Bitloos rijden beter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xniieeenke

Re: Bitloos rijden beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 07:33

Omdat het een feit is dat er genoeg paarden zijn die beter lopen op een bit :)
Ook zonder, maar ook met.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:02

xniieeenke schreef:

Inderdaad, niet alle paarden reageren goed op bepaalde modellen bitten en zeker niet alle paarden rijden bitloos fijn.

Het hangt er voor mij vanaf wat het paard aangeeft, met welke optoming reageert hij beter, valt hij makkelijk in de aanleuning met of zonder bit?

Kijk bitten uitzoeken is al een hele klus wat betreft een paard, ik zou als ik jou was misschien wat minder naar jezelf kijken en wat jij vind maar meer naar wat het paard aangeeft.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 08:06

Ik rijd mijn beide paarden bitloos in, simpelweg omdat ik in dit stadium geen voordrlen bij een bit zie. Voor het verzamelen lijkt het me een prettig hulpmidel ookal is het dan niet eens noodzakelijk. Maar momenteel rijd ik ontspannen rechtuit en dat kan ook prima zonder ijzer op een van de gevoeligste plekken die ze hebben.

Zhads

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:42

xniieeenke schreef:

Precies, ik rijd dan op een manege maar ook daar merk ik dat.
Wij hebben een paard met zwabberbenen en die loopt zonder bit wat rustiger met zijn benen, een ander loopt beter door zonder bit. Een ander loopt meer ontspannen.

Kijk naar wat je paard nodig heeft, merk je dat hij beter loopt zonder bit dan kan je dat zeker proberen.
Zelf vind ik dat elk paard met een bit zou moeten kunnen rijden, maar als het beter gaat zonder bit vind ik dat geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 09:57

Ieder hoofdstel, ieder bit, kan op een verkeerde manier gebruikt worden. Maakt niet uit of het bitloos is of niet.

Ik heb dit jaar mijn Profielwerkstuk over de neusriem bij paarden geschreven, waarbij ik ook een proef heb uitgevoerd met meerdere ruiters met eigen paarden. Sindsdien ben ik van mening dat de neusriem bij verkeerd gebruik eigenlijk nog veel schadelijker is dan het bit. Bitloos kan evenveel schade aanrichten als een hoofdstel met bit, wanneer het verkeerd gebruikt wordt.

Wie het PWS wil lezen mag me PB'en! :)

mariavank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-17 08:09

Ik zelf rij bitloos omdat mijn pony hier beter op reageert, ik bedoel daarmee niet dat een bit perse slecht is maar het gaat erom hoe het word gebruikt. Ik zelf doe aan "natuurlijk" waarbij iedereen meteen denk aan dat het heel zweverig is enzo. Maar dat doe ik zeker niet ik rij op een vriendelijke maar wel duidelijke manier en daarbij sluit bitloos beter aan.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:39

Ik geloof dat zonder bit rijden beter is, maar ik rijd zelf met bit aangezien ik op een manege rijd en ik hier dus niks over te beslissen heb :\