Cap af tijdens rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:18

_AnnelotD schreef:
floorsil schreef:
1: rijden jullie altijd met cap?
ja ik rij altijd met cap. Ik ben een keer hard gevallen en zou hier niet meer zitten als ik dat ding niet op had dus durf nu eigenlijk niet eens meer zonder. Geld ook voor bodyprotector
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap?
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
nee nooit, voelt ook heel kaal.
Hoe kort ik er ook op zit altijd met cap en anders niet op het paard.

Wist je dat een bodyprotector meer schade opleverd voor je lichaam dan als je zonder rijd? Als je met rijd val je veel meer als een plank, en kun je jezelf minder goed opvangen :j

Waar komt deze wijsheid vandaan als ik vragen mag? Wat is je bron?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:18

Ik rij altijd met cap. Ik heb 1 keer zonder cap gereden maar dat voelde ook gewoon heel kaal. Ik vind een cap er gewoon bijhoren en ik ben al vaak heel blij geweest dat ik hem op had. Bij ons op stal is een cap ook verplicht.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:24

Citaat:
Wist je dat een bodyprotector meer schade opleverd voor je lichaam dan als je zonder rijd? Als je met rijd val je veel meer als een plank, en kun je jezelf minder goed opvangen :j

Kind, dit is pure zever! Een goed passende en kwaliteitsvolle bodyprotector heeft totaal geen invloed over het al dan niet "rollend" vallen, ik kan salto's en koprollen maken met mijn bp's.
De meeste mensen willen echter niet investeren in een goede bp en meestal dragen ze ook niet de juiste maat.

Azmay

Re: Cap af tijdens rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:27

Ik rijd altijd met cap, hoort er gewoon bij voor mij.
Je hoeft maar 1 keer verkeerd te vallen en je hebt een gat in je hoofd, dat voorkomen is mij het kleine beetje ongemak van een cap makkelijk waard.
Bodyprotector heb ik gehad om mijn 10 jarige in te rijden, wel een modernere die planken zijn inderdaad niet heel veilig.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 12:34

Ik rij altijd met cap. Hoe warm het ik was. Enige wat ik soms deed(vaak als ik stil stond. Cap even omhoog en dan weer op. En dan weet verder
Rijdenz

Vind het onverstandig. Je hebt maar 1 hoofd.

Ik zou wel willen zonder. Maar doe het niet. Puur voor de veiligheid

Lauren186

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 14:37

maximuss schreef:
Citaat:

Kind, dit is pure zever! Een goed passende en kwaliteitsvolle bodyprotector heeft totaal geen invloed over het al dan niet "rollend" vallen, ik kan salto's en koprollen maken met mijn bp's.
De meeste mensen willen echter niet investeren in een goede bp en meestal dragen ze ook niet de juiste maat.

Hier is volgensmij een bodyprotector topic voor ;) laatst nog gezien

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:19

Sterker nog met cap én airbag vest

Zonder cap rijden fijn? Ik heb altijd gezegd als ik een kind zonder cap zie rijden zouden zowel kind als ouder eens bij een revalidatiecentrum moeten gaan kijken...wat de gevolgen zijn.

Een goed geventileerde cap is niet warm en het ding kan je leven redden... ik draag ook een autogordel als het dertig graden is. Dus ook een cap

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:26

_AnnelotD schreef:
floorsil schreef:
1: rijden jullie altijd met cap?
ja ik rij altijd met cap. Ik ben een keer hard gevallen en zou hier niet meer zitten als ik dat ding niet op had dus durf nu eigenlijk niet eens meer zonder. Geld ook voor bodyprotector
heel dom, hoop soms dat die een keer goed hard vallen op hun hoofd dat eens beseffen dat een cap heel belangrijk is. Snap die mensen echt niet.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden?
nee nooit, voelt ook heel kaal.
Hoe kort ik er ook op zit altijd met cap en anders niet op het paard.

Ik voel mij mooit beperkt met een bodyprotector. Kan mijn tenen aanraken als ik naar voren buig staand. Kan me soepel bewegen.tijdens een val viel ik ook niet plat op mijn rug maar rolde mooi door. Dus mijn ervaring is anders. Maar misschien zit er verschil tussen bepaalde soorten. Hoewel ik denk dat de huidige type goed ontwikkeld is. :D

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:29

Op mijn manege zijn caps verplicht, maar ik zou sowieso nooit zonder willen rijden. Een vriendin van me heeft haar schedel gebroken en blijvend hersenletsel, nadat ze zonder cap achterover geklapt is. Gelukkig is de schade relatief beperkt, maar het is toch iets waar ze de rest van haar leven last van zal blijven houden.

Dat BPs onveilig zijn is onzin.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:29

zebra89 schreef:
Een goed geventileerde cap is niet warm en het ding kan je leven redden... ik draag ook een autogordel als het dertig graden is. Dus ook een cap

Inderdaad! De oplossing is niet om dan maar met geen cap te gebruiken, maar om te investeren in een GOEDE cap! Waarschijnlijk heb je nu een (ver)ouder(d)e niet goed passende cap.
Een goede moderne cap is namelijk niet zwaar of warm, je zou juist haast niet moeten voelen dát je hem op hebt. Caps zijn er tegenwoordig in allerlei kleuren en hippe designs dus er is geen enkele reden om er geen te dragen.

Incroyable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:34

1: rijden jullie altijd met cap? Ja, altijd. Is veiliger en ik bezuinig niet op een fijne cap dus mijn cap zit heerlijk en ik heb niet in de gaten dat ik hem op heb.
2: wat vinden jullie van rijden zonder cap? Ieders eigen keuze, maar als iemand samen met mij wilt rijden wil ik wel dat die persoon passend en veilig schoeisel aan heeft. En verder, gewoon dom. Zegt voor mij genoeg over hoe belangrijk die persoon de veiligheid vindt.
3: zou je zelf graag zonder cap rijden? Nee. Ik hou mijn hoofd graag heel :D

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:36

1) Ja
2) Ontzettend dom en onverstandig
3) Nee

Koop gewoon een goede luchtdoorlatende cap zoals een uvex, dan heb je nergens last van.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:38

De jonge paarden en paarden van werk rij ik altijd met cap.
Soms als ik voel dat monster redelijk rustig is heb ik hem af maar dan alleen met in en uitstappen.
Verder vind ik in de zomer de cap wel handig voor tegen de zon :P
Cap op en af is eigen verantwoordelijkheid. Je kan miauwen wat je wilt maar als iemand denkt dat hij\zij er geen nodig heeft, jou verantwoordelijkheid.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:39

Ik rijd altijd met cap. Vroeger reed ik eigenlijk altijd zonder op mijn fjord en soms ook op onze fries. Ik zou een keer gaan rijden met onze fries en ik dacht nog: zal ik hem op doen of niet? Ik heb besloten hem op te doen. Tijdens het rijden ben ik op mijn hoofd gevallen en mijn hele cap was verzet. Sindsdien rijd ik noooooit meer zonder cap.

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 15:58

Vroeger reed ik zonder cap. Ik was dom en onwetend. Nu zie je me altijd met cap rijden. Na een zware val, een heel proces met verzekeringen meegemaakt en het eerste wat ze controleerden was als ik mijn cap en laarzen aanhad. Had ik dit niet aan, was ik NIET VERZEKERD.
Mensen zonder cap vind ik echt oerdom en egoïstisch, weten niet met welk risico ze spelen.
Koop een deftige cap om niet te warm te hebben en er zijn echt wel genoeg mooie modellen op de markt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:24

Aco schreef:
Vroeger reed ik zonder cap. Ik was dom en onwetend. Nu zie je me altijd met cap rijden. Na een zware val, een heel proces met verzekeringen meegemaakt en het eerste wat ze controleerden was als ik mijn cap en laarzen aanhad. Had ik dit niet aan, was ik NIET VERZEKERD.
Mensen zonder cap vind ik echt oerdom en egoïstisch, weten niet met welk risico ze spelen.
Koop een deftige cap om niet te warm te hebben en er zijn echt wel genoeg mooie modellen op de markt.

Heftig zeg! Maar laarzen? Zijn chaps en schoenen voor de verzekering niet oke? Ik rij altijd met laarzen, maar als dit voor de verzekering een vereiste is, mag daar wel wat meer bekendheid aan worden gegeven zeg! :oo

Sowieso vind ik goed schoeisel erg belangrijk!

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:31

1: Nee bijna altijd. Alleen in uitzonderlijke gevallen niet.
2: Een risico, maar dat moet ieder voor zich weten. Standaard geen cap op zetten vind ik onverstandig.
3: Ik rijd soms zonder cap zonder mij schuldig te voelen. Ik weet wat de risico's zijn, maar over het algemeen heb ik hem gewoon op omdat het een gewoonte is en heb er ook geen last van.

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:40

1 : Ik heb vroeger wel eens zonder cap rondgehobbeld, maar de laatste 5 jaar heb heb ik hem met rijden altijd opgehad.
2 : Het is natuurlijk verstandiger om wel een cap te dragen, maar is iedereen zijn eigen keus.
3 : Nee nu niet meer. Ik ben het zo gewend om voor het rijden mijn cap op te zetten dat ik het niet eens meer merk.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:53

floorsil schreef:

Deze opmerking vind ik persoonlijk 100.000 keer dommer dan het rijden zonder cap. Hoe haal je het in je hoofd om mensen die een andere keuze maken dit soort narigheid toe te wensen zodat ze maar aan jouw keuzes gaan voldoen...echt waar zit je verstand?

Ja hoor, ik rij regelmatig zonder cap en nee ik ben niet dom. Ik vind het ook zo typisch bokt bekrompen om iedereen die zonder rijdt maar dom te noemen.
Voor mij is het gewoon een risico afweging, en ja die afweging maak ik zelf en niemand anders. Ben meerderjarig dus die keuze kan ik maken. En al die indianen verhalen. Ik heb meerdere serieuze vallen gemaakt, er is mij werkelijk nog NOOIT door een chirurg of een vezekeringsmaatschappij gevraagd of ik een cap, rijlaarsen, bodyprotector of wat dan ook droeg.

En ja ik neem veiligheid serieus, maar ik denk er over na en maak mijn keuzes. Ik rij uitsluitend met veiligheidsbeugels en je zult mij niet in hippe geruite sokken zonder laarsen of chaps op een paard zien. Een cap...tja. Ik rij al 40 jaar paard..ben denk ik wel 400 keer door het luchtruim gevlogen...maar 1 keer op mijn hoofd geland, geen cap...had niets. Wel 2 keer een hersenschudding gehad, maar toen was er in de wijde omtrek geen paard te bekennen. Een keer struikelen in een parkeergarage en met kop tegen muur geknald en als kind een keer uit een schommel gedonderd....maar voor dat soort activiteiten doet niemand een helm op en dat vind niemand dom. De meeste ongelukken gebeuren in en om het huis, met klussen, met huishouden, met gehaast de trap op of af of gewoon gedachteloos handelen...niemand die daar een helm bij opdoet...dus wat betreft dat kijkje in een revalidatiecentrum...de meeste liggen daar echt niet omdat ze van een paard geklapt zijn hoor.
En ja hoor ik heb een goed ventilerende cap, ik draag hem ook regelmatig wel, als ik de risico's daarnaar vindt of omdat het verplicht is in bepaalde situaties. Maar op een zomerse dag, met een gewone dressuurtraining aan huis, vind ik het heerlijk als ik de wind door mijn haar voel waaien. Dat genot wil ik niet missen, en dat is mijn keuze.

En ja, ik blijf het geen gezicht vinden, een slipjas met een cap. Bij een slipjas hoort voor mij een hoedje. Dat caps daarin zo hip zijn geworden heeft volgens mij niets met veiligheid te maken maar vooral met commerciele belangen...dat een cap een modeitem is die herkenbaar is in tegenstelling tot een hoedje.
Laatst bijgewerkt door oji op 11-05-17 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Steff__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 16:54

1. Altijd met cap

2. Ben een keer goed op mijn hoofd gevallen en met cap liep het al bijna verkeerd af als ik geen cap op had gehad dan had ik er nu niet meer geweest dat is 1ding dat zeker is!!

3. Deeed ik al niet en nu veklaar ik iedereen zonder cap voor gek!!

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:04

ik rijd nooit zonder cap , vind het een eng idee.
wel had ik me cap afgedaan tijdens het zwemmen met de paarden.
me moeder laat me ook echt niet rijden zonder cap.

sanne_xxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:07

Ik heb liever een heet hoofd dan een kapotte schedel. :)

magrietJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:16

Ik rijd niet meer door een val van een paard maar ik reed meestal zonder cap. Toen ik eraf klapte had ikook geen cap op maar mijn hoofd is nog heel. Wel heb ik blijvend letsel aan mijn been gekregen daardoor maar ja daar had een cap ook niks aan kunnen doen.
Met springen en buitenrit had ik de cap wel altijd op maar met in de bak rijden dus niet

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:18

Ik rij ook altijd met cap. Vroeger had ik les van iemand, wiens stalamazone altijd zonder cap reed. Toen zij thuis aan het rijden was bij haar ouders, is het paard geschrokken, de weg op gerend en zij lag daar toen. Die heeft blijvende hersenschade overgehouden en is gehandicapt geraakt. Ik reed altijd al met cap op, maar iedere keer als het warm weer is en ik de neiging heb om m'n cap af te zetten denk ik hier weer aan.

Vindt het ontzettend dom als mensen zonder cap rijden omdat ze het "niet fijn vinden zitten" of "te warm vinden". :j

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 17:22

Ik rij ook altijd met cap! Warm of niet, mijn hoofd is me dierbaar en dat heb ik twee keer geweten. Laatste keer dat ik viel, kwam ik 4 meter verderop in het gras terecht. Klinkt niet dramatisch, maar mijn cap was doormidden. De arts vertelde mij dat ik veel geluk heb gehad, zonder cap had ik hier niet meer gezeten. Voor mij dus absoluut altijd een cap!

Ik heb er ook zeker wel eens zonder cap op gezeten, maar dat voelt niet goed en heel kaal. Bodyprotector heb ik laatst aangeschaft en daar merk je niks van, behalve dat het warmer is. Ik zou ook geen goede reden kunnen bedenken om zonder cap te gaan rijden eigenlijk :n