voor je willen betalen. :) met een krantenwijk ga je wss al niet eens de stallingskosten verdienen namelijk.

Ik ga nog met mijn ouders bespreken hoe we de kosten verdelen, waarschijnlijk wordt het 50/50.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 16:32

Jildau schreef:
Of het verstandig is durf ik niet te zeggen.. Dat ligt op jouw leeftijd heel erg aan je ouders. Wat zijn zij bereid te doen?

Maar dat hier gezegd wordt dat je 500 euro voor een paard kwijt bent elke maand of 700 voor twee. Hoe dan? Hoe krijg je dat voor elkaar?

Mijn ouders betalen waarschijnlijk te helft mee en ze vinden het wel leuk! Mijn moeder deed vroeger voltige en mijn vader vindt het leuker dan hij voordoet (hij vindt paarden soms eng omdat hij een keer bijna is gewurgd door een paard, hij had een sjaal om en het paard trok aan de sjaal...).

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 16:33

Niece schreef:
Heb je het al met je ouders besproken? :)

Een tijdje geleden heb ik het besproken, toen vonden ze het een leuk idee! Vanavond nog een gesprek.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 16:35

lnvdh schreef:
ben je 15?? dan zou ik met je ouders gaan praten. tenslotte zijn die financieel verantwoordelijk. Het klinkt uiteraard erg lief van die mensen maar die weten ook dat jij dat niet kan betalen.... ik snap dat je het leuk vind maar je moet idd je niet romantisch staren op 2 paardjes... tuurlijk is het gaaf maar bedenk wel dat alle zorg en kosten op jouw schouders rusten.. misschien dat de oude eigenaar ze aan je kan geven in bruikleen?? dat je ze leased???

Ik ga vragen of ik ze een paar maanden mag leasen (ze wonen wel aan de andere kant van NL dus dat wordt dan tijdelijk op een stal als dat mogelijk is).

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 16:59

Ik zou het zelf niet doen. Of je paard nu 4 of 24 is, er kunnen zomaar onverwachte kosten bijkomen. Je hebt zelf geen baantje dus 50/50 lijkt me onmogelijk. Hoe ga je dan dierenartsrekeningen betalen? Zit er een goed zadel op als je wilt gaan rijden?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:26

Geen specifieke ouderdomsgebreken. Onze shet heeft eotrh gehad en alle snijtanden zijn verwijdert. Maar hij was toen 17 en we hadden hem op dat moment 15jr.

Mn New Forest heeft een blessure, dus niet leeftijd gerelateerd.

Mn merrie van 25 heeft wel artrose, maar niet echt last daarvan. Onze paarden staan 24/7 buiten en ze beweegt heel goed.

Vorig jaar hebben we onze ruin van 7 moeten laten inslapen na heel veel kosten gemaakt te hebben. 20 jaar geleden al eens een 8jr moeten laten inslapen en 32jr geleden een 3 jarige kwijt geraakt, dus het zegt allemaal zo weinig....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:28

Mijn dame van 35 heeft Cushing en krijgt 1 pil per dag.1 pil kost ongeveer 1,75.En Cushing komt veel voor bij oudere paarden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 17:36

Jildau schreef:

Je mag me gerust pben voor een kostenoverzicht hoor. :7

Hoewel ik het ook netjes hier neerzet:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:19

upendo schreef:
Jildau schreef:

Je mag me gerust pben voor een kostenoverzicht hoor. :7

Hoewel ik het ook netjes hier neerzet:
[VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Dan zie ik een zadel van 2000 euro, pads, beugelriemen.. Allemaal niet hoogst noodzakelijke dingen en ook dingen die je zo duur kunt maken als je wilt. Mijn paard staat op een pensionstal voor €190 en dat is het enige aan vaste kosten. Af en toe eens €30 hoefsmid, af en toe een zak muesli (puur als beloning, niet noodzakelijk).. Eens per jaar een tandarts/osteopaat maar die laat ik ook gerust een maand eerder of later komen als dat financieel gezien beter uit komt. Dus ik kom echt nooit aan gemiddeld €500 per maand. Eerder €220..

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:37

Je bent geen 20 jaar, je bent geen 15 jaar........hoe oud ben je dan wel?
Ik zou het niet doen als je nog thuis woont, geen werk hebt, op school zit, en meer van dat soort.
Je hebt al drie verzorgpaarden/ pony's, ga je niet ophangen aan de kostenposten van een eigen pony, en al helemaal niet aan twee.
Nu heb je wel de lusten en niet de lasten ........en wil je meer qua rijden en doen of groter, lease dan eens een paardje op de manege.
Dan zal je ook zien hoe gauw je zuur verdiende centen opgaan.
En dat jou ouders het "leuk "vinden is ook niet doorslaggevend.

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 19:14

Allemaal bedankt voor de reacties! Ik ga er zeker wat mee doen en er nog goed over nadenken! +:)+