Help, ik wil een nieuwe pony..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 00:51

xdinciii schreef:
Rocamor schreef:
Heb je zijn oude eigenaar gevraagd of ie daar wel braaf was?

Is er iets veranderd bij hem, vorm van stalling, soort voer, hoeveelheid voer, ander tuig.

Zijn stal is veel groter.. voer hebben we niks aangedaan
Zadel hebben we helemaal Latem aanmeten en aanpassen
Oude eigenaar weet ik niks van heb hem gekocht bij een trainingsstal, en zij zei dat hij toen ook wel kuren had, maar niet zo erg

Had al kuren, dan gaat er bij mij een alarmbel(letje) af. Wie heeft die keuring gedaan, zijn er foto's gemaakt, voor welk prestatieniveau (recreatie of sport) is er gekeurd en waren er bemerkingen tijdens de keuring?

xdinciii

Re: Help, ik wil een nieuwe pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 00:55

-onze eigen dierenarts
-sport
-alleen aan zijn linker pees daar zat een soort bobbeltje op, maar dat bleek gewoon een schoonheidsfoutje te zijn
Met kuren bedoel ik niet que gezondheid ofzo, maar dat hij daar okwel eens af en toe beet

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:11

Toen ik mijn eerste eigen pony kreeg was ik ook in de wolken, maar damn wat ben ik mezelf gaandeweg hard tegen gekomen. Ik vers van de manege en een jonge eigen pony. Na een week had ik al buien dat ik het niet meer zag zitten. Maar no way dat mijn ouders een andere gingen kopen hoor en gewoon schop onder de kont en door gaan!
Ja was echt wel even een zure appel en herhaaldelijk zoeken naar betere begeleiding, maar na verloop van tijd zijn pony en ik beide wijzer geworden en uiteindelijk konden we het prima met elkaar vinden.

Mijn tip is dus ook, zoek iemand die je kan helpen met de dagelijkse omgang met de pony, desnoods verhuizen van stalling naar een plek waar altijd iemand aanwezig is en je die hulp kan krijgen. (Als verhuizen mogelijk is iig) wees eerlijk naar je ouders, bespreek de problemen, als jij aangeeft dat je je best wilt doen, zullen je ouders waarschijnlijk graag helpen om hulp te vinden.
Er zijn bv lesgevers in natural horsemanship of parelli en dat soort richtingen, die zouden je heel goed kunnen helpen je pony te begrijpen en je leren hoe je bv het bijten op kunt lossen.

En als je dan na een half jaar of een jaar proberen er nog zo tegen aan kijkt en het allemaal echt niet wil, kun je altijd nog besluiten om een andere pony te zoeken.
Laatst bijgewerkt door Faline op 27-12-16 01:14, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:12

xdinciii schreef:
-onze eigen dierenarts
-sport
-alleen aan zijn linker pees daar zat een soort bobbeltje op, maar dat bleek gewoon een schoonheidsfoutje te zijn
Met kuren bedoel ik niet que gezondheid ofzo, maar dat hij daar okwel eens af en toe beet

Kuren kunnen komen door slechte opvoeding of door ongemak/pijn. In het eerste geval meestal goed op te lossen (zeker als de basis wel goed zit en dit gedrag later ontstaan is), maar het kost kunde (meer dan je instructrice heeft imho) en zeer consequent zijn. Ik weet niet hoeveel kennis je ouders hebben, maar pony met kuren kopen voor je kind is niet verstandig. Tolerantie is een zeer belangrijke eigenschap voor een goede eerste eigen pony en daar ontbreekt het hier aan.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:14

Dit klinkt echt puur als uittesten. Zo lang is het beestje nog niet bij jou. Ik zou inderdaad eerst eens gaan beginnen met grondwerk. Op wat voor manier straf je hem af als 'ie probeert te bijten? Ben je daar consequent in? Ik zag op je profiel dat je 13 bent, met alle respect maar dan heb jij ook nog veel te leren. Op een pony zitten is 1, maar het begrijpen en behandelen zit op een heel ander niveau. Je eigen instelling is ook zeer belangrijk.

Als ik lees dat de vorige eigenaar aan gaf dat de pony al beet dan was dat voor mij toch wel een aanleiding geweest om er een dierenarts bij te halen voor dat specifieke probleem om eens te kijken of er misschien iets is met z'n gebit of rug bijvoorbeeld. Is geen normaal gedrag.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:21

als je een pony van de B naar Z1 hebt gereden voordat je 13 bent,
dan ben je een natuurtalent, vooral als het niet eens je eigen pony is maar die van een vriendin, die hem dus vele trainingsuren en wedstrijddagen aan je heeft afgestaan.

Dus als je zo'n talentje bent dat op jonge leeftijd een pony al gecorrigeerd heeft (immers als het dier niet recht kon lopen is hij niet correct ingereden ook) en vlot naar de Z1 heeft gebracht.. Dan weet je prima hoe je een pony aan het werk moet zetten en hem de basis moet bijbrengen.. daarbij zou je dan ook voldoende moeten hebben gezien en gehoord hoe andere mensen met zurig of narrig gedrag omgaan en hoe men een paard/pony leiderschap geeft.

ik wens je daarom ook gewoon succes, want je zult wel een hele goede instructrice hebben die je gewoon ook kan helpen met je leiderschap over de pony ipv lessen.. je basis is immers op en top als je al zover hebt gereden.. dan kun je best een van die twee lessen in plaats van op de pony naast de pony doorbrengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 01:22

Courses schreef:
Dit klinkt echt puur als uittesten. Zo lang is het beestje nog niet bij jou. Ik zou inderdaad eerst eens gaan beginnen met grondwerk. Op wat voor manier straf je hem af als 'ie probeert te bijten? Ben je daar consequent in? Ik zag op je profiel dat je 13 bent, met alle respect maar dan heb jij ook nog veel te leren. Op een pony zitten is 1, maar het begrijpen en behandelen zit op een heel ander niveau. Je eigen instelling is ook zeer belangrijk.

Als ik lees dat de vorige eigenaar aan gaf dat de pony al beet dan was dat voor mij toch wel een aanleiding geweest om er een dierenarts bij te halen voor dat specifieke probleem om eens te kijken of er misschien iets is met z'n gebit of rug bijvoorbeeld. Is geen normaal gedrag.

Mwah, zal de eerste ruin niet zijn die nooit geleerd heeft dat mensjes happen geen toegestaan spelletje is. Ruinen/hengsten hebben nogal eens de neiging om alles met de mond te onderzoeken en naar elkaar happen is ook een leuk tijdverdrijf, leuker nog als mens terug slaat (hapt in hun optiek) op tijd hoofd wegtrekken en je hebt de met mensen spelen versie. Dan heb je nog dieren die denken dat stoute 2bener veulens corrigeren (bv lekkers vergeten = stout) gewoon mag/hoort.
Bijten kan vanuit pijn komen, maar net zo goed uit spel of toestaan door vorige eigenaar.

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 01:22

Courses schreef:

Een tandarts is langsgeweest en zijn gebit is helemaal in orde.. Fysio heeft hem vorige week ook nig helemaal nagekeken.. We zijn een beetje radeloos

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 02:05

Welke omgeving woon je? Wellicht dat er iemand is die je kan helpen? Ik zou dat gerust willen doen als je een beetje in de buurt woont.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 04:53

Een paard corrigeren en netjes basis rijden is heel wat anders als naar de Z rijden. Ik ken menig Z ruiter die niet uit de voeten kan met een paard waar wat meer werk/karakter aan/in zit.

Persoonlijk denk ik dat je je pony gewoon duidelijkheid moet bieden. Als mijn paard mij zou willen bijten of bijten zou ze een flinke tik krijgen en een brul. De keer erna is een brul al voldoende. Grondwerk wordt een beetje overdreven tegenwoordig ik zou het meer duidelijkheid bieden en leiderschap tonen noemen. En nee ik vind dit niet onvriendelijk, niks doen en een dier zelf het maar uitlaten zoeken totdat het uit de hand loopt, dat is onvriendelijk.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 05:00

paardjes123 schreef:
Een paard corrigeren en netjes basis rijden is heel wat anders als naar de Z rijden. Ik ken menig Z ruiter die niet uit de voeten kan met een paard waar wat meer werk/karakter aan/in zit.

Persoonlijk denk ik dat je je pony gewoon duidelijkheid moet bieden. Als mijn paard mij zou willen bijten of bijten zou ze een flinke tik krijgen en een brul. De keer erna is een brul al voldoende. Grondwerk wordt een beetje overdreven tegenwoordig ik zou het meer duidelijkheid bieden en leiderschap tonen noemen. En nee ik vind dit niet onvriendelijk, niks doen en een dier zelf het maar uitlaten zoeken totdat het uit de hand loopt, dat is onvriendelijk.

Mee eens. :j
Ik ben heel vriendelijk en lief voor mijn merrie, maar waag het niet om naar mij überhaupt al te happen.
Bij enige aanstalten om te gaan bijten krijgt ze een goede tip op haar neus en inderdaad een keer geschreeuw als ''hey!!'' naar haar oren. :j Gelukkig leert ze snel en is het daarna vrijwel genoeg om alleen een keer ''Hey!!'' te schreeuwen. Nou moet ik zeggen dat mijn merrie vrijwel nooit bijt. :+ Maar zelfde geld voor uit stal lopen; ze weet dat dit niet mag en ook al heb ik de deur wagenwijd open; ze blijft staan. 1 voet over de drempel, is een tik tegen de borst. En ook daarna is een waarschuwing genoeg. Gewoon een soort opvoeding.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:27

Ik zou of je ouders eens een keer mee naar stal nemen dat ze zien hoe hij is.
Als die bijt een flinke oplawaai te verkopen. En hulp gaan zoeken.
Staat die op een manege of thuis?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:38

Maar hoe was hij dan toen je ging kijken,beet hij toen ook al?
Wees eerlijk en spreek het uit....dat is voor jou ook beter.
Past zijn hoofdstel, bit en zadel goed.
Dat heb ik in het verleden meegemaakt die pony had pijn en dacht als ik eerst ben dan druipt ze wel af.(ook was dat een heel dominante merrie, dat was ook deel van het probleem)
En hoe is het verder met zijn gezondheid?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:47

Wat vervelend ts..

Ten eerste tolereer ik bijten en schoppen van geen enkele pony, dat wordt direct duidelijk gemaakt bij de eerste bijt poging.

Ik ben toch wel erg benieuwd wanneer je pony precies bijt?
Doet deze het zodra je aan komt lopen, je de stal in komt, het halster om wil doen, poetsen, zadelen?
Je pony heeft geen pijn berijp ik? Geen gevoelige rug? Is het een ruin of een merrie?

Ts, door deze pony weg te doen leer je niet met dit gedrag om te gaan. Als jij niet zeker bent van je zelf zullen andere pony's ook een loopje met je gaan nemen. Je pony heeft een gebruiksaanwijzing en die moet je zelf gaan schrijven omdat je die er niet bij hebt gekregen.
Observeer je pony, wie, wat, waar, wanneer en hoe zijn je vragen die je moet kunnen beantwoorden. Kijk goed naar je zelf! Vind ik het een beetje spannend als ik naar mijn pony ga? Waarom vind ik het spannend? Wat doet mijn pony als ik aan kom lopen? Wat doe ik als mijn pony zo reageert? Hoe voel ik mij dan? Allemaal vragen om je bewust te worden van de situatie.
Volgens mij Bevind je je al in een hele mooie wedstrijd ;) de wedstrijd: "wij krijgen vertrouwen in elkaar!".
Stop even met rijden en ga je lessen even inruilen voor grondlessen. Je zal zien dat je al vrij snel vooruitgang zal boeken en dat het gedrag van je pony zal veranderen. Ga leuke dingen doen met je pony, niet alleen maar werken!
Wedstrijden zijn leuk maar die kunnen later ook nog wel.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 07:59

Angst voor je pony omdat hij bijt is moeilijk te corrigeren.
Je kunt van alles zelf proberen, maar angst zal altijd af te lezen zijn in je houding. En dat zorgt voor onduidelijke en tegenstrijdige hulpen. Iets wat een bijter niet zal accepteren van iemand die zijn leider zou moeten zijn.
Je zit dus in een slechte gedrag cirkel waar je niet zonder hulp uit gaat komen.

Vertellen aan je ouders lijkt me noodzakelijk!

En om het op te lossen heb je les op de grond nodig. Weten welke signalen je moet geven en wat je nu eigenlijk voor signalen aan het uitzenden bent.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:11

Ts vervelend dat bijten, maar het hoeft geen reden te zijn om hem weg te doen. Ik denk dat wij moeilijk kunnen beoordelen waarom hij bijt van achter de computer. Hij kan proberen je wat duidelijk te maken, bv pijn, geen zin in getut, gewoon aangeleerd gedrag,...
Poets/zadel je je pony altijd in de stal? Probeer even de tijd in de stal zo kort mogelijk te maken, loop naar binnen, negeer hem/corrigeer hem, halster om en naar buiten en daar vastzetten, desnoods kort genoeg dat hij niet teveel kan happen. Stal is zn eigen plekje en sommige paarden houden er niet van dit soort dingen in hun stal te moeten doen. Probeer hem ook niet te storen tijdens het eten of neem even wat lekkers mee, stuk wortel bv (maar dan moet ie niet te happerig zijn als je eten hebt).
Verder lekker gaan grondwerken met hem, probeer het rijden daarnaast afwisselend te houden, keertje balkjes in de bak, springen, gewoon es ontspannen rijden. In regel hoeft geen enkel paard in Nederland hard te werken, dat uurtje of minder per dag dat ie wat moet doen is niet hard werken. Vroeg een paard een dag voor de ploeg of zware kar, dat was werken ;). Wat rijden betreft is alleen rijden moeilijk begrijp ik, vandaar werk eerstdaags jullie band/relatie op de grond en breidt dat dan voorzichtig uit. Die wedstrijden komen wel. Ook die Z pony heb je niet zomaar makkelijk even op concours. Daar gaat een hele tijd overheen.

Sylkai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:14

Ik zou opnieuw bij de basis opvoeding beginnen.
Streng en consequent zijn.

Grondwerk zou ook goed zijn om mee te beginnen om wederzijds vertrouwen en respect op te bouwen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 08:43

Is grondwerken een idee? Wel met een ervaren persoon erbij.

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 08:56

Hij doet het eigenlijk met alles, en niet echt specifiek met een ding ofzo. Hij staat op een drukke pensionstal, en omdat hij in het begin er een beetje last van had staat hij nu (op dezelfde stal) in een rustig hoekje. We hebben een poets/opzadelplaats en dan staat hij aan twee kanten vast. Dan probeert hij mij ook te bijten, maar dan lukt t m niet

Miranda_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:14

Als jij wilt dat je paard en jij op 1 lijn komen te staan, zoek dan alsjeblieft iemand met meer ervaring die je kan helpen. Het lijkt mij ook verstandig om eerst les in grondwerk te gaan nemen. Zo leert de pony jou te respecteren en jij leert hoe je met je pony moet omgaan op de juiste manier. Met afwachten en zelf proberen vraag je alleen maar om meer problemen!

Wat ik ook niet helemaal helder heb is hoe kan het dat de basis er bij jou pony niet in zit, terwijl jij 2 keer in de week les hebt?

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 09:18

Miranda_w schreef:
Als jij wilt dat je paard en jij op 1 lijn komen te staan, zoek dan alsjeblieft iemand met meer ervaring die je kan helpen. Het lijkt mij ook verstandig om eerst les in grondwerk te gaan nemen. Zo leert de pony jou te respecteren en jij leert hoe je met je pony moet omgaan op de juiste manier. Met afwachten en zelf proberen vraag je alleen maar om meer problemen!

Wat ik ook niet helemaal helder heb is hoe kan het dat de basis er bij jou pony niet in zit, terwijl jij 2 keer in de week les hebt?

Wij denken dat hij nooit helemaal goed is ingereden, en die trainingstal waar wij hem van hebben zeggen ook dat hij alleen rondjes in het bos heeft gedaan

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:21

xdinciii schreef:
Hij doet het eigenlijk met alles, en niet echt specifiek met een ding ofzo. Hij staat op een drukke pensionstal, en omdat hij in het begin er een beetje last van had staat hij nu (op dezelfde stal) in een rustig hoekje. We hebben een poets/opzadelplaats en dan staat hij aan twee kanten vast. Dan probeert hij mij ook te bijten, maar dan lukt t m niet

Tja, als zelf jij met al je ervaring hier niets aan kunt doen dan rest alleen de slager ben ik bang. Het ligt toch vaak aan de omgang en lichamelijk ongemak kan ook, misschien eens laten onderzoeken op maagzweren of indien het een ruin is op een niet ingedaalde bal??

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:25

De vraag is vind jij het een uitdaging om met goede hulp van deze pony je droompony te maken? Of wil je een pony met een wat simpeler karakter waarmee je gelijk kan doen wat je wilt?

Van het eerste leer je wel het meeste als persoon maar het is geen schande als je dat niet wilt.

Wees wel eerlijk naar je ouders toe, paardrijden is een dure hobby en wanneer je de pony echt niet meer wilt/durft te houden geef dat dan gewoon aan.

xdinciii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 09:25

bigone schreef:
xdinciii schreef:

Tja, als zelf jij met al je ervaring hier niets aan kunt doen dan rest alleen de slager ben ik bang. Het ligt toch vaak aan de omgang en lichamelijk ongemak kan ook, misschien eens laten onderzoeken op maagzweren of indien het een ruin is op een niet ingedaalde bal??

Tja, we hebben hem een maand geleden nog helemaal binnenste buiten laten onderzoeken door een dierenarts, en hij kwam met de conclusie dat hij gewoon vervelend doet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-16 09:27

Dan is het toch echt einde verhaal, jij bent zo ervaren en kunt er niets mee, dus dat word de slager. Of doe een net gekookte aardappel onder je mouw en laat hem daar in bijten.